SB TC88 -> S&S 100" big bore

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Näitä virityskeskusteluja on varmaan miljoona mutta laitetaan nyt jos joku on lähelle tälläisen tehnyt. Ensi talvea varten aloitan vähän suunnittelemaan mahdollisia muutostöitä. Eli Dynaan pitäisi saada vähän lisää vääntöä keskialueelle, siellä missä normaalisti ajetaan. Kuutioita lisäämällähän tuo varmaan helposti onnistuu.

Ajatuksena olisi laittaa S&S 100" kitti, jolloin lohkoihin ei vielä tarvisi koskea. Kysymykset mihin haluaisin vastaukset on että mitkä nokat olisi tälle paketille hyvät ja varsinkin tuolla 10.5:1 rutulle? Ja toinen kysymys onko kansien porttaamisesta niin paljon hyötyä että kannattaa tehdä?

Nyt ei haeta maksimitehoja vaan nimenomaan voimaa sinne käyttöalueelle. Jos on jotain muitakin reseptejä niin niitäkin kuuntelen mielelläni.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
VSorjonen
Viestit: 147
Liittynyt: 09:12 27.05.2010.

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja VSorjonen »

Kannet kannattaa jokatapauksessa käydä läpi.

Itse alottaisin tuon modifikaation nimenomaan kansista. Jos ei riitä niin, sitten laittaa ne "big-boret".

-Vesa
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

jannejk kirjoitti: 18:54 07.06.2021. Ajatuksena olisi laittaa S&S 100" kitti, jolloin lohkoihin ei vielä tarvisi koskea. Kysymykset mihin haluaisin vastaukset on että mitkä nokat olisi tälle paketille hyvät ja varsinkin tuolla 10.5:1 rutulle? Ja toinen kysymys onko kansien porttaamisesta niin paljon hyötyä että kannattaa tehdä?
Minulla on reippaasti viritetty dyna ja siinä käynnistys on sanotaanko mielenkiintoinen. Puristuksen kohdalla ei meinaa startti enää muistaa mihin suuntaan limppua pitää kääntää. Toistaiseksi on startti kestänyt, mutta jos ikinä pitää kannet ottaa pois niin, samalla kertaa laitetaan puolipuristimet. Edellinen omistaja teki virityksen ja oli siinä kohtaa lähtenyt nuukailemaan. Ei olisi kannattanut.

Minulle tuli vanhaan evo softailiin moottorin täysremontin yhteydessä 9,5:1 männät, kantta laitettiin muuttamatta venttiilien kokoa ja lisäksi tuli uusi nokka (EV27). Yhtään ei tullut tilavuutta lisää, mutta tehossa ja väännössä siirryttiin ihan toiselle planeetalle. Tuon kokemuksen perusteella en näkisi tilavuuden kasvatusta mitenkään välttämättömänä, jos normaaliin ajoon haetaan voimaa.

Koneeseen kun tulee lisää voimaa, niin kompensaattorin vaihto tulee todennäköisesti aika äkkiä ajankohtaiseksi. TC:n alkuperäisen ei ole mikään kestävyyden helmi ja siihen ei edes saa uutta jousipakkaa väsähtäneen tilalle kuten evohin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Eli periaatteessa kansitöillä ja vähän paremmalla nokka-akselilla saavutettaisiin jo hyvää parannusta keskialuelle?
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

jannejk kirjoitti: 22:12 07.06.2021. Eli periaatteessa kansitöillä ja vähän paremmalla nokka-akselilla saavutettaisiin jo hyvää parannusta keskialuelle?
Eikö noissa ollut jo vakiona vähän jotain vähän päälle 9:n puristuksia, niin ei tarvitse mäntiäkään vaihtaa, jos siihen ei muuta syytä ole. Parempi putsari ja putki vielä kansitöiden lisäksi (jos ei jo ole ennestään), ettei niihin hukkaannu kansityöstä tullut hyöty. Lisäksi tietenkin asianmukainen säätö suoraan ecuun, eikä mitään lisäpalikoita.

Jos itse jatkossa viritän jotain pyörää, niin big bore kitti ei päädy hankintalistalle.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Putsari ja putki on jo vaihdettu ja ecu ohjelmoidaan sitten sisälle. Powercommanderi saa lähteä. Jos big bore kitin unohtaa ja tehdään kansityöt niin olisiko nokka-akselista suositusta sitten noille vakiopuristuksille? Ketjunokat saisi olla.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ehdottaisin, että unohdat ehdotukset ja otat yhteyttä V-Twin Cityyn. Siellä on Atte erittäin hyvin perillä moottoreiden kutitteluista.
Kerrot, minkälaisen laitteen haluat, niin Atte sellaisen tekee.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Tämä on totta Pertti ja Attelle ne kannet menee jokatapauksessa. Ajattelin lähinnä jos joku on näitä tehnyt niin kiinnostaa että millaisia ratkaisuja. Tässä on jo ollut hyviä kommentteja että Big Bore kittiä ei tarvi näihin tavoitteisiin. Mikä toki on sitten iso säästö myös.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
SakkeHD
Viestit: 63
Liittynyt: 15:44 27.03.2017.
Paikkakunta: Ii

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

Riittäskö sulle jopa pelkät keskialueen nokat. Eikös se kansien avarruskin pääse oikeuksiin vasta yläkireimpien nokkien ja korkeampien puristusten kanssa juurikin niitä maksimitehoja hamuttaessa?
Fat bob -08 103"
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja ranze »

Ensimmäiset lisäheposet on miellyttävimpiä ja ei tuu niin äkkiä käyttötunnit täyteen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tee sellainen kokoonpano missä palikat sopii toisiinsa. Käy koeajamassa sellaista settiä mikä on havaittu toimivaksi. Olisko se sun juttu?

Itte kokeilin sohvaan monenlaiset setupit. Oli stage 2 kasipari, 124 mörkömosa ja 95 bigbore. Loppujen lopuksi 106 pikkustrokeri. Mörkömosasta ei ollut vanharunkoisessa sohvassa juuri iloa. Eihän sillä voinut oikeasti ajaa tuppi nurin. Mitä enemmän tekee, sitä enemmän on pakko tehdä muuallekin. Tulee myös ns. hintoihinsa mutta vaikuttaa myös huollettavuuteen. Joudut rukkaamaan välityksiä, isoa starttia, öljynlauhdutinta, ketjukonversiota, puolipuristimia jne. Alustaakin pitäis parannella jne.

Strokeri mulla on nytkin, kick only pannulla ajellaan. Hymyn saa huulille jo pelkästä käyntiinlähdöstä. :mrgreen:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja ranze »

SakkeHD kirjoitti: 18:55 14.06.2021. Riittäskö sulle jopa pelkät keskialueen nokat. Eikös se kansien avarruskin pääse oikeuksiin vasta yläkireimpien nokkien ja korkeampien puristusten kanssa juurikin niitä maksimitehoja hamuttaessa?
Peukku tälle.
Ei twincamin kannet ole ihan kamala pullonkaula. 2006 taitaa olla jo ne ohkaisemmat venttiilit/ohjuritkin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
jussibee
Viestit: 209
Liittynyt: 10:58 01.03.2005.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jussibee »

Komppaan Veijoa noiden puolipuristimien kanssa. Jos kannet on irrallaan, niin samalla kannatta porata reiät puolipuristimille. Se on halvin ja helpoin tie pitkässä juoksussa. Älä usko höpötyksiä tehostarteista. Niin kuin Pertti sanoi, kannattaa jutella ensin vaikka Aten kanssa. Ja ajatella muutenkin pitemmälle asiaa. Itselläkin nälkä kasvoi syödessä ja tuli kantapään kauttakin opittua, kun muka itse luulin tietäväni. Ranzella löytyy tuossa aiemmin myös enempi kokemusta.
Jussi
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Tarkoitus on pitää tämä tosiaan toimivana arkipyöränä ja ottaa vaan vähän voimaa ajoalueelle lisää. Vähän hengetön on TC88 kun ajelee kaksi päällä. PIkkasen lisää paukkua on niin hyvä. TC88:n omat pytyt ja männät jää. TC96 kannet hommattu ja ne menee Attelle ja tehdään sopiviksi valittuun nokka-akseliin. Joku Bolt-In nokka tulee. Ehkä Feuling Reaper 525. Uusi softa moottoriin ja säätötyöt.

Eiköhän noilla tule se mitä on ajateltukkin :)
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja ranze »

Puolipuristimista; ne napit nousee tiukassa setupissa heti ekalla kierroksella ylös, jolloin niistä ei ole kovin paljon iloa. Sössön easystartit on oikeasti hyvät, toki kalliit. Easystartittomia nokkia mulla on ollut Andrewsilta. Kasiparissa oli tourinkinokka 26. Ja pikkustrokerissa joku 37.

Huomaa että loiva nokka yhdistettynä korkeaan puristussuhteeseen vielä korottaa, ns. dynaamista puristussuhdetta. Mulla on just nyt pannussa paljon staattista puristussuhdetta ja loiva nokka. Hommasin jo kokoonpanoon alunperin kuuluneen tiukemman nokan takaisin. Haastetta satakiloisellekin tuon nykyisen kanssa.

Ja ne tehostartit. En oo vielä kestävään törmännyt, kalliitkin pakkaukset on tullut avattua. Mörkömosan kanssa sai olla kotona hyllyssä yksi startti hammaskehineen, pinioneineen. Ja mielellään kytkinpaketti.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

ranze kirjoitti: 04:38 16.06.2021. Puolipuristimista; ne napit nousee tiukassa setupissa heti ekalla kierroksella ylös, jolloin niistä ei ole kovin paljon iloa.
Sähköisesti ohjatut kannattaa laittaa, jotta niistä on oikeasti jotain apua.

Minulla on myös pari Savagea ja niissä on vakioina sähköinen puolipuristin. Leikkiauton moottoria muistuttava startti jaksaa pyörittää vaikka maailman tappiin. Puristuksia en ole vertaillut mitenkään tieteellisesti, mutta ihan yhtä hankala oli työntää käyntiin tyhjällä akulla kuin harrikat. :lol:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin