Shovelinruspia ja Evolainen
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Kiinan ihmeessä startin hiilet paskat.
Voin sanoa että vanhat paljon ajetut japsit yhtä vikaisia kuin jenkit. Japseihin saa hitaammin osat. Hiilet löytyi ihan Suomesta. Mie olen tähän vaihtanut pari kertaa ennemminkin mutta kun on säädetty ja startattu paljon niin kuluneet. Oispa potkustartti.
Tässä vois vielä illanpäälle mennä purkaamaan nokkakopan ja öljypumpun ja koneen pohjan Shovelista niin näkee on pumppu syynä männänrenkaitten katkeamiseen?
Voin sanoa että vanhat paljon ajetut japsit yhtä vikaisia kuin jenkit. Japseihin saa hitaammin osat. Hiilet löytyi ihan Suomesta. Mie olen tähän vaihtanut pari kertaa ennemminkin mutta kun on säädetty ja startattu paljon niin kuluneet. Oispa potkustartti.
Tässä vois vielä illanpäälle mennä purkaamaan nokkakopan ja öljypumpun ja koneen pohjan Shovelista niin näkee on pumppu syynä männänrenkaitten katkeamiseen?
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Tarvit pumpun kasaamiseen ainakin tiivistesarjan.
Mä purin viimeksi pumpun niin että otin pumpun kannen puoleisesta päästä akselin sokan irti. Sitten painepuolen rattaat kiiloineen ja sitten itse pumpun runko pois. Jätin akselin paikalleen, pumppua ei saa akseleineen pois kun kone on rungossa.
Lisäksi akselin etupään lukkorengas vaatii pienet lukkorengaspihdit joissa on 90 asteen nokat. Kyseiset knipexin pihdit tuli hommattua myös.
Pinionin ratas olis hyvä saada pois että pääset kokeileen että pumppu pyörii sormin kun se on paikallaan.
Mä purin viimeksi pumpun niin että otin pumpun kannen puoleisesta päästä akselin sokan irti. Sitten painepuolen rattaat kiiloineen ja sitten itse pumpun runko pois. Jätin akselin paikalleen, pumppua ei saa akseleineen pois kun kone on rungossa.
Lisäksi akselin etupään lukkorengas vaatii pienet lukkorengaspihdit joissa on 90 asteen nokat. Kyseiset knipexin pihdit tuli hommattua myös.
Pinionin ratas olis hyvä saada pois että pääset kokeileen että pumppu pyörii sormin kun se on paikallaan.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Sovelin öljypumpussa on sitten sellainen kummallisuus, ettei siinä ole kohdistustappeja.
On hyvä, jos pinionratas ja matopyörä ovat irti pumppua asentaessa.
Pumppu täytyy kiristellä sellaiseen asentoon, ettei akselia pyörittäessä yhtään tihkaise. Kun kone lämpiää, saattaa akseli alkaa pikkuhiljaa jumittaa ja jonkin ajan kuluttua matopyörä kuluu sileäksi ja öljypumppu lakkaa pyörimästä, jos on vaan heitetty paikalleen.
edit...
samaa asiaa edellisen kanssa
On hyvä, jos pinionratas ja matopyörä ovat irti pumppua asentaessa.
Pumppu täytyy kiristellä sellaiseen asentoon, ettei akselia pyörittäessä yhtään tihkaise. Kun kone lämpiää, saattaa akseli alkaa pikkuhiljaa jumittaa ja jonkin ajan kuluttua matopyörä kuluu sileäksi ja öljypumppu lakkaa pyörimästä, jos on vaan heitetty paikalleen.
edit...
samaa asiaa edellisen kanssa
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Mie evolaiseen vaihdoin uuden pumpun ja tympeä homma oli ja ei sitä voi heti tiukkaan kiriä vaan sen täytyy ikään kuin hakea paikkansa. Mie otin sen shovelin öljypumpun kannen irti ja minusta tässä ei ole mitään vikaa niin turhaan toimivan pumpun purkaisin. Mie kokeilen huomenna kevyesti hoonata pyttyjä niin näkee jäljistä että onko soikea?
Brakecleaneriä putelin ruikkasin ja haen niitä huomenna lisää. Tämä on myynti-ilmoituksen mukaan lasikuulilla puhallettu. Öljypohja minusta vuotanut. Ohut tiiviste oli.
Tuossa video huonon asentajan maalikopperosta. Korjaaja,omistaja niin teen itelle.
https://www.youtube.com/watch?v=K5fkyf59eNI Pari neuvoa-antavaa otettu.
Brakecleaneriä putelin ruikkasin ja haen niitä huomenna lisää. Tämä on myynti-ilmoituksen mukaan lasikuulilla puhallettu. Öljypohja minusta vuotanut. Ohut tiiviste oli.
Tuossa video huonon asentajan maalikopperosta. Korjaaja,omistaja niin teen itelle.
https://www.youtube.com/watch?v=K5fkyf59eNI Pari neuvoa-antavaa otettu.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Pumpun kannen alta paljastuu painepuolen rattaat, jos epäilet että paluupuoli ei pelaa niin pitää ottaa pumppu irti. Paluupuolen rattaat on pumpun ja lohkon välissä.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Tästä shoveli karkkeja katseltavaksi https://www.spchoppers.com/products/Bil ... lheads.htm
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Ja täällä:
https://www.speedandscience.com/product-tag/shovelhead/
Paja pitii arpajaiset jossa oli hyvä setti, kannet, syltyt ja rockerboxit, arpa oli muistaakseni 50$.
https://www.speedandscience.com/product-tag/shovelhead/
Paja pitii arpajaiset jossa oli hyvä setti, kannet, syltyt ja rockerboxit, arpa oli muistaakseni 50$.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Muutamat pihit ostin. Otan auki sen pumpun niin ei jää mitää epävarmaan
Ostin brakecleaneria niin putsaileen.
Ostin brakecleaneria niin putsaileen.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Ei siinä tarvinnut pihtejä kun siinä lukkoprikassa ei ollut koloja. Pikku meisselillä väähnäytin pois ja purkautu koko pumppu. Edellinen asentaja oli tiivisteisiin pannut silikonia.
Brakecleaneriä suihkuttelin ja penselillä harjasin.
Sylilinterejä kokeilin kevyesti öljyn kanssa hoonata. Minusta niistä tulee hyvä kunhan saan uudet männänrenkaat. https://www.youtube.com/watch?v=qyve4JC3fL8 [img]blob:https://www.facebook.com/51dce5e1-1e53- ... f313d54b03[/img]
Brakecleaneriä suihkuttelin ja penselillä harjasin.
Sylilinterejä kokeilin kevyesti öljyn kanssa hoonata. Minusta niistä tulee hyvä kunhan saan uudet männänrenkaat. https://www.youtube.com/watch?v=qyve4JC3fL8 [img]blob:https://www.facebook.com/51dce5e1-1e53- ... f313d54b03[/img]
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Sori, tarkotin että se korvallinen lukkorengas on siellä akselin toisessa päässä, siihen tarvii pihdit. Mutta noin minäkin pumpun purin, vuoti vähän sieltä ja täältä.
Se lukkorengas minkä otit irti on vähän hankala laittaa paikalleen, akseli meinaa karata syvemmälle. Mä laitoin sen niin että painoin akselin etupäästä ruuvimeisselillä vastaan.
Tsekkaa onko isimpia skraaduja pumpun pesissä mihin rattaat tulee. Syvät naarmut pienentää painetta. Kiilojen pitää olla ehjät.
Nyt kun se on noinkin palotellu niin tarkista vielä nostajien rullat
Se lukkorengas minkä otit irti on vähän hankala laittaa paikalleen, akseli meinaa karata syvemmälle. Mä laitoin sen niin että painoin akselin etupäästä ruuvimeisselillä vastaan.
Tsekkaa onko isimpia skraaduja pumpun pesissä mihin rattaat tulee. Syvät naarmut pienentää painetta. Kiilojen pitää olla ehjät.
Nyt kun se on noinkin palotellu niin tarkista vielä nostajien rullat
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Mie purin jo eilen nostajat ja hyvältä vaikuttivat rullat ja laadukkaat osat minusta. Täälä otettu muutava neuvoa antava niin taidan mennä vielä pajalle ja katsoa olisko mulla sopivaa venttiilinpuristinta? Pitää merkata venat että ei mene sekaisin.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Käväsin tallilla ja puristin venat pois. Pronssiohjurit ja ei kumeja ollenkaan. Venttiilit ehjät mutta karstaa. Hoonasin sylkkyjä ja en enempää tohi ottaa. Sama puristin millä kawan venat ja Porschen venat ja helposti lähti. https://www.youtube.com/watch?v=-3PTwYi4lDI
En osaa sanoa että mistä syystä männänrenkaat katkesi. Liian tiukka?Joku arveli. En ole revittänyt.
En osaa sanoa että mistä syystä männänrenkaat katkesi. Liian tiukka?Joku arveli. En ole revittänyt.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Putsaa vielä tappet screen. Se on takimmaisen nostajapesän vieressä olevan urakantaisen tulpan alla oleva sihti. Sen läpi virtaa öljy nostajille ja kansiin.
Kuuluu olla niin että sihdin avoin pää on alaspäin ja jousi sen päällä. Oon nähnyt sen olevan väärin päin.
Kuuluu olla niin että sihdin avoin pää on alaspäin ja jousi sen päällä. Oon nähnyt sen olevan väärin päin.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Sen mie putsaan jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Joo mie en ole mikään ammattikoulun opettaja että minun pitäisi kaikki tehdä just oikeaoppisesti noin mallikappaleena ja esimerkkinä muille vaan ihan vaan harrastaja joka duunaa itselleen vanhaa pyörää ja idea on se että pikkurahalla korjaan. Tähän vois hakata rahaa tonnikaupalla jos siihen lähtee ja ei mitää järkeä.
AInoa kompromissi minkä teen on ne sylinterien pikku naarmut mutta niitä ei tunne edes kynnellä. Ei paljon ajoa hidasta ne naarmut. Uusilla osilla on helpompi saada kone toimiin. Mutta kuten sanoin se maksaa tuhansia ja minun budjetti on noin pari satkua.
Ajattelin karstat ja osat puhdistaa lasimurskeella niin tulee hieno osista ja kuin uusi.
AInoa kompromissi minkä teen on ne sylinterien pikku naarmut mutta niitä ei tunne edes kynnellä. Ei paljon ajoa hidasta ne naarmut. Uusilla osilla on helpompi saada kone toimiin. Mutta kuten sanoin se maksaa tuhansia ja minun budjetti on noin pari satkua.
Ajattelin karstat ja osat puhdistaa lasimurskeella niin tulee hieno osista ja kuin uusi.
Re: Shovelinruspia ja Evolainen
Otin kuvaa sylkyistä ja en kyllä uusia ala ostaan tai porauttaan. Se on melkein 1000e kun panee uudet männät ja poraus ja hoonaus. Ei mulla ole semmosia rahoja.
Omistaja korjaaja tyytyväinen.
Tuossa video https://www.youtube.com/watch?v=H3QWBK7fT4M
Omistaja korjaaja tyytyväinen.
Tuossa video https://www.youtube.com/watch?v=H3QWBK7fT4M