Runko/haarukka pultti jumissa

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Kysyn pojan monttupyörään vinkkiä.
Eli kone pitäisi saada irti.
Takahaarukan ja koneen takaosan runkoon kiinnittävä pultti ei liiku sivusuunnassa, mutta pyörii kyllä kun kiristää. Ilmeisesti kuumaa ja lekaa pitäisi antaa?
Pultti on kuitenkin vain 15mm halkaisja, lyhyt paska ja päistä vielä ontto (huomaa että hermo jo kireällä).
Millä ihmeellä sitä oikein pystyy nuijimaan?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

On luultavasti jämähtänyt holkkiin kiinni.
Vanha autopurkaamon kikka on vetää holkkiin ruostunutta tukivarren pulttia ensin kiinnipäin niin lujalle kuin uskaltaa.
Yleensä joku paikka antaa hiukan periksi ja pultti nitkahtaa holkista irti.
Kun saa kovan vedon päälle, voi vaikutusta tehostaa antamalla tuhoiskun pajavasaralla pujtin kantaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Näin sen täytyy olla, toinen holkeista pyörii akselin mukana. Pitää yrittää pakottaa molempiin suuntiin.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jos se pultti tai akseli on päistä ontto niin kannattaa ottaa joku tuurna joka ylettyy reiän pohjalle ja hakata sillä. Ei mene se putkimainen osa lysyyn tai turpoa niin ettei ehkä mahdu reijistä läpi. Ja menee tälli paremmin perille sinne mihin se kuuluu.

Tein puslarempan Hondaan joskus 10 vuotta sitten, siinä oli kaikki sen verran toisiinsa jumittunutta ja pitkän aikaa pyörineet muutamat osat vääristä väleistä, että ei tullut akseli mitenkään pois. Rosvosaha eli ”kaninmulukku” oli työväline, eli akseli poikki neljästä kohdasta (haarukan molempien laakerien molemmin puolin, just semmoinen sahanterän levyinen rako niissä väleissä), niin sai haarukan pois, sitten akselin jämä rungosta irti pajavasaraa ja isoa tuurnaa (joku iso pitkä pultti se tais olla) hyödyntäen. Oli ihan hemmetinmoinen homma kyllä se.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Sportster 3/4” taka-akseli oli taipunut voimien tiellä niin kieroksi, että jouduin hakkaamaan sen ulos vanteesta ja takahaarukasta. Puolituumaisen hylsysarjan pitkä jatko ja moska riittivät irroitukseen, mutta jatko mulkkautui työn aikana lähinnä herkkusienen muotoiseksi iskujen alla. Epäiltyä ruostetta ei ollut lainkaan, mutta akseli oli niin kiero, että tasaisella pöydällä sen alle jäi ”parin millin rako”. Akseli joutui käytännössä suoristumaan tullakseen laakerien välisen holkin läpi. Voima oli puhunut. Se oli sitä 883/1200 konversion testausta silloin.

Akseli tosiaan vääntyi rasituksen alla. Se mallinnettiin 3D ohjelmalla FEM analyysiä varten. Simulaatiossa oli parametrit jotenkin näin. Pyörän paino plus kuski ja tavarat 120 kg, puolen metrin keuliminen ja kiihtyvyys 0,5G. Akseli haaveiltiin mallissa 4,8 rautakauppapultiksi, mitä lie läheltä onkin. Ainakin ne taivaalliset kromiakselit. Ja niin taipui simuloitu akseli samalla tavoin yhdestä kohtaa läheltä takaratasta. Sikspä se taka-akselipultti on parempi työntää sisään rattaan puolelta, vaikka teetättääkin äänenvaimentimen irroituksen (vakio-osilla) rengastyön ohessa. Nääs jos se on niin päin, niin taipumaa ei tarvitse hakata keskiholkin läpi.

Hieman meni ohi aiheen. Mut lekalla lähtee!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 14:41 12.12.2021. ... Sikspä se taka-akselipultti on parempi työntää sisään rattaan puolelta, vaikka teetättääkin äänenvaimentimen irroituksen (vakio-osilla) rengastyön ohessa...
Hmmm, tarviiko alle sataponisella big twin:illä tehä sama varotoimenpide :?: :roll:
Miulla on ChromeTrain:issa taka-akseli 'väärin'päin, just sen takia jottei tarvii renksun vaihon yhteyessä irrotella putkistoa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ei ne ihan helpolla taitu. Se mun on jäänyt toistaiseksi toistamatta. Tuli tehtyä itsenikin yllättänyt äkkilähtö…
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 19:01 12.12.2021. Ei ne ihan helpolla taitu. Se mun on jäänyt toistaiseksi toistamatta. Tuli tehtyä itsenikin yllättänyt äkkilähtö…
No hyvä :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Ja onkos se nyt niin että Big Twinissä ”väärinpäin on oikeinpäin”? BT:ssä ja Porsterissa on putket samalla puolen molemmissa, mutta ketju/hihna eri puolilla.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
hiekkanen
Viestit: 421
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Niin. Vetorattaan puolelta akselipulttia sisään.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla on sellainen käsitys, että akselin suunta johtuu pyörimissuunnasta.
Kaikissa Harrikoissa on alunperin oikealta vasemmalle.
Jos joku häikkä tulee ajossa laakerille...hirttää vaikka kiinni... niin akseli pyöriessään pyrkii kiristämään mutteria.
Tuskin vääntymistä on osattu tehtaalla ajatella.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Runko/haarukka pultti jumissa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä tunnistin siitä omasta axelin taivuttelusta semmoisiakin piirteitä, että varsin pehmoisen takahaarukan ja laakerin ja haarukan välisen puslan liitto rakoili. Ja nääs kun kuopalle mennyt haarukan sisäpinta oikutteli, mä kiristin axelin tosi tiukkaan. Se axelin venytys kiristämällä on osatekijä sille, että akseli antautui keuliessa.

Seuraavana mulla oli jalommasta teräksestä tehty akseli muttereineen. Se oli vaikea kiristää, koska venymää ei oikeastaan syntynyt kiristellessä. Mutterin pohjattua vielä tähän tehdyillä uusilla puslilla, joissa vastinpinta haarukkaan oli laajempi, oli semmoinen, että mutteri pohjasi ja sitten ei käänny enää yhtään. Oli jokusen kerran väljällä tästä syystä ja pilasi laakereita joutuisaan.

Nyt on taas kromattu taivaallinen akseli, mutta myös ne muokatut puslat. Ei ongelmia, vaikka on tullut hieman lisää tehoakin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin