Taas akuista

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Taas akuista

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Olen yrittänyt opiskella, että mistä löytyisi oikeasti hyvä akku. Olisi pari vaihtoehtoa ja toisesta en sano vielä mitään, mutta tämä on mielenkiintoinen tuttavuus:

https://www.amazon.com/MX30L-MOTORCYCLE ... B01E49E8YQ

600 CCA

"Cold Cranking Amps (CCA)

CCA is a rating used in the battery industry to define a battery's ability to start an engine in cold temperatures. Generally speaking, it is easier to start an engine in a warm environment than in a cold one. The rating refers to the number of amps a 12-volt battery can deliver at 0°F for 30 seconds while maintaining a voltage of at least 7.2 volts. The higher the CCA rating, the greater the starting power of the battery. "

https://mechanicbase.com/electric/how-t ... amp-hours/

Löysin vielä tuotakin tehokkaamman akun, mutta tutkimustyö on vielä kesken.

Onkohan tällä foorumilla käyttökokemusta Throttlex-akuista?

https://www.throttlexbatteries.com/
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kakkoskuvassa jo nurkka irvistelee. Ja miksi siinä on ontto napa? Ei hyvää päivää. 8O

Jokainen tulee kehumaan oman akkunsa tähän ketjuun. Loppupeleissä saat luettelon myytävistä akkumerkeistä.

Itse laittaisin alkuperäisen MoCon akun tai sen valmistajan, East Penn MFG:n harmaaversion Dekan. Syystä että myllyssä on enemmän ruttua.. just vaihdoin isomman startin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja pp99 »

No, ainakin tuota ovat kaikki tuolla markkinapaikalla
suu vaahdossa kehuneet. Ajattelin kuitenkin laittaa
euroja jonoon ja hankkia kunnon akun.

Se toinen oli sähkökäyttöisillä kiihdytyspyörillä ajavan
firman omaa tuotantoa. Ehkä liian eksoottista.

Suomesta saa kuitenkin lähinnä huonoa palvelua, joten
akku on hommattava jostain muualta. Onneksi on
pari kuukautta vielä kesään aikaa.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja ranze »

Dekan (tai oikeastaan kaksi) ostin Topin torilta. Hyvin ystävällinen palvelu.

Huonoa palvelua saa netistäkin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Tässä viestiä, mitä sain tältä toiselta heebolta. En siis mainosta, tai saa tästä mitään etua. Tarkoituksena ainoastaan jakaa tietoa..

We have been doing electric drag racing for 11 years now (and have set 10 standing world records). During this time we have obtained tremendous knowledge about lithium batteries and we are using this knowledge when selecting manufacturers and designing starter batteries.



The Jigawatt brand is used only on our top-line series - the LBB-S series which carries the highest quality and several safety functions. We also have the cheaper Black Label series LBB-NS which has the same high power and capacity as Jigawatt but Black Label has only the same level of safety features ast the rest of the lithium batteries on the market have. For the skilled and technical buyer the Black Label series is very good but if you want maximum security, the Jigawatt series is best as you can have on the market: Under voltage protection - battery shuts down when below 9,5 volt - for situations where you for example forget the battery while under load. And there is the over voltage protection - the battery shuts down if the voltage goes above 15,6 Volt - when using the wrong type of charger or if the voltage regulator on the bike stops working.



Both situations will potentially kill the battery - also a lead battery. We also have a real voltmeter (no stupid GREEN-YELLOW-RED LEDs). Finally we have the TAW, Temperature Audio Warning, that will send out an audio signal if the battery is being overheated so much that it is about to destroys it self. This is more for the "stupid" user that keep starting over and over again (like +40 times x 3 sec after each other).



We test all batteries individually, both Jigawatt and Black Label, to ensure no non-working batteries are put out to a user. We test CCA, capacity at 0,5-1C, safety functions and visually finish in general.



We can deliver batteries to all of Europe as long as it is by road transport.

I will setup transport costs for Jigawatt batteries to Finland in the web shop if you want...? Black Label you can order from Ebay or buy directly from me via PayPal or bank transfer.



On the attached file you can see data logging of various values on one of the LBB20S batteries during 75 GOOD starting attempts. After 47 attempts in a row, the battery is about to over heat and a break is necessary. This happens because of the small mass of the lithium cells combined with the high power. Mind that a GOOD 20 Ah lead battery will have 20-22 starting attempts in total.



Harleys new LITHIUM 8 Ah battery has NO SAFETY functions like we have in the Jigawatt (over- and under voltage protection and TAW) and our battery is 50% bigger in capacity as LBB20S is a 12 Ah unit with 700 CCA, the lithium Harley battery here in Denmark is 100 EUR more than the Jigawatt LBB20S.



Yes, we can ship to Finland. Harleys normally use the LBB20S and LBB18S when low height (130 mm) is required.



You will no other battery like these for your Harley - we have sold almost 150 batteries for Danish Harley owners.


True Cousins - anything (electric) on wheels
Specialister i high performance EV-teknologi
Salg af litiumbatterier og know how

www.truecousins.dk
www.facebook.com/truecousins
http://ing.dk/blogs/true-cousins

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Paljon ko. akulla on hintaa ja rahtikuluja Suomeen? Ovatko valmiiksi hapotettuja vai tuleeko happo erillisessä putelissa?

Itse nimittäin hiljattain tilasin Espanjasta Yuasan vastaavan akun Barcelonassa olevaan pyörään. Maksoi siellä 124,50 e ja rahti oli ilmainen. Akku tuli laatikossa kuivana. Siinä oli valmis 6 pullon patteristo, joka tökättiin akun päälle, kun sinetti oli otettu ensin pois. Pullot valuivat tyhjiksi ja sitten 30-60 min kuluttua 5-10h latausta oli ohje.

Ko. akku pyöritti paremmin kuin yksikään tähänastisista. Kestoiäksi oletan 1,5 vuotta, kuten tähänastisetkin ;)

Kokeiltu on:
- perinteinen vesiakku, kesti n. 1,5 v hintaluokka muutama kymppi (Hollannista)
- halpa AGM-akku kesti n. 1,5 v hintaluokka 70 USD (USA:sta)
- normaalihintainen AGM-akku, kesti n. 1,5 v hintaluokka 140 eur (Espanjasta)
- kallis alkuperäinen Harley-Davidson akku, kesti noin 1,5 v, hinta 279,90 eur (Portugalista)

Noilla neljällä siis pärjäsin siellä 6 vuotta. Sitten pyörä oli melkein 10 kk ajamatta, nyt asensin YUASAN, jos kestää yli 1,5 v olen myönteisesti yllättänyt :)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Litiumakut toimivat eri periaatteella, kuin perinteiset.

Täältä näitä löytyy:

https://www.ebay.co.uk/sch/gpznos/m.htm ... 7675.l2562

Rahtia en ole vielä kysynyt.

Akkuäijien köröttelyä:

https://www.youtube.com/watch?v=0lpCZSMy3C4
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 21:45 10.10.2019. Paljon ko. akulla on hintaa ja rahtikuluja Suomeen? Ovatko valmiiksi hapotettuja vai tuleeko happo erillisessä putelissa?

Itse nimittäin hiljattain tilasin Espanjasta Yuasan vastaavan akun Barcelonassa olevaan pyörään. Maksoi siellä 124,50 e ja rahti oli ilmainen. Akku tuli laatikossa kuivana. Siinä oli valmis 6 pullon patteristo, joka tökättiin akun päälle, kun sinetti oli otettu ensin pois. Pullot valuivat tyhjiksi ja sitten 30-60 min kuluttua 5-10h latausta oli ohje.

Ko. akku pyöritti paremmin kuin yksikään tähänastisista. Kestoiäksi oletan 1,5 vuotta, kuten tähänastisetkin ;)

Kokeiltu on:
- perinteinen vesiakku, kesti n. 1,5 v hintaluokka muutama kymppi (Hollannista)
- halpa AGM-akku kesti n. 1,5 v hintaluokka 70 USD (USA:sta)
- normaalihintainen AGM-akku, kesti n. 1,5 v hintaluokka 140 eur (Espanjasta)
- kallis alkuperäinen Harley-Davidson akku, kesti noin 1,5 v, hinta 279,90 eur (Portugalista)

Noilla neljällä siis pärjäsin siellä 6 vuotta. Sitten pyörä oli melkein 10 kk ajamatta, nyt asensin YUASAN, jos kestää yli 1,5 v olen myönteisesti yllättänyt :)
Oiskohan, voiskohan sun pyörän latauksessa olla sanomista? Tai startissa? Nääs jos ei mikään akku neljästä kestä edes toista kautta, niin ei ihan jokaisella käy samalla tavoin.

Sportsterissa akku vs starttivirran kulutus on sopusuhtainen ja sain originaalin H-D akun 13:lle kaudelle, ennen kuin kylmeni kokonaan.Toki viimeisinä vuosina oli paljolti helposti käynnistyvän moottorin ansiota, jotta noin pitkään saatoin mennä. 96 kuution TC:ssä on saman kokoinen akku. Siinä mitoitus on aivan toisessa reunassa. Näennäisesti ehjä, uusikin akku voi hyytyä starttiin ja pahimmillaan aiheuttaa ihan turhan sprocket compensator remontin. Ko paikka ei muuten oireile, mutta kun kone pistää hanttiin ja lyö puristuksella takaisin, ei ihan priima akku pärjää. TC:stä hylätty akku kelpaa vielä pitkään Sportsteriin. TC:ssä saattaisi auttaa, jos kone antaisi startin pyöritellä muutaman joutavan kierroksen ja sittenkin pitäisi sytytyksen myöhäisellä käynnistyksessä.

Litiumakkua en laita. Ne on aivan liian paloarkoja tuotteita mun mielestäni.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja ranze »

JKKo kirjoitti: 06:01 11.10.2019.TC:ssä saattaisi auttaa, jos kone antaisi startin pyöritellä muutaman joutavan kierroksen ja sittenkin pitäisi sytytyksen myöhäisellä käynnistyksessä.

Litiumakkua en laita. Ne on aivan liian paloarkoja tuotteita mun mielestäni.
Kaasaripyörien aftermarket -sytkissä on usein mahdollisuus säätää ns. deadrews'ien määrää. Strokatuille koneille hyvinkin tarpeellinen. Samoin fiksuimmat sytkät ottaa huomioon koneen lämpötilan, ts. siirtää ennakkoa kuumalta koneelta, jolloin se ei potki takaisin. Kaipa ruiskuvehkeissäkin on vastaavia?

Starttikehä/pinion on mahdollista päivittää tiheämmälle välitykselle, jolloin vääntöä on paremmin. Miinuksena pienemmät hampaat. Mörköstarttejakin löytyy, isoimmat aiheuttaa TC -sohvassa öljytikun siirtämisen.

Litiumit jää vielä väliin.. samasta syystä. Jos sohvassa akku syttyy tuleen, niin sitten on kirjaimellisesti "tuli p**seen alla". :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Montakohan pyörää on palanut litium-akun takia? Onko mitään varmaa tietoa - muualta kuin meikäläisen nimikkobaarista? Uskallan epäillä, että niissäkin useimmissa palon alkusyy on muualla kuin akun tyypissä. Litiumakun syttyessä se on kyllä menoa eikä nokitusta verrattuna perinteiseen akkuun.

Dynassa on ollut Exiden litium-akku, eikä siitä ole pahaa sanottavaa. Se talvehtii tallin hyllyllä, kun ei ole siihen sopivaa laturia tällä hetkellä. Perinteiset akut ovat paikallaan talven ja kerran kuussa saavat ylläpitolatausta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Springer
Viestit: 461
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Springer »

Mitenköhän se pyörän lataussysteemi mahtaa tietää että nyt onkin lithumiun-akku eikä tavallinen?
Jos siinä akussa on on säätöelektroniikkaa niin miksei sitä sitten voisi ladata tavallisella akkulaturilla, eihän tilanne eroa tuosta pyörässä tapahtuvasta latauksesta?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
moorits
Viestit: 102
Liittynyt: 12:03 30.06.2007.

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja moorits »

Mitähän niitä akkuja vaiva ? Mulla on alkuperäinen akku ja neljä vuotta kestänyt , viides tulossa. HD- liikkeestä ostettu ja ameriikan maalla tehty, ei oo kyllä valittamista ollut . 8O
moorits
Lassi
Viestit: 295
Liittynyt: 20:38 20.06.2011.
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Lassi »

moorits kirjoitti: 17:57 11.10.2019. Mitähän niitä akkuja vaiva ? Mulla on alkuperäinen akku ja neljä vuotta kestänyt , viides tulossa. HD- liikkeestä ostettu ja ameriikan maalla tehty, ei oo kyllä valittamista ollut . 8O
Samoin, ensimmäisessä pyörässä oli alkuperäinen tehtaan akku, viisi vuotta ajelin huoletta ja nyt tällä uudemmalla myös viisi vuotta alkuperäisakulla eikä mitää murheita, ihmetyttää noi muiden murheet...
Avatar
Springer
Viestit: 461
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Springer »

Niin, yleensä akut ovat kestäneet vähintään sen 4+ vuotta. EVO:ssa sen about 9 vuotta.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 06:01 11.10.2019.
Joe Cool kirjoitti: 21:45 10.10.2019. Ko. akku pyöritti paremmin kuin yksikään tähänastisista. Kestoiäksi oletan 1,5 vuotta, kuten tähänastisetkin ;)
Oiskohan, voiskohan sun pyörän latauksessa olla sanomista? Tai startissa? Nääs jos ei mikään akku neljästä kestä edes toista kautta, niin ei ihan jokaisella käy samalla tavoin.
En usko pyörän ongelmiin, enemmän käytön puutteeseen. Ko. pyörä on täysin orggis ensimmäisen vuoden Ultra, 1989. Ostin sen vajaa 17000 mailia ajettuna Hollannista 2012 ja sielläkin se oli seisonut vuosia. Pyörä on minulla Barcelonassa ja käyn ajamassa aina kun ehdin. Nyt siinä tuli juuri 40000 ml mittariin. Käytän pyörää 2-3 kertaa vuodessa ja se on ollut säilössä kuivassa varastossa.

Ongelma on ymmärtääkseni osin siinä, ettei sitä käytetä enemmän. Siinä on pieni C-Tek kiinni, mutta varaston omistaja ei raaski panna sitä seinään ennen kuin olen vasta menossa sinne.

Latauksen säädin on uusittu kerran. Nytkin se latasi hienosti kaikki valot päällä 14,40 V. Startilla ei tarvitse liikaa sahailla. Joten olen sitä mieltä, että käytön puute ja akkujen laatu vähäisessä käytössä ovat nämä ongelmat aiheuttaneet.Ja yllättäen tuossa käytössä ei akun hinta tunnu vaikuttavan kestoon.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin