Halpa kännykkä navigaattoriksi

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pekka L kirjoitti: 13:31 30.06.2023. Jatketaan nyt sitten, kun tää jo Delvac-jorinaksi tuomittiin... :oops:
Otin tänään XT:n ekan kerran ajoon mukaan. Semmoista sisäänajoa vasta, kun en mihinkään ollut kuitenkaan menossa. Näkyi kyllä hienosti myös kirkkaassa auringonpaisteessa. Mutta se kiinnitys telineeseen... Onpa epämääräinen lukitus, ei oikeastaan mitään tuntoa. Ja lukittumisen "äänikin" niin hento, ettei sitä vanhan motoristin korvin juuri kuule. Mutta mukana tuo kuitenkin pysyi! :D
Tää uusi, tai siis viimevuotinen Garmin pitää ”koevääntää” kiinnityksen päätteeksi. Siis että tietää, milloin lukitus on toiminut oikein.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 11:29 30.06.2023.
JKKo kirjoitti: 20:46 29.06.2023. Oled näyttöiset vehkeet näkyvät auringonpaistessa nestekidenäyttöisiä paremmin.
Toi mun uusi Garmin näkyy tosi hyvin paisteessa. Edellinen Tomtom ei oikein mitenkään.

Mitään "ääniä" en halua.
Noista näyttötekniikosta en tiedä, mutta vanha Navigon autonavi oli suojapussissa ihan mahdoton. Garmin 390 toimii kohtuudella, mutta sitä pitää kääntää joissan tilanteissa, mikä on hyvinkin helppoa RAM-kuulakiinnityksellä. Sitä kun ei pidä eikä tarvitse kiristää niin, että käntäminen olisi vaikeaa.

Garmin 595 toimii paisteessa paljon paremmin, siinä näytön periaate ja sävy on ihan erilainen. Sävy muuttuu, kun aurinko osuu siihen ja suora paiste ei aiheuta mitään liiallista harmia. Lieko siinä jo sama tekniikka, kun XT:ssä vai onkohan se XT vielä tuotakin parempi. Luulisin niin, ainahan näitä kehitetään.

Äänistä oli pitkään samaa mieltä. Sitten kuitenkin hankin navin takia kypäräkuulokesetin. Maailmalla isoissa kaupungeissa tulee joskus tilanteita, joissa silmät eivät riitä liikenteen ja näyttöjen seuraamiseen ja ääni helpottaa. Siinä tuli sitten samalla mahdollisuus kommunikoida hetkittäin lyhyesti kyytiläisen kanssa (ei tosiaan keskustella) ja soittaa vaikka musiikkia. .

Kun reilu vuosi sitten ajoin tyttären kanssa reilut 3000 km Kroatin rajalle ja takaisin, asensin myös hänelle kypärään kuulokesetin. Se lisäsi etenkin hänelle ensikertalaisena ulkomailla sekä pitkää reissua ajavana turvallisuutta ja huolettomuutta, kun ei tarvinnut aina olla näköyhteyttä vilkkaassa liikenteessä.

Puheluita en kuulokkeisiin ota. Jossain menee raja ;)
Mä ja mun suunnitteluryhmäni on tuottanut muutaman sukupolven kosketeltavia näyttöjä vv 2005-2020. Se kaikki kiva, mitä laadukkaissa massatuotteissa (Omppupuhelimet!) on, tulee komponenttitasolla piensarjavalmistajalle saataville muutaman vuoden viipeellä, mutta ”niihin mun tuotoksia aina vertailtiin”.

Siksi mulla on näppituntuma arvoida tätä tekniikkaa. Uuden (viimevuotisen) Garminin ”koeajo” oli VAU melkein koko matkan. Mä vastasin tuolloin myös sw kehityksestä. Aika paljon ”spekseistä” tuli kokemuksista.

Sinne, minne ne mun ryhmän kamat meni, asiakkailla on 100% hanskat kädessä, muttei aina ihan semmoiset, ”kuin sä luulet”.

Kokeilkaa tiskihanskoilla, märät, kosketusnäyttöä…
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja ranze »

JKKo kirjoitti: 17:49 30.06.2023.Kokeilkaa tiskihanskoilla, märät, kosketusnäyttöä…
Ne mp-navinäytöt on liian pieniä kun sormi on kokoa "jorma". Ja sit vielä laite tärisee kuin hullunm***kku. Kingissä tais olla ohjaustankokin kumien varassa.

Garminin kohdalla vielä älytön latenssi. Saat odotella tovin että se imaisee yhden kirjaimen. Kännykästä painaa mikrofonin kuvaa ja kerrot mitä haluat. Käyttäjälähtöisyys on näissä unohdettu tykkänään. Rahat pois vaan. Kypärän bluetooth settiin oon kutakuinkin tyytyväinen, en käynnistä siitä keskustelua. Sitäkään ei tarvi enää kun pannu on ykspaikkainen ja kuuntelen mieluummin knucklensukuisen veekakkosen pauketta.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ranze kirjoitti: 18:48 30.06.2023.Saat odotella tovin että se imaisee yhden kirjaimen. Kännykästä painaa mikrofonin kuvaa ja kerrot mitä haluat. Käyttäjälähtöisyys on näissä unohdettu tykkänään.
Tuota viivettä en ole itse vainnut, mutta ääniohjkaus olisi kyllä hyvä. Silloin kun itse hätätilassa Google Mapsiä käytän, heitän aina osoitteen puhumalla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Lassi
Viestit: 295
Liittynyt: 20:38 20.06.2011.
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Tässä koeasennus, en ole vielä ajanut tuon kanssa mutta hyvin näkyy, tiedä sitten käytännössä. Laturin johto tupakansytyttimen reiässä.Kuva
Lassi
Viestit: 295
Liittynyt: 20:38 20.06.2011.
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Lassi »

No se kuva näköjään hävinnyt johonkin. No ei sen väliä... Periaatteessa toimiva systeemi, tänään koeajoin n 4 sataa kilsaa vaihtelevilla auringonsuunnilla, n 1/4 osa matkasta sai selvän Googlemapsin kuvasta ja ohjeista, loput meni erilaiseten heijastusten takia pimentoon, siihen pitäis saada sellainen kotelo missä on suora pinta puhelimen lasia vastaan ja jonkinlaiset reunat niin vois pelatakin. Todennäköisesti tämän kesän kokeilu, jo puhelinliittymän vuosimaksu ynnä muut kulut suuremmat kuin oikean navin. Harmi kun noi oikeat moottoripyöränavit vaan on niin pirun pieniä. Mutta ei tästä tämän enempää, syksyllä kun pyörä menee talviunille laitan kännyliittymän poikki ja katselen kelpaako puhelin kenellekään pikkupojalle. Ens keväänä sitten uus mietintä, ei näitä ajokausia ole enää montaa jäljellä niin pitää ajella tuttuja teitä vain...
Viimeksi muokannut Lassi, 08:07 17.07.2023.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

ranze kirjoitti: 18:48 30.06.2023.
JKKo kirjoitti: 17:49 30.06.2023.Kokeilkaa tiskihanskoilla, märät, kosketusnäyttöä…
Ne mp-navinäytöt on liian pieniä kun sormi on kokoa "jorma". Ja sit vielä laite tärisee kuin hullunm***kku. Kingissä tais olla ohjaustankokin kumien varassa.

Garminin kohdalla vielä älytön latenssi. Saat odotella tovin että se imaisee yhden kirjaimen. Kännykästä painaa mikrofonin kuvaa ja kerrot mitä haluat. Käyttäjälähtöisyys on näissä unohdettu tykkänään. Rahat pois vaan. Kypärän bluetooth settiin oon kutakuinkin tyytyväinen, en käynnistä siitä keskustelua. Sitäkään ei tarvi enää kun pannu on ykspaikkainen ja kuuntelen mieluummin knucklensukuisen veekakkosen pauketta.
Vanhemmin kaikki tietotekniikka hidastuu ja siihen on varmaan syy ne päivitykset, mitä laite välttämättä tarvitsee. Mutta ei mun viimevuotinen Garmin oo vielä mitenkään hidas. Ja on kaikista kolmesta mulla olleesta mp navista ainoa, missä voi kirjoittaa osoitteen kuin päin vaan ja sitten tuo tarjoilee vaihtoehtoja. Ja jos aloittaa paikkakunnan nimellä ja jatkaa katuosoitteella, niin jättää ’mahdottomat’ kirjaimet näppäimistöstä harmaaksi, jolloin rukkanen kädessä kirjoitus käy ketterämmäksi.

Ja tekee aloitteita! Tänä kesänä ehdotti itsekseen kesämökin nimeä kun kävin kaupassa. ”13 minuuttia, ei ruuhkaa”. Sinne!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja jty »

JKKo kirjoitti: 06:24 17.07.2023.
ranze kirjoitti: 18:48 30.06.2023.
JKKo kirjoitti: 17:49 30.06.2023.Kokeilkaa tiskihanskoilla, märät, kosketusnäyttöä…
Ne mp-navinäytöt on liian pieniä kun sormi on kokoa "jorma". Ja sit vielä laite tärisee kuin hullunm***kku. Kingissä tais olla ohjaustankokin kumien varassa.

Garminin kohdalla vielä älytön latenssi. Saat odotella tovin että se imaisee yhden kirjaimen. Kännykästä painaa mikrofonin kuvaa ja kerrot mitä haluat. Käyttäjälähtöisyys on näissä unohdettu tykkänään. Rahat pois vaan. Kypärän bluetooth settiin oon kutakuinkin tyytyväinen, en käynnistä siitä keskustelua. Sitäkään ei tarvi enää kun pannu on ykspaikkainen ja kuuntelen mieluummin knucklensukuisen veekakkosen pauketta.
Vanhemmin kaikki tietotekniikka hidastuu ja siihen on varmaan syy ne päivitykset, mitä laite välttämättä tarvitsee.!
Mun zumossa syy ei oo päivitykset vaan alunperinkin liian hidas prossu/muisti

Niin tuttua että tuotejohto vaatii raudan liian halvaks nii että softa vaan ei pysty parempaan. Onneks Apple lopetti tän.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Oliksse ns uutta mallia hankittaessa vai kaupan keskusvarastossa kypsytetty? Tuo, minkä mä ostin viime vuonna, oli ilmeisesti uusinta uutta silloin ja toimii edelleen jouhevasti. Nyt on kaupassa jo uudempi isommalla näytöllä ja joillakin lisäominaisuuksilla.

