Smoto heittää haasteen ja katsotaan mitä tapahtuu:
Ei voi olla totta!
Nyt ne on jyränny Sporttiboyn ja kohta viissiin loputkin
Olisi aivan sietämätön juttu jos historian kirjoihin jäisi ikuisiksi ajoiksi merkintä, että H-DCF:n vaatimuksesta pukeudumme pinkkeihin turvamekkoihin! JES IHANAA!
Ja sitten tietysti klubikaupasta sellasia pitsireunaisia klubin logoilla varustettuja mekkoja, ihanaa, ihanaa!!!
Eikö pitkillä valoilla ajaminen vasta olekin vaarallista? Muistaakseni telkkarista tuli joskus vuonna viisi ennen suuria sateita, että prätkän pitkät valot häikäisevät mm. rekkakuskeja...
Puhumattakaan siitä, että jotkut ärhäkät autoilijat saattavat tahallaan ajaa päälle tai tulla antamaan turpaan kun pitkät valot ärsyttävät. Siis ei omakohtaisia kokemuksia, luin vain jostain tai näin telkkarista.
Varmaan korjaatte, jos/kun olen väärässä???
Mä ajan aina päiväsaikaan pitkillä. Ja niin ajaa moni muukin motoristi, eikä ne häikäise. Herättää vaan sopivasti huomiota.
Sellaseen ilmiöön oon törmänny, onkohan mun silmissä vikaa, että on vaikea hahmotta vastaan tulevan pitkillä ajavan prätkän etäisyyttä.
Näyttäis olevan lähempänä. Mut sehän on sitä TURVALLISUUTTA.
Pitkillä ajamisen turvallisuus on yksi suuria illuusioita, se on syntynyt jostain ihmeellisestä kuvitelmasta että siten muka näkyisi paremmin. Se vaan ei pidä paikkaansa. En missään tapauksessa itse aja pitkät päällä päivällä enkä neuvo ketään muutakaan niin tekemään.
Se nimittäin tietyissä olosuhteissa antaa vastaan tulevasta mopoilijasta täysin väärän kuvan, etäisyyttä ei pysty hahmottamaan ja takana tulevia mopoja ei välttämättä näy. Kyllä pitkät nimittäin tietyissä olosuhteissa päivälläkin häikäsee. Jos valot on oikein suunnattu niin kyllä lähivalot vastaantulijalle näkyy ihan varmasti ja tarpeeksi hyvin.
Onko kukaan kokeillut Philipsin MotoVision lamppuja? Niissä on oranssi valo.
Ohessa lainaus Philipsin nettisivuilta:
"Sinut tunnistetaan paremmin voimakkaan oranssin heijastuksen ansiosta, joka erottaa moottoripyöräsi valon muusta liikenteestä. Muut näkevät sinut paremmin ja että itsekin näet hyvin.
+ 40 % lisää valkoista valoa
10 - 20 metriä pidempi valokeila"
Sitä kyllä ihmettelen, että mistä ne mut tunnistaa pelkän oranssin valon takia???
Toi pitkillä valoilla ajaminen oli "muotia" silloin kun lamput ja sähkölaitteet ei ollut kovin tehokkaita.
6V ja himmee lamppu - silloin pitkät päällä ajamisesta voi oikeasti ollakkin jotain hyötyä.
Mutta nykyisin, pitkät päällä skujaaminen ihan turhaa.
Toi turvaliivihommeli...
Nythän on toisia maita joissa turvaliivi on jo auton pakollinen varuste, Itävalta, Italia... Saksasta en tiedä, Sveitsissä ei vielä. Jos tulee vikaa autoon ja autosta joutuu nousemaan motarilla/valtatiellä esim renkaanvaihtoon, niin liivi vedettävä niskaan.
Ja pikku koululaiset käyttää neonvärisiä liivejä koulumatkallaan.
Liikenteen ohjauksessa risteyksissä (esim ajotapahtumat) on vappuliivistä hyötyä.
Noissahan se on OK, koska ihmiset on lähes paikoillaan ja eivät liiku normaalin moottoriliikenteen mukana. Siinä on se huomiovärin arvo.
Prätkäthän liikkuvat normaalin liikenteen mukana ja autoilijoiden pitäisi tietää, että siellä liikenteessä on muitakin moottoriajoneuvoja (isompia ja pienempiä) kuin itse siellä kotelossa.
Kuten Jumpe mainitsikin niin sitten kun osa käyttää noita vappuliivejä, niin se "antaa toisille autoilijoille oikeutuksen" olla huomioimatta "liivittömiä" moottoripyöräilijöitä. Näitäkin löytyy...
Elikkä prätkätouhuista jättäisin tuon vappuliivin kokonaan pois. Asennekasvatusta autoilijoille, kateus pois ja hieman löysemmälle lippalakkia siellä kabiinissa.
Viime kesänä Ruotsissa ihmettelin aluksi että onpa paljon moposkoudeja liikenteessä, kunnes tajusin, että nehän on ruåttalaisia motoristeja, jotka ajelee liivit niskassa. Kyllä se vähän hönöltä näytti.
I'm on the Night Train – I love that stuff
I'm on the Night Train – I can never get enough
I'm on the Night Train – Never to return - no
Mutta jos maalattais kaikki pyörät jollain refleksiväreillä? Oma hoppa on oranssi ja se löytyy helposti mm. mun autotallista. Ja kun tietää millaisessa kunnossa talli on, voi löytymistä pitää pienenä ihmeenä.
Eli toimii.
Kellään ministeriön vinkkipuhelinnumeroa?
Pessimismi on aivan turhaa. Ei se kuitenkaan mitään auta.
Jos täällä esitetty puolalainen käänteinen logiikka toimii, niin ehdotan seuraavaa. Ajetaan ensi viikonloppu ilman kypärää. Näin päästään eroon kypäräpakosta .
Mä olen jo pitkään ihmetellyt, että mikä helvetin huoli tässä maassa on motoristien turvallisuudesta.
Motoristeja on noin 140000 joista kuolee vuosittain 20-30. Heistäkin puolet omaa tyhmyyttään.
Miksei kukaan ole OIKEESTI huolissaan rattijuopoista, kuolleita noin 80 vuodessa. Pilkkimiehistä ja kännissä laidan yli kusijoista, kuolleita 40 vuodessa. Juopoista, kuolleita vissiin 5000 vuodessa ja kotona olijoista, kotitapaturmiin kuolee sadoittain ihmisiä vuosittain jne.jne.
akrapu kirjoitti:Jos täällä esitetty puolalainen käänteinen logiikka toimii, niin ehdotan seuraavaa. Ajetaan ensi viikonloppu ilman kypärää. Näin päästään eroon kypäräpakosta .
Tuo oli muuten loistava ehdotus! pitää kokeilla.
Siitä liivijutusta vielä sen verran että enkö mä saisi jonkun erikoisluvan saada kun mähän voisin laittaa semmoisen turvaviirin tonne sissybaarin päähän, onhan sen kärki maasta mitattuna nykyään noin190cm korkeudessa.
Nappaan vaikka noista penskojen pyöristä viirin pannukopteriin...
- Dj is A God -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
Mulla on aina ajaessani liivit päällä, ne tosin on musta/punaiset selästä..
Noita vappuliivejä en todellakaan tule päälleni vetämään.
Tällä menolla ei kohta saa ajaa edes farkuilla/nahkahousuilla, puhumattakaan shortseista ja T-paidasta. Kohta varmaan täytyy pitää jotain avaruuspukua ajessa, ei saatana.
Saispa sen ajan takasin, kun seksi oli turvallista ja motskarilla ajo vaarallista!