Kypärät

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Turre
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Turre »

kyykkyjäkin on useampaa sorttia. ratapyöriä matkivissa vaikka on täyskatteet niin ne on vain täsmälleen sen verran korkeet ja leveet että kuski pääsee niiden taa kyyristyy siksi ajaksi kun radan pääsuora kestää. moottoritieohjuksissa puolestaan on sitten isommat katteet + tarvikkeina saatavilla korkeempaa pleksii

käsittääkseni ajainsana hiljaiseen kypärään tulee ilmavirtojen ohjailuista. Jos mopon aiheuttamat turbulenssit osuvat suoraan päähän niin millään kypärällä ei ole mahiksia olla hiljainen. Jos taas ne menee kypärän yli ei ongelmaa. Tai taas jos jos ne osuu rintakehän tai kaulan alueelle niin kypärä saa halkoa häiriötöntä ilmavirtausta ja edellytykset ovat olemassa.

Miten ilmavirtaukset sit osuu riippuu kuskin mitoista, ajoasennosta, moposta, varustelusta. Esim. itsellä Dynalla meno on OK, mutta jos laitaa vaikka makuupussin stongaan kiinni niin virtaukset muuttuu niin että paukuttaa kypärässä.

toki varmasti potissakin on eroja. Schubertista ei omaa kokemusta
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
jorgegoodman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorgegoodman »

Minä en kyllä ymmärrä näitä tulppajuttuja alkuunkaan?? Minusta äänien pitää kuulua ja onhan se liikenteessäkin paljon turvallisempaa kun on kuulo tai jos on umpikuuro?? Pidän kuulosuojaimia ainoastaan pajalla metallihommissa! 8)
Justus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Shark päässä kun ajaa ilman tulppia ei kuule puoleen tuntiin yhtään mitään kun kypärän ottaa pois.
Softail standard 2006
Rautahauli

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Mulla on pari avoruukkua ja kyllä korvissa soi jos tunninkin tulittaa konetienopeuksia. Toinen on vähän parempi mut vaan vähän. Viime kesänä käytin korvatulppia joka kerta enkä enää viitti ilman ajaa. Toiset tulpat tuntui siltä et ei kuule mitään, toiset taas ei vaimentaneet riittävästi. Mut tehokkaampiin tulppiin tottuu ja kyl ne liikenteen äänet läpi kuulee, samoin kun moottorin äänetkin.

Vissiin kymmentä erilaista tulppaa tuli testattua. Paskin ja kallein oli Alpinen motosafe. Vaikee tonkia korvasta eikä vaimenna riittävästi, kun sattuu olemaan pikkasen äänekäs mopeti.

Ainiin tää oli ruukkuketju, sori. :)
jorgegoodman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorgegoodman »

Joo, mulla vaan menny kuulo jo aikalailla ja ankara tinitys jatkuvana vaivana....eli antaa mennä lopunki sitte 8) , noh tosin tää tinitys on kait hankittu jo nuorena pajalta kun ei tullu käytettyä silloin suojaimia vaikka päivittäin rälläköin rautojen kanssa... :(
rokker
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rokker »

Rautahauli kirjoitti:Vissiin kymmentä erilaista tulppaa tuli testattua. Paskin ja kallein oli Alpinen motosafe. Vaikee tonkia korvasta eikä vaimenna riittävästi, kun sattuu olemaan pikkasen äänekäs mopeti.

Ainiin tää oli ruukkuketju, sori. :)
Pakko kompata tätä. Minunkin käyttökokemusten perusteella tavalliset "earit" on paremmat vaimennukseltaan kuin nää Motosafet....
Rautahauli

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Itse asiassa 3M earit on vaimennusteholtaan just sopivat mun korviin. Miinuksena on että ne ei palaudu muotoonsa kun ne ottaa kerran pois, juu on kertakäyttöisiä mut sit niitä pitäs olla kourallinen jos päivän ruisailee. Ne näyttää parin "asennuksen" jälkeen maasta poimituilta nortinnatsoilta. :lol:

Pilikan tulpat on ollut viikonkin käytössä eikä mene miksikään, no vähän nekin väriä ottaa paskasista sormista mut sou not.
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Justus kirjoitti:Onko kellään kokemuksia Schuberth SR1:stä? Hiljaiseksi ainakin mainostavat yleisesti tuota Schuberttia.
Aiemmin ketjussa on jo puntaroitu asiaa perusteellisesti. Kannattaa siis päästä kokeilemaan, ainakin R.M. Heinolla oli hyvin mahdollista koeajaa Schuberth-kypäriä. Pääasia on kypärän sopiminen omaan päähän.

SR1:stä ei ole kokemusta, mutta minulla on ollut n. 15.000 km matkan päässä Schuberthin C3 Pro ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Pinlock on hyvä, ei ole visiiri huurtunut plussan puolella, hyödyllinen ihan kesäsateissakin (saa toki muihinkin kypäriin). Iso plussa oli se, että kypärä on mukavin mitä olen päässä pitänyt, se on sisäosiltaan todella pehmoinen. Avattavuus on minulle tärkeää, saa kysytyksi tietä, tankatessa vähän "väljyyttä" jos ei viitsi ottaa pottaa päästä pois ym. Avattavuus varmaan lisää hiukan ääntä, mutta tämä on huomattavasti hiljaisempi kuin aiempi, mielestäni hyvä avattava AIroh). Avattavuus ei varmastikaan heikennä turvallisuutta merkittävästi, on avattava umpikypärä ainakin ihan eri toista kuin avokypärä. En keksi yhtään syytä miksi hankkisin ei-avattavan umpikypärän kun tämä C3 on niin hiljainen.

Hiljaisuuteen vaikuttaa varmaankin paljon se, että kaula-aukko jää varsin pieneksi kun kypärä on kiinni, leuan kohdalla on semmoinen säädettävä pala jolla reikä "tiivistetään". Minusta ei-avattattavissa ei ollut tuo kaula-aukko niin pieni, ei menisi varmaan päähän.

SRC-System (langaton "kypäräpuhelin") on myös osoittautunut hyväksi, jos siis haluaa kuunnella takamatkustajaa, lähistöllä ajavaa kaveria, radiota, navigaattorin ohjeita tms.

Jotenkin olen ymmärtänyt että tämä SR1 olisi enemmän kyykkypyöräilijöille? Juuri ajoasentojen erilaisuudesta johtuen kannattaa koejaa, C3:llakin äänenmuodostus on erilainen eri asennoissa.
Vastaa Viestiin