Alkaa noi omputkin tahmaamaan vanhetessaan. Sais vaan kestämään tuon 13 Pron vielä pari vuotta, jotta pääsisin malliin 17. Mä niin kamalan paljon tykkään alkuluvuista!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja ranze »

Toi mun on 2018 eka kvartaalin tuotannosta. Muttei se sen kiihkeämpi ollut uutenakaan. Järjenköyhää on sekin että se näyttää kartassa teiden nimiä joita sitten et haulla saa esiin. Mut liikennekameroiden varoitus pelaa hienosti, on se hintansa haukkunut siinä mielessä. Käytän sitä autossa edelleen mutta jos jonnekin pitää navikoida niin puhelimella tekee kaiken nopeammin ja helpommin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Juuei vanhalla Garmiinilla, ehkä 2008, löytänyt lopun aikoina edes Finnlinesin sataman alueelle. Tultiin jokunen vuosi sitten Grazista ja mä keksin päivän mittaan, että jos ehätän "land of no return" alueen yli, niin parempi puolisko suostuu istumaan loputkin. Koska oltiin aamukahden laivaan etuajassa, vedin maisemareittiä Saksan pohjoisosassa. Metsissä, hienoa aluetta. Se tie päättyi kuitenkin umpikujaan. Tie oli purettu pois totaalisesti. Jos guuglemapsilla on 1169 Grazilaisesta hotellista Finnlinesin alueelle, niin tuo huti mukaan laskettuna se kokonaisreissu oli varmaan 1250 km.

Mä istuin sen 1250 Street Bobin orkkissatulassa, joka ei ole ihan huono. Mut toi lasteni äiti istui HD:n pikaliitettävällä lisäsatulalla ja mannelta ostettuun selkänojaan, jossa on alle postikortin kokoinen "pehmuste", mihin nojata. Se voi valittaa joskus vähästäkin, mutta tässä tapauksessa meni vaan laivalle päästyään nukkumaan.

Kun garmiinimme ei mitenkään oivaltanut Travemunden satamaa, kartasta puuttui varmaan paloja (muistiloppu vaivasi keväällä päivityksessä), niin me ajeltiin yön pimeydessä niin, että nostin vasemman käden ja hän kuori multa hanskan, jolla availin sateessa sekoilevan jesarilla tankkiin tartutetun 6+ Ompun taas navigoimaan. Ja takaisin käsi pystyyn ja hän puki sen. Semmonen sataneljäkymppiä tasaisena matkavauhtina. Kaiken se kestää, kaiken se kärsii.

Mut se garmiini pöllittiin Finnlinesin autokannelta jättäen teline mulle. Onnittelut häviäjälle. Mä sain vakuutuksesta Tomtomin hinnan verran. Se oli "normal katastrof" koko vehje. Hätiköity ostos, ei toistu. Se oli mulle kuin sun garmiini sulle. Täys paska alusta loppuun. Kuoli lopulta kun keittiössä laitoin sen leikkuulautalle ja löin vasaralla näytön paksaksi.

Nykyisestä tykkään. Googlen chattiviestit ja whatsupit tulee näytölle. Eli kun mulla ei ole ääniä korvissa niin saavat mulle tarvittaessa sanomaa ruudulle. Kirkas näyttö. Ja nopea. Ja varottelee liikenne-esteistä kuten ruuhkat. Pariutuu Omppu 13 pron kanssa heti ja hakee reaaliajassa ruuhkat sun muut.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 18:18 18.07.2023. Kun garmiinimme ei mitenkään oivaltanut Travemunden satamaa,

Mut se garmiini pöllittiin Finnlinesin autokannelta jättäen teline mulle.
Minulla oli vähän samankaltainen tilanne 390 Garminin kanssa Travemundessa syksyisenä myrskyisenä yönä joskus viitisen vuotta sitten. Se ohjasi väärälle puolle lahtea, jossa periaatteessa oli jonkinlainen päivisin ainakin joskus toiminut lauttayhteys.

Tulkitsin, että laite laski nopeaa reittiä lautan kautta, koska lauttayhteydet eivät olleet kieltolistalla. Sittemmin sama navi on minut jo kaksi kertaa ohjannut oikealle puolle lahtea pyörän kanssa ja lauttayhteydet ovat nyt vältettävien listoilla.

Jäikö sinulle ylimääräinen teline pyörimään nurkkiin ja onko se vielä tallella joutavana?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ei jäänyt, romuksi meni. Tomtomin ripustimia kauppasin aikansa ja loput niistäkin on hävitetty jo.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin