Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Terve kaikille,

Ensimmäinen H-D:n hankinta lähenee uhkaavaa vauhtia ja reilun viikon sisään olen menossa katsomaan vuosimallin 2004 Sportster XL 1200 C pyörää. Pidemmän tarjonnan tarkkailun ja budjetin perusteella päädyin juuri tuohon pyörään, vaikuttaa olevan siistissä kunnossa ja hyvillä spekseillä.

Nuoren motoristinalun ongelma kuitenkin on se, että tällä hetkellä taskusta löytyy vain A2-kortti ja oikeus kuljettaa vain 35kW rajoitettua moottoripyörää. Nyt tuo uusi pyörä täytyisi siis saada 1: kuristettua 35kW tehoihin ja 2: muutoskatsastettua A2-luokkaan.

Kaupat pyörästä syntyvät toivottavasti Sipoossa. Olisiko arvon Clubilaisilla suosituksia kuristuspaikasta ja -tavasta (kaasukahva lienee ainoa vaihtoehto, sillä pyörässä on Screaming eaglen putket ja ilmanputsari, tehtaan kuristussarjat eivät tuolloin aja asiaansa?) sekä katsastusasemasta, jolla muutoskatsastus onnistuu kivuttomasti? Hyvä juttu olisi tietysti se, jos paikka olisi lähellä Sipoota.

Tällä foorumilla tätä asiaa ei ainakaan minun hakujeni mukaan ole käsitelty liialti, mikä toki on ymmärrettävää, kun huomioidaan millaisista laitteista keskustellaan. Sekä millainen näiden laitteiden käyttäjäkunta pääasiassa on. :) Kiitos teille jo etukäteen vastauksistanne,

PS. mikäli jollakin Sporster tai HD-tietäjällä olisi aikaa tulla koeajamaan/siirtämään pyörää kuristettavaksi/katsastettavaksi 24.7./25.7. pientä muodollista korvausta vastaan, olisi tämä mahdollisesti tuleva harrastaja hyvin tyytyväinen.
Sportster 1200 Custom, 2004
Pasi.F
Viestit: 20
Liittynyt: 20:17 29.04.2013.

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Pasi.F »

Moi,
Tervetuloa porukkaan!
Mielestäni sinun kannattaa kysästä pyörän muutoksista Loimaan tai Helsinkin HD- kaupasta. Ne pojat kyllä osaavat asian.
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Kiitos Pasi vastauksestasi.

Sieltä suunnalta lähden sitten asiaa ensimmäisenä selvittämään.

Lopputuloksesta niin kauppojen kuin kuristamisoperaation suhteen kirjoittelen aikanaan tänne, laitetaan tietoa kiertoon..
Sportster 1200 Custom, 2004
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

HeiTik kirjoitti: 13:16 15.07.2018. Sieltä suunnalta lähden sitten asiaa ensimmäisenä selvittämään.
Lopputuloksesta niin kauppojen kuin kuristamisoperaation suhteen kirjoittelen aikanaan tänne, laitetaan tietoa kiertoon..
Älä nyt vielä luovuta, periaatteessa koko palstan voisi lopettaa, jos aina ensimmäisen kommentin jälkeen käännytään diilerin puoleen :) Toki ne siellä sen saavat hoidettua, kun tarpeeksi on aikaa odottaa ja latoa riittävästi euroja tiskiin.

Kuristuksia tehdään jatkuvasti muuallakin ja myös ihan itse. Riippuu lähtökohdasta, katsastajasta, pyörän tyypistä (EU vai USA) jne. Lahdessa yksi paja kehuu edullisesti kuristavansa ja penkittävänsä yli 100 pyörää vuodessa - hieman vaikea uskoa, että ajokaudella homma tehtäisiin melkein jokaisena päivänä. Mutta varmasti se sielläkin onnistuu.

Saksasta voi tilata e-hyväksyttyihin kaasun liikkeen rajoittimia, itse tein tyttären 2003 Sporttiin kuristuksen sillä.

Eli onhan noissa vaihtoehtoja, joista ne prikat kaasari kurkkuun ovat varmasti huonoimmat, pilaavat ajo joka alueella. Se kaasukahvan rajoitin estää vain täyden avaamisen ja ei näitä urku auki ajeta muutenkaan.

Pyörissä kannattaa muuten käydä katsomessa niin monta kuin ikinä ehtii ja ostaa se paras. Huonosta ei saa sillä hintaerolla koskaan niin hyvää korjattua ja kaverin ongelmia on turha ostaa itselleen millään hinnalla. Eli malttia nyt vaan joka vaiheessa.

