Kyseinen asia vaivaa enkä tiedä onko ok:
Kun laittaa virrat päälle, öljyn merkkivalo palaa eikä sammu. Kun moottorin käynnistää, merkkivalo sammuu. Kun moottorin sammuttaa, taas öljyn merkkivalo palaa?
Night Rod Special -08 öljyn merkkivalo
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Night Rod Special -08 öljyn merkkivalo
No näin se merkkivalo tietenkin kuuluu toimia. Mites se sitten toimisi, jos sinulla esim. ajossa häviää öljynpaineet?
Re: Night Rod Special -08 öljyn merkkivalo
Kiitos tiedosta!
Jäi vaivaamaan koska muistelin että syttyy hetkeksi ja sitten sammuu enkä muista että sammuttaessa syttyisi myös palamaan, itseasiassa miksi syttyy sammuttamisen jälkeen?
Jäi vaivaamaan koska muistelin että syttyy hetkeksi ja sitten sammuu enkä muista että sammuttaessa syttyisi myös palamaan, itseasiassa miksi syttyy sammuttamisen jälkeen?
Re: Night Rod Special -08 öljyn merkkivalo
Noin se on.
Öljypumppu on mekaaninen laite, jota pyörän moottori pyörittää ketjun tai hammaspyörien välityksellä. Kun pumppu pyörii, on öljyputkistossa painetta. Eli kun virran pistää päälle, pumppu ei pyöri eikä öljynpainetta ole. Sitten kun startti pyöräyttää koneen käyntiin, öljypumppukin rupeaa pyörimään ja öljynpaineanturi huomaa paineen ja valo sammuu. Kääntäen tietysti kun kone pysähtyy, niin pumppukin pysähtyy ja paine öljyjärjestelmästä häviää. Öljynpaineanturi tämän huomaa ja varoitusvalo syttyy. Tässä voi siis kestää hetki ennen kuin paine laskee, siksi tässä voi olla pikku viive. Niin se toimii sinullakin, hyvä niin.
Öljypumppu on mekaaninen laite, jota pyörän moottori pyörittää ketjun tai hammaspyörien välityksellä. Kun pumppu pyörii, on öljyputkistossa painetta. Eli kun virran pistää päälle, pumppu ei pyöri eikä öljynpainetta ole. Sitten kun startti pyöräyttää koneen käyntiin, öljypumppukin rupeaa pyörimään ja öljynpaineanturi huomaa paineen ja valo sammuu. Kääntäen tietysti kun kone pysähtyy, niin pumppukin pysähtyy ja paine öljyjärjestelmästä häviää. Öljynpaineanturi tämän huomaa ja varoitusvalo syttyy. Tässä voi siis kestää hetki ennen kuin paine laskee, siksi tässä voi olla pikku viive. Niin se toimii sinullakin, hyvä niin.
Re: Night Rod Special -08 öljyn merkkivalo
Hyvä ja huoh, paljon kiitoksia!
Re: Night Rod Special -08 öljyn merkkivalo
Juu tsekkasin, oli alarajalla eli lisäilen hieman.
Re: Night Rod Special -08 öljyn merkkivalo
Juu lisäile, vähän. Onkos niin että V-Rodissa öljyt katsotaan pyörä suorassa eikä siis sivuseisontatuella? Ja öljyt on tarkoitus katsoa moottorin ollessa lämmin, eli esim. ajon jälkeen parin minuutin odottelun jälkeen että öljyt kerkiävät valua ylemmistä osista alas. Tikun ylärajamerkki on siis lämpimälle öljylle. Jos öljyt on kylmänä, niin sitten riittänee että pinta on merkkien välissä tms. Ja kun tarkastetaan niin korkkihan ruuvataan kiinni-asentoon eikä jätetä siihen huulille.
Kuten Harikka totesi, öljyn määrällä voi olla vaikutusta öljynpaineisiin ja sen nousemiseen esim. startatessa. Jotta tällä olisi merkitystä, pitää öljyn olla kyllä varsin vähissä. Sinun tapauksessasi tuo alarajalla olo ei kyllä ole vaikuttanut asiaan. Periaatteessa pinta alarajalla on vielä ihan ok. Lisätä toki kannattaa ettei pääse sen alle!
Ainakin minun Softailisani öljypumppu imee öljyn öljysäiliön alaosasta. Pumpun kierrätettyä öljyn moottorissa se lorisee paluujohtoa pitkin öljysäiliöön yläosasta. Jos öljyä on vähän, se kiertää nopeammin eli ikään kuin useammin moottorin läpi, mikä ei ole tavoitteena. Mutta jos pumppu ei hori tyhjää, niin öljy kiertää ja paineet ovat samat vähän pienemmälläkin öljymäärällä. Näin käsittäisin, korjatkaa tietävämmät.
Tämän takia öljynpaineen varoitusvalo ei kerro öljyn määrää öljysäiliössä. Sitten kun öljynpaineen varoitusvalo syttyy, öljynpainetta ei ole yhtään eli öljy ei kierrä. Tällöin pitää moottori pysäyttää välittömästi, muuten käy huonosti!
Kuten Harikka totesi, öljyn määrällä voi olla vaikutusta öljynpaineisiin ja sen nousemiseen esim. startatessa. Jotta tällä olisi merkitystä, pitää öljyn olla kyllä varsin vähissä. Sinun tapauksessasi tuo alarajalla olo ei kyllä ole vaikuttanut asiaan. Periaatteessa pinta alarajalla on vielä ihan ok. Lisätä toki kannattaa ettei pääse sen alle!
Ainakin minun Softailisani öljypumppu imee öljyn öljysäiliön alaosasta. Pumpun kierrätettyä öljyn moottorissa se lorisee paluujohtoa pitkin öljysäiliöön yläosasta. Jos öljyä on vähän, se kiertää nopeammin eli ikään kuin useammin moottorin läpi, mikä ei ole tavoitteena. Mutta jos pumppu ei hori tyhjää, niin öljy kiertää ja paineet ovat samat vähän pienemmälläkin öljymäärällä. Näin käsittäisin, korjatkaa tietävämmät.
Tämän takia öljynpaineen varoitusvalo ei kerro öljyn määrää öljysäiliössä. Sitten kun öljynpaineen varoitusvalo syttyy, öljynpainetta ei ole yhtään eli öljy ei kierrä. Tällöin pitää moottori pysäyttää välittömästi, muuten käy huonosti!
Viimeksi muokannut UrpoTJ, 22:51 28.06.2017.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Night Rod Special -08 öljyn merkkivalo
Sen verran opiskelin että pyörä suorassa ja tikkumerkinnät juurikin kuten mainitsit.