Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kaikki koneistukset menee ammattilaiselle tehtäväksi, mutta itse kasaan niin säästyy edes vähän rahaa.
Kasauksen osuus mahtoi olla jotain parin huntin luokkaa. Lopulta kovin vähän strokekonetta tehdessä. Ja noin takuumielessä, ei koneistaja anna sun työlle takuuta?

Yhden TC myllyn ostin jenkkipurkamolta, alunperin ihan lohkojen takia. Ostattelin lohkoja ja möivät mieluummin koko myllyn, kuin että olisivat purkaneet. Tsekkasin että jakopään liu'ut oli vaihdettu ja pytyissä "95 leimat.

Mittasin siitä piruuttani puristukset ja molemmissa 11 kiloa. En hennonut purkaa, kun muutenkin oli hyvin koskemattoman oloinen. Ajelin sillä pari kesää, nyt on mietitty että mikä moottorikelkka siitä tehtäisiin. :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Oman kasauksen osuus riippuu aika paljon siitä mitä koneesta löytyy, kuka tekee koneistukset ja mistä osat tulee. Voihan se olla, että saa kustannustehokkaasti koko paketin joltain ulkopuoliselta taholta. Rahaa vaan ei olisi tähän laittaa yhtään, joten viimeiseen asti venytän penniä.

Katsellaan nyt kun saa purettua loppuun, että mitä sieltä oikeasti löytyy.
XL 883C -07 | FLSTF -98
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja jensen »

Saattaa olla järkevintä ostaa alakerta kasattuna? Mie aikoinaan moottoria haeskentelin niin halvin oli yllättäen orginaali Harrikan evo motti. Niitä saa uusia. Mie näin semmosen myynnissä nettimotossa olikohan 3000e.

Nuo after market motit on yleensä viri motteja ja enemmän kuutioita ja tehoa. Mulle riittää ihan hyvin tuo 1340 kuutiota.

Kannattaa totutella ajatukseen että remontista tulee kallis ja sille ei maha mitää. Jos ei ole rahaa niin ei kannata tehdä vaan säästää rahat mitä tarvii tai sitten saa kohta avata moottorin uudelleen.

Mie GPZ romun koneen käytin 6 kertaa auki ja päreinä.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Moottori osiksi, alakerta kuljetuslaatikkoon ja sille kyyti asiantuntevalle korjaamolle. Ne siellä arvioivat, mikä kannattaa ja mitä se maksaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Harvalla on kotitallissa välineitä tehdä niille kansillekaan kummoisia. Tahnaremontti ei taida olla vaivan arvoinen.. kun venttiilityötkään ei ihan hirveitä kustanna.

Jos alakerta on jo muusina, on takuulla istukkapinnatkin turhan leveät. Esimerkkinä nyt vaikka Forwoodin evo, jonka alakertaa ei rakennettu uudelleen -edes toisessa 485 000 km:n remontissa.

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/bike2.shtml

Omaan rutkuun käytiin venttiilit läpi koneistamolla, vaikka peruskone mistä stroker tehtiin oli ajettu 38 000 tkm.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Juu. Mutta tämän alakerrassa on arvoitus, josta kannattaa aloittaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Holmisto
Viestit: 42
Liittynyt: 00:58 11.09.2012.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Holmisto »

Juu ei missään tapauksessa kokonaiskuluja vaan koneeseen menevät. :D :D
MJW
Viestit: 7
Liittynyt: 11:26 04.11.2019.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja MJW »

ranze kirjoitti: 21:28 22.11.2019. Ammattilaiset vaihtaa joka kerta syystä että ne venähtävät. Eiks evon helmasynti ole vuotaa sieltä helmasta?
Mulla on pyörässä originaali vuoden -95 kone, josta on käytetty pytyt neljä kertaa pois.
Pultit on ne mitkä sinne on tehtaalla laitettu ja hyvin pysyy paineet ja öljyt siellä missä pitää, tiivisteet tietysti vaihdettu joka kerta.
Kolmella kerralla mittasin pultit ja neljännellä en enää jaksanu, kun ei ne aiemminkaan olleet muuttaneet pituutta.
SItä vaan itte miettinyt, että onkohan HD:n jälkituotanto-osissa samaa "sinnepäin" laatua kuin nykyään joka paikassa muutenkin ja sen takia uusitut pultit tarvii vaihtaa..?? Alkuperäiset sit taas kestää ja kestää.

Valmiiks kasattuja kampuroita löytyy aina välillä, jos ei halua itte kasata. Esim. viime vuoden puolella kattelin kun myllykosken miehen hyllyssä oli valmiiksi kasattu stroukki-kampura ilman mäntiä muutamalla satasella myynnissä.
HotBikestä kun kyselin vuosia sitten kokonaisen koneen niputusta, niin karkea arvio oli +2000€. Kysymällä saa tän päivän hinnan.

Eikä toi bt:n kasaaminen itse ylettömän vaikeaa ole. Hermoja vaatii vaan jonkin verran rihtaamisessa ja painottamisessa. Perustyökaluilla ja prässillä selviää.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Itse olen vaihtanut pinnapultit, vain kun niissä on silminnähden vikaa. Joskus piti irroittaa kansimutterit pulteista viilapenkissä => pultit roskiin.

Hyvin on paineet pysyneet sisällä myös käytetyillä osilla. Kansipahvit piti vaihtaa hifimalleiksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Enskaa purettu, mutta en vielä kerinnyt ottaa kokonaan pois. Öljytankki pitäisi saada ensin pois tieltä, niin pääsee starttiin käsiksi.

Kun kone on vielä kiinni rungossa, niin otin pinnapultit irti. Kolme oli niin lujassa kiinni, että vaati viikon liotuksen WD-40:llä, lämmitystä ja lopulta pinnapultin uloskiertäjän ja raakaa väkivaltaa. Ei tarvitse enää miettiä vaihdetaanko niitä vai ei. Oli melkoisesti syöpynyt lohko noiden jumittaneiden pulttien kohdalta. Kuvassa takapytyn takimmainen oikealta, joka oli eniten kärsinyt.

Kuva

Moottoripukkia ryhdyin värkkäämään, mutta sekin meni perinteisesti. En löytänyt kotoa sopivaa kanttiputkea rungoksi, joten kävin hakemassa motonetistä parimetrisen kangen. Seuraavaksi huomasin, että lattarautaa olikin jäljellä enää viiden sentin pätkä. Ei muuta kuin uusi kierros. Sitten kun sahaa vielä vinoon ja viilaa suoraksi, niin saahan siihenkin aikaa kulumaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Potilas pääsi leikkaukseen ja sydän poistettiin.
Kuva
Vähän harkitsin, että pitäisikö vaihdelaatikkokin availla samaan konkurssiin. Ei siinä kyllä mitään vikaa ole tuntunut olevan, mutta tähän asti ei ihan äkkiä toivottavasti tarvitse purkaa. Kromit kannesta rähjääntyneet pahasti, mutta toiminnallista ongelmaa ei ole ollut (koputan päätäni samalla).

Moottoripukkia en saanut vielä valmiiksi, joten väliaikaiseen ratkaisuun piti tyytyä. Pysyy tukevasti tuossa vadissa, mutta ei siinä mitään hommia saa tehtyä.
Kuva

Pukkiin sain jalat valmiiksi. Tarkoituksella kuvattu niin, ettei hitsisaumat näy. Julkinen häpeä ei ole meikäläisen juttu. :roll:
Kuva
Viikonloppu menee muissa hommissa, joten tuskin saan valmiiksi vielä. Jos ennen joulua ehtisi, niin sitten voisi pyhien lomassa saada näppeihin muutakin kuin kinkunrasvaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Holmisto
Viestit: 42
Liittynyt: 00:58 11.09.2012.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Holmisto »

Avaa ja tarkista öljypumppu myös. Tod näköisesti menee uusiksi tai ainakin kannattaa kun koko koneen tekee.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei tuossa vaiheessa enää paljoa pukkia tarvi, kun on enää halkaisua vaille.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pertti kirjoitti: 11:17 15.12.2019. Ei tuossa vaiheessa enää paljoa pukkia tarvi, kun on enää halkaisua vaille.
Pitää se kone joskus kasatakin. On sitten valmiina kaikki, kun huhtikuun lopulla kiire iskee. :lol:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nyt on hitsaustaidottomuuden ylistys kasassa. Hitaasti meni kun jatkuvasti rähmäkäpälänä tuli tökättyä elektrodi kiinni sulaan. Sai siinä jokusen kerran teroittaa tikkua ennen kuin oli valmis.

Kuva

Jos nyt pari päivää keskittyisi kehopositiivisuuden lisäämiseen ja sitten viimeiset purkuhommat.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin