Millä liimaan laturin magneetit??

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

V2moottori
Viestit: 69
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Niinhän se sitten olikin, että magneetit oli irti, tosin joku oli käyttänyt ”hartsaamiseen” tiivistemassan/silikonin tapasta ainetta joka piti magneetit kiinni toisissaan, mutta pohjasta tosiaan irti. Magneetti ongelma ilmeni kun meni startti siihen kuntoon että se jäi päälle ja oli pakko availla paikkoja.
Ajatus olisi liimata ja hartsata, tosin ainakin 2 magneettia on katki niin ne olisi hyvä vaihtaa… jos jollain olisi ylimääräisiä magneetteja myydä 8)
Liimana ajattelin tuota Loctite power epoxy metal 25ml
mutta sitä hartsia mitä on käytetty niin en löytänyt enään ….
Avatar
JKKo
Viestit: 1773
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kokeile kysäistä Loctiten Suomen edustajalta sopivia aineita. Työasioissa ne ovat olleet tosi avuliaita ja saattavat olla sitä satunnaisellekin liimaajalle.

Siinähän liimataan pehmeään teräkseen kovaa ties mitä ferriitin kaltaista ainetta, jonka kohtalona on "uida" lisäaineistetussa vaihteistoöljyssä saaden samalla poravasaran kaltaista hakkausta (on oltava sitkeää) sekä kuumaa/kylmää vuoronperään. Ja kun kysäisee vielä, millä pinnat pitää primeröidä ennen liimausta, niin jo luulisi tarttuvan.

Mä kysyin joskus noilta liimaa, millä laittaa akryylinen linssi suoraan ledichipin päälle. Tuli useita ehdotuksia jotka oli joutuisasti testattu ja toimi. Liimauksessa oli rajoituksia amiinin suhteen, koska se paskoo ledit ja sitä on vähän jokatoisessa epoksissa, joka on tehty veden kestäväksi. Toisen kerran piti liimata kumimaiseen silikoniin lasisia reedreleitä (jotka ei kuulemma tartu millään). Se oli edustajalta hyvä neuvo; Mene firmasi liimakaapille ja hae 770 primeriä ja 406 pikaliimaa. Ja tarttui. Sit piti liimata kännykän lasin kaltainen ikkuna ruiskupuristettuun runkoon. Tää oli kaikkein vaikein kun se muovi piti valita semmoseksi että tuli suoria kappaleita ja kuitenkin liimaantui. Lopulta onnistui sekin Henkelin edustajain avustuksella.

Kyllä ne varmaan osaa neuvoa. Toi voi olla tuhanteen kertaan kysytty!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
ortizz
Viestit: 11
Liittynyt: 05:33 16.06.2021.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja ortizz »

Jarrukenkäliima on ainoa joka toimii,paistetaan uunissa,maneetti palat asettuu paikalleen ilman srn kummempia, ja ovat tarkasti tarkasti kohillaan,

onkelma on ja iso,,millä rasva eli ööli pois huokoisesta palasta. muuten on turha tuunata

Ite liotin tinnerissä viikon eivät irronneet enää,
ne magneetin palat tosiaan asettuu oman magneetisen voiman toimesta paikalleen,täsmälleen
oikein.
Avatar
JKKo
Viestit: 1773
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mitenkä se jarrukenkäliima olisi optimoitu jatkuvaan öljykylpyyn, kunnei jarruissa semmoisia olosuhteita ole?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 583
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Onko se mainittu ”hartsi” vastaavaa kuin mihin sähkömoottorien, muuntajien ym käämit upotetaan?

Sähkökonekorjaamosta voisi kysyä suostuisivat dippaamaan tämänkin sitten kun on makneetit liimattu. Saattaahan tuohon liimaushommaankin apu löytyä samasta paikasta.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1773
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Muuntajalakan homma on ihan toinen kuin jarrukenkäliiman. Käämit halutaan sitoa paikalleen, sillä kuten virran yksikön ampeerin määritelmä menee, niin kahden virrallisen johtimen välissä vaikuttaa voima, joka on suhteessa johtimien etäisyyteen ja muuntajassa/moottorissa ne virralliset johtimet hinkkaisivat eristeitään puhki, jos pääsisivät liikkumaan vaihtuvan magneettikentän ja siis virran muutosten tahdissa. Hifisti kuulee muuntajista jurinaa ja surinaa…

Jotakin aika spesiaalia liimaa tarvittiin kiljuvan kotkan kompensaattorin öljynheittospoilerin liimaamiseen ison veen ensiövedon koppaan. Samalla viisiin liimakauppiailla on varmasti ideoita, millä nuo magneetit parhaiten tarttuu. Muistaa mainita senkin kysyessään, että joutuvat ikuiseen öljykylpyyn.

Tai sitten ostaa 86-90 Spåraan sen kehittyneemmän roottorin, jossa mageetit on jonkun suojakuoren alla. Magneetin muruset ovat vihoviimeistä materiaalia vaihteistossa. Öljyn avulla niitä pieniä magneetteja on kaikkialla, laakereissakin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 6030
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Epäilisin myös, että liimaus ei tuolla lakalla onnistu, vaan hartsi, josta puhutaan on lähempänä lasikuitujuttuja.
Magneetit liimataan ensin kehälle ja sitten valetaan vielä muottia käyttäen välit sileäksi.
Noiden nelivaihteisten sporttien lisäksi ei enää oikein paljoa liimaustarpeita ole, koska roottoreita saa kohtuullisen edullisesti.
Sportin kytkin-roottoriyhdistelmän hinta on edelleen kova, mutta alle parinsadan saa Big Twineihin "sileitä" rootoreita ja vähän kalliimpia on sellaiset mallit joissa on kompensaattorin jousi kiinteänä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 583
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Nimim V2moottori mainitsi ”hartsin”, niin aattelin että olisiko kaksivaiheinen prosessi. Eli palat liimaten ja hartsia päälle? Silloin olisi liima suojassa öljyltä. Mutta enpä asiaa enempää tunne, kun omassani on laturi turvallisesti lohkon ulkopuolella :)

Käämilangassahan on lakka päällä jo valmiiksi, ja valmis muuntaja, ankkuri, staattori tms tosiaan dipataan vielä kerran, ehkä jopa vakuumissa, etteivät käämit kihnuta vasten toisiaan. Joissakin japanialaisissa, ja vissiin tässä kyseisessä ameriikanpyörässäkin, on myös staattori käämeineen öljyssä? Se käämistö on tavallisesti dipattu hartsiin tms tököttiin, joka kestää lämpöä, tärinää ja öljyä. Ei se välttämättä huono aine olisi tähänkään tapaukseen?

No, itse ehkä lähtisin metsästelemään uudentyyppistä parempaa roottoria, jos sellaisia kerran on olemassa ja saatavilla jollain järkevällä rahasummalla.

Edit. Näköjään kerroin pitkälti samat tarinat kuin Pertti, ei tullut päivitettyä sivua tai muuten vaan en huomannut. Jätän tän tähän kuitenkin :)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
jensen
Viestit: 1042
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja jensen »

Japsipyörään liimannut 2 k epoksiliimalla. Puhdistus tärkeä. Liima ja maali tarttuu hiomajälkiin ja ei sileään pintaan eli jotain skraduja pitäs saada. Asetoni puhdistus.
ortizz
Viestit: 11
Liittynyt: 05:33 16.06.2021.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja ortizz »

Jarrukenkä liima paistetaan uunissa,sen jälkeen ei öljyt sitä irroita.
ortizz
Viestit: 11
Liittynyt: 05:33 16.06.2021.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja ortizz »

Kitkaliimaus oy kelatie 20. 01450 vantaa
+3580500315121
Avatar
JKKo
Viestit: 1773
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä liimaan laturin magneetit??

Viesti Kirjoittaja JKKo »

ortizz kirjoitti: 21:33 01.10.2024. Jarrukenkä liima paistetaan uunissa,sen jälkeen ei öljyt sitä irroita.
Saattaa olla mut saattaa olla olemattakin. Olispa tehdas tajunnut käyttää kitkaliimausta alihankkijana. Saiin viisvaihteisen magneetit irti käyttämällä Dextronia vaihteiston puolella.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin