Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1834
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Yhden kokeilun voisin ehdottaa tähän.

Ota parkkipaikalla joku 20 kmh vauhtia. Vaihda vapaalle ja sammuta moottori. Anna rullata. Kuuluuko laahaava ääni silloin?

Enska ei tuossa testissä pyöri lainkaan. Toisioremmi ja vaihteiston puoleinen akseli kyllä. Se kahina oli ensimmäinen signaali siitä, että jotakin on menossa. Mulla se oli vaihteiston pääakselin ulostulopään isot kuulalaakerit. Öljyä vaihtaessa ennen kuin koko toosa levisi selvisi enemmän. Oli metallihohtoa seassa. Lopputulemana laatikko laakeroitiin uudelleen. Ei ole uusinut mutten ole sen koommin ajanut kutosella just missään muualla kuin "ulkomailla".

Toivottavasti on joku pienempi kihnutuksen syy. Isotöinen remppa vaikkei osat ole kovin kummosia.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1692
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Oletko katsonut enskaan että siellä ei ole tarpeeksi öljyä vai miksi olisit sitä lisäämässä?
Olipa vika mikä tahansa, jos enskassa on öljyä, tarpeeksi tai hiukan alle, ei öljyn lisääminen auta.

Enskan öljymäärä eli taso on helppo tarkistaa, derby cover eli se iso pyöreä luukku auki, pyörä pystyasennossa. Ja tuossa kuvassa näkyy taso:

Kuva
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1692
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Sellaisenkin tapauksen/urbaanilegendan olen kuullut, että oli jäänyt enskasta uudet öljyt laittamatta öljynvaihdon yhteydessä. Jonkun aikaa pyörällä pääsi, mutta ei tuota sinun 3000 km eli kyllä siellä öljyä on/on ollut.

Tuo edellä esitetty on hyvä testi. Sitten pitää vaan kuulostella mitä ja mistä kuuluu. Joskus takapyörän kuluneen laakerin äänikin on hankala paikallistaa. Usein olen sen huomannut siitä, että ääni muuttuu erilaiseksi oikealle ja vasemmalle kurvaillessa.
Paallykainen
Viestit: 6
Liittynyt: 10:27 11.08.2024.
Paikkakunta: Vantaa(liki stadia)

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Paallykainen »

Noniin! Nyt sain tilin auki ja olihan se työmaa mutta takadin ollaan!

Täälähän on hyvin tullu vinkkejä ja näillä lähteä testaan. Ongelmaksi nyt ilmeni kaksi asiaa, nakutus ja toinen terävempi laahaus joka varmaan kertoo nokkaketjun laahaimista sekä ventiilien välyksistä.

Toinen on taas se että, sähköt katos kesken laukan ja tutkinu vikaa mikä epäselvä (en osaa sähköjä tutkia.. Ehkä) yritys kova ja akku paikallaan ilman virtoja 12-12.8v. Virrat päällä tippuu 1.4-1.3, sitten napsauttaa RUNille niin tippuu 0.9v
Akku oli irti ja silloin löyty 12.8-13v :?
H-D Street Glide 🫸-15🫷
Avatar
Kiwi
Viestit: 2217
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Äkkiseltään kuulostaisi huonolta akulta, jos nyt ymmärsin oikein että mittailuissa on virta päällä 11-12 volttia vähemmän?
Paallykainen
Viestit: 6
Liittynyt: 10:27 11.08.2024.
Paikkakunta: Vantaa(liki stadia)

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Paallykainen »

Voi olla, oon vielä vähän epäluuloinen että voiskojännitteensäädin olla rikki. Jos jollain olis vinkkiä että kuinka mitata säädin ja mistä, vaikuttaako mitata jos akussa eioo virtaa ja saako esim staattorin mitattia muuten kuin ottamalla enskan auki?

Joo joo.. Tiedän, en osaa sähköhommia tai kaavoja edes alkavasti, siksi kyselen tyhmiä.


T:epätoivoinen
H-D Street Glide 🫸-15🫷
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1692
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

En ihan pysynyt tuossa akun jännitteissä kärryillä. Mutta mittasin omastani seuraavia lukuja yleismittarilla. Mittarin pitäisi olla ihan hyvä, Bachko -merkkinen, mutta rupesin sitä vähän epäilemään kun on tuo jännite akun latauksen jälkeen niin alhainen, 13,2 V. Akku on kyllä jo monta vuotta vanha, mutta edelleen starttaa ihan ok ellei ole ollut viikon ajotauko ja kylmä yö alla. Silloin pitää ladata ts. lämmittää akku että saa käyntiin.

Mutta muuten noita jännitteitä. Minulla on 2008 Softail eli sähkövehkeet lienevät suurin piirtein samat kuin 2009 Dynassasi.

