Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Hieman yli 10 tkm Street Gliden koeajoa, josta noin puolet Jenkeissä ja puolet kotimaassa, on osoittanut, että on parempi vältellä kolmi ja nelinumeroisia teitä. Sama tuli todettua low-mallin Ultran 36 tkm:lla. Molemmissa on jo käsipyörällä säädettävä vasen iskunvaimennin /jousi, joka sinänsä lienee aivan hyvä kampe, mutta joustovara loppuu auttamatta kesken. Kun ei ihan kokonaan viitsisi siirtyä ajamaan endurolla ja pikkuteiden kunto koko ajan huononee, on herännyt ajatus laittaa taakse pitempi iskari / jousi, lähinnä siis ultran vastaava. Osaisko joku sanoa, onko mitään estettä tehdä kyseinen muutos?
Dyna FXDCI
Avatar
Papi
Viestit: 27
Liittynyt: 18:18 15.02.2011.
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja Papi »

Saman todennut kanssa omalla Street Glidellä noita kuoppaisia teitä ajellessa. Välillä pomppaa mukavasti ylös satulasta. Epäilin, että takaiskarien paineet ois viturallaan, mutta taitaakin olla vika sitten ihan iskareiden riittämättömyydessä.
- - - - - - -
-FLHXI 2010
-XLH 1988
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Käyväthän ne Ultran iskarit sinne, mutta ei se puolen tuuman pituusero juuri mitään auta, ihan yhtä huonoa tavaraa ne ovat kovassa käytössä. Wilbersin setti, niin rupeaa toimimaan,
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Lueskelin tuossa Joen hyvää raporttia Electran jousituksen ja iskunvaimennuksen parantamisesta. Sinänsä keula tuntuu uudessa pyörässä hyvältä, eikä takapääkään kovin helposti lähde pomppimaan. Mutta kun ajat 10 cm:n routapattiin, takapää ja kuski pomppaa ilmaan. Takana tulijalta tulee kypärään kommenttia: jaa, taisit taas ottaa pompun. Onko Wilberssin vaimennuskyky niin hyvä, että pysytään tiessä, kuitenkaan joustomatka ei taida kasvaa juurikaan?
Dyna FXDCI
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

oikari1 kirjoitti: 12:25 07.08.2018.Onko Wilberssin vaimennuskyky niin hyvä, että pysytään tiessä, kuitenkaan joustomatka ei taida kasvaa juurikaan?
Joustomatka ei kasva kuin sen puolisen tuumaa, jos menee tuohon Electran mittaan vaikka Wilbersissä. Tai en minä tiedä, paljon se todellisuudessa kasvaa orggikseen. Mutta ei se ainakaan lyhene.

Eihän mikään iskari tee routapatista olematonta, mutta jousen laatu ja progressiivisuus vaikuttavat siihen, miten jysähtää ja ennenkaikkea iskunvaimennuksen laatu siihen, että miten pomppaa sen jälkeen.

Se orggis keula ei pompauta, eikä lyö normalaisti pohjaankaan, niiaa vaan löysästi pienssäkin pompussa tai jarrutuksessa. Kun vaihdoin Wilbersin jouset ja Ricorin tatit keulaan, keula muuttui fiksatun takapaan kanssa samaksi pariksi.

Siinä orggis keulassa ei ole kyllä mitään hyvää sisällä, välttävää vain. 49 mm keulasta jätettiin jopa irralliset vaimenninelementit pois (kustannussyistä?), vaikka sellaiset olivat matkalehmissä 2013 asti 41 mm keuloissa. Nyt siellä on vaan pillin päässä limppu, joka on peräsin kaiketi 50-luvulta, kun springeristä luovuttiin.

Ricor on elementti, joka asetetaan lisävaimentimeksi sen limpun ja jousen väliiin. Lisääntynyttä vaimennusta kompensoidaan ohuemmalla 10W öljyllä.

Jousi siellä on progressiivinen, mutta veltto. Kun painaa jousta kasaan kädellä ja vertaa vaikka Wilbersin jouseen, ero on suuri ja se tuntuu juuri yhtä suurelta, kun vetää ensimmäisen kerran jarruvivusta. Keula ei enää sukella, vaan joustaa jämäkästi.

Wilbersin zerofriction-jousi on kiillotettu ja aiheuttaa vähemmän kitkaa putken sisällä. Hifistelyä vai ei, mutta kun 49 mm keulassa öljynvaihtoproppu on poistetu, niin mitä vähemän kitkaa, sen vähemmän irronnutta alumiinimujua öljyssä.

