Rautapäähän renkaat?
Rautapäähän renkaat?
Mistähän vuosimallista alkaen ovat Sportsterin valuvanteet tubeless-yhteensopivia? Tai näkeekö sen jotenkin päällepäin ilman että irroittaa renkaan?
Olisiko suosituksia renkaiksi? Koot samat kuin melkein kaikissa Sportstereissa, 16" takana ja 19" edessä. MJ90-19 ja MT90-16 jonkun lähteen mukaan. Ajeleminen on semmoista normaalia mutkatiepörräystä, ei haeta rajoja. Kokemattomalle kuskille tietysti mielellään semmoinen ennalta arvattava, anteeksiantava ja hyvällä märkäpidolla varustettu olisi mannaa. Niin ja pussihousu haluaisi isot valkoiset tekstit kylkiin kun kerran Roadsteriin semmoiset "kuuluu"
Tokihan ne tekstit voi valkaista itsekin
Olisiko suosituksia renkaiksi? Koot samat kuin melkein kaikissa Sportstereissa, 16" takana ja 19" edessä. MJ90-19 ja MT90-16 jonkun lähteen mukaan. Ajeleminen on semmoista normaalia mutkatiepörräystä, ei haeta rajoja. Kokemattomalle kuskille tietysti mielellään semmoinen ennalta arvattava, anteeksiantava ja hyvällä märkäpidolla varustettu olisi mannaa. Niin ja pussihousu haluaisi isot valkoiset tekstit kylkiin kun kerran Roadsteriin semmoiset "kuuluu"
Tokihan ne tekstit voi valkaista itsekin
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäähän renkaat?
Näet päälle kun katsot venttiiliä. Sisärenkaan venttiili on jengalla alas asti ja kiritysholkki juuressa.
Tubeless useimmiten kumia. Poikkeuksiakin toki on, mutta metallinen tubeless-venttiili kyllä erottuu sisärenkaan venttiilistä.
Pertti kertoi periaatteen.
Tubeless useimmiten kumia. Poikkeuksiakin toki on, mutta metallinen tubeless-venttiili kyllä erottuu sisärenkaan venttiilistä.
Pertti kertoi periaatteen.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautapäähän renkaat?
-79 tuli 16" takarengas. Avon Roadrider on nyt alla, olen ollut noihin tyytyväinen. Kokemusta on myös Dunlop, Michelin, Pirelli, Metzler, Goodyear. Dunlop ja Goodyear olivat liukkaita sateella, toki olivat myös vanhoja (paistoltaan) Pirellissä kantavuus oli juuri riittävä mutta kului todella nopeasti.Metzler ja Misukka hyvin saman tyyppisiä kuin nykyinen Avon, ok renkaita. Osa näistä persetesteistäni on vanhaa tietoa ja kehitys on mennyt eteenpäin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Rautapäähän renkaat?
Juupa, nyt näyttäisi olevan sisärengastyyppiset venttiilit, eli jenkaa ja mutteri näkyvissä. Fundeerailin että kävisikö näihin kuitenkin tupeleksit... Toivottavasti sopii. Vanteen reunan profiilistahan se kiinni on.
Kiitokset kaikille!
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäähän renkaat?
Noissa paksuissa vanteissa käytetään mutterilla kiristettävää venttiiliä. Nykyaikaisen tubelesventtiilin tiiviste ei toimi paksun alumiinivanteen kanssa. En usko, että siellä sisäkummia on.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautapäähän renkaat?
Tämä on mielenkiintoinen juttu, olin ajatellut samoin, kunnes jouduin matkalehmien aluminivanteiden kanssa tekemisiin.
Ei niissä kaikissa likikään käytetä kiristettävää. Joissain harvoissa (softailin?) aluvanteissa niitä lie ollut. Sitten ovat keksineet sen, että ventiilin reiän ympärille voidaan jyrsiä ohennus alumiiniin ja käyttää normaalia kumiventtiiliä.
Kun rupesin etsimään viitisen vuotta sitten '94 lehmään alumiinivanteen metalliventtiiliä rengaspaineanturin takia, menin ekaksi ihan paikalliselle Harley diilerille ja sanoin, että kaksi metallirunkoista ventiiliä, kiitos. Oikeasti kokenut ja tietävä myyjä oli ihan ihmeissään asiasta. Ei todellakaan ollut heidän vakiotavaraansa eikä löytynyt hyllystä. Eikä meinannut löytyä varaosakirjoistakaan. Jostain mallista hän sellaisen lopulta löysi, mutta olisi ollut tilaustavaraa. Sain sitten siihen hätään rengasliikkeestä raskaan kaluston joissain vanteissa käytettyjä 2 kpl eikä heilläkään ollut enempää.
Tuosta rautiksen aluvanteesta en tiedä, mutta väitän että suurin osa Harrikoiden alumiinivanteista on perinteisellä kumiventtiilillä. Kokemus perustuu toki matkamalleihin, mutta niissä en ole nähnyt '89 - '13 välillä ainuttakaan metalliventiilliä vakiona. 2016 CVO:ssa on, mutta se johtuu siitä, että venttiilin runkoon on pantu rengaspaineanturi.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautapäähän renkaat?
Minulla on 2008 Softail Night Trainissa 200 leveän takarenkaan tubeless aluvanteen venttiili metallia. Eikä ole mitään antureita.
Re: Rautapäähän renkaat?
Tuli huono kuva, mutta tuommoinen nysä:
Re: Rautapäähän renkaat?
Katsoin tänään tallilla ja siinä oli kaverin saman ikäluokan Dynassa myös tuo tubeless metalliventtiili.
Matkalehmien vanteissa taas kumia oman kokemukseni perusteella. Voisikohan olla vaan kyse siitä, että eri valmistajien vanteita on asennettu noihin ja venttiilien reikien jyrsintäerot tulevat siitä.
Silti oli outoa, että valtuutetulla diilerillä oli vaikeuksia löytää moista venttiiliä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Rautapäähän renkaat?
Mulla on kanssa Dynassa ja Sportsterissa tuollaiset kiristettävät mallit. Jouduin yhden vaihtamaan, kun rengashommissa meni kierteet sisältä, eikä sielu pysynyt enää kiinni. Silloin ei ollut diileriä pääkaupunkiseudulla, joten Hot Bikestä kävin hakemassa uuden venttiilin. Siinä oli kiristys sisäpuolelta, joten piti laittaa ruuvilukitetta, ettei sitten karkaa osat jos vähän tärisee.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Rautapäähän renkaat?
Mulla on tallilla kans pari tuollasta metallista, kun laitoin 80/90 luvun valuvanteille sisärenkaan vaativat kumit.