Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Kyllä kaikki umpikypärät vaan huurtuu tuon visiirin osalta enempi tai vähempi. Ainakin valoissa tai hiljaisemmassa vauhdissa. Ainakin sateessa.
Yleensä ajaessa hiukan kovempaa ilmanvirta pitää näkyvyyden kunnossa.
Voi käyttää kuonokoppaa, auttaa jonkin verran.
Tai sitten avoämpäri, ei huurru.
Visiiriin fairia auttaa jonkin verran.
Pinlokitkin tahtoo huurua sateella ainakin hiljaisissa nopeuksissa. Esim. Arain ja Shoei potat joissa yleensä tuo on jo vakiona.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1616
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Mulla pinlock:lla varustettu visiiri ei ole kyllä alle +5 asteen juuri ajossa huurtunut. On aika hyvä ilmanvaihto visiiri kiinni asennossakin. On saattanut liikennevaloissa tosiaan huurtuakin, mutta on heti liikkeelle lähdöllä selvinnyt.

Pinlock on kyllä verraton leksintö. Vielä kun saisivat sen sisäpinnan niin ettei olisi ihan niin arka raappiutumaan.

Jos jätän visiirin sateessa vähän raolleen niin sitten alkavat vesipisarat valua visiirin yläreunasta raosta visiirin sisäpintaakin pitkin. Kovassa sateessa ei auttaisi raottaa visiiriä tai avata kypärää. Paikallaan sitten kyllä voi visiiri huurtuakin kun sitä avaa...
Avatar
Pekka L
Viestit: 423
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Pyörästä riippuen käytän välillä myös umpikypärää, mutta pääsääntöisesti aina visiiri auki ja siksi mulla on joko Reiskat tai huonommalla kelillä keltaiset lasit silmillä. Aina pitäis olla jotain silmien edessä, hiljasemmassakin vauhdissa!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1616
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Juu kyllä silmien edessä jotain aina pitää olla. Mulla on muovilinssiset rillit jotka ihan kävelyvauhdissa riittävät, mutta heti muuten on visiiri joko kiinni tai raollaan.

Nuorempana kun ajeltiin, ei oikein ollut umpikypäriä. Ne vanhat v. 1970 ostetut AGV:t ovat vielä muistona tallessa. Nepparikiinnitteinen muovinen visiiri oli jo kyllä silloinkin. Nykyään olen vannoutunut umpikypärän käyttäjä.

Tuon näköiseksi meni kypärä kun porovainaan kanssa 2015 kohdattiin. Ensin menin vähän asfaltilla ja sitten vähän pientareella. Itse päättelen jäljistä että olisi naama muuttunut kyllä eri näköiseksi jos olisi ollut avokypärä.
Kuva
Näkyyköhän laittamani kuvat muille, kännykässäni näkyvät, tietsikassani eivät?
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pave. »

UrpoTJ kirjoitti: 11:09 10.09.2018.
Näkyyköhän laittamani kuvat muille, kännykässäni näkyvät, tietsikassani eivät?
Kyllä tuossa kuvassa Pertti näkyy (siis Schupertti)!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Jerry lee kirjoitti: 20:39 09.09.2018. Visiiriin fairia auttaa jonkin verran.
Täh? Kerro tästä fairikikasta lisää.
UrpoTJ kirjoitti: 11:09 10.09.2018. Näkyyköhän laittamani kuvat muille, kännykässäni näkyvät, tietsikassani eivät?
Näkyy tietsikalla, mun kännykällä ei näkynyt.
Pekka L kirjoitti: 07:28 10.09.2018. Pyörästä riippuen käytän välillä myös umpikypärää, mutta pääsääntöisesti aina visiiri auki ja siksi mulla on joko Reiskat tai huonommalla kelillä keltaiset lasit silmillä. Aina pitäis olla jotain silmien edessä, hiljasemmassakin vauhdissa!
Todellakin, aina pitää olla jotain silmien edessä. Jouduin käymään hakemassa lääkäristä lääkekuurin, kun ajelin polkupyörällä ja sain ötökän silmään. Tai aika montakin ötökkää kesän aikana, mutta yksi niistä aiheutti sitten tulehduksen silmään. Pitäs käydä hommaamassa jotkin ajolasit, vaikka umpikypärällä ajelenkin. Vois sitten huonolla kelillä luukkua avata vähän reilummin. Nimittäin pieni rako alalaidassa ei kyllä auttanut, kun aamusta ajelin ajotuntia.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Kävin moikkaamassa lomareissulta palannutta Porstersonia ja totesin, että kytkin on tosi jäykkä verrattuna autokoulun pyörään. Tolle ehkä voi ja täytyy tehdä jotain, kun eihän mun käsivoimat riitä tota puristamaan. :roll:
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Fairia hinkataan visiirin sisäpuolelle (ei tietenkään naarmuteta sitä) ja huurut pysyy paremmin poissa. Toimii myös lasien kanssa.
Avatar
Pekka L
Viestit: 423
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Hommaa tosiaan samoin tein kahdet lasit, aurinkoiselle ja sateiselle kelille omansa.
Eräs tällekin palstalle kirjoitteleva myy kunnollisia laseja nettimyyntinä. Itse juuri ostin häneltä uudet keltaiset, on litteät sangat ja kaareva muoto, biker-tyyliin! Suosittelen!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Pekka L
Viestit: 423
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Sari S kirjoitti: 20:21 10.09.2018. Kävin moikkaamassa lomareissulta palannutta Porstersonia ja totesin, että kytkin on tosi jäykkä verrattuna autokoulun pyörään. Tolle ehkä voi ja täytyy tehdä jotain, kun eihän mun käsivoimat riitä tota puristamaan. :roll:
Kyllä siihen kevennystä on saatavana, joku CLUTCHLITE (SOFT):
Kytkinkeventäjä mikä helpottaa kytkinkahvan painamista. Sopii Big Twin 1987 ---> ja Sportster 1994 --->.
Löytynee alan liikkeistä.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 20:21 10.09.2018. Kävin moikkaamassa lomareissulta palannutta Porstersonia ja totesin, että kytkin on tosi jäykkä verrattuna autokoulun pyörään. Tolle ehkä voi ja täytyy tehdä jotain, kun eihän mun käsivoimat riitä tota puristamaan. :roll:
Osassa japseja on nestetoiminen ktkin, joka on kevyt...
Nyt vaan kerrot isännälle, että kytkin on jäykkä, niin eiköhän jotain tapahdu.... ei se kuitenkaan halua että emännän hauis ja sormilihakset on vahvoja... :lol: :lol: :lol:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pekka L kirjoitti: 21:39 10.09.2018. Hommaa tosiaan samoin tein kahdet lasit, aurinkoiselle ja sateiselle kelille omansa.
Eräs tällekin palstalle kirjoitteleva myy kunnollisia laseja nettimyyntinä. Itse juuri ostin häneltä uudet keltaiset, on litteät sangat ja kaareva muoto, biker-tyyliin! Suosittelen!
Kiitos suosituksista ;) Taisin yrittää Sarille rivien välistä sivulauseessa vinkatakin, kun kävivät tallillani, olisi pitänyt tyrkyttää suoraan :) No siinä oli niin monta asia alyhyessä ajassa, ettei kaikkea ehtinyt.

Mutta tosiaan ne tarkoittamasi lasit toimivat hyvin sekä avo- että umpikypärällä ja ne litteät sangat ovat parhaat itsekin testaamani kypärän sisällä. Jos on tumma visiiri, pärjää pelkillä keltaisilla, mutta kirkkaalla visiirillä tosiaan kahdet. On erittän kurjaa ajaa illalla/yöllä mustilla laseilla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1100
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Löytyyhän Sportsteriin myös muunnossarjoja nestekytkimelle. Sitten ainakin on kevyt käyttää. Tai sitten talven kun puristelee tennispalloa vasemmalla kädellä, niin keväällä kytkin on höyhenen kevyt. :lol:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nestekytkin ei aina tarkoita kevyt kytkin. Kokeilkaapa vertailevasti uusien mallien kytkimiä. Itse ainakin olen tehnyt sellaisen huomion, että M8:n vaijerikytkin on kevyempi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Toissa kertaiselle ajotunnille otin oman kypärän ja visiiri ei huurtunut ollenkaan. Kyseisenä aamuna satoi vettä, joten en tiedä, johtuiko kypärästä vai säästä, että visiiri pysyi huuruttomana. Kunhan testailen omaa kypärääni erilaisissa säätiloissa. Voihan se olla, että on parempi kuin autokoulun kypärä.

Suojalasit tosiaan pitää hommata, sekä ne aurinkolasit että hämärämmälle kelille sopivat. Joskus kuitenkin ihan varmasti se visiiri huurtuu. Itse kyllä tykkäisin pilvisellä säällä ajaa ihan kirkkailla laseilla. Mun kypärässä on se semmoinen tummempi visiiri, jonka voi laittaa silmien eteen. En tykkää siitä yhtään. Jotenkin se jää hassusti puolitiehen, että häiritsee mun näkökenttää. Eli mieluummin ihan vaan aurinkolasit kypärän sisään aurinkoisilla keleillä. Joe Coolin mainokset on noteerattu ja sivuja vilkuiltu. :wink:

Mä mietin sitä kytkintä, että voisko jollain ihan vaan säädöllä, rasvauksella tms. saada sitä vähän herkemmäksi? Mies kyllä sanoi, että on kevyempi ajossa kuin paikallaan puristellessa. Mä kun en ole vielä päässyt ajamaan sillä. Ja kotoa löytyy myös ne sellaiset kahvat, joita voi talven puristella. :D

Inssiajo nro 1 lähestyy kovaa vauhtia... Jännitys kasvaa!
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Vastaa Viestiin