Sportster Runsas huohotus

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

Eli eli.. Mittarin kuuluisi pysähtyä korkeimpaan kohtaan jonka se saavuttaa pyörittämisen aikana ja näin se tekikin kun vaihdettiin mittari toiseen Sportster. Ja tämän jälkeen kokeiltiin uudestaan minun Sportster ja se perhanan viisari ei pysähdy vaan lähtee laskuun välittömästi kun lopettaa starttaamisen. Ja tämä herätti kysymyksen että miksi se näin tekee, voiko johtua väljyydestä vai huonosta tuurista ja mittari reistailee minun pyörän kohdalla 😂 Lämpimänä en ole päässyt kokeilemaan mittausta, tällä hetkellä pyörä ei saa menovettä kun on tankki maalauksessa.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Luin uudestaan aiemmat viestisi. Eikös takapytyssä ollut tuo 12? Toimiko mittari tuon pytyn mittauksessa samalla lailla? Mittari on kyllä outo tai rikki, ei sen noin pitäisi käyttäytyä. Tuosta mittarin käytöksestä ei varmaan pitäisi päätellä moottorin kunnosta mitään! Mittaisin uudestaan ja ehkä jonkun toisenkin pyörän, mittarin toiminnan selvittämiseksi siis.

Jos pyttyjen puristuspaineissa on suuri ero, niin sitten voi olla enemmän huolissaan. Kuinka suuri ero on tarkemmin?

Lämpimänä venttiilit ovat tiiviimmin kiinni, yleensä. Yleensäkin lämpimänä mittaus vastaa paremmin käyttötilannetta. Sellaisen kokeen voisi ehkä vielä tehdä, että ruuttaisi tilkan moottoriöljyä tulpanreijistä, pyöräyttäsi pari kierrosta ja mittaisi uudestaan. Voivat männänrenkaat tiivistää paremmin.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se paineen pitoasia on siinä mittarissa.
Paine jää mittariin siihen asti, kunnes napista päästetään paine pois.
Mittarin venttiili on rikki, jos paine karkaa ennen napin painamista.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

Täräytin Sportster tulille ja käyttelin lämpöseks. Tämän jälkeen mittasin uudestaan molemmat pytyt ja tulos oli 12kg/cm2 ja siihen pysähtyi mittari. Eli ei vissiin tarvitse olla hirveän huolissaan yläkerran kunnosta 🤔
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Nuo luvut ovat ainakin ihan ok. Ja mittarikin toimi!
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

Talvella tuli vaihdettua sateenvarjoventtiilit. Ja nyt kun pyörän saanut muiltakin osin kasaan on tullut jokunen lenkki heitettyä. Vaan huohotusongelmat jatkuvat, edelleen huohottaa reippaanlaisesti siinä kohtaa kun siirrytään 80km/h nopeudesta 100km/h nopeuksiin. Ei tarvitse kuin 10-15km ajaa niin ruskeaa vaahtomaista mönjää kertyy kansilta erikseen vedetylle "huohotinsäiliölle". Maahankaan ei viitsin letkua vetää, siinä alkaa takanatulevia harmittamaan.
Olen kokeillut vähentää myös öljyn määrää, mutta kuivanakaan ei kehtaa vedellä.
Mitä sitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla?
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja ranze »

Huohotus ei ole siis kotoisin ohipuhalluksesta.

Jäljelle jää itse öljy tai öljypumppu ei ehdi pumpata sumppuuntunutta öljyä. Suodatin on oikeaa tyyppiä? Ja öljyn kierto sellainen kuin on suunniteltu? Ei ole tukittu mitään esim. öljytankin tai letkujen osalta. Mikään letku ei ole lutussa? En juuri tunne sportstereita mutta nuo nyt tulee ensimmäisenä mieleen.

Ainakin TC:n sai sumppuuntumaan määrätyillä öljyillä ja kehnolla öljypumpulla. Hyvä öljy ja sössön pumppu niin kesti vetää tuppi nurin mörkökoneellakin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja ranze »

Tuolla on hyvää pohdintaa aiheesta kuvineen, jos Lontoo taittuu.
http://xlforum.net/forums/showthread.php?t=2073932
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

Öljyt ja suodatin on ostettu alan liikkeestä, eli uskoisin niiden olevan oikeat.
Mutta mutta, täytyy tarkistaa letkut, nimittäin öljysäiliöltä pumpulle suuntautuva letku on yhdessä muistaakseni 1-2 muun letkun kanssa saman klemmarin välissä, jottei siinä olis letku sumpussa 🤔
Liitteet
Screenshot_20220501_220912.jpg
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onko tämä alkuperäiskunnossa vai onko tehty muutoksia? Ostitko SunRisestä vai yksityiseltä? Jos ostit kauppiaalta niin hän kyllä varmasti auttaa.

Ameriikan foorumeilla on viljalti juttuja vähän vastaavista tapauksista. Ratkaisuksi tarjotaan sitä, että putken pää pitää olla ylhäällä. No, kuvan mukaan sinulla on aika ylhäällä. Letkun pitäisi olla kysymysmerkin muotoinen, jolloin ei pääse syntymään umpinaisia öljykohtia, eli ilman liike pääsisi öljyn ohi eikä tuuppaisi öljyä niin paljon eteenpäin.

Aiheesta on service bulleting, jossa neuvotaan letkun reitittämistä, tosin 2000 vuoden mallille mutta väittivät foorumilla 2001 malleissa olleen saman vaivan.
https://www.hdforums.com/forum/attachme ... -m1103.pdf

Jos tuon suodatinhärvelin ottaa letkun päästä pois ja kokeilee sormella, niin tuntuuko letkun päässä sylinterien toiminta koneen käydessä? Tuli mieleen että voisiko kampiakselin tiiviste
35151-74A vuotaa ja aiheuttaa enskaan painetta ja pukata sinne moottoriöljyä. Eikös tämä huohotusputki tule enskasta?

Tuossa on yksi linkki HDForumille. Ei ole kyllä helposti ratkennut sielläkään!
https://www.hdforums.com/forum/oil-and- ... tures.html
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Noissa Urpon jutuissa taidetaan käsitellä vaihteiston huohotusta, joka myös joskus sotkee paikkoja.
Ölysumua tulee aina jonkin verran....voisiko se jäädä letkun mutkaan ja tehdä temput huohotukselle.
Laita sellainen kuva, jossa näkyy koko putkihässäkkä, joka tulee kansista purkkiin. Jotakin kummallista tuossa täytyy olla, jos purkki täyttyy nopeasti.
Todellisen öljyn tulon määrän näkisi, kun toisi huohotuksen pelkällä letkulla runkoputkeen köytettyyn korkittomaan pieneen kokispulloon ja tekisi lenkin. Silloin ei ainakaan vastusta olisi liikaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Omien kokemusteni mukaan öljyisen vaahdon ulostulo kuvanmukaisista huohottimista vaihtelee jonkin verran öljylaadun mukaan. Käytin 883/1200/turbo -pyörässä TB:n 10W-60 öljyä, koska se ei mun omien kokeiden perusteella "kärähdä kuumasta", joka on tarpeen turbon laakereita ajatellen. Sattuneista syistä öljyvalinta on jatkossa "joku muu merkki", samoin ominaisuuksin kuitenkin.

Sivutuotteena tämän öljyn käytön alettua huohotuksesta alkoi tulla "kermaa". Esteripohjainen öljy menee jotenkin paremmin sekaisin huohotuksessa olevan vesihöyryn kanssa tuottaen kerman väristä vaahtoa, joka esim kuvanmukaisen kannatinraudan ja letkujen tapauksessa päätyy ulos. Ei sitä öljyä hävinnyt määrissä, mutta sotkua tuli näyttävästi.

On mun näkemykseni mukaan osin öljyperäinen, osin tuohon muutettuun huohotuksen rakenteeseen liittyvä asia. Letkutettu huohotus muodostaa jonkinlaisen pumpun kansissa olevien sateenvarjokumien kanssa yhteistuumin.

Kun mun piti ratkaista myös turbon kautta tuleva huohotus, päädyin kokeilujen kautta laittamaan huohotusletkuihin erilliset "takaiskut". Niiden ansiosta turbon kautta paennut öljy väheni olennaisesti eikä huohotusletkuistakaan tullut enää samalla tavoin sotkua. Takaiskut näkyvät kuvassa "messinkimurikoina letkuissa".

Totaaliratkaisussani loput sotkusta päätyy suoraan pakoputkeen. Eipä jää pyörän viereen öljyläikkiä.

Kuva
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

IMG_20220502_152027.jpg
IMG_20220502_152052.jpg
IMG_20220502_152057.jpg
Vaihteisto ei minulla ole juuri huohottanut.

Pyörä on yksityiseltä ostettu. Muuten toimii hienosti, mutta huohotus aiheuttaa harmaita hiuksia.

Ja tämä ilmanputsari + huohotusjärjestelmä on edellisen toimesta rakennettu.

Irroitin nyt tuosta kolmen letkun klemmariliitoksesta enskan huohotin letkun, jotta öljytankilta tulevilla letkuilla on enemmän tilaa eikä ole puristuksissa, vedän ton enskan huohotuksen maata kohti.

Kansien huohotuspulteilta lähtee letkut joiden väliin on laitettu liitoskappale, josta taas lähtee letku pyörän toiselle puolelle tohon huohotustötteröön.
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

Tässä vielä tuo huohotustötterö pyörän toiselta puolelta.
Liitteet
IMG_20220502_152111.jpg
Mkkhds
Viestit: 22
Liittynyt: 20:10 28.05.2021.

Re: Sportster Runsas huohotus

Viesti Kirjoittaja Mkkhds »

Ja tässä vielä kuva siitä mönjästä mitä huohotintötterön tyhjennyspropusta tulee. Noin 30-40km ajon jälkeinen määrä.
Liitteet
IMG_20220502_155158.jpg
Vastaa Viestiin