Nyt olen ajellut tänä kesänä 8500 km 2016 lehmällä Wilbersin setti alla, eikä kertaankaan ole patista lähtenyt kuski tai kyytiläinen ilmaan. Ehken vaan ole osunut tarpeeksi suureen pattiin tarpeeksi kovaa.

Tuo setti maksaa Ricoreineen n. 1500 ja väitän edelleen, että se on enemmän kuin jokaisen euron arvoinen. Jos pyörä maksaa kymmeniä tuhansia, niin tuo on vain taskuraha ajamisesta nauttimiseen.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Louis ja Wilbers ovat sitä mieltä, että -18 malliin ei ole saatavilla. Liekö perä muuttunut miksikään -14 mallista?
Dyna FXDCI
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuskinpa on muuttunut, saksalainen ei vaan uskalla myydä, jos ei ole kaikki virallisia dokumentteja ja TUV-papereita sun muuta. Ei saanut minunkaan pyörääni, mutta siinä ne vaan alla ovat ja hyvin pelaavat, kun väkisin ostin toisen mallin koodilla
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kuinkahan se oli, tuliko taakse -15tai -16 eripari iskarit, joista toinen on säädettävä
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Low mallin ultrassa, mallivuosi -15, oli jo eriparia iskarit, varmaan myös Street Glidessa. Tällä hetkellä kiinnostaa 13":n Öhlinsit, joissa on iskun pituutta jotain 9 cm. Iskari on tuuman pitempi, kuin nykyinen. Joen kehumat Wilbersit on varmaan hyvät, mutta en ole vakuuttunut siitä, että tarvisin keulaan parannusta. Pitää tutkailla taas asiaa Jänkhän reissulla (via Murmansk)😎.
Dyna FXDCI
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tulivat ne eriparin iskarit eri malleihin eri vaiheessa. Ei yhtä vuotta. Kyllä se keula tarvitsee, minulla on nyt just alla pyörä, jossa on takana JRI:n säädettävät iskarit ja keula vakiona, kun en ole päässyt sitä ropaamaan. Aivan karmea ero siihen, kun on ehtinyt ajaa 9000 km Wilbersin keulalla. Joka jarrutuksessa sukeltaa turhaan vakiopalikoilla. Ei se keula tarvitse sukellusta, eleetön jarrutus on hyvä.

Alkukesästä ajoin 4000 km Kingillä, johon panin PS:n iskarit taakse ja keula vakiona. Ihan sama havainto. Keulan parannus on halvempaa, mutta työläämpää. Siksi sitä en ehtinyt näihin kahteen pyörään tehdä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Joo, olet oikeassa keulan kanssa, sukeltaa jo hitaassa vauhdissa jarrutuksessa :x, tänään tuli todettua. Pitää ruveta syksyn mittaan katsomaan asia kuntoon. Mistä tilasit Wilbersin setin?
Dyna FXDCI
Kari 99

.

Viesti Kirjoittaja Kari 99 »

.
Viimeksi muokannut Kari 99, 21:35 26.08.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mr.catfish
Viestit: 60
Liittynyt: 19:24 05.09.2003.
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja mr.catfish »

Jos kokeilunhalua ja taitoa on niin mikään ei estä vähän pilkkomasta alkuperäisiä etujousia.

Eli sieltä progressiivisen jousen tiheämmästä päästä vaikka 5cm pätkä pois ja saman mittanen pala nailon tankoa tilalle.
Jousi lyhenee ja samalla jäykistyy ja muovin pala kompensoi lyhentynyttä jousta.

Jos vieläkin jää löysälle niin lisää pituutta pois jousesta ja vastaavasti pitempi pätkä nailon tankoa tilalle. Jousen pää kannattaa leikata ja hioa suoraksi. Nailon tankoa eri halkaisijoilla saa reilulla kympillä mm etrasta
FL 74" -41, XLH 900 -69, -75 +japsit
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Tilaukseen meni Öhlinsit taakse ja Legendsin kasetti keulaan. Koko paketti noin 2200 e asennettuna. Jututettua tuli Jarmoa Kuopiosta ja Karia Oulusta ja tilaus lähti Ouluun😎. Molemmat oli saman paketin kannalla.
Dyna FXDCI
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huonot tiet ja jousitus / Street Glide

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Varmasti tule hyvä ja eron huomaat heti. Pane kommenttia tänne kun homma on valmis. Millainen toimitusaika systeemillä on?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin