Vilkkuongelmia

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Shortone
Viestit: 93
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Vilkkuongelmia

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Moottori sammutettuna molemman puolen vilkut toimii ongelmitta. Moottori käynnissä oikeapuoli toimii normaalisti mutta vasenpuoli ei vilkuta vaan palaa yhtäjaksoisesti. Rele kunnossa kun sammutettuna ok. Mistäköhän lähtisi etsimään vikaa?
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Vilkkuongelmia

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Onko tanko koko ajan samassa asennossa?
Johto puristuksissa?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vilkkuongelmia

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Mikä pyörä ja vuosimalli? Led vai vakiot? Edessä/takana, jos led vai jommassa kummassa päässä?

Minulla oli 2003 Sportsterissa täysin sama ongelma, kun vaihdoin ledit taakse. Katsoin, että hyvin pelaa, mutta eipä eneää pelannutkaan, kun lähti ajamaan.

Ongelmana oli lisävastuksen huono maadoitus. Maa kuntoon vastukselle ja sitten toimi.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Shortone
Viestit: 93
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vilkkuongelmia

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Tanko oli koko ajan samassa asennossa ja johto ei pitäisi olla ylikireällä.

Pyörä on -91 FXLR ja
l_940901k.jpg
Hot Bikesta ostetut tarvikevilkut, joissa normaali polttimo. Edessä ja takana samat vilkut. Maadoitusta mäkin olen epäillyt.
Shortone
Viestit: 93
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vilkkuongelmia

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Noissahan ei ole erillistä maadoitusjohtoa, vaan maadoitus tapahtuu vilkun rungosta lokariin.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vilkkuongelmia

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä olen käyttänyt pyörän omaa maajohtoa varmistuksena, siis rengasliittimellä vilkun mutterin alle.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vilkkuongelmia

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Laitoin Rautikseen vilkut sarviin, niihin peilien ruuvien alapäihin, tehtaan osilla, vilkut tosin pannumallin bulletit. Mullakin toinen toimi ilman eri maadoitusjohtoa, toinen ei. En nyt muista varmaksi, mutta olikohan niin että jarrukahvan runko ei maadottanut, mutta kytkimen puoli maadoitti. Tai päinvastoin. Laitoinpa maajohdot molempiin.

No, tää mun on sähköiltään suht simppeli, vilkkurele etuvalokopan sisällä, vaihdoin sen Kellermanin elektroniseen lähinnä tilasyistä, muutenkin ahdasta siellä kopan sisällä.

Monesti etupään ja siinä olevien osien maadoitus on vähän kiikun kaakun. Monessa pyörässä ei ole maajohtoa ohjauslaakerin ”yli”, vaan sieltä kuulien, koolien ja rasvan läpi pitää pikku elektronien osata kulkea. Saati vielä jos maadoittaa ohjaustankoon, siinä on riseriä, muovipuslaa ja vaikka mitä matkalla.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vilkkuongelmia

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vanhemmissa kummivaimennetuissa raisereissa kuuluu olla toisessa kiinnityspultissa hyppyjohto kolmioon ja ohjausakselista runkoon. Uudemmissa tulee maadoitukset johtosarjassa keulaan.
Tuo kolmion ja rungon välinen maajohto myös suojaa ohjauslaakereita kipinöinniltä, ja edelleen laakereiden vahingoittumiselta.
Monesti valokin kirkastuu, kun maadoittaa keulan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin