Softailin takaiskarien irrotus?
Softailin takaiskarien irrotus?
Ajattelin vaihtaa 1986 softailiin vikkelästi takaiskarit, orggikset Progressiven vehkeisiin. Vikkelyys loppui siihen paikkaan, kun aloin sovitella avainta pulttiin. Pultti on 3/4" avainkoolle, mutta siihen ei pääse käsiksi hylsyllä, vaan ainoastaan lenkkiavaimella. Ja sillä pultti ei osoita minkäänlaisia aukemisen merkkejä, kun ei oiken pääse edes vääntämään kunnolla.
Ovatkohan ko. pultit vedetty sellaisella lukitteella kiinni, että ne vaativat kuumennuksen? Riittäneekö kuumailmapuhallin, ettei tarvitse kaasutoholla ruveta kuumentamaan (ettei pala koko keksintö).
Vai onko muita kikkakakkosia sofatilin iskareita vaihtaneilla?
Ovatkohan ko. pultit vedetty sellaisella lukitteella kiinni, että ne vaativat kuumennuksen? Riittäneekö kuumailmapuhallin, ettei tarvitse kaasutoholla ruveta kuumentamaan (ettei pala koko keksintö).
Vai onko muita kikkakakkosia sofatilin iskareita vaihtaneilla?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Progressivet on hyvä valinta, olen ollut niihin tyytyväinen.
Tarkoitat siis svingin puoleisessa päässä olevaa pulttia?
En tiedä mitä tuolloin aiemmin on väliin pistetty, mutta 2008 manuaali kertoo että aika tiukkaan kiritään, normilukitteella kuitenkin:
Coat shouder of bolt with LOCKTITE ANTI-SEIZE and threads of bolt with LOCKTITE THREADLOCKER 243 (blue). ... Tighten bolt and washer at rear of shock to 121-136 ft-lb (164.0-184.4 Nm).
Tuon videon alussa nuijitaan pulttia auki, uudemmasta vehkeestä kylläkin:
https://www.youtube.com/watch?v=W0INoPeN4Mk
Tarkoitat siis svingin puoleisessa päässä olevaa pulttia?
En tiedä mitä tuolloin aiemmin on väliin pistetty, mutta 2008 manuaali kertoo että aika tiukkaan kiritään, normilukitteella kuitenkin:
Coat shouder of bolt with LOCKTITE ANTI-SEIZE and threads of bolt with LOCKTITE THREADLOCKER 243 (blue). ... Tighten bolt and washer at rear of shock to 121-136 ft-lb (164.0-184.4 Nm).
Tuon videon alussa nuijitaan pulttia auki, uudemmasta vehkeestä kylläkin:
https://www.youtube.com/watch?v=W0INoPeN4Mk
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
OK, voi tuolle tietysti antaa vähän lämpöä kuumailmapuhaltimella ja yrittää nuijia lisää Kiitos.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Ei tarvinnut kuumaa, vain pöydälle parempaan asentoon ja takapyörä sen verran ylös, että pääsi nuijimaan kumivasaralla normaalipituista lenkkiavainta. Nyt ovat PS:n iskarit takana ja perä toimii todella mukavasti. Sen se poiki, että nyt on pakko panna varmaan progressiivista vieteriä eteenkin
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Niin siinä voi käydä. Minä pistin vasta seuraavana kesänä eteenkin progressiiviset jouset. Olisi kannattanut pistää heti, parani.
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Yleensä projekteilla on tapana laajentua ja toisaalta kun ruokahalu kasvaa syödessä.............. niin ja sitten seuraava paikka kaipaa kohenneus eli loputon kierrehän tämä harrastus on.....Joe Cool kirjoitti: Nyt ovat PS:n iskarit takana ja perä toimii todella mukavasti. Sen se poiki, että nyt on pakko panna varmaan progressiivista vieteriä eteenkin
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Näin siinä käy. Tosin tämä oli jo otaksuttavissa, kun sama on käynyt aikaisemmissakin pyörissä.Pave. kirjoitti:Yleensä projekteilla on tapana laajentua ja toisaalta kun ruokahalu kasvaa syödessä.Joe Cool kirjoitti: Sen se poiki, että nyt on pakko panna varmaan progressiivista vieteriä eteenkin
Mutta alustaan laitettu raha ja vaiva on hinta/laatu suhteessa parasta, mitä ikinä voi pyörään (tai autoonkin) tehdä. Takaiskarit maksoivat Strormin joulualessa n. 300 e ja eteen saa saman valmistajan vieterit noin satasella eikä tarvitse edes maailmalta tilailla. N. 400 e mihin tahansa muuhun parannukseen ei ikinä anna yhtä hyvää lopputulosta - sanon tämän taas kerran
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
- Veijo Esso
- Viestit: 1100
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Kierrätys kunniaan, eli lainataan vanhaa ketjua.
Onko jotain erityistä muuta mitä pitäisi ottaa huomioon iskareita vaihtaessa? Potilas on -98 Softail, eli iskareissa ei ole alunperinkään lisäsäiliöitä, joten pitäisi ymmärtääkseni riittää kun vaan saa pyörää sen verran ylös, että pultteihin pääsee kiinni. Nosturi on käytössä (Big Blue), eli kikkailematta saa alle tilaa ns. riittävästi.
Lukite: uhka vai mahdollisuus? Kaikki mahdolliset lujuudet löytyy, joten ei tarvitse kauppareissulle lähteä jos katsotaan tarpeelliseksi.
Onko jotain erityistä muuta mitä pitäisi ottaa huomioon iskareita vaihtaessa? Potilas on -98 Softail, eli iskareissa ei ole alunperinkään lisäsäiliöitä, joten pitäisi ymmärtääkseni riittää kun vaan saa pyörää sen verran ylös, että pultteihin pääsee kiinni. Nosturi on käytössä (Big Blue), eli kikkailematta saa alle tilaa ns. riittävästi.
Lukite: uhka vai mahdollisuus? Kaikki mahdolliset lujuudet löytyy, joten ei tarvitse kauppareissulle lähteä jos katsotaan tarpeelliseksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
No hyviä tarpeita iskarien vaihtoon on ¾" räikkälenkki ja kasatessa sinistä lukitetta, eipähän pääse kosteus kierteisiin.
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Veijo Esso kirjoitti: ↑15:04 14.05.2021. Kierrätys kunniaan, eli lainataan vanhaa ketjua.
Onko jotain erityistä muuta mitä pitäisi ottaa huomioon iskareita vaihtaessa? Potilas on -98 Softail, eli iskareissa ei ole alunperinkään lisäsäiliöitä, joten pitäisi ymmärtääkseni riittää kun vaan saa pyörää sen verran ylös, että pultteihin pääsee kiinni. Nosturi on käytössä (Big Blue), eli kikkailematta saa alle tilaa ns. riittävästi.
Lukite: uhka vai mahdollisuus? Kaikki mahdolliset lujuudet löytyy, joten ei tarvitse kauppareissulle lähteä jos katsotaan tarpeelliseksi.
Ei ole tullu käytettyä lukitetta noissa iskarin pulteissa. Tosin tarkastan kerran ajokaudessa varsinkin noiden takahaarukan puoleisten pulttien kunnon (että onko syöpymiä) ja kireyden. Jos on kulumia pulttien pinnoituksessa niin säilytän aina hyllyssä uutta pulttisatsia mikäli vaihtotarvetta on. Iskarin silmukat kevyesti öljynnyt. Räikkälenkillä olen kireyteensä laittanut ja sen päälle vielä yksi mojova moskalla avaimeen jysäytys.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
- Veijo Esso
- Viestit: 1100
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Pulttien vaihtoa en tullut ajatelleeksi, mutta eiköhän niitä saa melko hätäiseen tilattua, jos ei hyllyssä ole diilerillä. Huomenna sen näkee, missä kunnossa ovat. Tuskin on tätä ennen ikinä irrotettu, joten voi löytyä mitä vaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- -Harikka-
- Viestit: 4850
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Miulla on tommone työkalu oottamassa iskarin vaihto inspiraatiota
Pultit kun on kuulemma kunnolla kiinni...
3/4" Crows Foot Socket - 3/8" Drive - Craftsman - 43626
Ja tuommosella vastaavalla aattelin vääntää, 1/2"=>3/8" adapteri vällii, jollei omat voimat ja lämpö riitä, pyyän kavereilta apuja
Vintage Craftsman -V- Series 1/2" Drive, 15" Breaker Bar, Made in U.S.A.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Harikalla käytössä ns. Monumenttiavain
Tuolla kun vääntää niin aivan varmasti narahtaa ainakin jossain.
Tuolla kun vääntää niin aivan varmasti narahtaa ainakin jossain.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
- -Harikka-
- Viestit: 4850
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
No, eipä nuita tarvii apinan raivolla vääntää
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Softailin takaiskarien irrotus?
Juu, kyllä tuolla varrella saa vääntöä. Itse huomannut kumivasaran hyväksi avuksi, nopea täräys irrottaa hyvin. Muistaakseni en pannut mitään lukitetta ja tänäänkin ajoin sillä softaililla. Siellä tuntuvat iskarit pysyvän ja toimivan vielä 6 vuoden jälkeenkin. Eilen vedettiin mukavaa mutkatietä kyytiläisen kanssa ja hyvin pärjäsi.
Erilaisiahan nämä värkit ovat, ensin vedin muutaman päivän arkiajot '81 rautiksella (Progressiven alusta siinäkin) ja nyt tällä '86 softaililla 2 päivää. Kyllä sportti on sportti, mutta softaililla on mukavampi cruisailla 2 päällä.
Erilaisiahan nämä värkit ovat, ensin vedin muutaman päivän arkiajot '81 rautiksella (Progressiven alusta siinäkin) ja nyt tällä '86 softaililla 2 päivää. Kyllä sportti on sportti, mutta softaililla on mukavampi cruisailla 2 päällä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus