Toisiohihnan tarkastuksesta

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Toisiohihnan tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja jty »

Olen aina talvihuolloissa rutiininomaisesti vilkaissut että vetohihna on kunnossa.
Nyt on tiedossa pitempi reissu ei-mihinkään niin otinpa oikein lampun ja polvistuin äärelle.
Kuinka ollakaan koko hihna oli aivan finaalissa, jokainen hammas murtunut melkein läpi, ihmettelen että millä ihmeellä on pysyny kasassa.

Eli vinkkinä näin kauden aluksi että kannattaa tarkastaa lampun kanssa ja hammasta vääntämällä kunto.

Varsinkin jos sattuu oleen orkkishihna, woimakone ja 100tkm ajettu :oops:
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Toisiohihnan tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Hyvin on sitten mennyt hihnalla, eikös monessa autossakin ole tuo hammashihnan vaihtoväli 100 000km :D
Hei sellainen kysymys linjauksesta, että onko tuttu tilanne jos saatte hihnan noin suunnilleen suoraan rengasta pyörittelemällä, mutta jos pyörittää rengasta ns.vääräänsuuntaan alkaa hihna liikkuu reunaa kohden…
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Toisiohihnan tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minulla on 170.000 km Night Trainilla ajettu ja neljäs hihna menossa. En tiedä voiko sanoa voimakoneeksi, mutta yli 130 Nm takapyörältä, ja sitä vääntöä tulee käytettyä. En tiedä miksi eka hihna meni n. 60.000 km kohdalla. Samalla tavalla hampaat lähes irti, mutta ei sitä ajossa huomannut!

Toinen hihna kesti n. 20.000 km. Tästäkin hampaat oli irtoamassa. Olen järkeillyt, että tuli tehtyä virhe kun ei tullut vaihdettua takahihnapyörää. Toista hihnaa vaihtaessa todettiin, että pyörän hampaat oli ihan selvästi epäsymmetrisesti kuluneet.

No, tilalle laitettu kolmas hihna kesti n. 90.000 km ja olisi varmaan kestänyt pitempäänkin, mutta takajousituksen säätöpyörä irtosi ja pyöri vanteen ja hihnan välissä n. 60 km ja söi hihnan leveydestä n. 3...5 mm. Muuten hihna oli ok, hampaissa ei vikaa. Saas nähdä kauanko hihna nyt kestää, takahihnapyörää ei nyt vaihdettu.

Jos on ajettu 100.000 km tai yli hihnalla, niin vaihdon yhteydessä katsoisin hyvin tarkkaan takahihnapyörän kunnon. Se on alumiinia ja kestävämpi kuin jotkut ei-orkkis-show-osat mutta kuluu kumminkin. Etuhihnapyörä on rautaa, siinä ei ole kulumaa havaittu.

Kaikki hihnat ovat olleet HD-varaosahihnoja.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Toisiohihnan tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

V2moottori kirjoitti: 11:24 29.04.2023. Hyvin on sitten mennyt hihnalla, eikös monessa autossakin ole tuo hammashihnan vaihtoväli 100 000km :D
Hei sellainen kysymys linjauksesta, että onko tuttu tilanne jos saatte hihnan noin suunnilleen suoraan rengasta pyörittelemällä, mutta jos pyörittää rengasta ns.vääräänsuuntaan alkaa hihna liikkuu reunaa kohden…
Joo, näin se taitaa aina tehdä, ihan normaalia eikä haittaa jos ei ajele pakilla satoja kilometrejä...
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Toisiohihnan tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja jty »

UrpoTJ kirjoitti: 11:58 29.04.2023. Minulla on 170.000 km Night Trainilla ajettu ja neljäs hihna menossa. En tiedä voiko sanoa voimakoneeksi, mutta yli 130 Nm takapyörältä, ja sitä vääntöä tulee käytettyä. En tiedä miksi eka hihna meni n. 60.000 km kohdalla. Samalla tavalla hampaat lähes irti, mutta ei sitä ajossa huomannut!

Toinen hihna kesti n. 20.000 km. Tästäkin hampaat oli irtoamassa. Olen järkeillyt, että tuli tehtyä virhe kun ei tullut vaihdettua takahihnapyörää. Toista hihnaa vaihtaessa todettiin, että pyörän hampaat oli ihan selvästi epäsymmetrisesti kuluneet.

No, tilalle laitettu kolmas hihna kesti n. 90.000 km ja olisi varmaan kestänyt pitempäänkin, mutta takajousituksen säätöpyörä irtosi ja pyöri vanteen ja hihnan välissä n. 60 km ja söi hihnan leveydestä n. 3...5 mm. Muuten hihna oli ok, hampaissa ei vikaa. Saas nähdä kauanko hihna nyt kestää, takahihnapyörää ei nyt vaihdettu.

Jos on ajettu 100.000 km tai yli hihnalla, niin vaihdon yhteydessä katsoisin hyvin tarkkaan takahihnapyörän kunnon. Se on alumiinia ja kestävämpi kuin jotkut ei-orkkis-show-osat mutta kuluu kumminkin. Etuhihnapyörä on rautaa, siinä ei ole kulumaa havaittu.

Kaikki hihnat ovat olleet HD-varaosahihnoja.
Huolto-ohje sanoo takahinapyörästä että mikäli kromipinnoite on rispaantunut niin vaihdettava. Eipä ollu siinäkään kromia jäljellä eli vaihtoon meni sekin. Orkkisosia laitan tilalle vaikka toista tuhatta kirpaisee. Etuhihnapyörä oli myös mulla kunnossa.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Toisiohihnan tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mulla oli reilu 60 tkm ajettu etuhihnapyörä ihan selvä, samoin aika usein tullut hyvinkin kuluneita hihnapyöriä vastaan alle 100 tkm ajetuissakin. Toiset kestää toiset ei.
Vastaa Viestiin