Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
No niin - kunhan teiden suolaus alkaa Fat Boy siirtyy sisätiloihin jollei tule jotain upeita kuivia ajokelejä. Kysymys kuuluu - millä opetella talvella paremmaksi kuskiksi kesää varten eli jarruttelut ja vähän sladissakin. Mitään kaahailuhimoa ei ole - vauhti lisääntyy taitojen myötä. Ykköskriteeri ett jalat ylettyy maahan. Mielellään sähköstartti - rapakunto kun on. Soratietä ja hiekkakuoppaa riittää ja pellonpohjaakin. Sain hyviä vinkkejä UrpoTJ:ltä eos:ssa ja nyt sitten sopivaa treenipyörää katselemaan. Piikki vai 250cc vai mitä muuta olisi - kommentteja kokeneemmilta. Käytetty siis tietty. Kun ainoa kokemuspohja toi fättäri 10000 km ja tää kulunu kausi. Ajoa en halua lopettaa, kylmä märkä lumi ei hidasta siihen on varusteita. Mönkkäriä ei sit tarjoilla se on jo.
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Hyvä, kysele vaan. Täältä forumilta saat asiallisia vinkkejä. Hattua täytyy sinulle nostaa, niin innolla ja vauhdilla olet aloittanut ja selvästi saanut hommaa hanskaan. - Sen verran tässä tarkennan ennen kuin tulee muilta noottia, että sanoin aika tiukan mielipiteen, että talviajoon liukkaalla lumella ja jäällä liikenteessä ei kyllä kannata ainakaan pariin ensimmäiseen vuoteen ryhtyä. Tarvisi saada asiota vähän kuin refleksien tasolle. Kilometrit auttavat mutta se vaatii myös aikaakin.
Soraa kyllä suosittelin, siellä ajotekniikka paranee. Tulee varmuutta tilanteisiin joissa pyörä vähän liikkuu epämääräisesti, pyörät menee lukkoon jarruttaessa, perä liiraa ym.
Nyt vaan hyviä ehdotuksia ajokeiksi joissa koivet yltää maahan. Kaikki ns. seikkailupyörät ovat tässä mielessä minullekin (186 cm) ikäviä. No, ne eivät käy tuohon leikkiin painonsakaan takia, yli 200 kg on ihan liikaa tähän treeniin. Samoin taitavat crossipyörätkin olla turhan korkeita? Näitä en kyllä tunne.
Soraa kyllä suosittelin, siellä ajotekniikka paranee. Tulee varmuutta tilanteisiin joissa pyörä vähän liikkuu epämääräisesti, pyörät menee lukkoon jarruttaessa, perä liiraa ym.
Nyt vaan hyviä ehdotuksia ajokeiksi joissa koivet yltää maahan. Kaikki ns. seikkailupyörät ovat tässä mielessä minullekin (186 cm) ikäviä. No, ne eivät käy tuohon leikkiin painonsakaan takia, yli 200 kg on ihan liikaa tähän treeniin. Samoin taitavat crossipyörätkin olla turhan korkeita? Näitä en kyllä tunne.
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Kyllä hän on tietoinen. Siinähän se "vahinko" tapahtuikin, kun tuli hönöpäiten noita valokuvia näytettyä. (Juttuhan lähti oikeasti siitä, että kehuin HD:n vilkkuautomatiikkaa ja sanoin että Buellilla ajaessa vilkut vaan joskus unohtuvat päälle. Ja sitten...) Ulysses on vaan aloittelevalle soraräppäilyyn liian painava, n. 230 kg ja helvatin korkea. Ei ulotu minullakaan jalat kunnolla maahan vaikka on madallettu penkki.
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Joo sen verran päässy yön aikana asiassa eteenpäin että liityin prätkäkirahviin josta tietoa kursseista ymv. Motojyskyllä pääsee kokeilemaan KTM Freeride enduroilla jotka normaaleja matalampia. Suht tyyriitä vaan näyttivät olevan. Löytyi myös monta HD/customeilla kesät ajelevaa jotka talvisin painaa enskoilla. Naisryhmä Rapakat sivustolla on paljon tietos enskoilla ajaville naisille. Haen kuitenkin omaks iloks lähimaisemissa ajettavaa ihan tohon oman ajotaidon lisäämiseen. Koska oma HD on se itselle tärkein ja mieluiten siihen upottaa kaikki liikenevät rahat niin tää talviosasto lähinnä vaan ajotuntuman täydennys ja taitojen lisääminen yleensä ajossa. Kaikki kommentit ja muiden kokemukset on mieluisia koko ajan ymmärrys lisääntyy. Ajoa vaan kunhan sopiva pyörä löytyy.
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Honda CA 500 Rebel
Matala ja painopiste tosi alhaalla. Vois varmaan ajella talvella jalat maassa sladissa mankin tapaan. Painaa sekin 185kg, mutta tosiaan paino ei tunnu. Siihen tuollaiset nastakummit kuin Urpon Ulysseessa. Olen tuollaisia pari Moto-Seinäjoessa luovutushuoltanut ja koeajellut....kevyt on ja todella helppo käsitellä, kääntyy melkein itsensä ympäri.
Etuloksun varmaan joutuisi vaihtamaan vähemmän rengasta nuolevaan malliin.
Tämän vuoden tulokas, joten käytettynä ei varmaankaan vielä hetkeen löydy.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... l%2017.htm
Matala ja painopiste tosi alhaalla. Vois varmaan ajella talvella jalat maassa sladissa mankin tapaan. Painaa sekin 185kg, mutta tosiaan paino ei tunnu. Siihen tuollaiset nastakummit kuin Urpon Ulysseessa. Olen tuollaisia pari Moto-Seinäjoessa luovutushuoltanut ja koeajellut....kevyt on ja todella helppo käsitellä, kääntyy melkein itsensä ympäri.
Etuloksun varmaan joutuisi vaihtamaan vähemmän rengasta nuolevaan malliin.
Tämän vuoden tulokas, joten käytettynä ei varmaankaan vielä hetkeen löydy.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... l%2017.htm
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Nuo Continentalin TCK80 ovat tosi hyvät sorarenkaat ja jopa yllättävän hyvät asfaltillakin. Kuluvat vaan asfalttiajossa nopeasti. Aika pulleaprofiiliset renkaat tuossa Hondassa, voisi mahtua TCK80 pyörimään jopa noilla loksuilla. Buellista jouduttiin takarapakaarta vähän nostamaan ja eteen tehtiin ihan uusi sen tyhmän alkuperäisen tilalle.
Mutta ketjun aloittaja ei toivottavasti tarvitse nastoitettuja versioita vielä pariin vuoteen...
Mutta ketjun aloittaja ei toivottavasti tarvitse nastoitettuja versioita vielä pariin vuoteen...
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Mikä tahansa 90-luvun kevari lienee hyvä tähän tarkoitukseen. Ne eivät ole hinnan kiroissa, joten ei harmita kun kumminkin menee yksi kappale opetellessa. Ylimääräiset muoviosatkin ovat varmasti tippuneet jo pois. Vakuutus tuollaiseen on halpa ja vuodenaikahinnoittelulla talvikuukaudet ovat käytännössä ilmaiset jos yhtiö antaa hyvityksen liikennekäytöstä poiston ajalta.
Viimeksi muokannut Veijo Esso, 15:22 02.10.2018.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Eikös 1 mukisia enskoja ole pilvin pimein tarjolla, hinnat alkaa karkeasti 1500€.
Nelareissa yleensä startti löytyy, ei ihan kaikissa. Korkeuttakin voi laskea hiukan jos haluaa. Nastat tai piikit alle ja lumi pöllyää.
Nelareissa yleensä startti löytyy, ei ihan kaikissa. Korkeuttakin voi laskea hiukan jos haluaa. Nastat tai piikit alle ja lumi pöllyää.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Selvitä myös vakuutuksen hinta haluamaasi pyörään. Liikennevakuutus on oltava, vaikka pyörä ei olisi rekisterissäkään. Ilman vakuutusta voi ajaa vain suljetulla alueella, mökkitiet ja pellot, metsäpolut eivät ole semmoisia. Varsinaisiin Enska/crossi pyöriin maastoliikennevakuutus voi olla jopa tuhansia euroja vuodessa. Joten: Sporsteri harkintaan, on halvat vakuutukset, painopiste matalalla jne. Useampi clubilainenkin rällää semmosella.
Street Bob
MT-350
sportster/sivari
MT-350
sportster/sivari
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Ei pidä paikkaansa. Vakuutusta ei tarvita liikennekäytöstä poistetulle ajoneuvolle.
Eikä muuten voi. Liikennevakuutus on silloinkin pakollinen. Aiemmin säännöksissä oli tulkinnanvaraa, mutta uuden liikennevakuutuslain myötä ei ole. Pääsääntöisesti kaikki yli 25 km/h kulkevat värkit on vakuutettava. Vakuutusyhtiöt tarjoavat erikseen vakuutuksia noihin rekisteröimättömiin.
Tässä vielä linkki lakitekstiin, jos haluaa lukea tarkemmin asiasta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
No projekti etenee ja tännekin tullu hyviä huomioitavia kommentteja. Sain buukattua Jyskylle Riksuun puolentoista vkon päähän testitreenit KTM Freeridella siinä löytyy madallettu versio. Saa vähän käsitystä millaisia ajettavia noi on ja samalla niitäkin ajokamppeita kokeiltua. Tosiaan nyt ainakin ideana hommata suht edullinen omien taitojen lisäämiseks erityisesti soralla ja talvella. Edetään sillee maltilla ja järjellä. HD on kuitenkin se juttu ja sen varusteluun mieluummin rahat upotan. Tilasin just fättäriin vakionopeussäätimen
ja jatketut vilkkunapit. (Oon välillä sählännyt ton oikeen vilkun kans motarilla kovemmassa vauhdissa omalle kaistalle palatessa ja vauhti hidastunu kun ei nappi ja peukalo kohtaa). Edelleen kuuntelen kiinnostuneena kommentteja talviajoon soveltuvista
ja ajelen fättärillä kunnes suolaus alkaa.
ja jatketut vilkkunapit. (Oon välillä sählännyt ton oikeen vilkun kans motarilla kovemmassa vauhdissa omalle kaistalle palatessa ja vauhti hidastunu kun ei nappi ja peukalo kohtaa). Edelleen kuuntelen kiinnostuneena kommentteja talviajoon soveltuvista
ja ajelen fättärillä kunnes suolaus alkaa.
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Mistähän me nyt ollaan erimieltäVeijo Esso kirjoitti: ↑09:36 03.10.2018.Ei pidä paikkaansa. Vakuutusta ei tarvita liikennekäytöstä poistetulle ajoneuvolle.
Eikä muuten voi. Liikennevakuutus on silloinkin pakollinen. Aiemmin säännöksissä oli tulkinnanvaraa, mutta uuden liikennevakuutuslain myötä ei ole. Pääsääntöisesti kaikki yli 25 km/h kulkevat värkit on vakuutettava. Vakuutusyhtiöt tarjoavat erikseen vakuutuksia noihin rekisteröimättömiin.
Tässä vielä linkki lakitekstiin, jos haluaa lukea tarkemmin asiasta.
Just, ei tietenkään tarvita, kunhan et aja sillä. Osakasko on silti hyvä pitää voimassa,eli palo -ja varkaus. Jos kuitenkin ajat ja käry käy, tulee maksut monikertaisena.
Street Bob
MT-350
sportster/sivari
MT-350
sportster/sivari
Re: Mikä pyörä talvitreeniin- kylmä ei kauhista
Crossi peleissä voi tosiaan olla vakuutus todella kallis. Tarkoitin juuri noita katu enskoja joita löytyy varsinkin Japseja paljon, piikistä sinne 800 cc.
Noihin nykyään vakuutus edullinen. Yleensä yksimukisia nelareita, löytyy myös twinejä ja V-2:sia. Bemarista, Kotareita, Aprilia löytyy myös. Noilla ajetaan aika yleisesti myös talvella hiekkateillä lumi/jää pinnalla. Laita vaikka Googleen Pohjolan kurapyöräilijät.
Noihin nykyään vakuutus edullinen. Yleensä yksimukisia nelareita, löytyy myös twinejä ja V-2:sia. Bemarista, Kotareita, Aprilia löytyy myös. Noilla ajetaan aika yleisesti myös talvella hiekkateillä lumi/jää pinnalla. Laita vaikka Googleen Pohjolan kurapyöräilijät.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...