Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Onkos tiatoo tai edes hyviä arvauksia käykö ”vanhan mallin” Sportsterin takaiskarit (olikse johonkin 1978 asti?) tuohon loppupään rautikseen?

Mulla siis evon tyyppinen runko, mutta takahaarukassa ”U-hahlo” johon iskarin alapää solahtaa. Harmillisesti jostain 90-lukuisesta peräisin olevissa ”uusissa” iskareissani on pusla huomattavasti pidempi => ei mahdu paikoilleen :? Puslia ja kumejahan tietysti saa, ei sillä, mutta nyt vois olla tiedossa ”vanharunkoisen” iskarit edukkaasti, kannattaako? Niissä on ainakin kuvista päätellen semmoinen lyhyt pusla kuten mun alkuperäisissä iskareissa.

Olisi siinä sekin hyvä puoli noissa vanhanmallin iskareissa että saattavat olla jäykemmät, ainakin kun katsoo jousituksen geometrioita vanha vs uusi... Kun en nyt aivan kirjevaa’alla punnittavien porukkaan mahdu :wink:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Se ero noissa vanhoissa ja uusissa rungoissa on, että kiinnitys on erillainen, kuten huomasit. Jousi/iskari mitta on sama vanhoissa 14,25" ja EVOssa taitaa olla 12,5". Noissa vanhoissa kiinnitys muttereilla, kiinteät pultit rungossa (=strusissa) ja takahaarukassa. Iskari on uudessa rungossa eri asennossa, kiinnityspiste alapäässä erikohtaa haarukkaa. Vanhassa selvästi akselin etupuolella, uudessa akselin takapuolella.
Uudempi runko on tullut 1979, siinä on takahaarukka neliöputkesta.
Mitään tarkempaa noista iskareista ei helpolla löydy, kuten ei jousien jäykkyydestäkään.
Eihän tämä nyt mitään auta mutta kuitenkin...

http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... 957_-_1985
http://sportsterpedia.com/doku.php/techtalk:ih:susp02
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joo, just sitä vipuvarsikuviota siinä mietin, että taitaa vanha malli vaatia enemmän jäykkyyttä jouselta. Tiedä sitten, onhan siinä sitä kulmaakin toisaalta. Katselin tuossa tarkemmin noita varaosakuvia, näyttäisi että ”uudempaakin” takahaarukkaa on muutettu iskarin kiinnityksen osalta samoihin aikoihin kun on siirrytty hihnavetoon. Ketjuvetoisessa on se U-hahlo, hihnamalleissa pelkkä pystylätkä jonka kylkeen iskarin alapää tulee pultilla. Nuo mun ”uudet” iskarit on nähtävästi hihnavetoisesta. Vakiomittaiset, jokseenkin uudenveroiset, ilmeisesti melkein uudesta pyörästä aikoinaan irroitetut.

No, kopautin ne vanharunkoisen Progressive 412:t nyt kuitenkin, saa nähdä sopiiko. Jos tulee liian paljon ”Anarkiapoikien” stance niin sitten keulaan pari tuumaa lisää kans ja rupulikumit alle :lol:

Stormilla on niistä progeista ihan hyvä tarjous vink vink :)
Viimeksi muokannut KariFS, 09:46 29.12.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Minulla '71 ja '81 rautiksissa ovat täysin eri pituiset ja erilaiset iskarit eikä tulisi mieleenkään niitä ruveta keskenään vaihtamaan.

Jos ne edukkaat iskarit ovat ihan toista mallia, kuin orggikset Sepinkin mainitsemat pitkät iskarit, niin voivathen ne sopiakin, jos ne kiinni saa.

Minulla '81 olivat orggikset tullessaan ja ne olivat siinä vaiheessa 30 vuotta vanhoina vielähuonommat, kuin uutena. Lähtivät sorttiin heti. Tulivat PS:n iskarit tilalle.

Katso löytyykö tuolta Hagoni, saisin seuraavassa paketissa tilattua. Hagon on siis Wilbersin edustuksessa,vaikka ei Wilbersin kaupasta löydykään. Merkistä olen kuullut hyvää hintaansa (suuruusluokka 300e) nähden

https://www.wilbers.de/produkte/federbe ... sic-1.html
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Oho, Hagonithan ovat yllättävän edulliset! Näyttäisi että saa/täytyy itse spekata että minkälaista pituutta, jousta ja vaimennusta laitetaan.

No, nuo 412:t ovat jo lähdössä Turuust, katsotaan miten käy. Halusin hieman lisää korkeutta takapäähän kuitenkin, ja noissa on 5-pykäläinen esikiristyksen säätö. Luulisi että sieltä sopiva jäykkyys löytyy. Itse olen näissä alustanvirittelyasioissa vielä sillä tasolla että jos iskarissa on silmukat oikealla leveydellä ja halkaisijalla, ja silmäväli oikea, niin päästään jo pitkälle :mrgreen:

Lähiviikkoina nähdään sopivatko nuo vanhaan runkoon tehdyt Progressivet mittojensa puolesta paikalleen ja miltä korkeus näyttää. Jos sopivat paikoilleen eikä korkeus ole liian suuri, niin sitten saattaa tulla ajotunnelmia myöhemmin keväällä :)

Kiitos tarjouksesta Joe noiden Hagonien osalta, palaan aiheeseen jos aihetta on. Joka tapauksessa nuo pian 40-vuotiaat alkuperäiset hyppykepit saavat siirtyä eläkkeelle, ja tuskin alan noita remmivetoisen iskareita modaamaan paitsi aivan viimeisessä hädässä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

-74 rautapäähän vaihdoin tuommoset vakiomittaiset (14,25") PS412 ajoin niillä kuukauden ja totesin että keulalle tarvii tehdä myös jotain... PS vieterit keulaan ja tutulla mutkatiellä oli taas ilo päästää.
Minä kun ole vielä vähän höyhensarjassa, noiden 412 eka pykälän esijännitys riitti. Hagonit löytyy tuosta tallista talvehtivasta Honda Sevenfifty pyörästä, vaikuttavat ihan hyvältä. Sen verrran on tullut tuota pyörää "testattua" liiankin kova vaimennus, toki en ruvennut säätämään ja kun kuskien paino-ero 30kg.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Noni, nopea oli toimitus, nyt on iskarit kotona ihmeteltävinä. Ei taida sopia sittenkään :( Noissa näyttäisi olevan melkoisen lyhyt liikematka, arviolta pari tuumaa. En tullut sitä ajatelleeksi. Muuten nuo kyllä menisivät paikoilleen.

Paljonkohan liikematkan ”pitäisi” olla? Kolme tuumaa ainakin?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kokeilemalla se selviää.
Jos ei lyö ajossa pohjaan, on liikevara riittävä.
Mukavuus kyllä pikkuisen kärsii, jos jousi on aivan kova.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joo, lähinnä aattelin että jos käärin paketin takaisin nippuun ja palautan. Sehän ei oikein onnistu jos iskarit on asennettu paikoilleen saati ajettu. Niissä tuohon ”kuuluvissa” 13-14” PS 412:ssa on valmistajan sivuilla sagin tavoitearvo 1.25” ja koko liike ilmeisesti 3.75”, eli liki tuplat kuitenkin.

Taidan pistää Hagonillekin vähän kyselyä. Siellä ei suoraan ollut mallia Sportsteriin, mutta saapa mitoilla teetetyt sitten. Pitkä ja pitkällä liikkeellä olis toiveena kuitenkin.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tässä on yks artikkeli jossa hämmästellään tuota jousituksen toimivuutta, osa uusista osa vanhoista
http://sportsterpedia.com/doku.php/techtalk:ref:raw01

Tuota kun tavaa niin muutama seikkaa nousee esiin: jousitus toimii kokonaisuutena etu ja takapää vaikuttaa toisiinsa, liian jäykkä keula voi tuntua, että perä on liian jäykkä.
Takajousi pitäsi valita/vaihtaa "normikuorman" mukaiseksi esijännitys säädettynä kohdalleen
Esim Nightser mallissa liikerata vain 1"

Pitkälti olen veli Pertin kanssa samaa mieltä että jos ei pohjaa on liikerata hyvä, pidemmällä liikeradalla on luonnollisesti pehmeämpi kyyti.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportsterien takaiskarien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Itteeni ei se Niksterin linttatyyli oikein houkuta, mun mielestä semmoinen sopivan korkuinen olis hyvä :) Vähän ehkä lisää vakiokorkeuteen, noiden nykyisten vapaa pituus taitaa olla jotain 12-13”, painuu tietty aika lailla kun kyytiin istahdan. Mielellään sen korkeuden hyödyntäisi mukavuutena, eli suurehkona joustovarana, saisi olla vaikka sen vajaan 4” mitä PS lupaa.

Etu- ja takapää pitää tosiaan olla balanssissa, nyt mulla on etupää ihan lintassa, painuu jotain puolet liikematkasta kun nostaa pyörän pystyyn, eli uusia jousia vailla sekin. Ryhtiä kaipaan sinnekin ja joustovaroja.

Pitääpäs tutkia, se pitkä kirjoitus oli ihan mielenkiintoinen, silmäilin jo paikoitellen.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin