Vaijerikaiteet

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja Springer »

Tuossa SuperRallysta palatessa oli E22-tiellä kaksi pyörää ilmeisesti törmänneet toisiinsa ja osuneet vaijerikaiteeseen. Olivat aika paskina ja toinen pyörä vaijerikaiteen päällä, ambulanssi tuli valot päällä vastaan joten toivottavasti ruumita ei tullut! Ajellaanhan varovasti!
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Näitä 'munanleikkuri' kaiteta tehtii Suåmeeki :evil:
En tiiä loppuko niitten rakentamine täällä :?: :roll:

Onha ne kotiloille turvallisia, ihmisruhon osuessa toimii ku, perinteine munanleikkuri...

Kuvat 'kivasti' havainnollistaa visuaalisesti :!:

Kuva
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tämä vaijerikaideasia on hieman ristiriitainen. Toki huonolla tuurilla siinä voi moottorippyöräilijä osua kohtalokkaasti. Moottoripyöräjärjestöt ovat näitä kritisoineet voimakkaasti. Silti asiaa pitää miettiä kokonaisuutena.

Jos kaksi pyörää törmää toisiinsa ohituskaistavauhdissa + reilu marginaali, jälki on rumaa joka paikassa, paitsi moottoriradalla, jossa on hiekka-alue turvaamassa ja kuskit melkoisissa panssareissa. Olipa vastassa puu, kivi, vastaantuleva auto, siltarumpu tai mikä hyvänsä kiinteä este, vaikka normaali kaide, niin pahin on aina mahdollinen.

Tuossa kymmenkunta vuotta sitten Tuusulantiellä motoristilta lähti sateessa pyörä alta (silloin siinä oli vielä 100 rajoitus). Paikalla oli vielä levike, johon kuski liukui ja pyörä pysähtyi. Joku mp-ihminen kommentoi tuoreeltaan jollain palstalla, että siinä oli levikkeellä pyörä nurin, mutta ei näyttänyt käyneen onneksi pahasti. Pian luettiin otikko, että motoristi kuoli Tuusulantiellä sateessa. Oli ymmärtääkseni pysähtynyt ihan normikaiteeseen pahaksi onnekseen.

Ruotsissa näitä vaijerikaiteita on rakennettu E4 motarista itään todella paljon. Näille vaihtoehtoisille reiteille, jos joku ei halua paahtaa motaria. Ne ovat paikoissa, joissa ohittaminen estetään niillä. Väitän, että nämä kaiteet ovat pelastaneet huomattavasti enemmän henkiä, mitä vieneet. Eiköhän noilla reiteilla ohituskolaritilastot ole olleet syynä kaiteisiin ja varmasti myös motoristeja on menehtynyt niissä kolareissa lukuisia - ennen kaiteita. En tiedä moni on silpoutunut kaiteisiin. Sellaista uutista ei ole onneksi silmiini osunut, mutta mahdollista sekin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Norskit on ainakin jo pari vuotta sitten aloittaneet vaijerikaiteiden poiston:
https://motorbikewriter.com/norway-remo ... -barriers/

Lisäksi ovat tehneet myös motoristiturvallisesta teräskaiteesta ainakin mallikappaleen. Siinä kaikki pylväät on peitetty...
https://www.femamotorcycling.eu/statistical-lies/
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pekka L kirjoitti: 10:45 12.06.2022. Norskit on ainakin jo pari vuotta sitten aloittaneet vaijerikaiteiden poiston:

Lisäksi ovat tehneet myös motoristiturvallisesta teräskaiteesta ainakin mallikappaleen. Siinä kaikki pylväät on peitetty...
No ettei lainaus antaisi ihan väärää kuvaa - niitä (mahdollisesti) poistetaan 6 km matkalta Oslon nurkilla:
removing wire rope barriers from a six-kilometre stretch of road near the capital of Oslo
Lainauksen lähde vaikuttaa australialaiselta mielipidekirjoitukselta, jossa vastustetaan Viktorian osavaltion vaijerikaiteita. Mitään tarkempaa tietoa saati todisteita Norjan tapahtumista siinä ei ole. Ei ole toki minullakaan. Silti tällaiset kirjoitukset ruokkivat sitä essonbaaria, että "kuulin kaverilta, että Norjassa ne on jo kielletty..." Tarinat kun elävät ja lähtevät lentoon.



Tuo jälkimmäinen on mielenkiintoinen. Se on FEMA:n nimissä julkaistu artikkeli Norjan tiehallinnon tjsp. instranssin väitteistä moottoripyöräilyn tilastollisesta vaarallisuudesta. Kaiteita sivutaan kohdassa, jossa puhutaan siitä, että tekeekö tiehallinto oman osuutensa motoristien turvallisuuden parantamiseksi. Samalla kun he edellyttävät motoristeilta omia toimia turvalliseen ajamiseen.

Siinä puhutaan vasemmalle kääntyvistä mutkista, joihin kehitetty matala kaide suojaamaan tieltä suistumisissa :
left turns with a low motorcycle-friendly rail could be counted with the fingers of one hand
Tämä on varmaan se "piilopylväskaide"? En ole noita kaiteita nähnyt, kun en Norjassa aja. Mutta vaijerikaiteisiin tämäkään ei ymmärtääkseni liity.

Matala kaide ilman pylväitä varmasti suojaa maassa liukuvaa kuskia, kun hän ei voi törmätä pylväisiin. Ja jos kaide pysäyttää kuskin rotkoon, metsään tai kivikkoon lentämiseltä, se on varmasti hyvä. Toisaalta videoissa on nähty, kun pyöräja kuski lentävät vaikka 1,5 m korkean kaiteen yli, kun vauhtia on riittävästi ja osumiskulma sopiva.



Pysyn edelleen väitteessäni, että nuo Ruotsin kaiteet, mukaan lukien vaijerikaiteet, ovat pelastaneet enemmän henkiä, kuin vieneet. Yksinkertaisesti estämällä järjettömiä ohituksia, joissa vastaan tulevaa moottoripyörää tai autoakaan ei huomata tai haluta huomioida itäisen Euroopan malliin. Väistää se kuitenkin, joten ohi vaan. Via Balticallekin on lisätty perinteisiä kaiteta estämään risteyksissä ohituksia (!), mutta muualla mitä isompi ja mustempi maasturi, sen reippaammin se voi ohittaa ja vastaantulijan velvollisuus on aina väistää. Offtopic: Se on sitä joustavaa liikennekulttuuria, jota jotkut haluavat meillekin :twisted:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Jatkan vielä linkeillä, tässä Ruotsista:
http://www.fema-online.eu/website/index ... d-aodlkdj/

Tosin jo vuosia vanha, eikä hirveästi ole vaikuttanut, vaikka SMC tehokas järjestö onkin...

Tässä sitten yksi ote tuosta raportista:
CHAPTER 2. TYPE OF INJURIES AND INJURY RISK FOR DIFFERENT TYPES OF BARRIERS
2.1 Myth or truth?
Many studies and presentations from a number of countries, including Sweden, states that it is a myth that cable barriers have a cutting or snagging effect and is usually dismissed as propaganda from motorcycle organizations. This is unfortunately no myth, neither in Sweden nor in other countries. We have taken note of injuries, both in fatal accidents from STRADA and reports from Rescue Services. There are a number of accidents involving motorcyclists who were divided into several parts when they crashed with a barrier (2-3). The same injures can also be found among the seri-ously injured.

The cutting and snagging effect applies not only to cable barriers but also guardrails of type W-profile and kohlswa bar-riers. Wenäll noted in 2011 that autopsy reports described severed body parts, both from cable and steel guardrails (4).

The common denominator with cable barriers are a large number of unprotected posts. An Italian study, conducted by two pathologists, contains nasty pictures of mutilated motorcyclist killed in collisions with W-profile barriers. The authors believe that both motorcyclists could have survived if the posts were protected with MPS. The pathologists also adds that their unique knowledge of the injuries from traffic fatalities should be used to create safer roads (5). In general it is the poles, not the longitudinal barrier, that causes the most serious injuries on the motorcyclist.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Olen samoilla linjoilla Joe Coolin kanssa. Ylipäätään kaikki kaiteet ym esteet ovat motoristille vaarallisia jos niihin törmää riittävällä vauhdilla. Äkkipysäys on se mikä tappaa.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Juu kyllä se noin on, että ei juuri ole turvallista lentää mitään kaidetta päin. Onhan se hyvä että tutkitaan ja kehitetään. Onhan nuo kaiteiden alkupäät muuttuneet turvallisemmaksi, ainakin autoilijalle.

Ennen kun meni ruokakaupan lihatiskille ostamaan Jahti-makkaraa, niin kauppias kysyi: "Palana vai viipaleina?" Huonosti käy kaiteen kun kaiteen kanssa.
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Mutta. Jos kaide on pakko laittaa, ja monesti niin on, niin ainakin mulle kelpaisi mieluusti vähiten vaarallinen. Siis semmoinen, missä ei pääse tolppiinkaan törmäämään...

Kaideasia oli kovastikin tapetilla silloin, kun vielä Smotossa olin aktiivisesti mukana, niin yllätyin, ettei asiat kummemmin ole edenneet. Silloin norjalaiset rakennuttivat sen ensimmäisen motoristiturvallisen tienpätkänsä, mutta siihen tainnut sielläkin homma jäädä?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaijerikaiteet

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pekka L kirjoitti: 15:34 17.06.2022. Mutta. Jos kaide on pakko laittaa, ja monesti niin on, niin ainakin mulle kelpaisi mieluusti vähiten vaarallinen. Siis semmoinen, missä ei pääse tolppiinkaan törmäämään...

Kaideasia oli kovastikin tapetilla silloin, kun vielä Smotossa olin aktiivisesti mukana, niin yllätyin, ettei asiat kummemmin ole edenneet.
Ei tässä eri mieltä olla, mitä tarvallisempaa, sen parempaa. Toki olen etujärjestöjen kantoja nähnyt ja arvostanut.

Ruotsissa vaan tullut näiden vaijerikaiteiden välissä ajettua ja pohdittua 90 vakkari päällä körötellessä. Siinä on tullut se mieleen, että sillä hetkellä cruisailu vaan tuntuu turvallisemmalta, kun ei se kuuma-Karl tempaise jonosta ohitukseen suoraan päin näköä itäisten maiden tavoin. Kyllä se moottoripyöräilijä kuitenkin väistää -mantralla.

Silloin vaijerikin tuntuu hyvälle. Jos vaihtoehtoinan on vaijeri tai ei mitään.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin