HD hankintalistalla

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

carrus 10 kirjoitti: 17:29 07.01.2024. Moi ihan aidosti olen liikkeellä mutta jänistin vielä (trumpalla )menty viimekesä.Tieto lisää tuskaa joo. Mites nuo kuuluisat jakopäät ?FHLR Road King 2010 ajettu vajaa 100tkm onko huti ostos ? Baarikeskusteliat kehuivat että jakopään laitto 3-4 tuhattaeuroo ? Mitä kannattaa huomioida muuta ? Onko tuo "ilma"jousitus miten ongelmallinen ?
En tiedä miksi ostaisin 100tkm ajetun laitteen kun markkinassa on paljon tarjolla puolet vähemmän ajettuja joilla on huolettomia kilsoja edessä.

Ellet sitten saa sitä todella edullisesti. Ja laitat sitten reilummin rahaa myöhemmin. Itse tykkään että pyörä on ajossa eikä pajalla.

Ei nää ylipäänsä hirveän korjausherkkiä laitteita ole kun järjestäen tuo 100tkm näihin kellotetaan.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja jty »

Öh mulla on 2008 RK classic johon 30tkm paikkeilla asennettu mörkömoottori jossa siis vääntöö ja tehoa reippaasti. Nyt satatonnia lasissa. 2010 jakopäässä on jo kunnollinen hydraulinen kiristin mutta varmaan jo kulunut.
Ite vaihtasin kiristimen, nokkien laakerit ja katsoisin nostajien rullat. Enskapuolella kompensaattori lienee finaalissa ja se on hiukan arvokkaampi palikka.
Mut noitten laitto ei oo amerikanhomma muuten kuin että laakerien vaihto tarvii erikoistyökalun ja uusi kompensaattori menee kiinni T70 torxilla.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minulla on aika lailla vastaava moottori kuin ketjun aloittajan pohtima FHLR Road King 2010. Eli minulla Softail TCB 2008 96:sta suurennettu heti 103:een n.10.000 km:n kohdalla. Nyt on ajettu 180.000 km. En oikein tiedä, mikä se 3.000 ... 4.000 euron jakopään remontti oikein olisi. Minullakin vaihdettiin nokka-akselien häkkilaakerit full needle torringtoneihin n. 120.000 km kohdalla. Kaiken varalta, ei ne laakerit olleet palasina tms. Nokka-akselit olivat ihan ok. Tässähän on jo hydraulinen ketjunkiristäjä, siitä vaihdettiin vain ne kuluvat muoviosat n. 90.000 km kohdalla. Eivät kyllä olleet ihan finaalissa ne vielä, mutta sen verran että vaihtaa kannatti.

Kompensaattori on alkuperäinen. Ei ole ollut mitään kalkattamista tms. oireita. Olen kyllä enskaöljytkin vaihtanut 6.000 km välein enkä aja alle 2000 r/min, en ainakaan vedätä. En tiedä johtuuko tuosta tai onko ollut vaan hyvää tuuria, mutta tällä kompensaattorilla jatketaan ensi kesänäkin. Mutta on tainnut olla enemmän matkamallien murheena kompensaattori, liekö pyörän paino vaikuttamassa.

Minähän jatkan tällä, mutta jos ostaisin käytetyn pyörän, yrittäisin ostaa mahdollisimman vähän roplatun ja mahdollisimman vähän ajetun, kukkaron mukaan siis. Jos päätyisin vähän enemmän ajettuun ja sillä olisi ajettu 40.000 ... 60.000 km, en vielä pelkäisi mitään erityistä. Tuskin ostaisin 100.000 km ajettua ihan innolla, siinä tietysti voi tulla vastaan nopeammin korjattavaakin kuin vähemmän ajetussa. Voi tietysti olla että kestää ihan hyvinkin jos on hyvin pidetty ja sievästi ajettu.
carrus 10
Viestit: 5
Liittynyt: 20:51 29.04.2023.

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja carrus 10 »

Kiitoksia kovasti vastanneille. Se on tuo ostaminen aina vähän vaikeaa kun eurot ei riitä uuteen (en kyllä ostais vaikka riittäis ,nämä vanhemmat on paremman näköisiä ) ei ole oikein tarjontaa kovasti liekö kriteerit liian tiukat lisäksi on vaihtopyörä (määrätty väri /ym ym ) Jatketaan tutkintaa josko se oikea löytyis oikeaan hintaan/välirahaan . Ei kuitenkaan katastrofi ole tuo jonkinverta alle 100 ajettu jos hullot tehty mutta kaikissahan tulee sitä normi kulumaa ja remonttia .
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja jty »

Sanottakoon vielä että ton verran ajetussa pyörässä swingin kumipuslat ja moottorin alaripustuksen pusla varmaan finaalissa mutta helppo ja halpa remontti.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja jty »

UrpoTJ kirjoitti: 17:28 08.01.2024. Kompensaattori on alkuperäinen. Ei ole ollut mitään kalkattamista tms. oireita. Olen kyllä enskaöljytkin vaihtanut 6.000 km välein enkä aja alle 2000 r/min, en ainakaan vedätä. En tiedä johtuuko tuosta tai onko ollut vaan hyvää tuuria, mutta tällä kompensaattorilla jatketaan ensi kesänäkin. Mutta on tainnut olla enemmän matkamallien murheena kompensaattori, liekö pyörän paino vaikuttamassa.
Vaikuttaa paitsi pyörän paino mutta luulisin että ennen kaikkea tuo alhaalta vääntävä mörkömoottori, kivat puristukset ja pyörän paino.

Se on kuitenkin helppo todentaa kun starttaa kylmänä niin kuuluuko kolinoita
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Joo, minulla ei moottoria voi "mörkömoottoriksi" kutsua vaikka vääntöä onkin 1,5 kertaa orkkiksen verran. Mutta tosiaan kun ollaan tästä aiheesta Loimaalla puhuttu, niin on kuulemma ollut enemmän matkamallien murheena kompensaattorivaivat.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Just vaihdettiin Switchbackiin kompensaattori, toki siinähän on kovat laukut tehtaalta joten laskettaneen matkalehmäksi :mrgreen:

Varmasti on ajotavalla, huollolla sekä pakaaseilla, kyytiläisellä ja matkan pituudella väliä. Jos pääsääntöisesti ajaa kilometrin matkaa kakspäällä kolmeakymppiä vitonen silmässä niin varmasti tuo vanhan mallin kompensaattori antautuu.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ei se kompensaattori välttämättä porsi niin, ettei ajamaan kykene. Pikkuhiljaa vaan alkaa kolahdella starteissa ja sammutuksissa plus että tulee ajettua pienemmillä vaihteilla kuin aiemmin, koska on ylimääräistä värinää (mulla kutonen alkoi tuntua mieleiseltä vasta huolella yli moottoritierajoitusten) plus että kaks päällä ajellessa mäkeen lähdöt kaipasivat kolinan takia kytkimen luistatusta.

Mun pyörässä se kului noin satkussa vaihtokuntoon, mutta vaihdettiin vasta myöhemmin. Furkapassiin kiipeäminen kaks päällä ja joka mutkasta ykkösellä oli sillä orkkiksella jo aika tuskaa. Nyt siellä on se hienoin SE osa.

Sinne meni samalla myös kytkinrumpu, joka olisi heti kohta pyörinyt tyhjää akselilla boorien korkkaamisen takia.

Ja on ihan vakio 96 kokoinen. Ainoa viritys on pakoputken läpän auki jumittaminen plus kaksi orkkista isoreikäistä vaimenninta alkuperäisten pienen ja ison tilalla.

Mun pyörässä kulumat johtuu raskaasta lastista. Mitähän mahtoi olla brutto viime kesänäkin kun oltiin muuten kaksistaan reissukamoissa ja otin vielä sissyyn köytetyn tuplarullan manillapaalinarua kyytiin tuliaisiksi? Dyna oli varmaan lähempänä 600 kuin 500 kiloinen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 228
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Nyt jos ostaisin pyörää niin mahdollisimman vähän ajettu ja mahdollisimman vakio mihin vaan rahat taipuisi.Kaikkien ei tosiaankaan pitäisi rakennella näitä,itsellä ollut yksi Saksassa rakennettu pommi.Huollettuna nämä ovat melkoisia ikiliikkujia,huollon laimin lyönnin kyllä näkee yleensä jo päälle päin.Joku paikka vähän repsottaa,purkkakorjaus toisessa paikassa,niin skippaisin heti.Omaan tein jakopään laakereineen 75tkm kohdalla jokunen vuosi sitten,maksoi itse tehtynä työkaluineen 300€,toin rojut ankkalinnasta matkatavaroissa.Satkun kohdalla meinasin vaihtaa vetoremmin ja beltit,sitten menee normi huolloilla loppuun asti.
FXSTI -06
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Mopo-Ukko kirjoitti: 04:13 11.01.2024. Nyt jos ostaisin pyörää niin mahdollisimman vähän ajettu ja mahdollisimman vakio mihin vaan rahat taipuisi. Kaikkien ei tosiaankaan pitäisi rakennella näitä, itsellä ollut yksi Saksassa rakennettu pommi. Huollettuna nämä ovat melkoisia ikiliikkujia, huollon laimin lyönnin kyllä näkee yleensä jo päälle päin. Joku paikka vähän repsottaa, purkkakorjaus toisessa paikassa, niin skippaisin heti...
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Iku
Viestit: 38
Liittynyt: 21:41 06.09.2011.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja Iku »

Vähän off the topic mut lueskellut tätä ketjua kun liittyy mun viime syksyn ostoon.
Ostin siis Road King 2009 54tkm ajetun sokkona liikkeestä jossa se odottaa kevättä ja noutoa. Ostos on kuitenkin yksiomisteinen, vakio kaikin puolin (no ulko lämpömittari lisätty stongaan) ja vaikutti hyvin huolletulta joten otaksuisin edessä olevan huolettomia kilometrejä.

Aino mitä tuli tehtyä niin kertaalleen se käynnistettiin et ainakin siis käyntiin lähtee..:).

Ollut kyllä hyvää asiaa tässä ketjussa ja omaakin ostokrapulaista mieltä helpottanut moni vastaus..:).
Ja onneksi jatkoitte keskustelua vaikka aluksi näytti ettei aloittaja jatka enää pohdintaa....uskon et tästä monelle apua..
2009 FLHR Road King (2024-)
Parhaat exät
2007 FLSTN Softail Deluxe (2016-2018)
2003 FLHRCI Road King Classic (2010-2011)
1983 Honda VF750F (1988)
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD hankintalistalla

Viesti Kirjoittaja jty »

Sanoisin että erinomainen ostos
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin