Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Siirrän tänne tapahtumista yhden keskustelun, josta on parempi jatkaa spekulointia muualla, kuin tapahtuman alla.
isolohko (nimi muutettu) kirjoitti: 12:58 27.01.2023. Mulla olis sellainen kysymys, että kun on matkalla Ralliin ja tavoitat mutkatiellä edelläsi alinopetta ajavan pienen ryhmän niin;
a) kuuluuko minun jäädä jonon jatkeeksi odottamaan mahdollista peräänajoa ?
b) voinko lähteä ohittamaan jonoa ?
c) kuuluuko jonossa, puolivälissä ajavien, havaittuaan peilissään ohittavan, kääntää kahva pohjaan, jotta ohitus estyy ?
d) voinko ohittaa heidät sulkuviivan kohdalla, jos ei ole vastaantulijoita...
back to the roots... :evil:
Erittäin hyvin kysymyksiä. Tietenkin kysymys on teoreettinen ja tilanne kuvitteellinen :mrgreen:
Itse jos olisin joutunut tuollaiseen tilanteeseen, olisin päättänyt enää olla osallistumatta ryhmäajoihin koskaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1734
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 13:53 27.01.2023. Siirrän tänne tapahtumista yhden keskustelun, josta on parempi jatkaa spekulointia muualla, kuin tapahtuman alla.
isolohko (nimi muutettu) kirjoitti: 12:58 27.01.2023. Mulla olis sellainen kysymys, että kun on matkalla Ralliin ja tavoitat mutkatiellä edelläsi alinopetta ajavan pienen ryhmän niin;
a) kuuluuko minun jäädä jonon jatkeeksi odottamaan mahdollista peräänajoa ?
b) voinko lähteä ohittamaan jonoa ?
c) kuuluuko jonossa, puolivälissä ajavien, havaittuaan peilissään ohittavan, kääntää kahva pohjaan, jotta ohitus estyy ?
d) voinko ohittaa heidät sulkuviivan kohdalla, jos ei ole vastaantulijoita...
back to the roots... :evil:
Erittäin hyvin kysymyksiä. Tietenkin kysymys on teoreettinen ja tilanne kuvitteellinen :mrgreen:
Itse jos olisin joutunut tuollaiseen tilanteeseen, olisin päättänyt enää olla osallistumatta ryhmäajoihin koskaan.
Just niin. Miksi ajaa letkassa?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Oikeasti, olin ko. letkassa mukana, johon nimim. isolohko (nimi muutettu) viittaa. Alkuun vedin sitä ja puolivälissä vaihdoimme rooleja takamiehen kanssa. Ajelimme Someron tietä ja vauhti oli mitä oli, välillä yli 90 ja välillä varmaan alle 80.

Pienenkin ryhmän vetäminen aiheuttaa haitariliikettä. Kärjessä pyrin pitämään cruisella nopeutta n. 85 kmh 80 alueella. En osaa sanoa, miten kovaa takana välillä ajettiin.

En pidä ajatuksesta, että moottoripyörällä suuri ylinopeus kuuluu asiaan ja niin pitää aina ajaa tilanteesta riippumatta. Itsellä kun työt ja harrasteet ovat paljolti tien päällä, olen tehnyt periaatteellisen päätöksen, että en aja suuria ylinopeuksia ihan kortin takia, vaikka kokisin joskus se olevan turvallisesti mahdollistakin.

Tästä johtuen vuorostani takamiehenä en lähtenyt kirimään haitariliikkeen venyttämää pientäkään letkaa kiinni, koska se olisi edellyttänyt päiväsakkonopeuksia ja valvonnan sattuessa tullut kalliiksi ja vaikuttanut kortin menettämiseen yhdellä merkinnällä. Pidin oman nopeuteni mahdollisuuksien mukaan ja välillä olin lähempänä ja välillä kauempana letkasta.

Tässä tilanteessa eräs moottoripyörä lähestyi takaa (en tunnistanut henkilöä siinä vaiheessa) ja ajoi ihan kunnioitettavan ajan letkaa seurattuaan ohitseni. Jos oma nopeuteni tilanteessa vaihteli, se johtui myös cruisesta, ei kaasukahvasta mäkisellä tiellä. Yritin vakioida nopeuteni cruisella ja saada letkan kiinni, kun saan. Näin hyvin edellä kuvatut tapahtumat takamiehen paikalta.

Tilanne kyrsi minua kaikin puolin ja ensimmäisenä totesin letkan vetäjälle perille päästyämme, että nyt taas muistin, miksi ajan aina yksin. Ja niin pyrin ajamaan jatkossakin. Oma mukavuus ja turvallisuus ja ajamisen fiilis voittavat yhteenkuuluvaisuuden tunteen 6-0. Yhteen voi kuulua tapahtumassa, mutta matkan voi jokainen tehdä yksin ja vastata vaan omasta ajostaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 13:56 27.01.2023. Just niin. Miksi ajaa letkassa?
Siihen on erittäin vähän järkeviä syitä. Ks. laajempi kuvaus toisessa kommentissa. Muutaman vuoden välein osallistun pieniin ryhmiin ihan ollakseni näennäisen mukava ja sosiaalinen :lol: :oops: .

Nyt taas en ihan pian.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1615
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minäkään en ole letka-ajon ystävä, yksin on mukavampaa. Tai kaksin, tai kolmin, mutta mielummin minulle ei suuremmalla porukalla. Paraatiajo on sitten ihan toinen juttu.

Silti vastauksina:

a. Ei kuulu jäädä jonon jatkeeksi, mutta toki voi sen tehdä, varsinkin jos nopeusero ei ole suuri.

b. Ilman muuta saa ohittaa letkan. Se on tietysti tehtävä ketään vaarantamatta ja liikennesääntöjä rikkomatta. Onnistuu esim. moottoritiellä mukavasti. Pienellä mutkaisella seututiellä hankalaa, kun ei ole oikein mukavaa ohitella letkaa pyörä kerrallaan. Joskin fiksusti ajavat letkalaiset ovat jättäneet toisiinsa etäisyyttä niin ettei ohittelusta aiheudu riskiä. Jos ei ole pitkää perässäajomatkaa tiedossa, ei kannata lähteä letkaa ohittamaan. Mutta taas, jos on hyvä pitkä suora niin mikäs siinä.

c. Ei tietenkään ohitettava yritä haitatata ohittamista. Me HD-kuljettajat kun olemme kohteliaita maantien ritareita, niin autamme ohittajaa, ehkä hiukan hidastaen, ajolinjaa vähän muuttaen tms. antaen merkin että "Ole hyvä!".

d. Sulkuviiva ei kiellä ohittamista. Käsittääkseni sulkuviivan kohdalla voi toisen pyörän ohittaa, kunhan mikään osa ohittajan ajoneuvosta ei ylitä sulkuviivaa ja ohituksen voi muita vaarantamatta tehdä. Eli pitää olla ohitukseen tila, ei pidä mennä liian läheltä ohitettavaa.

Tällainen ohitus edellyttää sitä, että herrasmies auttaa toveriaan. Jos oikeasti on tilaa eikä meillä ole suurta nopeuseroa, niin annan ohitustilaa takaa tulevalle moottoripyörälle, mutta en tietenkään autolle, silloinhan pitäisi väistää liikaa reunaviivan lähelle, tilanne ei olisi turvallinen.

Se, tuleeko joku vastaan, ei taida sinänsä olla sääntöjen mukaan merkityksellistä. Usein sulkuviivan lisäksi on ohituskieltomerkki, silloin on ohittaminen tietystikin kielletty.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Epsanjan superii mennessä vuorilla, mie ja kaveri ajettii normi matkanopeutta.
8 hollantilaista meni ohi ku viitäpirut suoralla, annettii tillaa siirtymällä oikeesee reunaa.
Seuraavassa kaarteessa, kaverin kanssa ohitettii samat 'lentävät hollantilaset', joilla kaarteissa putos noppeus tosi railakkaasti, jotka vuorostaan siirtyvät oikeesee reunaa.
Myö ajettii koko ajan samalla noppeuella.
Suoralla pyykäsivät taas ohi, seuraavassa kaarteessa, myö mentii ohi.
Tätä jatku ~30km 'kinkereitten' portille asti.
Porukan vetäjä tuli sanomaa, heillä on Hollannissa niin tasasta, hyö ei ossaa aijjaa mutkia... :roll: :mrgreen:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1734
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 14:21 27.01.2023.
JKKo kirjoitti: 13:56 27.01.2023. Just niin. Miksi ajaa letkassa?
Siihen on erittäin vähän järkeviä syitä. Ks. laajempi kuvaus toisessa kommentissa. Muutaman vuoden välein osallistun pieniin ryhmiin ihan ollakseni näennäisen mukava ja sosiaalinen :lol: :oops: .