Millainen vehje sinulla on kiikarissa ja mitä ovat ne hyvät speksit? Onko se jenkkimalli vai EU (International)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Hyvät speksit olivat vuosimalli 2004 (kumiripusteinen kone käsittääkseni tästä vm. eteenpäin?) ja ajokilometrit 44tkm, 1200cc moottori, sivulaukuilla ja stage 1 tehtynä - suhteutettuna mielestäni hyvin kilpailukykyiseen hintaan. Suuresta tankista myös bonusta, sillä viihdyn tien päällä pidempiä pätkiä. Käsittääkseni tuo XL 1200C selviytyy pidemmästäkin pätkästä kohtuullisesti.
Pyörä myös valmiiksi miellyttää silmää suhteellisen hyvin ja on hyvällä huoltohistorialla (on myös muuten EU/international -malli).

Kiikarissa olisi ensimmäinen H-D ja budjetti pyörii 6k€ huikkeilla, jotta vielä ylläpitoon ja muuhun romppeeseen jää varoja.

Muutama paikka minulla on soittolistalla Dealerin lisäksi ja ajattelin tiedustella rajoitustoimenpiteen tekemistä myös muualta, ettei heti ensimmäisenä paukuteta marmoria setelinipulla (tätä en tuolla edellisessä viestissä hoksannutkaan mainita ;)). Saksalaisista "permium" -automerkeistä hieman kokemusta omaavana on tullut huomattua, että omien näppien sotkeminen säästää välillä pitkän pennin - ja se on loppujen lopuksi pirun antoisaa, sekä omasta mielestä iso osa koko harrastusta!
Sportster 1200 Custom, 2004
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mä oon pitänyt 04- uudempia sportstereita sinänsä huonoina, että niistä on jätetty vaihteiston trapdoor pois. Tarkoittaa siis sitä, että vaihteiston vikaantuessa pitää purkaa koko moottori. Muuten oikein mukavia laitteita.
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Mielenkiintoinen fakta tuokin tietää, itselle uutta tietoa. Kai se on sitten toivottava, että laatikko kestää, tai purettava enemmän, jos tai kun se hajoaa.. :)
Millaisia kokemuksia teillä on kumiripustuksista, onko selvästi vaimeammat tärinat versus vanhemmat mallit?
Mielelläni kuuntelen kokeneemmilta muutenkin vinkkejä ja knoppitietoa erityisesti Sporsteriin ja sen mallieroihin liittyen.

Mikäli joltakin sattuu löytymään joitain hyviä vinkkejä liittyen mahdollisen vaihtopyörän kunnon tarkastamiseen liittyen, niitäkin olisi erittäin mukava kuulla!
Sportster 1200 Custom, 2004
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

HeiTik kirjoitti: 21:22 15.07.2018. Hyvät speksit olivat vuosimalli 2004 (kumiripusteinen kone käsittääkseni tästä vm. eteenpäin?) ja ajokilometrit 44tkm, 1200cc moottori, sivulaukuilla ja stage 1 tehtynä - suhteutettuna mielestäni hyvin kilpailukykyiseen hintaan. Suuresta tankista myös bonusta, sillä viihdyn tien päällä pidempiä pätkiä. Käsittääkseni tuo XL 1200C selviytyy pidemmästäkin pätkästä kohtuullisesti.
Pyörä myös valmiiksi miellyttää silmää suhteellisen hyvin ja on hyvällä huoltohistorialla (on myös muuten EU/international -malli)
Jos on aito 1200, eikä konversio, niin hyvähän tuosta on lähteä tinkaamaan. Yksi kaveri osti jo toissa kesänä 2004 883 vähemmän ajettuna 4000e. Itse olisin saanut alkuperäisen 1200 S, olikohan se 2002, viidellä tonnilla, mutta jätin ostamatta. Siinä on alusta valmiiksi kunnossa. Vakioon pitää tai vähintään kannattaa) parantaa alusta, jos meinaa pitkiä matkoja ajella.

Tuo '04-> Custom on kyllä minun mieleeni hyvän näköinen, iso tankki auttaa reissussa jne. Se kumiripustus vaimentaa jonkin verran värinää, mutta en minä sitä sen takia pidä lopulta parempana, onpahan yksi kohde lisää vaihdettavaksi ne kumekset. Ei 2003 tärise yhtäään häiritsevästi ja tuossa joku vuosi sitten täällä yksi kaveri noitui itsellään olleen nimenomaan '04 tai '05 mallin tärinän takia käyttökelvottomaksi. Eli toisille tärinät ovat pehempia, kuin toisille.

Onko tuossa siis sekä putsari SE että putket? Mitä kaasarille on samalla tehty, onko tietoa?

Itse yrittäisin saada tuohon rahaan '07 -> ruiskun, on niin paljon huolettomampi ja helpompi myös säätää ja virittää ne seokset kohdalleen sen stage 1 kanssa. Toki se kuristus pitää teettää diilerillä ohjelmalla siihen.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Nimenomaan aito 1200cc malli oli, ei konversio. Screaming Eaglen putket ja putsari löytyy, tietoa kaasarin säätämisestä ei ole. Jostakin muistan lueskelleeni, että mikäli kaasaria ei ole säädetty, niin sitten kyllä paukkuu vähän miten sattuu....?

Pitää toki vielä tarkkailla tarjontaa ja kysellä tarjouksia myös muualta. ;)
Sportster 1200 Custom, 2004
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1100
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tuosta kuristamisesta A2-luokkaan olen kirjoitellut toisaalla täällä palstalla, mutta kerron nyt tässäkin kokemuksista. Osalla katsastajista on hyvin erikoisia tulkintoja kelvollisesta tehonmittauspöytäkirjasta. Siihen saatetaan vaatia jonkun firman leima, ja allekirjoitus vaikka sellaista ei määräyksissä missään näy. Omalla kohdalla kävi näin, mutta sain sitten onneksi tuon järjestettyä. Varmuuden vuoksi kävin eri katsastusasemalla sen jälkeen, koska ei kiinnosta tukea mitään mielivaltaisuutta. Katsastus itsessään oli helppo. Katsottiin pyörän runkonumero ja mitattiin kaasukahvan liike. Siihen minulla oli itse tehty astelevy kahvan ympärille, mistä katsastaja oli oikein kiitollinen, ettei joutunut arpomaan lukemia silmämääräisesti. Kaasun liikettä rajoittamalla tehdyissä kuristuksissa merkitään nykyään kaasukahvan liike rekisteriotteeseen (eli montako astetta kääntyy). Aiemmin kuin noita merkintöjä ei tehty niin rajoittimet kummallisesti katosivat pyöristä, koska tien päällä partiolla ei ollut mitään mahdollisuutta tarkastaa rajoittimen paikallaoloa.

Kuristamisesta kannattaa kysyä HD Tykkitornista Rajamäeltä. Ovat aiemmin ainakin tehneet ihan avaimet käteen noita rajoituksia.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Kiitoksia tiedosta. Itsellä kokemusta myös yhden pyörän kuristamisesta A2-luokkaan entuudestaan ja kokemus hyvin samankaltainen sinun kertomaasi verrattuna.
Tuolloin kuristukset kaasukahvaan asennettiin Bike & Tuningilla Hollolassa ja katsastus hoitui Lahden Rock Katsastuksessa asiallisesti.

Mikäli kaupat syntyvät, vien pyörän Bike & Tuningille. Siellä homma hoitui viimeksi erinomaisesti ja nyt sain ajan sopivasti varattua.
Sportster 1200 Custom, 2004
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1616
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kiwi kirjoitti: 22:29 15.07.2018. Mä oon pitänyt 04- uudempia sportstereita sinänsä huonoina, että niistä on jätetty vaihteiston trapdoor pois. Tarkoittaa siis sitä, että vaihteiston vikaantuessa pitää purkaa koko moottori. Muuten oikein mukavia laitteita.
Juu olisin itsekin kaivannut Trap Dooria 2008 Buellissa kun yksi laakeri antautui. Toisaalta jos sopiva löytyy niin kannattaa ottaa 2004 ja uudempikin. Trap Door jäi varmaan pois "tuotannollisista" syistä, tehdashan tosin väitti että vaihteistoissa ei ole enää murheita eli luukkua ei tarvita!

Onhan Sportsterin moottori ja vaihteisto luotettavinta tekniikkaa mitä HD on tähän asti saanut aikaiseksi eli huoletta vaan valitsemaan!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

HeiTik kirjoitti: 13:42 16.07.2018. Mikäli kaupat syntyvät, vien pyörän Bike & Tuningille. Siellä homma hoitui viimeksi erinomaisesti ja nyt sain ajan sopivasti varattua.
Just tuo liike se Lahteen viittaamani oli. Siellä varmasti hoituu - kun toista sataa kehuvat vuodessa kuristavansa ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Nyt löytyy Sportster tallista, kuristettuna junnuluokkaan. Homma B&T:llä ja Lahden Rock katsastuksella toimi erinomaisesti, totuttuun tapaan.
Sportster 1200 Custom, 2004
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin kuristaminen A2-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

HeiTik kirjoitti: 00:25 25.07.2018. Nyt löytyy Sportster tallista, kuristettuna junnuluokkaan. Homma B&T:llä ja Lahden Rock katsastuksella toimi erinomaisesti, totuttuun tapaan.
Erinomaista, onneksi olkoon - mihin päädyit? Nyt vaan tien päälle.

Miten se kuristettiin ja mikä on perstuntuma verrattuna kuristamattomaan?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin