Big Twin, compensating sprocket

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Hyvä, kiitos tarkennuksista. Täytyypä kuunnella muilta kolinoilta. Nyt kun tuli esille, niin muistankin että onpa tuo joskus kolahtanut kovinkin startatessa, mutta se on tapahtunut hyvin harvoin. Aina on kolahtanut kun vapaalta ykkösen päälle polkaisee, hankalaa on ajatella onko tämä pikku hiljaa muuttunut. Mitään ylimääräistä metallista ääntä en enskasta ole huomannut tulevan. Voikos tuon osan toimintaa tai kuntoa tarkastaa muuten kuin purkamalla? (Moottori seis, vaihde päällä, erilainen välys...) Näköjään täytyy perua puheensa, olen sittenkin huolestunut ja ehkä luulosairas...
Avatar
jty
Viestit: 495
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jty »

UrpoTJ kirjoitti:Hyvä, kiitos tarkennuksista. Täytyypä kuunnella muilta kolinoilta. Nyt kun tuli esille, niin muistankin että onpa tuo joskus kolahtanut kovinkin startatessa, mutta se on tapahtunut hyvin harvoin. Aina on kolahtanut kun vapaalta ykkösen päälle polkaisee, hankalaa on ajatella onko tämä pikku hiljaa muuttunut. Mitään ylimääräistä metallista ääntä en enskasta ole huomannut tulevan. Voikos tuon osan toimintaa tai kuntoa tarkastaa muuten kuin purkamalla? (Moottori seis, vaihde päällä, erilainen välys...) Näköjään täytyy perua puheensa, olen sittenkin huolestunut ja ehkä luulosairas...
Ei tuossa mitään toiminnallista murhetta ole, sitten kun enska rupee pitämään hirveetä meteliä niin osa vahdettava ja hinta töineen arviolta 500. Mun käsitys kyllä on myös että tuo 2008 kompensaattori on vielä parempi. Tässä puhutaan alun perin screaming eagle osasta joka tuli vakioksi joskus 2012 tienoilla ja josta useita eri versioita ja uusimmissa enskakoppien kansissa nyt sitten valettu rännikin öljyn syöttöä varten pultin päähän ja pultti viistetty niin että keskipakovoima vie öljyn kompensaattorin sisään.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
RUSTO
Viestit: 22
Liittynyt: 12:35 13.11.2010.
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja RUSTO »

LonelyRider66 kirjoitti:Kevät kukkeimmillaan ja pyörä pajalla: enskalaatikossa compensating/compensator sprocket finaalissa.Uusi osa tilattu (Screaming Eagle) jenkeistä. Amerikkalaisten keskustelupalstojen perusteella 06-11 -malleissa tyyppivika. 20 tmiles ja osa uusiksi. Maanantaipäivän suunnittelua ilmeisesti. Omalla Electra Glidella mittarissa 45 tkm, ja laatikko alkoi kilkattaa tietyillä kierroksilla. Onko muilla kokemuksia? Mikäli ymmärsin oikein, tämä SE-osan pitäisi olla alkuperäistä kestävämpi. Toivottavasti. Vai pitääkö tyytyä kohtaloonsa kuin ooppelin omistaja, joka joutuu vaihdattamaan jakoremmin muutaman kympin välein.

Morjens!

Laitatko SE kitin hinnan ja nettiosoitteen mistä tilasit, kiitos?

Tai jos laitatit huollossa, paljon makso koko sydeemi osineen/vaihtoineen?

Jarski
H-D FLHTCUI ULTRA CLASSIC GLIDE "BLACK EAGLE"

"EVERY MAN DIES, BUT NOT EVERY MAN REALLY LIVES"
Avatar
s&s
Viestit: 1055
Liittynyt: 11:28 13.05.2003.
Paikkakunta: Espoo

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja s&s »

Ton mun '10 kinkyn kompensaattori alkoi syssyllä kolistaa niin pahasti, että vaihto tuli ajankohtaiseksi aiemmin kuin suunnittelin. Metsästin osat enimmäkseen maailmalta, kotomaan hinnat tuntuivat himpan suolaisilta... Kotitallin hämärässä tehtynä hommalle tuli hintaa reilu 600 erkkiä, kun päätin etten halua liimailla muovista "oil deflectoria" enskaan vaan kyttäsin uudemman mallin enskakopan eGaystä (14+ ulommassa enskassa on tuo öljytrappi valettuna). Ilman uuden mallin koppaa olisin päässyt noin satkun halvemmalla.

Rempassa käytetyt osat:
-SE kompensaattori, tällä hetkellä tuorein versio on 42200064A (eGay, n. 300e kotiinkannettuna)
-roottori 30041-08A, ainakin '10-malliin tarvitaan roottori ilman jousikuppia, tuoreemmissa taitaa olla sopiva roottori valmiina (Megapart, 117e kotiinkannettuna)
-enskan tiiviste (Hoghaus, muistaakseni noin 40e noudettuna)
-'14-mallin ulompi enskakoppa 60685-07A (eGay, omasta new take off-osasta maksoin n. 150e kotiinkannettuna)
(-Jos haluaa liimailla muovikikkaretta, niin vaihtoehtoisesti tarvitaan Maxlok MX/T6-liima, hinta diilerilla muistaakseni luokkaa 50e)

Homma ei ollut mikään ameriikan temppu, ainoa ahdistusta aiheuttanut osuus oli roottorin poisto. Jostakin vuodesta alkaen sisemmän enskakopan valussa on huuli, joka estää roottorin ulosvetämisen ilman sisäkopan irrottamista. En halunnut irrottaa kytkintä ja koppaa, joten siloittelin dremelillä huulta sen verran että sain vanhan roottorin pois, Sen jälkeen uudet hilut sisään, näytin vähän momenttiavainta kompensaattorin pultille ja nivoin enskan kiinni. Starttauskolahdus sekä kilinät häipyivät, joten voisi kai sanoa että rahat meni mutta homma kannatti.

Vanha kompensaattori näytti olevan ihan kunnossa eli ilmeisesti vain jousipakka oli antanut periksi. Jos olisi viitsinyt purkaa asetelman ennen osien hommaamista, olisi tästäkin saattanut selvitä halvemmalla... Tosin vanhanmallisilla pienimmillä jousilla ongelman uusiutuminen lienee vain ajan kysymys, toivottavasti tämä "premium"-malli nyt pitää pintansa.

Tuli taas opittua uuttakin, vanhaan maailman aikaan olen aina kaatanut enskaan sen ameriikan litran lientä ja sillä on pärjätty, mutta tuo kinkyhän halusi "kuivaan" koppaan 1,3 litraa öljyä ja normivaihdossakin 1,1 litraa.

Laitan vielä pari kuvaa jatkoksi, tässä kompensaattorin isommat osat sekä roottori:
Kuva

'14-mallin enskakoppa, oil deflector valettuna etuosassa (jos hakee koppaa egaystä niin kannattaa tsekata että tuo löytyy, osanumerolla etsimällä tarjolle tuli myös vanhanmallisia koppia):
Kuva

Tästä näkyy mistä sisäkoppaa piti siloitella, uusi roottori jo paikoillaan:
Kuva

Ensiöveto nipussa:
Kuva
Viva Knievel!
jarrie
Viestit: 26
Liittynyt: 18:17 08.07.2011.
Paikkakunta: Kalakukkocity
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jarrie »

Tuossa aika hyvin selvitetty vuosimallien tuomaa kehitystä compensaattoriin.

https://www.youtube.com/watch?v=gkGQrTt_cRY" onclick="window.open(this.href);return false;
fxstd
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja ranze »

Mulla on se vanhanmallinen, Evossa sama kuin TC88. Voi olla ressukka lujilla 124" kanssa, jos ens talvena päivittäisi sen. Noihin vanhempiin (-94-06) ei niin kamalan paljon ole vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto olis tietty eliminoida koko härveli.

Kuva
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
akipelto
Viestit: 6
Liittynyt: 13:32 14.02.2007.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja akipelto »

FLHTI 2009 kolahtaa startissa pahasti. Onko "COMPENSATOR ASSEMBLY Part no. 40296-06A Superseded part nos: 40296-06" oikea palapeli korjata asia? Tarviiko muuta kuin litkut ja tiivisteet tuon lisäksi?
Kari 99

.

Viesti Kirjoittaja Kari 99 »

.
Viimeksi muokannut Kari 99, 22:09 26.08.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
akipelto
Viestit: 6
Liittynyt: 13:32 14.02.2007.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja akipelto »

Hyvä tietää, että kolahtaa muillakin, mutta onko noi osat oikeat? Mikä kiristimen osanumero muuten oli? Oma peli on jättänyt pari kertaa käynnistymättä, ts. lyönyt yli, ja muutenkin ensiovedon tienoilla rahisee ajossa, joten sinne pitää kuitenkin katsoa.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Jatketaan vanhaan aiheeseen, kun sopiva löytyi. Parin viikon reissu takana ja sen aikana piti pyörä viedä pajalle, kun enska alkoi vuotaa öljyä sen verran rivakasti, ettei uskaltanut kotiin ajella. HMB Berlinissä rempattiin sitten koko enska ja uusittiin kaikki tiivisteet, laakeri ja ketjunlaahain.

Kaikki hyvin, kunnes vajaa tonni myöhemmin alkoi kuulua enskan suunnalta ihmeellistä kolinaa. Erityisesti kuuluu lämpimällä koneella kun hidastaa vaikkapa motarin rampilla. Stetoskoopilla kuuntelin ja jostain kompensaattorin suunnalta se tuntuu kuuluvan. Enskan propun magneetissa oli metallimujua vaikka täysremontin jälkeen siis ajettu vähän yli tonni. Avasin enskan ja siellä kaikki näytti ihan kunnolliselta. Ei missään jälkiä, että ketju olisi hakannut mihinkään ja kompensaattorikin tuntuu tiukalta, eikä käännettäessä ole mitään välystä. Kaikki näyttää ihan kuin pakasta vedetyltä, eikä mitään oikein mitään kulumaa havaittavissa.

Voiko evon kompensaattorissa jotain hajota niin, ettei päälle näy? En vielä irrottanut kompensaattoria, kun pultti on tunnetusti tiukassa ja pitää ensin joku lukituspala viritellä. Elättelen toiveita, että kyseessä ei olisi laakerivika, kun ei nyt ole juuri innostusta isompaan remonttiin.

-98 evo Softail kyseessä. Mittarin mukaan ajettu 53 tuhatta mailia.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kampuran mutteri auennut? Ei olis ensimmäinen. Se metallimuju on helposti starttikehältä, joten ei kannata repiä peliverkkareita. Tuo vanhanmallinen kompensaattori on aika luotettava.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

ranze kirjoitti: 12:50 05.05.2019. Kampuran mutteri auennut? Ei olis ensimmäinen.
Varteenotettava vaihtoehto. Taidan pistää väliaikaisesti kiinni ja avata seuraavaksi Dynan enskan, jos siinä olisi vain kompensaattorissa vikaa. Onneksi on tuo sportsteri vielä ajokuntoisena, kun taas tuli talvi laiskoteltua eikä tehtyä mitään.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tuolla toisessa ketjussa tulikin selviteltyä Dynan kolinaa ja nähdäkseni siinä on kompensaattori hajalla. Ei vielä täystuhoa, mutta epäkuntoinen kumminkin. Nyt pitäisi laittaa tilalle uusi ja pohdinnassa kolme vaihtoehtoa:

A. SE kompensaattori, joka käsittääkseni on uudemmissa jo vakiona.
B. Edellisen tarvikeversio, jota ainakin Parts Europen kautta saa.
C. Bakerin kompensaattori

Kahteen jälkimmäiseen pitää vielä ostaa erikseen roottori, kun jousikuppi on hitsattu vanhaan kiinni. En ainakaan löytänyt tietoa, että tuota olisi saatu irrotettua järkevästi. Alkuperäisen setin lisäksi pitäisi ostaa joku taikaliima, jolla enskakoppaan liimataan muovilipare. Ah, niin ihanan kallista, varsinkin kun se mönjä on luultavasti jotain normaalia epoksia tai pu-liimaa.

Sitten on toki olemassa vaihtoehdot
D. Tarvikkeena uusi roottori jousikuppeineen
E. Alkuperäien uusi roottori jousikuppeineen
Noita en pidä kovin varteenotettavina, kun kerran on ennestään tiedossa, ettei oikein tahdo kestää.

Vaihtoehto B alkaisi itsestä tuntua järkevimmältä, kun osat saisi paikalliselta melko nopeaan. Mielipiteitä? Ehdotuksia?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja ranze »

Mulla on tätänykyä sohvassa Baker. Sehän on sitä vanhaa evomallia, vaihdoin välityksen vuoksi. En oo kenenkään kuullut haukkuvan Bakeria. Mulla on Bakerin kompensaattori, kytkin ja loikkarimallin loota. Ei mitenkään halpaa, mutta isä opetti että raha ei oo raudassa hukassa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Onhan siinä vielä vaihtoehto laittaa remmillä tuo enska, toki hinta voi olla korkea mutta ei enää ongelmia kompensaattorin kanssa.
Vastaa Viestiin