Nyt taas en ihan pian.
Mä ”jouduin” jättämään tämänvuotisen letka-ajon rouvani työkiireiden vuoksi. Ne on semmoset 2:n yöpymisen ajelut, jonne mennään porukalla, yövytään, ajellaan välipäivänä ja sit yöpymisen jälkeen takaisin. Melkein aina oon karannut paluupäivänä omille teilleni ja välipäiväksi vetänyt suojakännit, ettei tartte ajella.

Kyllä mä ajamisesta tykkään, mutten just siitä ryhmässä ajelusta. Varsinkin kun on sekaralli, niin siellä on aina jollakin letkan vetäjällä kiire. Mun reikäpäinen ajo loistaa poissaolollaan ainakin silloin, kun mulla on rouva kyydissä. No se voisi sanoa toisinkin, mut siis haluan ajella etäällä toisista ”vapaana kuin taivaan lintu”.

Onhan se tietty komeaa olla ison letkan mukana, mutta vapaus valita, miten ajelee on poissa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
SmallBlock
Viestit: 45
Liittynyt: 18:44 08.04.2020.
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja SmallBlock »

No olihan se ohitttelu vähän turhaa, kun portille tultiin kuitenkin melkein yhtä matkaa. Mut kun se alkoi, en tiennyt et oltiin niin lähellä porttia. Ja Springer laukkas niin iloisesti... :wink:
Mulla on kyllä sellainen tapa, että letkassa ajettaessa siirryn kaistan oikeaan reunaan, jos minua moottoripyörä ohittaa. Näin teki myös Joe, muut sitten eivät... :idea:
JLK
Viestit: 11
Liittynyt: 12:17 12.05.2013.
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja JLK »

Tätä ja montaa muuta ryhmäajoon sekä ohittamiseen liittyvää asiaa käydään läpi Harrikalla Reissaamisen ABC:ssä 05.03 2023 klo 15.00 etänä. Ihan kotoa voi osallistua. Tervetuloa. Homma on interaktiivinen vuorovaikutteinen joten hyviät ideat ja vinkit kaikesta reissaamiseen liittyvästä voi jakaa. Welcome my son, welcome to the machine.
SportGlide2021
Viestit: 29
Liittynyt: 17:37 07.12.2021.
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja SportGlide2021 »

Tämä on hyvä juttu, että aihetta käydään läpi Harrikalla Reissaamisen ABC:ssä :D

Itse nyt yhden kesän ajaneena ja joissakin letkaajeluissa mukana olleena (sekä H-D, että seka) olen kiinnittänyt huomiota siihen, että letkan vetäjä ei ole ennen ajoa kerrannut "sääntöjä" selkeästi josko ollenkaan kyseiselle ajoporukalle.

Oletuksena onko ollut, suuri osa lähtijöistä tuttuja toisilleen?, että kyllähän kaikki tämän osaa.

Untuvikkona siinä sitten ole suutaan auki saanut ja ryhtynyt mitään kyselemään... Tosin itselle homma ollut kohtuullisen selkeä kun aiheeseen olin melko hyvin perehtynyt kun ei vielä käytännön kokemusta aiheesta ollut.

Mutta ei se sitten aina käytännössä ole kaikille selvää ollutkaan... Vaihdellaan epäloogisesti sivusuunnassa rivistä toiseen ja letka menee "sekaisin". Ei pidetä omia ajolinjoja esimerkiksi liikenneympyröissä jne.

H-DCF:n Ennakoivan Ajon Kurssilla tätä käytiin viime keväänä Maran toimesta selkeästi läpi ja myös harjoiteltiin. Suosittelen näitä, meidän jäsenillemme ilmaisia kursseja, jo kokeneillekin kuskeille :)

Turvallisia ajoja toivottaen kunhan tuo kevät tuosta koittaa :D
** j-p.**

Sport Glide FLSB 2021
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Mie opin Ameriikan 'ihmemaassa' tämmösen asian.
Sik-sak muodostelmassa porukalla ajettaessa, kun nykyään miltei kaikilla on peili molemmin puolin stongaa.
Ajat takana semmosessa kohassa jotta, eellä menevä näkkee siut peilissä ja näät eellä menevän lärvin sen peilistä. Ja piät paikkas kaareteissaki. Näi toimien eellä menevän ei tarvii arpoo, missä kohti se takana tuleva seilaa :!:

Tää sama pätee kahen rätkän 'porukkaajeluissaki', kaveri Timo:n kanssa on sujuvaa ajella, kun nää yhteiset käytännöt toimii jouhevasti koko ajan :idea: :!:
On ajettu KESKI-Euroopan läpi Reikkaa, sekä Epsanjaa, molemmilla on selkäytimessä mite ajetaa :!: 8)

Yks vuos Taivassalon Juhannusajelulla eellä menevä sohlas kaistallaa reunalta toiselle.
Veti sitte herneet nenulii turpeitten ja palkojen kera, kun asiasta omasta mielestä kohteliaasit/rakentavasti huomautin... :!: :roll:
160223 14:40 450
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuota siksakkia me ollaan rouvan kanssa ajettu jo yli 30 vuotta. Monta kertaa on se "lisäsekuntti" auttanut välttämään peräänajon, kun saa ajaa rinnalle toisen joutuessa syystä tai toisesta yllättäen hidastamaan. Oikeastaan olen luullut, ettei muuta mallia porukka-ajossa olekaan, mutta kyllä sitä peräkkäinajoakin aina välillä näkee.
Tiukemmassa kaartelussa rouva sitten seikkailee, mutta se on sovittu ja silloin jätän väliä. Muuten ajamme kyllä kaksistaan aika tiukassa paketissa.
Se, mikä meillä menee väärin, on ajojärjestys. Edelläajavan olisi hyvä ajaa keskiviivaa mutta meillä se on toisinpäin.
On vaikea muuttaa tapojaan, jotka juontuvat rautapääkaudelta, kun rouvan kompostissa oli vain yksi peili ja minulla Indianista peili puuttui kokonaan.
Se hyvä tuossa väärinajamisessa on, että ennen ohitusta näen, kun rouva siirtyy keskiviivalle kyttäämään. Ohitukseen lähdetään samanaikaisesti, toki väliä pitää jättää, ja sitten ohituksen jälkeen on sovittu, ettei etummainen himmaa kaasua, ennen kuin myös takanatuleva on päässyt omalle kaistalle. Joskus alkuaikoina tuli tilanteita, että rouva alkoi heti jo melkein rekan kopin kohdalla hiljentämään matkavauhtiin. Jarruttomalla Inkkarilla sitten vaan kaasupohjassa ohi, kun ei muutakaan voinut.
Oli niillä laitteilla kyllä muutenkin enemmän tekemistä ajamisen kanssa ja tarkkaavaisuus saattoi hieman lipsua jopa koneen kuunteluun ja ajonaikaiseen säätämiseen, ettei aina niin täydellisesti tullut liikenneasioihin keskityttyä.

Tuota tutun ja pitkäaikaisen ajokaverin kanssa ajamista ei varmaan pitäisi porukka-ajoon sekoitta, mutta samat säännöt on toimineet ohituksia lukuunottamatta isommallakin sakilla. Jokaisella on oma paikkansa ja se pidetään. Mutkaosuudet omaan tahtiin, mutta edelläajavaa ei ohiteta. Muodostelma kasataan sitten taas suoran auetessa. Jos jotakin menottaa, niin sitten normaaleilla ohituksilla reippaasti kohti auringonlaskua, mutta muodostelmassa ei aleta kikkailemaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
JLK
Viestit: 11
Liittynyt: 12:17 12.05.2013.
Viesti:

Re: Ajoletkat - pohdintaa aiheesta

Viesti Kirjoittaja JLK »

Ajoletka-asiaa käydään läpi 05.03 klo 15.00 jälkeen. Mitä muita ajamiseen ja reissamiseen olisi hyvä ottaa esiin? Voi heittää näin etukäteen tai ihan suoraan livenä kysymällä tai kirjoittamalla.
Vastaa Viestiin