Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Tänään oli taas ajotunti. Uusi ope ja uudet kujeet. Omalla opella ei ollut kalenterissa tänään tilaa. Käytiin ajelemassa rauhallisia teitä Espoossa ja vähän pääsin laittamaan isompia vaihteita silmään kiihdytyskaistalla. Opettajan palaute oli, että muuten ihan ok, mutta vauhtia pitäis saada lisää. Häh, ajoinhan mä yli 70 kymppiä kiihdytyskaistalla. :lol: No joo, oikeasti pitäs vaan uskaltaa vääntää sitä hanaa rohkeammin. Ehkä ensi kerralla. Ja liikennevaloissa olis hyvä, jos vihreillä pääsis muutkin tien yli kuin minä.

Homma etenee. Mun mielestä liian hitaasti. Mutta eteenpäin sano mummo lumessa.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:29 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Porsterson palasi kesäreissultaan ja nyt hällä on uudet kaatumaraudat. Raudat ei kyllä äkkiseltään mun silmiä hivele, mutta en mä niitä ulkonäkösyistä laittanutkaan. Kaipa niihin silmä tottuu. Ja kunhan sais takalaukut paikoilleen, niin tasapainottaisi etupään leveää vaikutelmaa.

Mutta mä niin haluisin jo päästä ajelemaan Hukkerilla. Ehkä on ihan pakko ajaa hidasajolla pihan poikki muutaman kerran tässä joku päivä. Samalla vois pari kääntymisharjoitusta suorittaa. En kestä tätä kortin odottamisen tuskaa!
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:29 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

:lol:

Mitä enemmän ajotunteja takana, sitä enemmän mua kuumottaa päästä omaa pyörää testaamaan.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pera
Viestit: 559
Liittynyt: 12:57 14.05.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pera »

-Harikka- kirjoitti: 22:30 06.09.2018.
Sari S kirjoitti: 21:56 06.09.2018. ... En kestä tätä kortin odottamisen tuskaa!
Muistelu mopoajoilta, tiiän tunteen tavallaa. Joulukuussa syntyneenä piti oottaa pari kuukautta, uus mopo tallissa. Isä pisti mopon lukkoo, etten mie ajanu enneku ikä riitti :lol:
Itse pääsin mopon sarviin jo 13-vuotiaana broidin vanhalla Oglaendilla. Vähän ihmettelin itsekin kyllä, että mikseivät vanhemmat puutu siihen mitenkään :D . Salaa koetin ajella,mutta kyllä ne sen huomasivat.
Loud valves save lives
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 21:18 15.08.2018.saattaa hyvinkin päästä toiselle vuosikymmenelle. Sitten on varmasti niin kovettunut, ettei käytännössä voi kulua enää ajamalla.
Tästä nyt hieman omakohtaista kokemusta tältä viikolta. Ajoin juuri pidemmän lenkin 2010 mallin matkalehmällä. Lähtiessä oli 11000 mailia ajettu, renkaat toki alkuperäiset 09-vuodelta, eli liki 10 vuotta ikää.

Hyvin kuluivat, kun matkaa kertyi ja kaasua väänsi. 15000 mailin kohdalla alkoi kulumismerkki olla takana tasassa ja vaihdatin renkaan. Lähtiessä oli vielä 2-3 mm varaa. Etusessa ei ollut ongelmaa ja pinta riitti. 17000 mailin kohdalla etunen alkoi täristää selvästi ja piti panna vaihtoon, vaikka kulumismerkkiin oli varaa. Kuvio oli kulunut epätäsaisesti viimeisillä tuhansilla.

Toki pyörä parani uusilla kumeilla, mutta mitään liukkautta ei tuntunut vanhoillakaan, vaikka välillä vettä tuli ihan kaatamalla. Jokaisessa kiihdytyksessä rengas piti ja ABS ei montaa kertaa pärähtänyt, muutama nopeampi jarrutus aiheutti risteyksiin tullessa ABS:n aktivoitumisen, mutta jokaisessa risteyksessä on kyllä paljon likaa asvaltilla. Eli panen sen pärähdyksen kyllä lian piikkiin, en renkaan.

Orggikset olivat H-D Dunlopit ja samanlaiset menivat uusina alle.

Tuon orggisrenkaan ikuisuuden panen sen piikkiin, että jos renkaalla ei ole 20 vuoreen ajettu kuin muutama tonni, niin usein ajokäytös ei muutu ja silloin ne ovat ikuiset. Mutta jos uusi omistaja alkaa tosissaan ajaa, niin kyllä se kuluu. Tallissa seisoessa ei.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Joo. Mieheni mukaan mun Sportsterin vuosikertarenkaat on pitäneet ihan hyvin ja jopa pienellä sateella ajellut. Minä aion kuitenkin ne talven aikana vaihdattaa uusiin. Jos nyt syksyllä pääsen vielä ajelemaan, niin silloin noilla vanhoilla mennään. En ole suuntaamassa motarille niillä. Ihan vaan jos lähialueen pikkuteillä testailisi, miten se Porsteri lähtee liikkeelle, pysähtyy ja kääntyy. :)
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Joe Cool kirjoitti: 19:45 04.09.2018.
pp99 kirjoitti: 22:23 15.08.2018. Omat HD-renkaat täyttivät juuri viisi vuotta ja sateen jälkeisellä
asfaltilla, joka oli lähes kuiva, sain liikennevaloista pyörän
sutimaan pelkällä kaasun käytöllä vielä kakkosvaihteellla, eli
en tule ajamaan "polvi maassa" näillä renkailla.
Kyllä siinä asvaltilla on täytynyt olla öljyä/naftaa/hiekkaa/pölynsidonta-ainetta tai mitä hyvänsä kitkaa pienentävää. Ei se 5 vuotta vanha rengas kertakaikkiaan voi aiheuttaa sitä, että kakkosella sutii näillä painolla ja tehoilla. Minulla on '86 softailissa vuoden 2000 H-D Dunlop renkaat alla, koska pyörä seisoi 15 vuotta edelleisellä omistajalla. Kerran on tänä kesänä rengas sutinut 1500 km ajossa, kun koko kaista oli tietyön takia jossain harmaassa liemessä 50 m matkan. Muuten ei sateessa eikä helteessä.
Tähän en ota sen enempää kantaa, kuin siltä osin, että työhöni liittyvässä asiassa olen seurannut 18-vuotta erään koneen osan
pinnoituksen kovettumista. jota mitataan Shore-arvolla. Samaa käytetään renkaissa. Pystyn käsivaralta arvioimaan Sh-arvon ehkä 5% toleranssilla. Vanhat ovat aina kovempia.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Oon yrittänyt pidätellä, mutta lopulta on pakko ottaa kantaa, eli ensin Joe Cool'in tekstistä lainaus: Ei se 5 vuotta vanha rengas kertakaikkiaan voi aiheuttaa sitä, että kakkosella sutii näillä painolla ja tehoilla.

Nimittäin kostealla asfaltilla Milwaukee-8 kyllä sutii kakkosella, pelkällä kaasulla! :mrgreen:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pekka L kirjoitti: 21:59 08.09.2018.Nimittäin kostealla asfaltilla Milwaukee-8 kyllä sutii kakkosella, pelkällä kaasulla! :mrgreen:
Jos ne ovat asentaneet niihin vanhaa varastoa olevat renkaat ikäänkuin antamaan luvattua tehokkuuden tunnetta :mrgreen: :mrgreen: Ei näihin kauppamiehiin ole luottamista :lol: :lol:

No en epäile, etteikö sutisi, itse en ole viitsinyt ruveta edes kokeilemaan kostealla kovia kiihdytyksiä. Yksi tuttu nainen kippasi kostealla suojatiemaalauksesta pyöränsä ja molemmat kädet pakettiin, toiselta puolelta solisluu ja toiselta sormi. Elämä oli aika hankalaa sen jälkeen aikansa. Se tehohirmu oli muuten 535 Virago ;) eikä luultavasti edes Dunloppeja alla :)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:29 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti: 10:22 09.09.2018. Alottelevien paikkerittarien/paikkereitten on hyvä ottaa tääki huomioo, ei oo tainnu tulla aikasemmi esille :idea:
Satteella suojatiemaalaukset on tosi liukkaita :!:
Jep, tytärtä kun opetin opetusluvalla kevarikorttiin muinoin, niin ensimmäisiä opetuksia oli se maalausten välttäminen. Oli vielä hyvin muistissa se kaverin kolhu. Tyttärellä sitten inssiajo sattui kovaan sateeseen ja inssi kehui vielä ajon jälkeen, että tosin hyvin väistelit ajoratamaalaukset :) Ei ollut mennyt oppi ojaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Ajoratamaalausten liukkaudesta sateella kerrottiin autokoulun teoriaosuudessa ja kysyttiin koekysymyksissä. Vielä en ole päässyt sadekelillä ajoa testaamaan, kun aina on ollut kuiva keli mun ajotuntien aikaan. Toivottavasti ei sit ekan kerran sada vettä, kun on inssiajo. :roll:

Kypärän visiirin huurtuminen on kyllä ongelma kostealla kelillä, joita on näin syksyllä runsaasti, vaikkei vettä sadakaan. En tiedä, olisko mun oma kypärä parempi. Olen kuljetusteknisistä syistä ajellut autokoulun kypärällä ja sen visiiri kyllä huurtuu herkästi aika lailla pahasti. Ei tarvii kuin vähän lämmintä ilmaa hönkiä, niin on ruutu sumeana.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 18:09 09.09.2018.
Kypärän visiirin huurtuminen on kyllä ongelma kostealla kelillä, joita on näin syksyllä runsaasti, vaikkei vettä sadakaan. En tiedä, olisko mun oma kypärä parempi. Olen kuljetusteknisistä syistä ajellut autokoulun kypärällä ja sen visiiri kyllä huurtuu herkästi aika lailla pahasti. Ei tarvii kuin vähän lämmintä ilmaa hönkiä, niin on ruutu sumeana.
Monesti auttaa kun pitää visiiriä muutaman millin auki alalaidasta.........
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vastaa Viestiin