- akku irti 13,21 V
- akku kiinni, virtalukko OFF 13,17 V (tällöin virta akulta 3,71 mA. ECU, TSSM, mittari ja jännitteensäädin kuluttavat siis virtaa vaikka ei ole virta päällä! Hälyjä minulla ei olle aktivoitu eikä ole sireeniä)
- virta päällä, tappokytkin OFF 12,52 V
- virta päällä, tappokytkin ON > 12,48 V > nousi heti takaisin 12,52 V kun bensapumppu lopetti
- starttaus > notkahti, n. 8 V mutta moottorin käynnistyessä heti yli 13 V

- 1500 r/min 14,07 V (tyhjäkäynti, kylmänä)
- 3000 r/min 14,16 V
- 1000 r/min 14,28 V
- 4000 r/min 14,28 V

Eli ei käynnistyksen jälkeen juurikaan kierrokset vaikuttaneet akulle tulevaan jännitteeseen, jännitteensäädin toimii.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1692
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Paallykainen kirjoitti: 17:08 19.09.2024. Voi olla, oon vielä vähän epäluuloinen että voiskojännitteensäädin olla rikki. Jos jollain olis vinkkiä että kuinka mitata säädin ja mistä, vaikuttaako mitata jos akussa eioo virtaa ja saako esim staattorin mitattia muuten kuin ottamalla enskan auki?

Joo joo.. Tiedän, en osaa sähköhommia tai kaavoja edes alkavasti, siksi kyselen tyhmiä.


T:epätoivoinen
Meni vähän ohi, saatko pyörän käyntiin? Jos lataus ja jännitteensäädin toimii, pyörän käydessä pitäisi akulta löytyä se n. 14 V.

Ihan jännitteensäätimenkin mittaamiseen löytyy ohje, mutta mittaa ensin tuo.
Paallykainen
Viestit: 6
Liittynyt: 10:27 11.08.2024.
Paikkakunta: Vantaa(liki stadia)

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Paallykainen »

Ja jälleen! Mulla jostain syystä tämä foormi välistä (toinennkerta) kun ei päästä sisään. "Käyttäjätunnus tak salasana väärä" mutta taas muutama viikko myöhemmin toimii taas ihannku ei mitään 🤷🏻‍♂️


Mutta se ei asia, vaan se että paljon hyvää tietoa. Paljolti kiitosta neuvoista. Huomasin tuossa ensaa aukastessa että öljyt oli mustaa ja todella jäykkää enska öljyksi. Mitään ei rikki tai kulunu mitä nyt vaihdekeöin stefa vaihto. Mutta uusien öljyjen vaihon jälkeen ääni sama ellei jopa isompi, joku sano että normaalia ääntä.
Mutta kompensaattori piti käynnistäessä ääntä vainnku oli lämmin kone ja koitti startata, parikertaa niinkj vetas junttuun ku käynnistää lämpimänä mutta käyntiin lähti. Voisko olla että sinne enskaan olis jotain toista öljyä laitettu ku tosin ennen äljyn vaihtoa se oli aikas paljon hiljasempi ja koppa ei niin kuumentunu.
H-D Street Glide 🫸-15🫷
Pertti
Viestit: 6108
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mitä sille pyörälle on talven aikana tehty, vai jatkuuko viimevuoden asiat?

Ohi asiasta:
Foorumilla kirjautumisongelmat on yleensä omia.
Salasana kannattaa laittaa ylös johonkin, tai sitten tehdä niin helppo, ettei voi erehtyä.
Yksi konsti on kirjautumisvaiheessa klikata kohtaa "muista minut". Silloin foorumi pitää kirjautumisen yllä ja aukeaa heti.
Tuo muista-toiminto pysyy aktiivisena normaalikäytössa jatkuvana, mutta jos foorumille tehdään jotakin isompaa päivitystä tai muutosta, joutuu kirjautumisen uusimaan.
Nämä jutut siis foorumin päästä.
Joku tietoalusta, tai turvaohjelma saattaa vaatia uusimaan kirjautumiset määrävälein, tai uusien turvapäivitysten latauksen yhteydessä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Paallykainen
Viestit: 6
Liittynyt: 10:27 11.08.2024.
Paikkakunta: Vantaa(liki stadia)

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Paallykainen »

Pyrin kyllä olla hereillä tämän kanssa ja koitan samalla muistaa nää foormit, VRCF, Kelkkafoormi, H-D foormi yms yms. Ja kaikki tallennettu mutta vain puhelimeen koska en omista tietokonetta 😅


Mutta itse asiaan. Prätkälle eioo mitään tehty ja vaihoin sen tuossa viikko sitten, mutta! Jäi vaivaamaan se kun ns. Rapakon takaa ohjeita kattonu enskan öjyn hankintaan (youtube) koska parasta suorituskykyä hakemassa ja parin kaverin kanssa katottiin että muuten ok mutta, se kompensaattorin hilut pitäis vaihtaa ja nyt alko tolokuttomasti lämpeneen se kansi vain. Vai onko se normaalia? Toisin sanoen joku vois unohtaa ku eioo prätkää enään mutta jäi vaivaamaan että ei tuu enskerran samaa virhettä tekeen. Tai sitten että osaan tehdä jotain toisin 🤔
H-D Street Glide 🫸-15🫷
Pertti
Viestit: 6108
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä se enskakoppa ajossa aika kuumaksi muuttuu, kun lämpö siirtyy moottorista metallia pitkin.
On normaalia. Kesäkuumalla koppaon niin kuuma, että nahka palaa.
Samalla lailla toisella puolella säteilee jakopään koppa, mutta sitä ei vielä kuumempien pakoputkien takaa huomaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin