Tanko

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

lyttii
Viestit: 39
Liittynyt: 12:42 26.05.2008.

Tanko

Viesti Kirjoittaja lyttii »

Onko kukaan tehnyt kettingistä tankoa pyörään?
Onko tietoa tekijästä jos löytyy?
Kiinnostais ainakin testi mielessä.
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tanko

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Tuossa on oikeen jonkunasteinen "opetusvideo" aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=Z73dclIiVkA
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tanko

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kyllä noita tehdään ihan kaupallisessakin mielessä (jopa Euroopassa!).

Kuva

Ensimmäisenä tulee mieleen, että kuinkahan notkea mahtaa olla? Ihan mutuna veikkaisin, että häviää reilusti vastaavalle tuumaisesta putkesta tehdylle. Hitsauksen on myös syytä olla ns. laadukasta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
moorits
Viestit: 102
Liittynyt: 12:03 30.06.2007.

Re: Tanko

Viesti Kirjoittaja moorits »

Ei taida katsastusmies eikä pollari Suomessa hyväksyä :lol: :lol: :lol: Oon joskus tehnyt semmosen vanhalle 350 Ariellille…( vuosi oli 76).Silloi olin mielissä , nyt en kyllä isolle raskalle prätkälle rupeaisi semmosta laittamaan. Vaikka oon itse luokka-hitsari , en luottaisi nyt enä semmosen hökötykseen. Pelkkä näyttely-peli minusta.
Jos halua , niin helppo se on laskea yhden lenkin lujuus saumojen välissä ja verratta sitä putken vahvuuden.
Jos ei oo ihan titanista tehty. :wink: :lol:

Voisin semmosen päivässä väsätä ….mutta en varmasti tie toiselle .Jos ajat itsensä paskaaksi … nii mä joudun sitte maksunieheksi. :cry:
moorits
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tanko

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Melkoinen himmeli tuo Veijon laittaman kuvan laitos. Saattaisin tuollaisen suunnitella ennemmin ketjusta jossa lenkit ovat paksumpaa ja/tai hitsauttaa lenkit niin että eivät ole 90 asteen kulmassa vaan ”kierteellä”, mutu kertoo että olis ehkä tukevampi niin.

Tukevampi ja (mun mielestä) hienompi tulis kierretystä neliötangosta.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
moorits
Viestit: 102
Liittynyt: 12:03 30.06.2007.

Re: Tanko

Viesti Kirjoittaja moorits »

Itse hitsamisen kanssa pitää muistaa että hitsaus heikenttää metallia . Koko hökötys pitäisi lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen.
Ihan kokeiluksi voi hitsata puolen metrin ketju kasaan ja sit laittaa ruuvipenkiin ja vääntää koko homma rullalle :lol: :lol: :lol: . Aika helposti mene …jos verrattaa putkea. Sen jälkeen kannatta miettiä ...että haluatko semmosen.
moorits
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tanko

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

moorits kirjoitti: 11:10 14.01.2020. Itse hitsamisen kanssa pitää muistaa että hitsaus heikenttää metallia . Koko hökötys pitäisi lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen.
Ihan kokeiluksi voi hitsata puolen metrin ketju kasaan ja sit laittaa ruuvipenkiin ja vääntää koko homma rullalle :lol: :lol: :lol: . Aika helposti mene …jos verrattaa putkea. Sen jälkeen kannatta miettiä ...että haluatko semmosen.
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin