Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
Eli takapyörän irroitus, jossa akseli vedetään oikealta puolelta ulos. Tiellä on vaimennin, joka pitää irrottaa ennekuin akselipultin saa ulos.
Homman on tehnyt tähän mennessä huoltoliike, jossa viimeksi näin kiunka, vaimentimen irroitus näytti hitaalta ja hankalalta. Koska en ole akselipulttia elävänä kädessäni nähnyt, niin tuli jälikäteen hölmö kysymys mieleen, onko pultti symmetrinen ja voiko pultin tyrktää pyörän keskiöön vasemmalta puolelta?
Se tässä on taka-ajatuksena, että jo tuo onnistuu, voisi tuon homman seraavalla kerralla tehdä itsekin.
Homman on tehnyt tähän mennessä huoltoliike, jossa viimeksi näin kiunka, vaimentimen irroitus näytti hitaalta ja hankalalta. Koska en ole akselipulttia elävänä kädessäni nähnyt, niin tuli jälikäteen hölmö kysymys mieleen, onko pultti symmetrinen ja voiko pultin tyrktää pyörän keskiöön vasemmalta puolelta?
Se tässä on taka-ajatuksena, että jo tuo onnistuu, voisi tuon homman seraavalla kerralla tehdä itsekin.
Tällä mennään toistaiseksi, HD Softeil FXSTI 2006 pienillä muunteluilla.
Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
En tiedä mitä ne on siellä tehtaalla ajatelleet kun ovat vuosia laittaneet nuo akselit "väärin päin" paikoilleen. On tullut aika monesta pyörästä käännettyä akseli mutteripuoli putkeen päin, kun joskus tuli töissäkin noita ruuvailtua.
Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
OK - hieno tieto, takarenkaan vaihto tulee tietenkin eteen ensi kesänä keskellä ajokautta, joten pihalla tehtynä remppassa joutuu sen voimentimen vielä irrottamaan.
Tällä mennään toistaiseksi, HD Softeil FXSTI 2006 pienillä muunteluilla.
Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
Tehtaalla ovat voineet ajatella, että jos joku jumittaa, niin akseli kiertyy niin päin, että mutteri kiristyy. Tehdas on voinut ajatella myös sitä, että on tilaa momenttiavaimelle. Taka-akseli on syytä kiristää oikeaan momenttiin. Momenttihan on eri eripaksuille akseleille (uudemmissa paljon pinpienempi momentti).
Mutta pistäkää vaan toisin päin jos niin tuntuu.
Huoltoliikkeissä se pistetään "oikein" päin. Joku joskus epäilikin että suunta on tuo siksi että saisivat liikkeet enemmän töitä, en kyllä tätä usko.
Mutta pistäkää vaan toisin päin jos niin tuntuu.
Huoltoliikkeissä se pistetään "oikein" päin. Joku joskus epäilikin että suunta on tuo siksi että saisivat liikkeet enemmän töitä, en kyllä tätä usko.
Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
Voi olla että tehtaalla sattuu akselilaatikko ja akselinasennusvastaava olemaan liukuhihnan oikealla puolella, ja/tai vasemmalla puolella tehdään siinä vaiheessa jotain muuta hommaa, joten akseli laitetaan oikealta ettei duunarien päät kolise yhteen. Vaikka jonkunhan se mutterikin täytyy laittaa tietenkin.
Offtopic, mulla oli semmoinen 97 mallin KansanWaagen (Passat), jonka toinen alapallo oli kulunut, ja sen takia piti vaihtaa koko tukivarsi, kun on yhtä puuta se nivel varren kanssa. Lisätyötä toi se että tukivarren akseli tai pultti, jolla se siis on nivelöity apurunkoon, lähti vain yhteen suuntaan, eikä mahtunut tulemaan pois reiästä kun se otti koriin kiinni. Piti siis pätkiä se pultti siellä paikallaan. Ei siinäkään oikein muuta syytä varmaan ole kuin että tehtaalla saa oikeakätinen kätevämmin sen pultin ammuttua just siitä suunnasta irtonaiseen apurunkoon, joka sitten vasta myöhemmin nostetaan koriin paikalleen. Uusi pultti laitettiin toisesta suunnasta, meni ihan hyvin paikalleen eikä vaikuta toimintaan. Olisi mielenkiintoista tietää ohjeistetaanko tehtaan manuskassa pudottamaan apurunko irti kun vaihdetaan alatukivartta
Offtopic, mulla oli semmoinen 97 mallin KansanWaagen (Passat), jonka toinen alapallo oli kulunut, ja sen takia piti vaihtaa koko tukivarsi, kun on yhtä puuta se nivel varren kanssa. Lisätyötä toi se että tukivarren akseli tai pultti, jolla se siis on nivelöity apurunkoon, lähti vain yhteen suuntaan, eikä mahtunut tulemaan pois reiästä kun se otti koriin kiinni. Piti siis pätkiä se pultti siellä paikallaan. Ei siinäkään oikein muuta syytä varmaan ole kuin että tehtaalla saa oikeakätinen kätevämmin sen pultin ammuttua just siitä suunnasta irtonaiseen apurunkoon, joka sitten vasta myöhemmin nostetaan koriin paikalleen. Uusi pultti laitettiin toisesta suunnasta, meni ihan hyvin paikalleen eikä vaikuta toimintaan. Olisi mielenkiintoista tietää ohjeistetaanko tehtaan manuskassa pudottamaan apurunko irti kun vaihdetaan alatukivartta
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
Melkoista spekulointia, jos pyöränlaakerit niin pahasti jumittaa että ottavat akselin mukaan pyörimään ei mutteri enää pelasta vaan rengas alkaa olla jo lukossa. Ja rasvaamalla akselin myös kannan alta voi sen momenttiavaimen laittaa myös akselin päähän.
Eikä tuo ameriikan oikeuskaan mitään tuollaiselle seikalle mahda, kun joka mallissa ei tuota ongelmaa ole. Sitäpaitsi useimmissa malleissa on sokka vielä varmistamassa ettei mutteri karkaa.
Eikä tuo ameriikan oikeuskaan mitään tuollaiselle seikalle mahda, kun joka mallissa ei tuota ongelmaa ole. Sitäpaitsi useimmissa malleissa on sokka vielä varmistamassa ettei mutteri karkaa.
Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
Sepä se, tuohon tapaan huolletuissa pyörissä on melko monta muutakin huolenaihetta kuin se kummalla puolella taka-akselin mutteri on.
Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
Nuo akselimutterin kiristysmomentit kun vielä saisi, kun en löytänyt niitä. Etupyörässä se oli muistin mukaa 80-88 Nm. Mikähän se tapyörän tiukkuus on?
Tällä mennään toistaiseksi, HD Softeil FXSTI 2006 pienillä muunteluilla.
Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.
81...88 Nm
Juu ja tosiaan muistutukseksi, että erot voivat olla aika isot. 2007 alkaen paksummalla akselilla Softailin servicemanuaalissa sanotaan taka-akselin kiristysmomentiksi 128,8-142,5 Nm. Mutta tätä ei tuolle vanhemmalle!
Juu ja tosiaan muistutukseksi, että erot voivat olla aika isot. 2007 alkaen paksummalla akselilla Softailin servicemanuaalissa sanotaan taka-akselin kiristysmomentiksi 128,8-142,5 Nm. Mutta tätä ei tuolle vanhemmalle!