Ilmoitetut väännöt.

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Moro.

Katselin joskus HD mallien ilmoitettuja vääntöjä esitteistä, jäi kaivelemaan vääntöerot samankokoisten moottoreiden välillä. Esim. TC kone dynassa tai softailissa eri lukemia. Jopa softaileissa keskenään jonkun nm:n ero.
Johtuuko tasapainoakselista vaiko esim. pakoputkistosta.
Käytännön merkitystä tällä ei ole, kunhan mietiskelin.

edit. Muistihäiriöitä. BIKEn luoettelossahan ilmoitetaan vain vääntölukemat.
2024 FLTRX
Avatar
Nisseri
Viestit: 31
Liittynyt: 08:13 06.10.2015.
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja Nisseri »

Johtuu pääosin putkistoista. Touringeissa taitaa olla suurimmat väännöt ja tehot vakiona.
2007 FXDB Street Bob
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Veikkaan, että softa vaikuttaa aika pitkälti lukemiin. Koneethan on kumminkin aika pitkälti samoja.
Dynassa pitää olla vähemmän vääntöjä kuin softailmalleissa ja touringissa....muutenhan paletti menisi sekaisin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Veikkaan, että softa vaikuttaa aika pitkälti lukemiin. Koneethan on kumminkin aika pitkälti samoja.
Dynassa pitää olla vähemmän vääntöjä kuin softailmalleissa ja touringissa....muutenhan paletti menisi sekaisin.

Mutta kun juuri muistaakseni Dynassa oli enemmän. Pitääpä kaivella lehtiä...
2024 FLTRX
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Olen tämän jo aiemmin eli 2012 kirjoittanut, kun kertoilin täällä Akrapovic-pakoputkikokeiluistani:

Satuin tutkimaan v. 2011 myyntiesitettä. Totesin, että kaikissa niissä Softail-malleissa, jossa ÄV-pöntöt ovat molemmat takana, on tehtaan ilmoittamana vääntöä 4 Nm enemmän kuin niissä, joissa toinen pönttö on edempänä ja toinen taaempana. Sama juttu on Dynassakin. Järkeilin, että tämän täytyy johtua lyhyestä (alle 100 mm pitkä) ja suorasta väliputkesta pakoputkien välillä. Niissä malleissa, joissa pöntöt ovat eri kohdassa, musta piilotettu yhdysputki on n. 500 mm pitkä ja siinä on pari lisämutkaa. Tarkistin asian vielä netistä 2012 malleista, samat luvut. Moottoreissa ei ole muuta eroa eli syyn tuohon pieneen yli 3 %:n lisävääntöön täytyy olla edellä mainittu.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Äkkiä Harrikan sivuilta katteltuna aika pieniä olivat vaihtelut väännössä. Softailrunkoisissa 145-155Nm ja Touringeissa taisi suurin olla 164Nm.

Samoista palikoista saadaan samanlaisia pyöriä ja maalilla sähköllä tehdään erot.
Nykyiset pakoputkistotkin on varmaan niin tarkkaan hiottu vaatimusten mukaisiksi, ettei kovin suuria muuttujia enää voi olla.

edit. Kyseessähän olikin TC-moottoriset, eikä M8:t.....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Dynat olivat softeja tehokkaampia puuttuvan tasapaino-akselin takia. Taitaa tuo Touringeistakin puuttua.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Taas tuli BIKE:n luetteloa katteltua. Nyt oli tehokin näkyvissä. Jollain konstilla oli jopa yhden hevosvoiman eroja saatu samankokoiselle moottorille. Väännöissä oli suurempaa hajontaa.
2024 FLTRX
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ilmoitetut väännöt.

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Hevosvoimahan (teho) on vääntömomentti kertaa kierrokset kertaa joku kerroin, eli erilaisella vääntökäyrällä tulee erilainen teho.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin