Tuossa on varmasti hyvä jarruteho. Mitä suurempi levy, sitä helpompi on jarrutehoa saada. Tuo 15" kuulostaa aika isolta, olisi kiva tosiaan nähdä kuva. Yleisempi "suurennus" lienee 11,5" > 13 ", se olisi ehkä pitänyt tosiaan tehdä oman projektin yhteydessä.jannejk kirjoitti: ↑12:43 23.08.2021. Street Bobiin laitoin Arlen Ness 15" big rotor paketin. Mukana tuli jarrulevy sekä jarrusatulansiirtoadapteri. Samalla uusin orgaaniset palat. Ihan älytön ero on verrattuna vakiojarruun. Ennen sai painaa rystyset valkoisena ja tuntui että pyörä meinaa pysähtyä. Nyt hyvin kevyellä painalluksella jarrutusvoima on todella iso. Ulkonäöstä voi sitten olla montaa mieltä. Itsestäni ihan ok.
Evosoftailin etujarrun parannusta
Re: Evosoftailin etujarrun parannusta
Re: Evosoftailin etujarrun parannusta
Löisin pienen kahvin vaikka vetoa, että siellä on nimenomaan se 9/16. Näissä onnettomissa kelluvissa '04-'14 Sportsterin 2-mäntäisissä on vakiona 7/16 ja jouduin siihen omaan/tyttären pyörään hommaamaan nimenomaan 9/16 tilalle. 7/16 meni käytännössä pohjaan isommalla jarrusatulalla, kun vaihdoin sinne sen hyvän '00-'03 Sportsterin 4-mäntäisen.Veijo Esso kirjoitti: ↑15:27 23.08.2021.Paitsi ettei tuollaista edes ole olemassa. Jos siis on alkuperäinen 9/16 pääsylinteri, niin sehän on pienin mitä näihin saa. Minun järkeni mukaan pitäisi olla kevyempi liike kun satulassa kasvoi mäntien pinta-ala.Veijo Esso kirjoitti: ↑11:11 23.08.2021. Onko kukaan kokeillut vastaavassa tilanteessa vaihtaa tilalle 3/8 pääsylinteriä?
Jos haluat, tule hakemaan lainaan se 7/16 kokeillaksesi, mikäli käytössä on DOT4.
Eli tuossa Sportsterissa kun satula vaihtui järeämpään, 7/16 liike kasvoi jo liikaakin. Orggis 9/16 on hieman kova ja voimaa vaativa, mutta suht' tehokas. Ehkä sinulla on nyt juuri sellainen paketti?
Mietin, että jos tuossa tarvikesatulassa on orggista pienenmpi nestetilavuus, eli vähemmän liikuteltavaa nestettä, niin kovaksi sekin vetää - näin äkkiä pähkäiltynä...?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evosoftailin etujarrun parannusta
Minulla on edelleen DOT 5, joten ei nyt onnistunut halutulla tavalla.
Tämä lienee ns. absoluuttinen totuus.
Voi hyvinkin olla. Vaikka tuo on periaatteessa tarkoitettu korvaamaan suoraan alkuperäinen satula, niin eipä näissä aina tilavuuksien sovitukset mene ihan kohdalleen. Ei tämä todellakaan ole alkuperäistä huonompi missään mielessä, mutta parempikin voisi olla.
Ehkä Urpon suosittelema kuusimäntäinen PM olisi ollut kerralla hyvä. Nyt jos joutuu vaihtamaan pääsylinterin niin päästäänkin jo samaan hintaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evosoftailin etujarrun parannusta
Hydrauliikassahan säiliön koolla ei niinkään ole merkitystä, vaan mäntien pinta-aloilla. Noissa 00-07 jarrusatuloissa taisi olla 33 mm männät, uudemmissa Bremboissa 32 mm (muistikuvia). Tuplajarrullisissa sama 11/16" sylinteri ja pääsääntöisesti vanhemmat satulat on vähän pehmeän tuntuiset. Yksijarruisista en nyt muista mitä tapahtui -08 satuloiden männille mutta niissäkin silti edelleen oli 9/16" kahvalla.
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evosoftailin etujarrun parannusta
Näinhän se tosiaan on.
Löysin tuollaisen taulukon netistä, niin en jaksanut itse laskea enempää.Kiwi kirjoitti: ↑11:54 24.08.2021. Noissa 00-07 jarrusatuloissa taisi olla 33 mm männät, uudemmissa Bremboissa 32 mm (muistikuvia). Tuplajarrullisissa sama 11/16" sylinteri ja pääsääntöisesti vanhemmat satulat on vähän pehmeän tuntuiset. Yksijarruisista en nyt muista mitä tapahtui -08 satuloiden männille mutta niissäkin silti edelleen oli 9/16" kahvalla.
Vanhasta jarrusta oli helppo mitata ja siinä on yksi 38 mm mäntä. 9/16 pääsylinterillä (pyöristettynä 14 mm) saadaan suhteeksi päräyttävä 7,4 joten ei siitä sen enempää tarvitse ihmetellä. Jos tuossa uudessa olisi 32 mm männät, niin päästään karkeasti 20:1 suhteeseen joka sekin on kova. Jos siis löytyisi jostain 1/2 tuuman tai 12 mm pääsylinteri, niin sillä pääsisi aika lähelle haluttua tulosta. Täytyy vielä jossain välissä ottaa jarrusatula irti ja mitata männät, niin saa vielä tarkennettua mitä ollaan etsimässä.
Vertailun vuoksi -08 fat bobissa (tuplajarrut) suhde on aika tarkkaan 27:1 joka on osapuilleen sitä, mitä modernissa jarrussa pitäisi ollakin. Hyvä tuntuma ja pysähtyy kunnolla.
Toinen vertailu tuohon Joe Coolin sportsteriin, jossa 7/16 sylinterillä oli nelimäntäiselle olisi 33:1 mikä tosiaan menee jo löysän puolelle. Siihenkin kyllä pikkuisen pienempi pääsylinteri olisi lähempänä ideaalia.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evosoftailin etujarrun parannusta
Kannattaa myös muistaa että eri valmistajilla on eri vipusuhteet jarrukahvoissa, sporttipyörissä on välillä todella pitkä järruvipu joka sekin tekee tuntumasta erilaisen.
Silloin joskus kun mulla oli vielä sportti Dyna noilla vanhan mallin nelimäntäisillä olisin halunnut siihen isomman pääsylinterin, kun vakiolla se oli pehmeä. 9/16 tuli myös testattua ja jarru tuntui siltä kuin siellä olisi ilmaa, vaikkei yhtään tullut ulos.
Silloin joskus kun mulla oli vielä sportti Dyna noilla vanhan mallin nelimäntäisillä olisin halunnut siihen isomman pääsylinterin, kun vakiolla se oli pehmeä. 9/16 tuli myös testattua ja jarru tuntui siltä kuin siellä olisi ilmaa, vaikkei yhtään tullut ulos.