1972 Sportster 1000

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Heksu kirjoitti: 08:41 10.06.2019. Voinhan olla vähä tyhmä... Työn vastapainona on kiva roplata kaikkea. Mulla on sateettoman sään kesä "käyttiksenä" 1970 luvun brittiauto. Siinä on ollut aika hienosti kaikkea maalarinteippisähköliitoksista lähtien, olen sen aika pitkälti purkanut ja kasannut. Joten ei oikeastaan 2000 luvun tekniikka nappaa. Jos ei mopo liiku mennään jollain muulla. Ja on pakko kysyä tyhmiä että oppii eikä tarvi kaikkea tehdä kantapään kautta.
Meitä harrastelijoita on monenlaisia, osaa kiinnostaa tekniikka, osaa ajaminen. Tekniikan harrastus taitaa olla vähenemään päin, ja ehkä Pertin neuvo perustui ajatukselle että sinä, kuten monet muut aikaisemmat kyselijät, haluatkin ensisijaisesti mahdollisimman pian tien päälle :)

Mukava huomata että on muitakin vanhojen rakkineiden ropaajia paikalla. Aika paljon jutut tuntuvat keskittyvän uusiin pyöriin (mulle kaikki 90-lukuiset ja tuoreemmat ovat ”uusia” :lol: ), mutta kyllä täältä neuvoja löytyy vanhempaankin kalustoon.

Itse päädyin uudemman pään rautapäähän just tuon vaihde- ja jarrujärjestelyn takia, ja onhan tuossa nykyisestä käyttöharrastepyörästäni (’73 Honda) poiketen oikein nestetoimiset levyjarrut ja kaikki, tykkivanteista puhumattakaan, epäilyttävän moderneja juttuja semmoiset 8O Rojektihan se on, mutta tosiaan sillälailla kiva harrastettava tämä H-D että kaikkia palikoita saa ihan kaupasta, ja jos oma tyyli ei seuraa ihan valtavirtaa, tai jopa lähenee alkuperäistä tehtaan tekemää, niin vakio- tai ”edellisen muodin mukaisia” osia on hyvin saatavilla käytettyinä.

Jos tuohon seitenkakkoseen tai muuhun vanhempaan laitteeseen päädyt, niin mieluusti luen kokemuksia :D

Ihmisen tekemähän tuo Rautis on, joten sinänsä ei täydellinen, mutta korjattavissa. Olen jokseenkin vakuuttunut että kuntoon laitettuna ihan oiva peli ja pysyy kasassakin, huono maine käsitykseni mukaan johtuu osin tehtaan ajoittaisista laatuongelmista (”puolivalmiste”) ja erittäin suuri osuus on osaamattomilla rakentelijoilla ja korjaajilla. Mutta jos sen taitava kaveri rakentaa hyvistä osista uusiksi niin eihän siitä voi muuta tulla kuin hyvä. Ellei sitten liki täydellinen.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Heksu
Viestit: 20
Liittynyt: 21:15 07.06.2019.

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Heksu »

Mikä sillä on huonoa mainetta? Luotettavuus? Kyllä mä ajelenkin, mutta talvisin on hauska näpertää.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja KariFS »

En minä tiedä, mutta melkein aina kun rautiksesta tulee puhe, niin jopa monet kokeneetkin harrastajat vähän kavahtavat.

Onhan niissä se juttu että jos vaihteisto oikein kuluu niin se joskus onnistuu heittämään kaksi vaihdetta yhtaikaa päälle ja seurauksena saattaa lentää lohkon taka-alakulma hittoon... Ja se lohko on yksi niistä harvoista osista mitä rautikseen ei saa uutena. Mutta erään pitkän linjan mekaanikon mukaan se ei tapahdu varoittamatta vaan aski on rouskuttanut ja rallattanut jo pitkään siinä vaiheessa. Ajoissa korjattuna remontti ei tule kalliiksi mutta lohkon hitsaus ei ole ihan ilmaista saati yksinkertaista.

Eli on siinä maineessa varmaan osa totta, mutta suuri osa legendaa. Halvimman mallin kirous on se että kaikilla ei ehkä ole intoa tai rahkeita panostaa kunnon korjauksiin, vaan kötöstetään ja silloinhan vehkeet usein reistailee.

Edit. Onhan siinä sekin että uusinkin Rautis alkaa olla 35 vuotta vanha jo. Internetti levisi tavisten käyttöön vasta joskus 90-luvun puolessa välissä ja siitä taisi vierähtää 10 vuotta ennenkuin netistä alkoi löytyä mitään hyödyllistä... tietoa ei paljon ollut liikkeellä, eikä nettikauppoja tms. Ei ollut EU:ta tai IBAN tilejä saati paypalia. Eli vanhan ja harvinaisen rassin ylläpito ei ollut niin helppoa kuin nykyään. Osia kuulemma haettiin Tukholmasta, kirjoitettiin paperikirjeitä osien toimittajille tai faksattiin salaa tilauksia jonkun työpaikalla. Ei kai tilanne ihan semmoinen ollut kuin Neukuissa tai Kuubassa mutta melkoista kekseliäisyyttä ja tee-itse henkeä harrastus vaati. Tämäkin vaikutti paljon siihen minkälaisia virityksiä voi vanhasta Suomi-vehkeestä löytyä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 19:04 10.06.2019. ei täydellinen, mutta korjattavissa
huono maine käsitykseni mukaan johtuu osin tehtaan ajoittaisista laatuongelmista (”puolivalmiste”) ja erittäin suuri osuus on osaamattomilla rakentelijoilla ja korjaajilla.
Tervetuloa rautisten maailmaan 8) Tuosta puolivalmisteesta tulkitsen niin, että sanonta kuvastaa juuri sitä, että näitä on "pakko" parannella. Joka jätkä osaa paremmin, kuin tehtaan pojat. Ja siitä päästään tuohon viimeisimpään lausuntoosi.

Puuhaa varmaan piisaa, mutta mielenkiintoisia laitteita - oikeasti raakoja pelejä 8) '78 ja vanhemmat eivät ole kovin kummoisia ajettavia, vaikka iskareitakin parantaa. Minulla on '71 ja '81 rautikset ja '81 on jo runkonsakin puolesta radikaalisti parempi ajettava. Mutta jos matkat eivät ole pitkiä, niin kyllä sillä vanhemmallakin ajelee. Itse olen käynyt '71:llä pisimmillään Mäntyharjulla Helsingistä ja '81 Oulujärvellä ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Heksu
Viestit: 20
Liittynyt: 21:15 07.06.2019.

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Heksu »

Onkohan tässä mitään järkeä? :lol:
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Heksu kirjoitti: 00:01 11.06.2019. Onkohan tässä mitään järkeä? :lol:
Ei.

:mrgreen:

Tarviiko sitä järkeä aina niin ollakaan? Pääasia että on hauskaa :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Heksu
Viestit: 20
Liittynyt: 21:15 07.06.2019.

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Heksu »

Joe Cool kirjoitti: 22:44 10.06.2019. ] Tervetuloa rautisten maailmaan 8) Tuosta puolivalmisteesta tulkitsen niin, että sanonta kuvastaa juuri sitä, että näitä on "pakko" parannella. Joka jätkä osaa paremmin, kuin tehtaan pojat. Ja siitä päästään tuohon viimeisimpään lausuntoosi.
Mun vaatimattomilla taidoilla jos vaikka saisi pidettyä ajokunnossa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ostitko sinä muuten jo sen? Jos et ole vielä ostanut, niin yhdellä kaverilla on rekisteröimätön '77 rautis, joka on orggiskuntoinen Texas-pyörä. Sillä on ajettu jo Suomessa vuosia sitten, mutta ei koskaaan rekisteröity tänne.

Siinä on jotain pientä puuhaa, mutta suht' helposti rekisteröitävissä ja museoitavissakin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joe Cool kirjoitti: 22:44 10.06.2019.
KariFS kirjoitti: 19:04 10.06.2019. ei täydellinen, mutta korjattavissa
huono maine käsitykseni mukaan johtuu osin tehtaan ajoittaisista laatuongelmista (”puolivalmiste”) ja erittäin suuri osuus on osaamattomilla rakentelijoilla ja korjaajilla.
Tervetuloa rautisten maailmaan 8) Tuosta puolivalmisteesta tulkitsen niin, että sanonta kuvastaa juuri sitä, että näitä on "pakko" parannella. Joka jätkä osaa paremmin, kuin tehtaan pojat. Ja siitä päästään tuohon viimeisimpään lausuntoosi.
Täsmennyksenä vielä noihin lausuntoihini, varmasti Harrikan inssit ovat osanneet suunnitella hyvän moottorin ja muutkin osat. Mutta esim AMF-aikaan, jolloin suuri osa rautiksista tehtiin, oli "kuulemma" niitä laatuongelmia. Eli kaikki osat eivät aina olleet spekin mukaisia (mitat, materiaalit, lämpökäsittelyt...), tai joskus sattui niin että kasaus ei mennyt ihan ohjeen mukaan ja silloin ei moottoristakaan tullut semmoinen kuin mitä piti. Heksulla varmaan kokemusta, samoja juttuja oli 70-luvulla brittien autoteollisuudessa. Hyvä suunnitelma, toteutus ontui. Japanialaiset osasi laatupuolen paremmin ja loppu onkin historiaa.

Ei kai niissä vanhoissakaan vehkeissä paljon parannettavaa ole, kunhan tekee vaan tehdasmanuskan ohjeilla laadukkaista osista. Parantelujakaan ei tarvitse tehdä "omasta päästä", mutta yleisesti hyväksi havaittuja parannuksia kannattaa ehkä harkita, jos sellaisia on. Ja edellisten seppien tekemät kyseenalaiset "parannukset" kannattaa poistaa aina kun niitä tapaa.

Mun rautis on ekaa AMF:n jälkeistä vuosikertaa, eli tuskin MoCon "autuus" on vielä ehtinyt vaikuttaa. 44 t mailia mittarissa, "varmasti kaikki ajettu mitä mittarissa on", tuskin kuitenkaan toista kertaa ympäri menossa. Ei tuota ulkomuodosta päätellen räpelletty varmaan paljonkaan ole, siksi sen ostinkin vaikka ei just ostotilanteessa kunnolla käyntiin lähtenytkään. Hinta toki sen mukainen, että ei siinä mitään. Mutta niinpä vaan kolmosen ratas sivuakselilla oli ryntöpinnoilta koloilla ja luopunut varmaankin väsymisen takia kolmesta hampaastaan, joista pari sitten oli kiilautunut lohkon ja sivuakselia pyörittävän ison pyörän väliin, josta oli tipahtanut "neljän suora" askin pohjalle. Seitsemän irtohammasta siis. Ja rikkonut tietysti sen "kalliin" kytkinakselin tai mikälie, tuon viime mainitun vastaparin. Uusiksi meni siis suurin osa rattaista, pääakselin kakkosen ratas myös, kun siitä oli ne kytkentäsysteemit vähän pyöristyneet. Mutta eipä tuo ollut muuta rikkonut, ja korjauksen loppusumma pysyi satasissa. Mutta ei sen kolmosrattaan olisi minun mielestä kuulunut hajota vielä, kun kerran kaikki muut rattaat olivat hyvässä kuosissa pinnoiltaan. Tekovika.

Mutta enpä nyt jorinoineni kaappaa tätä keskustelua tämän enempää. Rohkea rotan syö, eiku vaan rautiskaupoille Heksu :mrgreen:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Heksu
Viestit: 20
Liittynyt: 21:15 07.06.2019.

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Heksu »

Niin siitä laatikosta vielä meinasin kysyä että onko se vaikea korjata itse? Lähinnä jos on tarkkaa simmaamista tms. Ammattilaiset saa osat irti.

Ne brittiautojen after market osat on tehty aika pitkälti Intiassa ja laatu on aika skeidaa, olin todella iloinen kun Jarrusylinterit oli italiasta.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Juu, nelivaihteinen pitää tulkata ja simmata. Ei liene tekemätön paikka jos vaan kärsivällisyyttä riittää. Semmoinen jigi olisi kai syytä olla joka pitää irtovaihteiston akselien vapaat päät oikeilla kohdilla, sitten vaan puretaan-simmataan-kasataan-mitataan jne välykset kohdilleen. Siirtäjiä ei voi säätää, eli jos rattaita vaihtaa, voi joutua vaihtamaan siirtäjän tai pari, niitä on eri "ylikokoja", muutaman kympin per kpl.

Minä ulkoistin homman ihan suosiolla, koska ensikertalaisena tarttis olla joku joka valvoo hommaa, ja sitten on aina se viikon viive jos tarttee jonkun tietyn paksuisen simmin tai siirtäjän... Ja todennäköisesti tulee tilattua vääriä tai ylimääräisiä osia. Ja tulipa ne muutkin osat katsottua samalla. Sitä mainitsemaani kakkosen rattaan kytkentähampaiden kuluneisuutta/pyöristymistä en olisi välttämättä itse äkännytkään.

Tein niin että irroitin vaihteiston itse (onnistuu moottori paikallaan) ja vein pajalle sellaisenaan rikkinäisine rattaineen. Sieltä tilattiin uudet osat ja pantiin nippuun, ja kuminauhoilla sun muilla kiinni ettei osat varise matkalla. Itse asennan paketin paikalleen ja tsekkaan päittäisvälykset. Jos niissä on sanomista niin sitten pitää niitä päittäisen säädön simmejä vielä tilata.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kyllä KariFS tuossa jo ison osan kertoi. Rautiksen pystyy korjaamaan jos jotain mekaniikasta ymmärtää ja on ropannut moottoreiden parissa. Muutaman erikostyökalun kyllä tarvii mutta näihin ne voi tehdä itse jos materiaalia löytyy ja vähän osaa perus metallitöitä, hitsausta ja porailua ja rälläköinitä. Apuja löytyy sitten täältä, itsellä on ollut rautis (vasta toinen menossa) jo 20 vuotta. Sun kirjoituksista saa käsityksen että vaihteisto vikainen rautis olisi jo katsottuna. Tuosta voit katsoa vähän miltä se homma näyttää, on toki uudemman evo-moottorin 4 vaihteinen periaate sama http://xlforum.net/forums/showthread.php?t=513989
tai videota https://www.youtube.com/watch?v=VSKydSCw62k
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Heksu
Viestit: 20
Liittynyt: 21:15 07.06.2019.

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Heksu »

Joo ensimmäinen ehdokas tuli hylättyä.. liikaa vikoja ja kova hinta. Onneksi kävin kattomassa niin ei harmita. En oikein tiedä millä se oli maalattu koska maalipinta vaikutti siltä että se oli sika kova ja pienet osumat ovat saaneet pintamaalin lohkeamaan. Niin ja tämä on nyt ainut ehdokas, ensiviikolla meinasin mennä kattomaan yhtä -93 sporsteria. Taitaakin olla eri tarina.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Pertti »

93 alkaa olla sitä, jota minä suosittelisin. Ei vielä aivan kaikki toimi tietokoneella, joten on aika varmaa kaasari tekniikkaa. Ulkonäkö kertoo aika paljon.....jos on resuinen ja likainen....anna jäädäekana vaihtoehtona pois kuvioista.
Kun mennään Juhannuksen yli, alkaa tarjontaa olla...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Heksu
Viestit: 20
Liittynyt: 21:15 07.06.2019.

Re: 1972 Sportster 1000

Viesti Kirjoittaja Heksu »

Näissä ja uudemmissakin lienee ongelma että muttereita putoilee. Eikös näihin auta lukkoaluslevyt( nordlock) tai nylocit tai kevyt liimaus?
Vastaa Viestiin