Sportster Runsas huohotus

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla oli jossakin testipäivillä muovinen keruupurkki huohotuksessa. Siihen kertyi varttimailin vedon ja paluun matkalla VETTÄ noin 1 ruokalusikallinen. Bensastahan tulee enemmän kuin tilavuutensa verran vettä ja jos ohipuhallus on joitakin prosentteja, niin tuon verran on ihan ok. Yleensä se haihtuu.

Kun siitä huohotuksen vedestä saa öljyn kanssa vaahtoa aikaiseksi, niin se on varsin näyttävän sotku näköinen pienelläkin öljymäärällä.

Fifti/sixti että se on tuo huohotusjärjestely itsessään joka saa moottorin pumppaamaan sitä öljysotkua kansista letkuun eikä se osaa mennä takaisin. Onkohan siellä venttiilikansien sisällä ne sateenvarjokumit missä kunnossa?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mkkhds kirjoitti: 15:54 02.05.2022. Ja tässä vielä kuva siitä mönjästä mitä huohotintötterön tyhjennyspropusta tulee. Noin 30-40km ajon jälkeinen määrä.
Tuon jos antaa ajan kanssa painua kasaan ja veden haihtua niin sitä öljyä siinä ei välttämättä ole montaakaan pisaraa jäljellä.

Kun nyt "muistelen" kokeiluita, niin pahiten puhalsi silloin kun huohotusletkun pää oli avoin. Se tarkoittaa sitä, että kone pystyy myös imemään ilmaa sisäänsä (silloin kun männät nousevat ylöspäin. 1200 kokoisessa kampikammion tilavuus vaihtelee noin 1 litran verran moottorin kierroksen aikana.

Se takaisinimu pitäisi estää. Jos sateenvarjot tarkastaisi. Jos ne on kunnossa niin sitten virittelemään tuohon joku toinen huohotusjärjestely.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Mkkhds kirjoitti: 17:02 01.05.2022. Talvella tuli vaihdettua sateenvarjoventtiilit.
Ne sateenvarjot taisi tulla just vaihdettua?
Pertti kirjoitti: 07:13 02.05.2022. Noissa Urpon jutuissa taidetaan käsitellä vaihteiston huohotusta, joka myös joskus sotkee paikkoja.
Juu, sorry, sotkin. Harhaannuin varmaan tuosta letkuklemmarikuvasta, jossa on se enskan huohotusletku.
Mkkhds kirjoitti: 15:28 02.05.2022. Irroitin nyt tuosta kolmen letkun klemmariliitoksesta enskan huohotin letkun, jotta öljytankilta tulevilla letkuilla on enemmän tilaa eikä ole puristuksissa, vedän ton enskan huohotuksen maata kohti.
Minusta noissa kopiomissani linkeissä juuri tästä alaspäin johtamisesta varoiteltiin, nimenomaan enskan huohotuksessa. Ettei tule uutta murhetta?
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

UrpoTJ kirjoitti: 19:08 02.05.2022.
Mkkhds kirjoitti: 17:02 01.05.2022. Talvella tuli vaihdettua sateenvarjoventtiilit.
Ne sateenvarjot taisi tulla just vaihdettua?
Pertti kirjoitti: 07:13 02.05.2022. Noissa Urpon jutuissa taidetaan käsitellä vaihteiston huohotusta, joka myös joskus sotkee paikkoja.
Juu, sorry, sotkin. Harhaannuin varmaan tuosta letkuklemmarikuvasta, jossa on se enskan huohotusletku.
Mkkhds kirjoitti: 15:28 02.05.2022. Irroitin nyt tuosta kolmen letkun klemmariliitoksesta enskan huohotin letkun, jotta öljytankilta tulevilla letkuilla on enemmän tilaa eikä ole puristuksissa, vedän ton enskan huohotuksen maata kohti.
Minusta noissa kopiomissani linkeissä juuri tästä alaspäin johtamisesta varoiteltiin, nimenomaan enskan huohotuksessa. Ettei tule uutta murhetta?
Juu ei uutta murhetta enskan huohotuksesta. Otin enskan huohotin letkun irti siitä klemmarista, mutta laitoin siitä vierestä hyvin saman tyylisesti kuin aiemmin.

Ja sateenvarjoventtiilit vaihdoin talvella. Vanhat oli kyllä melko koppuraiset ja vahvassa toivossa elin, että huohotus olisi vähentynyt vaan ei vähentynyt.
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

JKKo kirjoitti: 16:00 02.05.2022.
Mkkhds kirjoitti: 15:54 02.05.2022. Ja tässä vielä kuva siitä mönjästä mitä huohotintötterön tyhjennyspropusta tulee. Noin 30-40km ajon jälkeinen määrä.
Tuon jos antaa ajan kanssa painua kasaan ja veden haihtua niin sitä öljyä siinä ei välttämättä ole montaakaan pisaraa jäljellä.

Kun nyt "muistelen" kokeiluita, niin pahiten puhalsi silloin kun huohotusletkun pää oli avoin. Se tarkoittaa sitä, että kone pystyy myös imemään ilmaa sisäänsä (silloin kun männät nousevat ylöspäin. 1200 kokoisessa kampikammion tilavuus vaihtelee noin 1 litran verran moottorin kierroksen aikana.

Se takaisinimu pitäisi estää. Jos sateenvarjot tarkastaisi. Jos ne on kunnossa niin sitten virittelemään tuohon joku toinen huohotusjärjestely.

Niin, no tossa huohotuspurkissa on toi suodatin, mitäs jos sen suodattimen ottaa pois ja tukkii sen reiän, niin että sinne säiliöön tulee vain se letku mikä kansilta tulee.

Mikä ton suodattimen tehtävä edes on??? Vai alkaako järjestelmä kerää painetta, niin että paine purkaantuisi öljysäiliön korkista? 🤔
Liitteet
IMG_20220502_204818.jpg
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jos tuon säiliön tukkii niin se ei pääse huohottamaan mihinkään, ja joku tiiviste pettää.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kampikammioon tulee ohivuotojen takia ylimääräisiä aineksia. Pääasiassa kaasuja. Niiden pitää päästä ulos. Useimmissa monisylinterisissä moottoreissa kampikammion tilavuus ei vaihtele käynnin aikana. Mäntiä menee ylös ja alas yhtä paljon. Semmoinen moottori käyttäytyy siivosti vaikka öljykorkki auki. Jotakin höyryä voi tulla, siinä kaikki.

Harley-Davidsonin moottori, kaikki yksi sylinteriset ja moni muukin kaksipyttyinen aikaansaavat kampikammiossa työkierron aikana tilavuuden muutoksia. Se tekee huohotuksesta pulssimaista. Tosiasiassa ulospyrkivä kaasu ei lisäänny yhtään enempää kuin noissa edellä mainituissa, mutta se kampikammion tilavuusvaihtelu pistää moottorin ”hengittämään” sisään ja ulos. Ja se kuskaa mukanaan öljysumua.

Näissä HD vehkeissä on ollut sekä aktiivisia, että passiivisia huohotinventtiileitä. Sateenvarjokumit ovat niitä passiivisia. Ne toimii jotenkuten ja varmaan parhaiten vakion ilmanputsarin kanssa. Jos jotakin sotkua ulos tuleekin, se syöttyy moottorin imuun ja palaa pois.

Tuo sun pyörään rakennettu huohotin hengittää liian hyvin. Se mahdollistaa moottorin imaista joka kierroksella ilmaa sisuksiinsa. Sama ilma pyrkii puolen kierroksen päästä ulospäin ja tuo silloin mukanaan öljyistä vaahtoa.

Kovaa ajettaessa pumppaa paremmin.

Asia yksi on ne sateenvarjokumit. Että onko ne siellä ja mikä on niiden kunto? Jos ne osoittautuvat kunnollisiksi, niin sitten joku muu juttu. Voihan se moottori olla rikkikin, mutta kun puristuspainemittaus antoi hyvät lukemat, niin ei tunnu todennäköiseltä.

Kurkkaa ne kumit - samalla ne vaihtaakin. Jos ei auttanut, niin sitten kokeillaan jotakin muuta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Mkkhds kirjoitti: 15:28 02.05.2022. Ja sateenvarjoventtiilit vaihdoin talvella. Vanhat oli kyllä melko koppuraiset ja vahvassa toivossa elin, että huohotus olisi vähentynyt vaan ei vähentynyt.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ok. Mä en lukenut koko juttua huolella.

Sun letkutus taitaa olla kasimillistä. Jos laitat letkuun kuristimen siten, että reikä olennaisesti pienenee, niin öljyn ulostulo todennäköisesti vähenee. Joku tappi linjaan niin, että sinne jää vaikkapa kolmen millin reikää vastaava aukko.

Edellä mainittu perustuu omiin kokeiluihini ajalta, jolloin mulla oli noista samanlaisista banjoliittimistä letkut yhden y-liittimen kautta milloin moottorin päälle, milloin takahaarukan päähän. Avoin letku tai semmonen pieni suodatin, kun sun catch can -purkissa on, puhalsi aika hyvin öljyä. Kun tukin letkun pienellä kangaspalalla siten että virtaus hidastui, sotkun ulostuleminen väheni olennaisesti.

Siitä jatkoin edelleen Hi-Flexistä ostamallani paineilmaverkon takaiskuventtiilillä. Taas oli parempi. Mut kun mulla oli ongelmana turbon kautta ulostunkeva öljy, halusin kampikammion alipaineiseksi. Testien jälkeen löysin vesipumpun pohjaventtiilit, joissa aukeamispaine oli hyvin pieni. Testasin erilaisia venttiileitä pitämällä ulostulot vesiastiassa pinnan alla. Kun huohotus tuli tasaisena pienenä kuplapurona, asia oli valmis.

Kun tuossa on tosi pienellä paineella aukeava takaisku, joka pitää toiseen suuntaan täysin, huohotusta tulee ainoastaan silloin, kun kammen keskitappi käy alakuolokohdassa. Muun aikaa kierrosta kampikammiossa on alipaine. Turbo lakkasi puskemasta öljyä samoin kuin huohotuskin.

Mutta aika hyvän siitä voi saada pelkästään kuristamalla letkua ahtaammalle. Se hidastaa ja vähentää edes takaisin virtausta kampikammioon/-sta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja ranze »

Sellaista pumppua ei ole olemassakaan, joka pumppaisi tuollaista vaahtokermapaskaa. Lienee kampikammio tuota puolillaan.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

ranze kirjoitti: 09:39 03.05.2022. Sellaista pumppua ei ole olemassakaan, joka pumppaisi tuollaista vaahtokermapaskaa. Lienee kampikammio tuota puolillaan.
Kansissa se syntyy ihan niin kuin autossakin. Vesi alkaa tiivistyä kun koppa jäähtyy ajoviimassa. Venttilikansi ja öljykorkki sisäpuolelta ovat usein tommosessa kermassa. Syksyllä kun silppusin harrasteauton koneen just pakkasessa ajettuani, niin alumiininen venttiilikansi oli sisältä kuorrutettu moisella tavaralla. Aikansa oltuaan vesi poistui ja öljyä oli vain lusikallinen kopan nurkassa.

Sit kun sitä kansissa syntyy ja huohotin on huono toteutukseltaan, sitä tavaraa lähtee menemään ulospäin. Tommonen letkusysteemi on osasyyllinen siihen ulostuloon.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

Ongelma ratkaistu!
Pääsin kokeilemaan toisesta Sportster alkuperäistä suodatinta jossa huohotus on sinne suodatinkopan sisään, eipä huohottanut enään. Moottoritiellä kävin myös hieman ryntäyttämässä ja yksi tippa öljyä löytyi suodatinkopan sisältä ajon jälkeen! Seuraavaksi siis tilaamaan joku fiksu suodatinsetti, suosituksia otetaan vastaan. Yksi suositus tänne aiemmin on laitettu, mutta itse en löytänyt kyseistä mallia.

Kiitos!!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Alkuperäinen HD:n vapaavirtaussuodatin on varsin hyvä. Koppa suojaa filtterin sateella ja hengittää riittävän hyvin jos ei mitään mörköviritystä ole tehty. Vastaavaa löytyy varmasti tarvikkeenakin. Selaat luetteloita tai käyt kysymässä jostain liikkeestä. Jos kerrot asuinpaikan niin saat varmasti vinkin missä kannattaa käydä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Hyvä juttu että löytyi helppo, toimiva fix.

Mulla on omassani pientä tiivistelyä käynnissä ja siksi yksi aloitustopikin mallisen huohottimen banjopultti pöydällä. Haen noiden ympärille Usit-tiivisteitä, jottei tihkuttaisi öljyä joka välistä. Ahtopaineet ilmeisesti nitkuttavat sitä kannatinrautaa ja siksi se pikkuisen vuotaa kansien ripojen väliin.

Sivulla 2 tässä topikissa on S&S putsari osina. Sössön pulteissa (banjopulteissa) poikittaisreiät on suorastaan minimalistiset vrt nämä ties minkä Taiwan-Tedin tuotteet, mikä mullakin on. Reikäkoolla sillä on varmaan haettu ominaisuutta huohotuksen edestakaisen liikkeen hillitsemiseksi. Laita omaasi se, minkä jo toimivaksi totesit.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin