Taas akuista

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pertti kirjoitti: 08:16 09.02.2021. Eikös se ctekki ole juuri sellainen älylaturi, joka hoitaa akulle latausta vain silloin, kun akun jännite laskee?
Nimenomaan voi jättää vahtimaan, ettei patteri tyhjene talven aikana.
Näin se on. Silti olen epäluuloinen siinä, että se mielestäni pitää jännitteen koko ajan korkeammalla, kuin mihin akku laskisi normaalisti vaikka päivän pari seisoessaan. Pitääpä tutkia tuota jännitettä manuaaleista. Aina mittaillessa se on ollut yli 13V laturin kiinni ollessa. Ehkä olen vaan ottanut liian aikaisin sen pois.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Kyllä mun soveli pitää korkeamman jännitteen ajossa ollessaan vs ctekin päässä. Jos se on ajossa päivittäin niin ei juuri alle 13 voltin laske. Teki samaa edellisellä akulla ja 22 amp laturilla. Lataus ajossa melko tarkkaan 14.3V.

Ctekin ylläpitolaturi siirtyy ylläpitolataukseen viikon päästä. Sitä ennen eri toimintoja, en muista mitä.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Minulla ei ole epäluuloa ctekkiä kohtaan, mutta on vain yksi laturi ja aika monta laitetta joita pitää talven aikana ladata. Laturi kiertää laitteesta toiseen epäsäännöllisin väliajoin, mutta noin kuukauden välein kaikki akut saavat virtaa (pl. sportster, joka on nyt alkanut syödä virtaa vähän enemmän).

Pitääkin muistaa antaa taas virtaa noille tämän palstan piiriin kuulumattomille kapistuksille. :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tein eilen ensikäynnistyksen 883/1200/turbolle Maxxecu -moottorinohjauksella. Sipissä olevan akun takia mulla oli Ctek -laturi kiinni silloin, kun testasin anturit ja ohjaukset. Oskilloskoopissa oli outo härö, joka lähti kun irroitin latauslaitteen => Ctek laturista tulee jotakin muuta kuin tasavirtaa, eikä latausjännitteen mittaaminen latauksen aikana kerro välttämättä täyttä ”totuutta”.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Maukkavee
Viestit: 40
Liittynyt: 15:50 27.01.2019.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Maukkavee »

JKKo kirjoitti: 14:38 09.02.2021. Oskilloskoopissa oli outo härö, joka lähti kun irroitin latauslaitteen => Ctek laturista tulee jotakin muuta kuin tasavirtaa, eikä latausjännitteen mittaaminen latauksen aikana kerro välttämättä täyttä ”totuutta”.
Olisko ollut laturin akunkorjausohjelma just päällä?
Harley-Davidson
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Saattoi olla. Suunnilleen verkkotaajuinen häiriö, mutta ei sinimuotoinen. Voi toki olla tallin paskat sähkötkin. Motskari oli ”maissa” sekä Ctekin että oskilloskoopin mittajohdon maan kautta ja molemmat samassa roikassa.

Muuten meni mukavasti. Ensisavut uudella ruiskun ohjaimella tuli ykkösstartilla. Savut nimen omaan. Oli taulukko ”hieman” rikkaalla.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 10:59 09.02.2021. Minulla ei ole epäluuloa ctekkiä kohtaan, mutta on vain yksi laturi ja aika monta laitetta
Jep, minäkin olen ollut "C-Tek-mies" vuodesta 2004, kun luin TM:stä, miten pätevä laite se on. Ostin heti ekan laturini ja suosittelin yhdelle kaverillekin pyörän lataukseen. Mutta hän oli sen verran fiksumpi, että kysyi työkaverilta, joka tiesi, ettei laturista kannata missään tapauksessa maksaa 15-20e enempää, kaikki siitä yli on huijausta :mrgreen: Ei sitten mennyt samaan lankaan :lol:

Kun noita ajokkeja on kertynyt, niin en itsekään ole yhtään vehjettä pitänyt talven yli kiinni. Siksi tuli se epäilys, kun kaverilta akku kypsyi, mutta kaiketi kypsyi vaan huonouttaan, en ihmettele sitäkään.

Tässä yhden 4,3A C-Tekin kaavio, toiminta on sama muissakin, vain maksimivirta vaihtuu mallien myötä:

Kuva

Tuosta näkee, että 10 pv se pitää 13,6V, kun vihreä (7) syttyy. En ole koskaan sen pidempään mahdollisesti pitänytkään sitä päällä, siksi en ole päässyt noita pulssivaiheen jännitteitä mittaamaan. Kun on ollut aina min. n. 13,6V mitatessa, niin on jäänyt ehkä vähän harhainen kuva tilanteesta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5952
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Yhtä analyyttistä kuin nykyurheilu.
Meillä ajetaan pyörät kauden loputtua perätalliin ja keväällä siitä sitten käyntiin, kun taas aurinko alkaa riittävästi lämmittää.
Jos ei normaalisti napista lähde ilman latausta, on merkki siitä, että viimeinen kesä alkaa akulla.
Sitä viittä vuotta suunnilleen ovat minun ostamani kalliit akut tuolla käytöllä jaksaneet.
Tietysti pyörät meillä ovat sellaista ikäluokkaa, ettei niissä hälyjä ole. Saattavat myös kesällä olla viikkoja ajamatta, että potkua tarvitaan silloinkin, kun pitää ensin saada automaattihanasta pensa läpi.
Kun akku on hyvä, se antaa anteeksi käyttäjän taitamattomuuden :oops:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nyt on vuorokausi kun otin ctekin irti ja sportsterin akku näytti mitatessa 12,5 volttia. Taitaa siinä käyttötunnit tulla täyteen vähitellen. Kuudes kesä edessä tuolla akulla, joten ei nyt huonosti ole mennyt, jos sen vielä kestää.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Autossani on Bilteman pikkuruinen akku. Oikeasti semmoinen kääpiö. Ihan normi lyijytekniikkaa. Starttina Denson tekele ja starttia vastassa 3800cc urheilumoottori. Sylinterimitat 3,46"x4,125", eli just semmoinen pitkäiskuinen kuin HD. Kun käännän virrat päälle, digitaalinen volttimittari näyttää 12,2 (tyypillisesti). Startin aikana 9,9 ja moottori pyörii "kuin vailla tulppia". No on rallinokka, joten dynaaminen ruttu on pieni vaikka staattista on toistakymmentä. Ja lähti tänäänkin viidentoista asteen pakkasessa jäähdyteltyään laakista käyntiin.

Jotakin vikaa näissä harrikoissa, kun joka vuosi pitää akkuterapioida. Mut omassa tosiaan kun pipot on vekes, asentuu puolipuristimet TC96:een. Automaattiset puolipuristimet.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Maukkavee
Viestit: 40
Liittynyt: 15:50 27.01.2019.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Maukkavee »

JKKo kirjoitti: 18:02 10.02.2021. Automaattiset puolipuristimet.
Ihan mielenkiinnosta: Sähköohjatut, vai mekaaniset?
Harley-Davidson
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Maukkavee kirjoitti: 18:15 10.02.2021.
JKKo kirjoitti: 18:02 10.02.2021. Automaattiset puolipuristimet.
Ihan mielenkiinnosta: Sähköohjatut, vai mekaaniset?
Kai ne nyt sähköiset pitää nykyaikana olla. Sillä lailla toimisivat itsekseen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Jamiva
Viestit: 11
Liittynyt: 20:54 06.07.2005.

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Jamiva »

Itsellä ollut Road Kingissä 4 kesää paikallaan Odyssey Battery PC925L, eikä ole kyllä ollut moittimista. Talvisin lataillut kerran kuussa täyteen.
Laturina Victron Energyn tuote https://www.victronenergy.fi/chargers/b ... 65-charger
Viimeksi muokannut Jamiva, 22:36 10.02.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RK 95inch 10.5 rutulla
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Twincamiin on saatavilla noita easystart nokkia, mukavan mekaaniset ja hyvin ovat tuntuneet toimivan. Mulla ei itellä tosin tuollaisia oo omissa ollu mutta käyttökokemukset mitä kuullut on olleet positiivisia.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Easy Start nokista olen kuullut hyvää kerrottavan, on mainittu käynnistyvän jopa helpommin kuin puolipuristimilla ja on aika helppo asennus. Itselläni on jälkikäteen asennetut sähköiset kun kone oli suurennettu 96>103 ja sitten tuli kansikin vaihdettua, kannessa oli valmiiksi reijät. Puolipuristimet vapauttavat paineen pakokanavaan.

103-koneet kun tulivat, niin ekoissa ei ollut vakiona näitä ja Amerikoissa ainakin oli paljon murheita. Tulivat heti seuraavina vuosina vakiovarusteeksi 103-koneissa. Ennen puolipuristimia jouduin n. 100.000 km:n aikana pari starttia vaihtamaan. Ainakin minun 2008 TC96:n ECU:ssa oli ohjelma ja paikka johdoille valmiina. Kyllä helpotti käynnistystä.
Vastaa Viestiin