Big Twin, compensating sprocket

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja ranze »

Täähän tais olla kohtalaisen tiukka 110 pata, mahtais remmi sulaa?
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Löylyä kiukaassa on, ja löytyy sen kestäviä remmisysteemeitä. Ne vaan on niin susirumia, ettei pysty. Ei jotenkin tällaisessa vehkeessä sovi mun silmään automaattinen lahkeenlyhentäjä.

Huomenna täytyy kysellä paikalliselta saako sitä kautta Bakerin kamoja. Ei kyllä näytä tuota kompensaattoria oleven CCE:n eikä Parts Europen listoilla, mutta voihan sen silti pystyä hommaamaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja ranze »

Oon tilannut Bakerilta myös suoraan. Laatikon builders kit tuli Kalixin kautta kun se siellä kasattiinkin. Bakerilta jos tilaat suoraan, niin varmista että on varastossa. Odottelin aika kauan kytkintä, jota alettiin valmistamaan siinä vaiheessa kun sen tilasin. No talvella mulla oli aikaa, mut sulla ei oo sitä nyt.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ei saanut Bakerin kompensaattoria paikalliselta, mutta BDL:n tuotetta saa. Sellainen on kestänyt yhdessä pyörässä jo toistaa sataa tonnia ja siinä on vielä astetta kireämpi pata kuin minulla. Soiteltiin vielä säätäjä-ässälle ja varmisteltiin, että ollaan oikeaa murkulaa tilaamassa. Tuon kanssa ei tarvitse vaihtaa roottoria, vaan riittää kun ottaa jouset pois kupista. Ei tarvita mitään öljyrännejä tai muita vastaavia virityksiä. Ensi viikon alkupuolella on osat perillä, joten sitten nähdään minkälainen kapistus on kyseessä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja ranze »

Mulla oli BDL:n jäykkä 124":ssa. Vaikutti hyvälaatuiselta.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Tuleehan tuossa sitten uusi kiristäjäsysteemi? Itse viime kesänä heivasin sen kamalan automaattikiristäjän ja laitoin tilalle Bakerin Armor Attitude adjusterin. Pysyy ketju oikealla kireydellä.

Omassa vaatimattomilla lihaksilla varustetussa koneessa on muuten vielä 50 tkm jälkeen moitteetta toimiva orkkiskompensaattori. Joko tuuria tai sit ajotyyli (ei alle 2000 kierrosta koneessa) vaikuttaa.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Alunperin en ajatellut vaihtaa kiristäjää. Nyt kun muistelen niin aika tiukalla ketju oli kun avasin kopan. Täytyypä laittaa viestiä Pasille, jos saisi samaan tilaukseen vielä lisättyä, niin olisi sitten kerralla kaikki osat mitä kopan alla vaihtuu. Ei tuota kuitenkaan huvikseen viitsi availla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kompensaattorin asennus oli helppoa. Ensin jouset ulos vanhasta pakasta ja sitten mukana tulleilla prikoilla ketjulinja kohdalleen. Kasaus ketjun kanssa ja sitten kiristin paikalleen.

Kasassa on ja käy kuin kultakello. Ei kolinaa taikka ongelmia startissa. Vähän tuntuu ujeltavan enskaketju, mutta eiköhän se siitä vaimene kun hetki kuluu tai kuulo huononee entisestään. En osaa sanoa olisiko pelkkä ratas ollut parempi kuin kompensaattori. Siellä se nyt kumminkin on, eikä tarvitse ihan heti koskea. Ketjun kireyden tarkistusta varten pitää avata koko koppa, mutta ei se nyt niin iso homma ole, ettei sitä öljynvaihdon yhteydessä tekisi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jty
Viestit: 492
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jty »

Onko sulla enskan kannessa se ränni mikä syöttää sinne öljyä? Huono voitelu on se pahan alku ja juuri. Harleytechtalk.org issa oli aikanaan pitkät tarinat ja jotkut jäsenet poraili öljyreikiäkin
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Pertti »

En muista mitään rännejä löytyneen bigtwinien kopista.
Joisakin rautapäissä olen sellaisia nähnyt.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

jty kirjoitti: 17:22 18.05.2019. Onko sulla enskan kannessa se ränni mikä syöttää sinne öljyä? Huono voitelu on se pahan alku ja juuri. Harleytechtalk.org issa oli aikanaan pitkät tarinat ja jotkut jäsenet poraili öljyreikiäkin
Tuossa muutama viesti aiemmin Veijo jo kirjoitteli että DBL:n kanssa ei tarvita rännejä.

Eli uudessa SE-kompensaattorimallissa on myös enskakopassa öljynohjain joka lisää kompensaattorin voitelua. Vanhan malliseen koppaan voi ja pitää liimata erillinen lipare hoitamaan tätä hommaa.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
jty
Viestit: 492
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jty »

Peacemaker76 kirjoitti: 14:22 19.05.2019.
jty kirjoitti: 17:22 18.05.2019. Onko sulla enskan kannessa se ränni mikä syöttää sinne öljyä? Huono voitelu on se pahan alku ja juuri. Harleytechtalk.org issa oli aikanaan pitkät tarinat ja jotkut jäsenet poraili öljyreikiäkin
Tuossa muutama viesti aiemmin Veijo jo kirjoitteli että DBL:n kanssa ei tarvita rännejä.

Eli uudessa SE-kompensaattorimallissa on myös enskakopassa öljynohjain joka lisää kompensaattorin voitelua. Vanhan malliseen koppaan voi ja pitää liimata erillinen lipare hoitamaan tätä hommaa.
Seison korrektina, enpäs tajunnutkaan että se oli tuo DBL!
Ottaisin kiitollisena vastaan kokemuksia kunhan avaat enskan seuraavan kerran, mullakin toi S.E. kompensaattori paukkuu välillä startissa takasin niin että hirvittää.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Softailista meni kompensaattorin jousipakka vaihtoon, kun kolina alkoi kevään Keski-Euroopan reissun päätteeksi. Eilen taistelin kompensaattorin pultin auki, kun varsin hyvin se oli liimattu kiinni berliiniläisellä pajalla. Lämmitystä ja metrinen jatkovarsi, niin lopulta lähti auki. Vanha jousipakka oli painunut neljä milliä, joten ei ihme, jos vähän kolkutteli.

Muuten osat näyttivät olevan ihan käyttökelpoisessa kunnossa.
Kuva
Nokassa harjanne on 0,1 milliä kulunut, mikä ei minusta ole yhtään paha, kun ei tuota tietääkseni ole karkaistu mitenkään. Tasoitan tuon pykälän ennen kasaamista, kun ei tuo kuitenkaan mene täsmälleen samaan kohtaan takaisin, niin ei sitten turhaan hieroudu enskaöljyn sekaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jty
Viestit: 492
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jty »

Ameriikan foorumeilla kertovat että tehtaalla on ihan korjausohje ja erikseen varaosanumerollinen prikka tuohon:
http://harleytechtalk.com/htt/index.php?topic=82010.0
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Veliek
Viestit: 44
Liittynyt: 23:01 07.07.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veliek »

Kertokaas kokeneet minkälaisia ensioireita on silloin kun tuo compensaattori alkaa hajoamaan ? Kolahtelua startatessa ei vielä esiinny. Pyörä Dyna Fat Bob -09 96-koneella. Onko tavallista enemmän tärinää havaittavissa ?
Hiljaa, kävelyvauhtia kurvaillessa tuntuu kuin jokin "murtaisi" vetopuolella
Ultra Classic FLHTCU -08
Dyna Fat Bob -09
Softail FXSTC Evo -98
Fordson Super Dexta -62
Kyllä miehellä on hyvä pari-kolme motskaria ja raktori olla
Vastaa Viestiin