Uusin 2022 Sportster

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Highwayman
Viestit: 103
Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
Paikkakunta: Long Lonesome Highway

Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja Highwayman »

My way or the Highway...
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Mitenkään sen kummemmin ottamatta kantaa uuteen malliin tai sen ulkonäköön, otanpa kantaa hintaan.

Vuoden 2020 883 Iron maksoi 14300 €, nyt tämän uuden Nighsterin hinta on 20300 €. Vielä vuosia sitten halvimman 883:n taisi saada n. kymppitonnilla. Sitten kun hinta nousi yli 12 000 €:n, niin malliston alapäähän kymppitonnin luokkaan tulivat Intian H-D:t.

No on uusi konstruktio ja moottori. Täytyyhän suunnitelukustannukset saada takaisin, ja vielä voittoa päälle. Ei näitä lahjaksi valmisteta. Olisko Trumppitulli ja Dollarin kurssi aiheuttanut kaiken tämän, mene tiedä?

Mutta kun nyt maksaa Sportster yhtä paljon kuin halvin Softail, niin voi sanoa maailman jonkin verran muuttuneen. Mutta, sama hintasuhde on uudella Sportsterilla Softail:iin Jenkkilässäkin.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Onhan nuo kaksi eri tuotetta. Onkohan Trumppitullit vielä voimassa?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Highwayman kirjoitti: 22:13 12.04.2022. Uusi Nightster
Jotenkin taas on suunnitteluosastolla katsottu väärään suuntaan. Pakoputki on kyllä saatu rumemmaksi kuin Hondassa
Kuva
Kuva
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ei tuo minusta näytä Hondasta kopioitudulta. Se on silti toinen juttu onko tuo kaunis. Screaming Eagle-pakoputket saa varmaan tilalle heti kohta.

Uskon että teknisesti ja ajo-ominaisuuksiltaan pyörä on hyvä, parempi kuin entiset. Näin ovat olleet uudet HD:t ainakin oman koeajokokemukseni mukaan. Silti ei ole minulle syntynyt halua niitä omistaa. Aion tuon Sportsterinkin käydä koeajamassa, mutta luulen että taas käy samoin eli että vanhalla jatkan.

Jännä filmi oli tuokin Sportsterista. Olivat ilmeisesti heti suosiolla antaneet pyöriä etukäteen pilkottavaksi rakentelijoille!

https://youtu.be/nFK-hkaZ3BA

"Tankki" on hassu ilmiö. Nuo kun ei ole enää bensatankkeja vaan yleensä ilmanputsareita. Ostajat ovat tai heidän kuvitellaan olevan niin konservatiiveja, että tankinnäköinen mötikkä on satulan edessä moottorin päällä oltava. Olen ehkä itsekin yksi noista konservatiivista, mutta kyllä jossain vaiheessa voisi ehkä ajatella asian ihan uusiksi. Tankki-imitaatio on vähän kuin pistettäisiin sähköautoon feikkipakoputket.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

JKKo kirjoitti: 10:50 14.04.2022. Onkohan Trumppitullit vielä voimassa?
Googlasin. Tämän jutun mukaan ei enää ole. Oli jäänyt uutisvirrasta aikanaan huomaamatta. :roll:

https://www.theguardian.com/business/20 ... -aluminium
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
kristallikissa
Viestit: 1
Liittynyt: 14:28 24.03.2023.

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja kristallikissa »

Just tuli uus mainos RM. Heinolta Sportster ja Nighteristä. Nyt tulee tyhmä kysymys naiselta, mutta mä oon luullu että Nighter on pidempikeulasempi kun Sportster, mutta tekniset tiedot kertoo että se on jopa lyhyempi. Oonko sitten nähny vaan rakennettuja Nightstereitä?
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tarkkaan olet tutkinut. Kuvissa minusta näyttää ihan samoilta keulilta ja geometrioilta. Keulakulma on molemmissa 30 astetta. Jättö on nettitietojen mukaan Sportster S:ssä 5,8" ja Nightsterissä 5,4". Kun on sama keulakulma, niin pidempi jättö on tavallaan "lyhyempi" keula. Mutta ero ei ole iso.

Vuoden 2022 malleissa ilmoitettiin sama 30 asteen kulma ja molemmille sama jättö. Onkohan ns. Offsettiä vähennetty vai mitä on tehty?

Katsoin kyllä vaan pari lähdettä, toivottavasti oli tiedot niissä oikein. Mitäs siinä esitteessä lukee?

Missä olet kerinnyt niitä pitempikeulaisia uusia Sportstereita näkemään?

Kuva

http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... ttujat.JPG

https://www.motorcycle.com/ask-mo-anyth ... trail.html
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

kristallikissa kirjoitti: 14:42 24.03.2023. Just tuli uus mainos RM. Heinolta Sportster ja Nighteristä. Nyt tulee tyhmä kysymys naiselta, mutta mä oon luullu että Nighter on pidempikeulasempi kun Sportster, mutta tekniset tiedot kertoo että se on jopa lyhyempi. Oonko sitten nähny vaan rakennettuja Nightstereitä?
Tarkoitatko nyt näitä uusia 2022-> Itse en myöskään ole ehtinyt näkemään yhtään rakenneltua uutta. Itse asiassa en ensimmäistäkään edes liikenteessä, ainoastaan liikkeissä ja koeajotapahtumissa.

En lähtisi näitä uusia vertaamaan mitenkään vanhempiin. Pyörät ovat niin erilaisia ja Nightster on vaan repäisty markkinointiosastolla vanhoista nimistä tälle uudelle pienemmälle. En näe itse mitään yhtäläisyyksiä näissä vanhoihin nimiin.

Jatkan nyt kommentin ohi yleisesti näistä, kun ei ole saanut aiemmin kommentoiduksi. Ajoin molemmat kesällä Keuruulla päärallin koeajoteltasta, suuret kiitokset H-D Turku.

En oikein ymmärrä tuota hinnoittelua. Tuo S on ylivoimainen suorituskyvyltään ja teknisiltä ominaisuuksiltaan. Ilmeisesti kumpikin on sitten liki yhtä kallis rakentaa. Nightster maksaa samoilla mukavuusvarustelulla yhtä paljon.

S on hieman korkeampi alustan takia, joten lyhytjalkaiselle Nightsterit voisivat olla vaihtoehto. Akseliväli on S:ssä lyhyempi, eli ketteryyttä on periaatteessa lisää. Samoin ajotuntumaan vaikuttavat keskitapit vs. etutapit, eli siinä S menee metsään vaan muotioikusta, kun luullaan, että kaikki haluavat olla lentäviä linkkuveitsiä. Yksikään muu oikeasti sporttinen moottoripyörä ei lähde ymmärtääkseni tehtaalta etutapeilla.

Tehon ja ajettavuuteen vaikuttavat ominaisuudet saa S:ssä kuitenkin kaupan päälle. Kerrankin voi valita mitä haluaa maksamatta lisää. Tai sitten nämä pienemmät pitäisi saada 5 tonnia halvemmalla.

Molemmat ovat hyviä lyhyiden koeajojen perusteella. Ei näitä voi verrata perstuntumalta mihinkään vanhoista Sportstereista. Pitäisi päästä säätämään tarkemmin tuota S:ää saadakseen siitä parhaan tuntuman. Ja varusteena saatavat keskitapit pitäisi olla asennettuna. Koeajopeli oli alustaltaan turhan kova, mutta oikeasti Sportti!

Tässä vertailutaulukko:
https://www.harley-davidson.com/us/en/t ... portster-s
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minäkin olen Sportster S:n koeajanut. Se oli hieno pyörä. Olen varmaan jonnekin tänne foorumille tästä kirjoittanutkin. Voimaa ja vauhtia oli meikäläiselle jo liikaakin, kulki hyvin ja käyttäytyi hyvin. Takajarrun muistelen olleen mielestäni huono. Se ei liittynyt siihen että sporttisemmissa pyörissä takajarrulla on aina pienempi merkitys kun vertaa raskaampiin cruisereihin, vaan jarru oli minusta vaan huono.

Mainio peli, mutta pitää osata asennoitua siihen että tässä ei ole paljoakaan samaa mitä edellisissä Spportstereissa tai big twineissä.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuollahan oli sitä pohdintaa uudemmasta Sporsterista:
viewtopic.php?p=302265#p302265
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 22:03 24.03.2023. Takajarrun muistelen olleen mielestäni huono. Se ei liittynyt siihen että sporttisemmissa pyörissä takajarrulla on aina pienempi merkitys kun vertaa raskaampiin cruisereihin, vaan jarru oli minusta vaan huono.
Itse näen sen kyllä huonoksi tuossa perinteisessä sporttipyörä-merkityksessä. Minulla on XR1200 ja sen takajarru on tehoton. Minulla oli vm,´. 2000 Honda 929RR, sen ajan kovimpia sportteja noin 1 hp/kg teho/paino luokassa. Ja sen takajarru oli heikko. Se vaivasi niin, että tutkin jo jarrun liikettä pöydällä. Kyllä se liikkui, mutta oli tehoton. Tulin siihen tulokseen, että jospa se on tarkoituksellista takapyörän lukkiutumisen estämiseksi. Tiukassa jarrutuksessa kun takapyörä nousee noilla helposti ilmaankin.

En tiedä, mutta tuumailin...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Takajarrun huonous tulee luultavasti kaikissa uusissa vastaan siinä, että pyörä pyrkii helposti luistamaan ja ABS löysää jarrua.
moderattori

Romu rauhoittaa!
BarrelNut
Viestit: 7
Liittynyt: 19:36 23.03.2023.

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja BarrelNut »

Tämän vuoden listahinnat on Nightsterille 22110€ ja Nightster Specialille 24100€.

Hinnat on toki tulleet ylöspäin viimevuosina, mutta onhan tämä inflaatio laukannut aika voimallisesti myös. Ikävä vaan ettei palkat ole nousseet samaa tahtia...

Mutta tämä uusi Nighster Special on kyllä ihan kivan näköinen, tässä on vähän klassista ulkonäköäkin.

Kuva

Varmaan hyvä pyörä, en ole vielä koeajanut moista. Ajo-ominaisuuksia on kehuttu, samoin jarruja. Tehoakin löytyy kivasti ja pyörä on kevyt. Eli suorituskykyäkin löytyy niille jotka sitä kaipaavat. Tässä on samanlainen monitoiminäyttö kuin Sportster S:ssä, ajomoodeja on useita ja six-axis IMU. Vakionopeussäädin tässä on vakiona kanssa.

Toisaalta hinnat on melko lähellä edullisimpia Softaileja, näissä uusissa pyörissä on toki enemmän ja edistyneempää tekniikkaa, mutta ehkä vähän vähemmän fiilistä.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Uusin 2022 Sportster

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Miun rajottuneen mieli-puoli-pitteen mukkaa, tuo on ihan hel***in RUMA :!:

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin