Jarruongelma!!

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Mä oon saanut ilmattua niin että nestettä säiliöön, sitten naputellut kämmenellä kahvaa niin että liikettä on ehkä 5-10mm. Kuplia nousee, sitten kun ei kuplia enää tule niin kahva hitaasti pohjaan ja taas naputtelua...
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tänne tulee taas arvailija, joka ei tiedä mitään, mutta mielipiteet on.

Olisko kyseessä nelimäntäiset satulat ja järjestelmä on ollut aivan osina, pesty ja kuivattu ja nyt pitäisi ilmata?

Jos oli, niin mä en ole tietoinen, miten se jarrusatula voi yleensä ilmaantua, mutta jos joudun vielä semmoisen tekemään, niin otan ämpärin ja muutaman litran DOT4:ää ja kasaan sen satulan nestepinnan alapuolella. Kyllä sen voi tehdä toisinkin, täyttää yhden sylinterin kerrallaan alhaalta alkaen ja puristelee nestettä seuraavaan ja ...

Mutta ikinä ei tule ilmatuksi, jos ei sitä orjapuolta täytä erikseen täyteen jo kasausvaiheessa.

Ei pääsylinteristä pumppaamalla sen enempää kuin Motonetin imulaitteella.

Vanhat 1-mäntäiset on tuohon verrattuna plug-and-play.

(Omassa ainoassa, jossa oli DOT5 alunperin, oon vaihtanut DOT4, ettei tartte muistaa, mitä mihinkin saa laittaa. Sen ainoan DO55 tapauksen oon vaan nestettä vaihtamalla muuntanut DOT4:ään. Sen jälkeen kun mittalasiin otettu näyte ei enää sisällä kelluvia pisaroita, peli on valmis)
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
xlh88
Viestit: 105
Liittynyt: 16:48 10.10.2005.
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja xlh88 »

Kyllä tuntuu työ takana olevan,neljä tuntia oon puurtanu niitten parissa enkä oo päässy asiassa eteenpäin ollenkaan. Mutta huomenna jatkuu.
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja JKKo »

xlh88 kirjoitti: 19:49 15.06.2021. Kyllä tuntuu työ takana olevan,neljä tuntia oon puurtanu niitten parissa enkä oo päässy asiassa eteenpäin ollenkaan. Mutta huomenna jatkuu.
Onko ne nelimäntäiset satulat? Ja avasit ja on tyhjät nyt?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
xlh88
Viestit: 105
Liittynyt: 16:48 10.10.2005.
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja xlh88 »

Joo,nelimäntäiset on ja ne on ollu pöydällä palasina kun uusin niihin kaikki samoin kun pääsylinteriin kaikki.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Mulla oli yhessä kiinalaisessa pääsylkyn korjaussarjassa niin hento jousi ettei se palauttanut mäntää loppuun asti. Ja kun se valumareikä pysyi ummessa niin ei ilmauskaan onnistunut kun ei saanut nestettä eteenpäin.

Sen näkee kyllä onko se pikkureikä säiliön pohjalla auki.
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja JKKo »

xlh88 kirjoitti: 19:58 15.06.2021. Joo,nelimäntäiset on ja ne on ollu pöydällä palasina kun uusin niihin kaikki samoin kun pääsylinteriin kaikki.
Mun 1 tapauksen kokemuksella se sisempi puoli, mihin yhdyskäytävä on ainoastaan yläkautta, ei ilmaannu millään itsekseen. Siispä aikani, en montaa tuntia, harjoiteltuani purin satulan uudestaan irti ja osiksi. Se mainittu sisäpuoli on täytettävä kokonaan nesteellä. Alempi sylinteri täyteen nestettä. Mäntä huulille. Painallus. Neste nousee jo ylempään. Se täyteen nestettä. mäntä paikalleen. Ja sitten pitää sen siinä asennossa, ettei valu nesteet pois. Mieluusti täyttää sen ulkopuolisen samaan tapaan. Puoliskot yhteen. ja nyt sitten se pääsylinteristä tuleva letku kiinni, josta jo valuu ajankulukseen nestettä jotta ilma on poissa kiinni. Ja nyt imuvaihtimella imaisee nesteitä ilmausruuvista.

Mulla meni alun toista pulloa tuossa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 20:55 15.06.2021.
xlh88 kirjoitti: 19:58 15.06.2021. Joo,nelimäntäiset on ja ne on ollu pöydällä palasina kun uusin niihin kaikki samoin kun pääsylinteriin kaikki.
Mulla meni alun toista pulloa tuossa.
Se nelimä'ntäinen on kyllä veikeä. Itse purin yhden sellaisen talvella, kun piti tyttären '07 Sportsteriin saada kunnollinen jarru sen orggis kelluvan 2-mäntäisen jarrun irvikuvan tilalle. Edellisessä '03 Sportissa kun oli vielä se 4-mäntäinen, niin oli vertailupohjaa. Siispä ostin samanlaisen, puri putsasin ja kasasin. Ja sitten ryhdyin ilmaamaan. Meni monta iltaa sitä houkutellessa. Aluksi meni reilut puoli litraa DOT4 imuvaihtajalla. Välillä puhalsin vastakarvaan ilmaruuvista ruiskulla. Sitten imulla ja lopulta ilmailin perinteisesti. Ja monta yötä se oli pyörä vinkkelissä kahva puristettuna erilaisiin asentoihin. Mutta lopulta se vaan ilmaantui ja nestettä kului myös toista litraa. Ja '07 tuli myös jarru :)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Täältä kauempaa katsellen kyllä tuntuisi, että vika on pääsylinterissä. Ja ollut siinä alusta alkaen, aiheuttaen sen jarrujen jumittamisenkin...
Jostain syystä se ei ilmeisesti toimi, niinkuin pitäisi... 8O
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 228
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Mulla on sitten käynyt tuuri ilmaamisen suhteen kun helposti nuo on aina ilmaantunut.Teen aina silleen että nipasta letku korkeella lenkillä pulloon ja nippa reilusti auki.Sitten vaan nestettä säiliöön ja aina silloin tällöin kahva kunnolla pohjaan,touhuilen siinä samalla jotakin muuta ja aina välillä kahva pohjaan ja lisää nestettä.Ihan minusta perus tyyli,autot kanssa samalla tyylillä.Kukas se aikoinaan lauloikaan että anna valuu vaan,Muska?
FXSTI -06
xlh88
Viestit: 105
Liittynyt: 16:48 10.10.2005.
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Jarruongelma!!

Viesti Kirjoittaja xlh88 »

Tänään laitoin tippakannuun letkun ja sillä pikkuhiljaa nestettä alakautta niin ilmat lähti,ainakin nyt 50km toimi tossa helteessä. Toivotaan että ne toimis jatkossakin.
Vastaa Viestiin