Pyörien laakerit

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Eivät ne laakeriongelmat keksittyjä ole, mutta siihen muutamaan tonniin hieman takerruin. Yhdella kaverilla meni 2011 Strret Gliden etupyörän laakeri reissussa, mutta silloin mittarissa oli jo yli 50000 km. Ei ole tietoa, oliko edellinen omistaja vaihdattanut laakerit.

Minulla tuli 25000 km kohdalla vuosi sitten 2010 lehmässä eturenkaaseen täristystä hiljennettäessä ja ajattelin, että laakerivaurio. Ajoin rauhallisesti jonkun 2-300 km lähimmälle diilerille Tennesseessä ja sanoin, että nyt on laakeri epäilty no. 1. Ottivat pyörän sisään heti ja sanoivat, että rengas on menettänyt muotoaan ja on vaihdettava. Samalla sanoivat kirsitävänsä ohjausakselin. Hyväksyin nämä ja sanoin, että töihin vain.

Tivasin samalla, että katsokaa nyt se laakeri oikein tuplatarkistuksena. Katsoivat ja sanoivat, että ei ole mitään syytä vaihtaa, täysin kunnossa.

Tärinät jäivät pajalle ja nyt noin 33000 ajettu ja pyörä Suomessa. Vaihdan kyllä seuraavan renkaan myötä varoiksi.

Eli laatuvaihtelu taitaa olla suurta, joten yleistää ei voi mitään. Tarkkailla niitä kannattaa.

Kartiorullia olen vaihtanut kaikista pyöristäni vain yhden kerran. Yhdessä minulle tulleessa pitkään seisoneessa pyörässä oli päässyt ruoste yllättämään etupyörän laakerin. Muuten vain pesu ja rasvaus renkaan vaihdon kanssa ja taas mennään.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
12r
Viestit: 10
Liittynyt: 21:50 22.07.2021.

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja 12r »

takapyörälle laitoin Timken LM11949 laakerit - mutta mikä onkaa stefan koko ?
vanhan tiivisteen merkintöjä CA 21 30
Fxd > FLSTC
Avatar
12r
Viestit: 10
Liittynyt: 21:50 22.07.2021.

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja 12r »

^
takapyörän akseli 19mm
laakerin ulkokehä 45mm
repaleisesta stefasta sain mitattua leveydeksi 10.9
Fxd > FLSTC
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Kun oon pöljyyksissäni :oops: asentanu laakerit takavanteesee ~5mm liian oikeelle, siirtäen hihnapyörän, jarrulevyn yms.
Voiko laakereita, niitä rikkomatta, siirtää vaikka prassillä oikeesee kohtaa :?: :roll:
Uuet on kyllä jo olemassa :!:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Sulla on vissiin sitten kuulalaakerit.
Varmaan vähän tiukat, mutta periaatteessa pitäisi sisäputken kanssa siirtyä koko paketti.
Kannattaa varmaan lämmittää napaa.
Laakerit asennetaan jarrulevyn puolelta pohjaan ja toinen sitten vedetään sisäputki sitä vasten.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti: 01:24 05.07.2022. Voiko laakereita, niitä rikkomatta, siirtää vaikka prassillä oikeesee kohtaa :?: :roll:
Kyllä ne liikkuvat. Itse olen Jims'in laakerityökalulla irrottanut ja vetänyt uudelleen laakereita ongelmitta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin