Shovelinruspia ja Evolainen

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Minun mopessa on jotkut virikannet ja niissä on paikat puolipuristimelle. En tiiä minkä merkkiset.Mie ole potkustartin tehnyt erikoisvahvoilla osilla ja läski jätkä ja pallonpotkimisesta jäi paksut reidet niin en tartte starttia. Pallonpotkimisestä ei muuta jäänytkään kuin paksut jalat. Isävainaa aina mulle siitä sanoi että kuulemma syönkin kuin hevonen kun käyn pallolla. Ois mielummin nähnyt että opettelen hyödyllisiä taitoja pajalla kuin tuhlaan aikaani höntsäpalloiluun.

Yritäppä sanoa jollekkin nuorelle tyypille että heitä pois höpinät kun on jotain pikkupojan haaveita ammattilaisuudesta ja ulkomaan kentistä. Kaikilla pojilla niitä oli jotka pelaili. Jotkut oli jopa niin viisaita että hoitivat opiskelut hyvin ja aikanaan lopettivät höntsät pois ja nyt ovat hyvissä ammateissa ja ei tartte jotain vanhaa ruspaa korjailla vaan rahaa on ostaa vaikka uusi. Meikä on semmonen romupelle. Haalinut vanhoja ruspia kuin jotain rikkautta. Jotenkin tuntuu että romut houkuttelee kaltaisiaan tontille lisää.

Isä kattelin sitä minun hommaa että ei minusta oikein mekaanikkoa tule ja innosti peltihommiin ja maalauksiin. Katteli tuota Pellon peltikorjaamoa ja maalaamoa että hyvin tienaavat. Autoja tuli maalattavaksi Norjaa myöten kun ei ollut ylempänä maalaamoa ja Norjassa kallista hauskaa.

Nykyjään Lapissa on jo joka kylässä maalaamo. Maalarien taso on noussut ja paremmat vehkeet. Maalit vain huonompia kuin ennen. Viherpiipertelijät pilanneet maalit vaatimuksillaan.

Mie maalasin keväällä 2 kokoa pyörää ja Shovelin takasiiven. Kaupalla kävin ja ihmettelin kun verta tulee kädestä? Kynsivalli napsahti halki. Ei kestä tinneriä. Maalarin ammattitauti. Ei auta vaikka pitkään on maalaamatta vaan hyvin nopeasti taas napsahtaa. Ei oikein ole semmosia hanskoja millä vois tehä sillai paljailla sormilla.Joillakin kestää mutta mulla ei.Onneksi ei öljyä moiti kun loppuis ropaaminenkin. Lujassa on tuo karsta öljy kun kädet nytkin haisee shovelin karstalle. Sitä muuten oli aika paljon.

Sylinterit oli niin hyvät että minusta ei tarvi kuin kevyesti öljyn kanssa hoonaa. Niin sileät että ei ole voidellut. Pääsee viilaamaan männänrenkaan päittäisvälyksiä. Japseissa ei semmosia tarvi tehdä kun voi luottaa että renkaat on oikean mittaiset .

Köyhyys vaivaa ja alla on pari ehjää mopoa niin ei kiireitä mutta ajatus on että syksympänä jo ajellaan. Tässä näytti pahalta kun sininen Shoveli oli ajossa ja kaikki muut rikki. Mie kun viimeksi asuin kaupungissa niin ostin hyvän polkupyörän ja tuumin että sillä sitten jos tämäkin laukeaa.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Vähän huono kuva mutta kannet näyttää Harleyn omilta "kruunupäiltä", eli päällä on korkeammat jäähdytysrivat. Ne on muistaakseni vähän paremmat virtauksiltaan tjsp. Niitä tehtiin joskus -70-80 lukujen välissä, ja ne tiivistettiin o-renkailla imusarjaan, ei pantamallit. Puolipuristajat on laitettu jälkeenpäin, jos nyt niistä kansista on kyse.

Tulpanreikien yläpuolella pitäs olla jotain leimoja.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Muistan aikoinaan baarissa kun joku hölmö muka ölisi sekä matki vammaista ja mulle sanoi että olen kehitysvammainen. Mie naureskelin että ei nyt ihan oikea diagnoosi ja että kehitysvammaisetkin kehittyy.

Isä sitä minun mekaanikon hommaa katteli että ei tuosta oikein tule mitään että kokeile pelti ja maalaushommia. Semmosta tarkkaa nypräämistä niin se sopi mulle. Kyllä sitä tyhmempikin oppii kun yrittää.

Uusilla osilla kun tekee niin varmemmin onnistuu. Jostain vanhoista paskoista kun leipoo niin pitää olla aika fakiiri että se toimii vielä 5 vuoden päästä.

Purkuhommat ei niin tarkkaa tosin kaikki pitää olla järjestyksessä. Aika sotku tallilla taas. Pitää järjestellä osat järjestykseen.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mittasitko ne sylinterit etteivät ole soikeat? Mulla oli shovelissa kannentiiviste poikki, yks venttiili kiero, pako-ohjuri halki ja sylinterit soikeet. Hoonijäljet näkyi, eli oli edellinen ruuvaaja käynyt porakoneella siistimässä. Köyhänä metsästin koko viimekesän ylikoon mäntiä ja löysinkin sopivat, joutui vaan poraamaan pari kokoa yli. Kun kerran on kone auki kannattaa se käydä kunnolla läpi.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

No eihän se kone vielä auki ole. :wink:

Tollaset stanumalliset männät maksaa 5-6 kymppää, Taiwaalliset, ja hyvin kestää. Jos jotain pattimäntiä laittelee niin pitäs vissiin tasapainotella limppujakin, on niissä sen verran painoeroja..
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Sylinterin kulumajälkiä kattelin niin tasaisesti oli kulunut. Yleensä jos on soikea niin sen näkee ihan silmällä. En meinaa alakertaa ottaa auki mutta nokkakopan käytän poissa ja epäilen että kiinnileikkaamiseen voi olla syynä rikkinäinen öljypumppu? Manuaalissa oli että jos ei öljy palaa niin syynä voi olla rikkinäinen pumppu.

Ei kannata hoppuilla nyt kun on posa pöydällä vaan keräilee rahaa ja ostaa hyvät osat kun en ole mopoa myymässä. Pitää mennä järjesteleen ja katteleen pajalle. Meillä kyllä on sylinterin mittaustyökalu niin sillä voi katella jos vain sen löydän.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

0.30 ylikoko kun puhdistin männät. Tyypillistä kun otin sokat pois niin hain supistavia pihtejä niin levittäviä löytyi 5 mutta ei supistavaa yhtään. Pikku piikillä väähnäytin lukot pois. Panin merkit että tiedän ja numerot. Aivan uudenveroiset männät. Kokeilin on runkolaakereissa löysää mutta vaikuttaa hyvältä ja ei yhtään tuntunut välystä. kiertokangista yritin kans mutta hyvät ja helat oli kuin uudet. Siivoilin ja järjestelin kun oli aika sotku kun päissä menin yöllä pajalle ja sitten kun en nukkunut niin väsyksissä. On muuten hölmöä valvoa ja sain unessa jonkun kohtauksen kun niin väsynyt.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Delkronissa on hyvä kun pohjan saa irti ja sielä on roppukin. Käytän auki ja putsaan. Vaikuttaa nyt että aika pikkurahalla tämän korjaa. Kuva
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Juu hyvä putsata alakerta samalla, sieltä ei paskat muuten lähde, laitatin omaan moottoriin tyhjennysropun toissa talvena.

Muista lisätä kampikammioon öljyä ennen ekaa starttia, nelisen desiä on aika hyvä määrä.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Aattelin brakecleanerillä suihkutella alakerran. Tuossa mie luulen että on passelit rinkulat https://www.ebay.ca/itm/303821860391?ha ... SwEvJfoBEv
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Evossa ensiöketjunkiristin ei pidä ja valahtaa aina alas ja ketju alkaa rapista. Onkohan tämmösestä kokemusta kun alkaa jo vituttaa aukoa koppaa ja aina kiriä ja nyt siinä on huono jengakin. Kuva
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Mulla on sovelissa vähän vastaava, Hayden. Jousia katkee sillointällöin, ehkä parinvuoden välein, eikä se huonosti toimi katkenneella jousellakaan, niitä on 2 sisäkkäin.

Toi laittamasi kiristäjä lienee sama mitä ww cycles myy hydraulinen muistaakseni....

Orkkis systeemin osat ei ole kalliita ja ehjä orkkismalli on ihan hyvä.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se kiristinongelma varmaan johtuu siitä huonosta jengasta.
Kiristimen ja "runkopalikan" välissä on niin hyvät hamppaat, ettei pitäisi asetuksesta mihinkään liikkua, jos pultti on kireällä.
Kyllä tuo kiristäjä pitää, jos pultti puristaa.
On myös siitä hyvä, ettei kiristä ketjua liikaa, kuten jotkut automaattikiristäjät usein tekevät.
1,5 senttiä löysää kylmänä yläpuolelle, niin ketju ei soi vielä kuumanakaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Löysin siihen aikasen mutterin ja pari prikkaa niin sain mutterin aika tiukalle. Pertin neuvosta en kirinyt ketjua niin tiukkaan. Oisko mahdollista että mie olen kirrannut sen tiukalle ja kun se on lämminnyt niin väkisin joutunut kiristin myötäämään? Tilasin kiristimen osat kuitenkin Hot bikestä kun ei niin kalliit.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Ja se Pertin mainitsema 1.5cm ketjun tiukimmasta kohdasta. Pyöritä moottoria ja kokeile ketjusta mikä kohta on tiukin, ja säädä se siitä.
Vastaa Viestiin