Iskareiden jäykistämisestä

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Moro,

Miten saisi jouset / iskarit mahdollisimman jäykiksi? Kun sijottaa keskemmälle runkoa, niin tulee ns. lötköefekti. Eli monoiskarin tilalle tupla normi-iskarit. Yhdet kiinni, mutta on kuin enduropyörä.
Shovel Kopteri ja Buell S1
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Onkos ongelma siis
a) liiallinen korkeus
b) ja löysyys?

Laita matalammat ja jäykemmät iskarit. (Veikkaan että sinun budjetilla pitäisi saada halvalla...). Jos vain löysyys ongelmana, niin sitten siirrä myös svingin kiinnikepaikkaa eteenpäin.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuossa jo tuo kummankin kiinnikepaikan muutos todettiin. Lienee paras keino, jos olemassa olevilla iskareilla haluat mennä. Jos panet vaan jäykkiä jousia iskareihin, sinulla ovat vain jäykät jouset, joiden varassa pompit, ei lainkaan iskunvaimennusta. Näiden kun pitää pelata parina, eli jousi joustaa ja iskari vaimentaa heilahdusta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Ei tartte paljoa joustaa :)

Mutta kiitoksia
Shovel Kopteri ja Buell S1
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

FB:n puolella joku muuten kauppasi täällä Helsingissä PS:n 12" iskareita halvalla, en tiedä menivätkö kaupaksi. Koeta haeskella sieltä...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Iskarit hoidettu,

Kiitos Mp-65 Herra A :)
Shovel Kopteri ja Buell S1
Avatar
12r
Viestit: 10
Liittynyt: 21:50 22.07.2021.

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja 12r »

mitä suosituksia dyna -97 orginaalien tilalle. kuski 95kg

onko hyviä tai huonoja kokemuksia:
DRAG SPECIALTIES 12" tai 13" progressiiviset
tai PS 12" 412 - iskareista
Fxd > FLSTC
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

PS 412 on hintaansa nähden ihan hyvä ja parannus alkuperäiseen, mutta ongelmana on jousen progressiivisuuden luonne. Alkuosa pikkuisen löysä noin painavalle kuskille, joten aika pian ollaan siellä kovemmalla osuudella, eli mukavuus ei ole ihan huipussaan. Kuorman se kyllä kantaan kiitettävästi, joten sen puolesta ok ja vaimennuskin toimii sen verran ettei ole hyppykeppi.

Jos haluaa hyvät, niin Wilber tai Öhlins. PS:n kallimmat mallit ovat myös ihan hyviä mutta hinnaltaan sellaiset, että edellä mainituilla saa paremmin vastinetta rahoilleen.

Jos iskareita vaihtaa, niin keulalle on myös syytä tehdä jotain. Minimissään vaihtaa jouset ja tarvittaessa laittaa vähän jäykemmät öljyt, jotta vaimennus vastaa paremmin kovemman jousen ominaisuuksia.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo tuossa toteis taas pelkkää asiaa. En lähtisi kyllä millään tarvikekaupan omilla merkeillä parantelemaan. Eikä madaltamaan ainakaan. Kovuus/mataluus ei ole parannus.

Fb:n puolella joku kysyi, että mikä olisi paras noin 400 euron iskari. Siihen eräs tunnettu aiemmin tälläkin palstalla kommentoinut rakentaja totesi tylysti: "ei mikään - pane muutama satanen lisää ja saat ne hyvät iskarit" Missään kohti ei saa rahalle niin paljon vastinetta, kuin niissä.

Wilbers edustaa muuten myös Hagoneita, ne ovat juuri noita keskihintaisia. MInulla niistä ei ole kokemusta, mutta jotkut ovat kehuneet.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Sen verran pitää mainita, että etupään jouset Wilbersillä eivät ole juurikaan kalliimmat kuin vaikka Progressivet. Jos uusia jousia aikoo laittaa, niin ehdottomasti kannattaa harkita noita.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Iskareiden jäykistämisestä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Keulasta: parantaminen ei kustanna niin paljoa kuin takapään parantaminen eli siksi se kannattaa hoitaa. Progressiiviset jouset suuruusluokkaa satasen, jos "säätimet" (Ricor, Race Tech...) suuruusluokkaa kaksi sataa ja työt päälle jos ei tee itse. Korjatkaa hintatasoa tietävämmät.
Vastaa Viestiin