Mahtaakohan mitään valmista turbomäntää tosiaan olla rautapäähän...en ole törmännyt. Tuo 9:1 mäntä 0.5 paineilla tuottaa jo komeat yli 13 staattiset puristukset, joten noillakin männillä joutunee käyttämään paksumpia tiivisteitä. Edullisempi vaihtoehto olisi tavallinen valumäntä, joka on myös 9:1, mutta en osaa sanoa, vaatiiko ahdin sitten takomännän..? Ei kai välttämättä?Raimo-Raato kirjoitti:Tarkotus lähtee maltillisilla 0,5 kilon paineilla. Joitakin kysymyksiä tähän liittyen:
1. Liekkö ahtamista ajatellen mitään muita valmiita mäntävaihtoehtoja tarjolla kuin Rossin 9:1 takomännät?
Rautapään virittämisestä
Onko jo ahdin tiedossa, joku kuulalaakeroitu? Pidäppä meidät ajantasalla ja kirjoittele tietoosi saamia vinkkejä tänne. Itsellä tulossa samanlainen projekti, muttei ehkä vielä tänä talvena.Raimo-Raato kirjoitti:Juuh, nyt on rautapäästä kannet ja sylinterit purettu ja tarkoitus olla ens keväänä ahdin kiinni. Tarkotus lähtee maltillisilla 0,5 kilon paineilla. Joitakin kysymyksiä tähän liittyen:
Garland kirjoitti:Mahtaakohan mitään valmista turbomäntää tosiaan olla rautapäähän...en ole törmännyt. Tuo 9:1 mäntä 0.5 paineilla tuottaa jo komeat yli 13 staattiset puristukset, joten noillakin männillä joutunee käyttämään paksumpia tiivisteitä. Edullisempi vaihtoehto olisi tavallinen valumäntä, joka on myös 9:1, mutta en osaa sanoa, vaatiiko ahdin sitten takomännän..? Ei kai välttämättä?Raimo-Raato kirjoitti:Tarkotus lähtee maltillisilla 0,5 kilon paineilla. Joitakin kysymyksiä tähän liittyen:
1. Liekkö ahtamista ajatellen mitään muita valmiita mäntävaihtoehtoja tarjolla kuin Rossin 9:1 takomännät?
Älä säästä tässä! Perusasiat on oltava kuosisssa kun moiseen ryhtyy.
Arvaamattomia lämpötiloja esiintyy pumpun kanssa ja heikot/sulavat kohdat haluttaneen pitää vähissä? Paljealuetta/squish area ei rautiaisessa olekaan joten jos et halua kehitellä mitään extremeä/racingia ja ylipaine ois vaan jees, niin pistä vaan plattaa pytyn alle saadaksesi haluamasi ruttu.
Firmat ei mainosta moisia yleensä mutta kaikilta on saatavana ns."unfinished-dome" -mäntiä. Näissä about 1" ylimäärästä tavaraa katossa ja sitten muotoilet esmes muovailuvahan kanssa ikioman personal domen siihen kannen muodon mukaan.
Katufillariin/chargeregoiluun ei kannattane panostaa näin paljon työtunteja..?
It ain't sport if it can't kill ya
Man, Eaton rules. "uuteen" 70`s vintage håmåsohvaan tunkeutumassa myös samantyyppistä. Vähän vaikeuksia identifioida moinen kun vain mercun numeroita saman näkösessä apparaatissa. Jostai pikkunelari MB:sta mut ei actualfaktaa löydy oikein mistään. Käsitykseni mukaan tuotto 700cc/kierros.Smokie kirjoitti:Valumäntä murenee kun sitä ahdistelee tarpeeksi. Japsi rivinelikoissa 0,5 bar menee vielä alkuperäisillä valumännillä. Rautiksesta en tiedä, se varmaan hajoaa jostain muualta ensin![]()
Ittellä kans projekti lähdössä käyntiin:
Näitä on monenmontaa "generationia" jms.
Hienoa nähdä että näitä vanhoja paskoja halutaan hajottaa monella eri tavalla!
Jep, Rautiksen huoltoväli on ollut aivan liian pitkä, monta sataa kilometriä! Eiköhän nyt saa senkin asian kuntoon
Olisko sulla M45? http://www.capa.com.au/eaton_m45data.htm
Mun käsityksen mukaan 3rg gen on viimeiset 3-lapaiset ja onko noita 4th gen uudempia vielä ollenkaan? Jossain interwebin syövereissä oli aika kattava ahdintaulukko mutta enhän mä sitä tähän hätään löydä mistään. Ebaystä löytyy kuvia ahtimista ja yleensä myyjät mainitsee mitä ovat myymässäkin
Tuosta lisää kuvia, joitain mersujakin joukossa
http://images.google.fi/images?um=1&hl= ... 5+mercedes
No nyt se taulukko löytyi. Toivottavasti noilla jo selviää tarpeeksi.
http://victorylibrary.com/supercharger/ ... n-data.htm
Olisko sulla M45? http://www.capa.com.au/eaton_m45data.htm
Mun käsityksen mukaan 3rg gen on viimeiset 3-lapaiset ja onko noita 4th gen uudempia vielä ollenkaan? Jossain interwebin syövereissä oli aika kattava ahdintaulukko mutta enhän mä sitä tähän hätään löydä mistään. Ebaystä löytyy kuvia ahtimista ja yleensä myyjät mainitsee mitä ovat myymässäkin
- Raimo-Raato
- Viesti:
Mullakin ahdin tulee remmillä pyörimään. Elikkäs joko Eaton tai Rotrex. Turbojen puolelta Affe ja SepiXLH on perehtyneet asiaan ja ottanevat kantaa jossain vaiheessa. IHI:ltä pitäis löytyä pieniä kuulalaakeroituja turboja.JH kirjoitti:Onko jo ahdin tiedossa, joku kuulalaakeroitu? Pidäppä meidät ajantasalla ja kirjoittele tietoosi saamia vinkkejä tänne. Itsellä tulossa samanlainen projekti, muttei ehkä vielä tänä talvena.
Joo, takomännät meinasin laittaa ja tähän mennessä oon löytänyt vain Wisecon 10:1 ruttuiset ja noi Rossin. Ja korotuspaloilla tosiaan tarkotus laskee puristuksia ahtojen kasvaessa.klix kirjoitti:Älä säästä tässä! Perusasiat on oltava kuosisssa kun moiseen ryhtyy.
Arvaamattomia lämpötiloja esiintyy pumpun kanssa ja heikot/sulavat kohdat haluttaneen pitää vähissä? Paljealuetta/squish area ei rautiaisessa olekaan joten jos et halua kehitellä mitään extremeä/racingia ja ylipaine ois vaan jees, niin pistä vaan plattaa pytyn alle saadaksesi haluamasi ruttu.
Vielä kun joku viisas ottais kantaa tuohon poraukseen niin vois laittaa männät tilaukseen.
Ootko millaisella patentilla vaihtamassa ahtimen vedon oikein päin? Oletan että enskapuolelta sen otat. Itse ajattelin vetäistä sylintereiden välistä apuakselin jolla saa sit ahtimen keskelle keskilinjaa. Mitäs muita teknisiä ratkaisuja sulla suunnitteilla esim. mäntien yms. osalta?Smokie kirjoitti:Ittellä kans projekti lähdössä käyntiin
a.k.a. Rambe
Kalusto: Panhead -52 ja Ironhead -73 Blower
Kalusto: Panhead -52 ja Ironhead -73 Blower
Tuossa mun vehkeessä tulee olemaan oikea patenttien patentti. Suunnitelma on niin typerä etten viitsi puhua siitä vielä mitään 
Männät mulla on jotain Taiwanin tinaa, saas nähä jaksanko vaihtaa. Tuo huoltaminen ei oo oikein mun vahvuus, oon kätevämpi korjaamaan
Vesi / metanoliruiskun tilasin, ei oo oikein muita suunnitelmia vielä.
Justiin vasta heräsin että pyöriiköhän tuo mun Eaton edes oikein päin. Se on "välilaipallinen" ja siinä on noin 2:1 sisäinen välitys rattailla ja pyörimissuunta tietty kääntyy siinä samalla. Pitää tarkastaa menikö suunnitelmat uusiksi...
Männät mulla on jotain Taiwanin tinaa, saas nähä jaksanko vaihtaa. Tuo huoltaminen ei oo oikein mun vahvuus, oon kätevämpi korjaamaan
Justiin vasta heräsin että pyöriiköhän tuo mun Eaton edes oikein päin. Se on "välilaipallinen" ja siinä on noin 2:1 sisäinen välitys rattailla ja pyörimissuunta tietty kääntyy siinä samalla. Pitää tarkastaa menikö suunnitelmat uusiksi...
Ebay on täynnä herkullista romua. Ei muuta kuin konttikaupalla lisää krääsää tänne kekkoslovakiaan
Noi pikkuahtimet on yleensä halpojakin kun jengi vaihtaa isompaa tilalle.
Pyörihän se mun Eaton oikein. Nyt vaan nousi kysymys, kun siellä sisällä kerran on se välitys niin tarkoittaako ilmoitetut max 15000 rpm kierrokset vetoakselin vai lapojen akseleiden kierroksia? Pakkaa sekaa vielä se että jossain Fiestoissa on noita ja kuvista päätellen akseli vetää suoraan lapaa. Vai meneekö "try & die" meiningiksi
Veikkaan että lapojen kierroksista puhutaan, vai onko jollain parempaa tietoa?
Voi höllevetti tuota mun ulosantia, näyttäis olevan päivän kahvikiintiö jo ylitetty
Pyörihän se mun Eaton oikein. Nyt vaan nousi kysymys, kun siellä sisällä kerran on se välitys niin tarkoittaako ilmoitetut max 15000 rpm kierrokset vetoakselin vai lapojen akseleiden kierroksia? Pakkaa sekaa vielä se että jossain Fiestoissa on noita ja kuvista päätellen akseli vetää suoraan lapaa. Vai meneekö "try & die" meiningiksi
Voi höllevetti tuota mun ulosantia, näyttäis olevan päivän kahvikiintiö jo ylitetty
Varmaa tietoa en osaa sanoa, mutta olettaisin lapojen kierroksista puhuttavan. Voi alkaa ahdistaa kyseisten akselien laakereita isommilla kierroksilla, sitten kun ahdistaa niin kiinnileikkaa, eikä varmasti ole enää kivaa kenelläkään...
Tuosta Aisinin puhaltimesta yritin etsiä kaikenlaista tietoa, nihkeästi Google tarjoili oikein mitään. Päättelemällä sitten pitää mennä. Oletuksella että välityssuhde pitää tällätä välille 1,5-1,75:1 muutamasta paikasta löydetyn "tiedon" mukaan, sitten ihmetellen alkuperäistä sovellusta, kierrosmäärän tuottamaa ilmamäärää 330cc/rev jne...
Olettaisin kuitenkin tuon Eatonin kanssa pulaamisen olevan siinä mielessä helpompaa, kun tietoa taitaa löytyä helpommin..?
Tietysti tuo yritys-erehdys tuottaa varsin varmaa ja konkreettista tietoa, mutta toistomahdollisuus on hieman epävarmaa kokeiluissa ja käy kukkaron päälle...
Tuosta Aisinin puhaltimesta yritin etsiä kaikenlaista tietoa, nihkeästi Google tarjoili oikein mitään. Päättelemällä sitten pitää mennä. Oletuksella että välityssuhde pitää tällätä välille 1,5-1,75:1 muutamasta paikasta löydetyn "tiedon" mukaan, sitten ihmetellen alkuperäistä sovellusta, kierrosmäärän tuottamaa ilmamäärää 330cc/rev jne...
Olettaisin kuitenkin tuon Eatonin kanssa pulaamisen olevan siinä mielessä helpompaa, kun tietoa taitaa löytyä helpommin..?
Tietysti tuo yritys-erehdys tuottaa varsin varmaa ja konkreettista tietoa, mutta toistomahdollisuus on hieman epävarmaa kokeiluissa ja käy kukkaron päälle...
Tee se tänään, huomenna se voi olla laitonta!
Kiitän informaatiosta!Smokie kirjoitti: Olisko sulla M45? http://www.capa.com.au/eaton_m45data.htm
Se on justiinsa tuo M45/MB C mitä olin jo aikaisemmin vähän päätellyt.
Sekotti vaan kun mitat ei täsmää basic-Eatonin kanssa.
Tässä on joku mersun special case hirveine imupuolen tötteröineen.
Kyllä ne valumännätkin kestää ahdinkin käytössä kadulla, kunhan ei pääse nakuttaan oikein pahasti (kuullostaa samalta, kun pistää kaljatölkkiin pikkukiviä ja ravistaa). Puristukset kannattaa tiputtaa kasin tietämille ja sytkää aluksi hieman myöhäsemmälle. Jos kaasari on oikein paineistettu, saattaa mennä jopa samoilla suuttimilla kuin vaparina alle 0,5 ahdolla. Seos mittari vaan kiinni ja testaamaan. Pari IHI RHF:ää on tullut tuolta saksan ebaysta hommattua aika edullisesti.
Eikös "uudet" (=80-luvun) rautikset ole 8.5:1 puristuksilla jos noihin löytyisi takomäntää... En mitenkään voi itseäni sanoa turbotietäjäksi, kuten tuossa aiemmin niin yritettiin kertoa. Ainoastaan olen Affen ( ja muutaman muun) kanssa näin julkisesti pohtinut eri turbo vaihtoehtoja... joskus noiden kanssa on kylläkin tullut touhuttua.sanaksen kirjoitti:Kyllä ne valumännätkin kestää ahdinkin käytössä kadulla, kunhan ei pääse nakuttaan oikein pahasti (kuullostaa samalta, kun pistää kaljatölkkiin pikkukiviä ja ravistaa). Puristukset kannattaa tiputtaa kasin tietämille ja sytkää aluksi hieman myöhäsemmälle.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro