meteliä evosta
meteliä evosta
Tervehys.
Hermo menee. Talvella taas laiteltu sitä sun tätä takaiskareista laukkujen kautta keula uusiksi. Siinä välissä jakopää ja ö-pumppu kävi auki ja kaasarikin levällään. Kyseessä siis evo BT -89 touring-rungossa muuten vakiona paitsi kärkisytkä, sössö E ja pakoputki tietty. Joku 120...130tkm ajettu? Ja ekan kerran kun nyt keväällä käyntiin, löysin pienen naputuksen kaasua antaessa. Ajaessa paukuttaa kovempaa kuormitettuna. Tyhjää käy hienosti ja vetää hyvin. Tasakaasulla käyttäytyy esimerkillisesti, ei ylimääräsiä meteleitä. Kiihdytys isolla vaihteella ja etupytyn tietämiltä reilua "paukutusta". Ei ole metallinen "kilahtava" ääni. Reilummilla kierroksilla paukuttaa kans mutta vaikea kuulla normaali pakoäänten seasta.
Tutkittua:
- Sytkä säädetty uudestaan 3 kertaa, sen jälkeen vaihdettu viime kesänä olleet vehkeet ja pari kertaa säädetty - sama juttu. Vedetty käsivaralta "ton verran" myöhäsemmälle - ei vaikutusta. Aikasemmalle - ei muutosta.
- Jakopää auki uudestaan, taisin olla laittanu (en oo enää varma) nokan hampaan verran myöhäselle. Nyt on kohallaan, tarkistettu vielä paineilmalla tulpanreiästä. Siis kampuran yläkuolokohta-merkistä vaihtuu sihinä pakoputkesta ilmanputsariin. Kampuran merkki tarkistettu ruuvarilla tulpanreiästä (on mäntä ylhäällä)
- Männät tulee (niin tarkkaan kun tulpanreistä saa mitattua) yhtä ylös.
- Puristukset ok, lämpimänä n. 11bar takana ja n. 10,5bar edessä
- Etupytyn tulpanhattu pois, tilalle reunasta maadotettu tulppa (takapytty vaan käy) -> ei mitään ylimäärästä meteliä, hyvin käy. Takapytyn tulpanhattu pois (etupytty vaan käy) -> todella reilu paukutus kun kaasua antaa enemmän. Pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä ok. => Etupytty on siis ongelmainen.
- Etupytyn pakoaukon tiiviste vaihdettu kahteen kertaan - ei vaikutusta. Ei löytyny myöskään ohipuhalluksen jälkiä. Ei tunnu mitään kädellä tuosta kohtaa kun paukuttaa.
- Etupytystä näytti nousseen ylöspäin hieno motonetin tulpankierteen korjausholkki ja näkyi pientä mustumaan. Eräässä näistä kevään jumpista vajaa puolet holkista tulikin sitte tulpan mukana ylös ja loppu reilu puolet jäi sisään. Totesin että täähän on hyvä ja uusi tulppa kiinni (tiivistää paremmin kanteen kun holkki ei ole ylös asti). Ei muutosta. Ei tunnu sormilla mitään tulpan ympäriltä kun paukuttaa. Kansi on hiukka ruman näkönen tuosta kohtaa.
- Taskulampun kanssa tiirailin kannen ja sylinterin väliä, en löytäny mitään vuotokohtaa.
Lietoon pitäis päästä muttaku ei oo varma mikä tuo on, uskaltaneeko lähteä. Mulla alkaa ideat loppumaan. Kellään mitään nerokkaita ajatuksia?
Hermo menee. Talvella taas laiteltu sitä sun tätä takaiskareista laukkujen kautta keula uusiksi. Siinä välissä jakopää ja ö-pumppu kävi auki ja kaasarikin levällään. Kyseessä siis evo BT -89 touring-rungossa muuten vakiona paitsi kärkisytkä, sössö E ja pakoputki tietty. Joku 120...130tkm ajettu? Ja ekan kerran kun nyt keväällä käyntiin, löysin pienen naputuksen kaasua antaessa. Ajaessa paukuttaa kovempaa kuormitettuna. Tyhjää käy hienosti ja vetää hyvin. Tasakaasulla käyttäytyy esimerkillisesti, ei ylimääräsiä meteleitä. Kiihdytys isolla vaihteella ja etupytyn tietämiltä reilua "paukutusta". Ei ole metallinen "kilahtava" ääni. Reilummilla kierroksilla paukuttaa kans mutta vaikea kuulla normaali pakoäänten seasta.
Tutkittua:
- Sytkä säädetty uudestaan 3 kertaa, sen jälkeen vaihdettu viime kesänä olleet vehkeet ja pari kertaa säädetty - sama juttu. Vedetty käsivaralta "ton verran" myöhäsemmälle - ei vaikutusta. Aikasemmalle - ei muutosta.
- Jakopää auki uudestaan, taisin olla laittanu (en oo enää varma) nokan hampaan verran myöhäselle. Nyt on kohallaan, tarkistettu vielä paineilmalla tulpanreiästä. Siis kampuran yläkuolokohta-merkistä vaihtuu sihinä pakoputkesta ilmanputsariin. Kampuran merkki tarkistettu ruuvarilla tulpanreiästä (on mäntä ylhäällä)
- Männät tulee (niin tarkkaan kun tulpanreistä saa mitattua) yhtä ylös.
- Puristukset ok, lämpimänä n. 11bar takana ja n. 10,5bar edessä
- Etupytyn tulpanhattu pois, tilalle reunasta maadotettu tulppa (takapytty vaan käy) -> ei mitään ylimäärästä meteliä, hyvin käy. Takapytyn tulpanhattu pois (etupytty vaan käy) -> todella reilu paukutus kun kaasua antaa enemmän. Pintakaasulla ja tyhjäkäynnillä ok. => Etupytty on siis ongelmainen.
- Etupytyn pakoaukon tiiviste vaihdettu kahteen kertaan - ei vaikutusta. Ei löytyny myöskään ohipuhalluksen jälkiä. Ei tunnu mitään kädellä tuosta kohtaa kun paukuttaa.
- Etupytystä näytti nousseen ylöspäin hieno motonetin tulpankierteen korjausholkki ja näkyi pientä mustumaan. Eräässä näistä kevään jumpista vajaa puolet holkista tulikin sitte tulpan mukana ylös ja loppu reilu puolet jäi sisään. Totesin että täähän on hyvä ja uusi tulppa kiinni (tiivistää paremmin kanteen kun holkki ei ole ylös asti). Ei muutosta. Ei tunnu sormilla mitään tulpan ympäriltä kun paukuttaa. Kansi on hiukka ruman näkönen tuosta kohtaa.
- Taskulampun kanssa tiirailin kannen ja sylinterin väliä, en löytäny mitään vuotokohtaa.
Lietoon pitäis päästä muttaku ei oo varma mikä tuo on, uskaltaneeko lähteä. Mulla alkaa ideat loppumaan. Kellään mitään nerokkaita ajatuksia?
MikaelT
Re: meteliä evosta
Jakopää ollut auki, olikos samalla työntötangot pois koneesta? Jos oli, onko oikeassa järjestyksessä?
Nostajat kunnossa?
Nostajat kunnossa?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: meteliä evosta
Juu, tönärit oli pois. Olen kohtuullisen varma että oikeaan järjestykseen tuli ja oikein päinkin vielä, kaikki oli merkattuna. Tarkistin vielä mitä huoltomanuaali haluaa että kun alimman venttiilikopan keinuvipuineen on saanu ruuvattua alas ja odotettua hetken, tönärien pitää pyöriä. Pyöri, eli ei pitäis kantaa venttiilien. Ja se tuli kokeiltua vielä tuolla paineilmalla. Sihinä loppui sekä imu- että pakopuolelta (koetettu vaan ongelmallinen etupytty) siinä kohtaa kun venttiilien pitäisi mennä kiinni.
Nostajien takia jakopää olikin auki. Viime kesänä vaimolle saatiin uudempi just rempattu sportti ja mä vertailin jakopäästä kuuluvia ääniä. Iso härveli piti enemmän meteliä jakopäästä (ei mitään kummosta mutta eroa oli) jotenka ajattelin tarkistaa senkin. Mitään muuta kuin huohottimesta puuttuvia hampaita ja loppuun kulunutta muovispaceria ei löytyny. Nostajat pesineen ja rullineen täysin kunnossa. Nostajat meni oikeille paikoilleen mutta jotkut saattoivat pyörähtää 180astetta.
Nostajien takia jakopää olikin auki. Viime kesänä vaimolle saatiin uudempi just rempattu sportti ja mä vertailin jakopäästä kuuluvia ääniä. Iso härveli piti enemmän meteliä jakopäästä (ei mitään kummosta mutta eroa oli) jotenka ajattelin tarkistaa senkin. Mitään muuta kuin huohottimesta puuttuvia hampaita ja loppuun kulunutta muovispaceria ei löytyny. Nostajat pesineen ja rullineen täysin kunnossa. Nostajat meni oikeille paikoilleen mutta jotkut saattoivat pyörähtää 180astetta.
MikaelT
Re: meteliä evosta
Lähinnä sillä kun nuo nostajat on käsittääkseni eri pituisia!
Nostajien asennolla ei pitäisi olla merkitystä, kunhan sinne ei ole päässyt mitään roskia joka tukkii öljykanavat!
Ja jos paineilma pytyssä lopettaa sihinät imu ja pakopuolelta silloin ei ole venttiilitkään päässeet vääntymään ja pitävät!
Se on aina paha sanoa kun ei kuule ääntä, vaikka kuinka hyvin sitä joku yrittäisi kuvailla! Ja pääsääntöisesti se pitäisi kuulla "livenä" eli videot yleensä vääristää nuokin äänet!
Onkohan kaasarin neulaventtiili samassa kohdassa, jos kaasarikin oli auki?
Nostajien asennolla ei pitäisi olla merkitystä, kunhan sinne ei ole päässyt mitään roskia joka tukkii öljykanavat!
Ja jos paineilma pytyssä lopettaa sihinät imu ja pakopuolelta silloin ei ole venttiilitkään päässeet vääntymään ja pitävät!
Se on aina paha sanoa kun ei kuule ääntä, vaikka kuinka hyvin sitä joku yrittäisi kuvailla! Ja pääsääntöisesti se pitäisi kuulla "livenä" eli videot yleensä vääristää nuokin äänet!
Onkohan kaasarin neulaventtiili samassa kohdassa, jos kaasarikin oli auki?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: meteliä evosta
Arvontaa....voisiko moottorin etukiinnike olla lopussa ja kiihdytyksessä ottaisi jossakin rauta rautaan...
Yläkiinnike jäänyt löysälle/löystynyt....edelleen arvontaa
Yläkiinnike jäänyt löysälle/löystynyt....edelleen arvontaa
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: meteliä evosta
No mutta. Kiitoksia! Kävin ihmettelemässä ja moottorin oikean etupultin (jolla se tulee kiinni kumissa olevaan lattarautaan) alla rungossa näkyi jälki että koskenu on. En ole ihan varma että tuosta vois olla kiinni, näytti että kun paikallaan kaasuttelee sen verran että saa paukkumaan, tuo väli näyttäis kasvavan? Ajossa luulis kuormitettaessa että vääntää koneen etupäätä ylöspäin jollon tuo väli taas kasvaa. Ja kun etupytyn tulpanhatun ottaa irti, ääntä ei tule. Takapytyn jos irrottaa, ääni on selvä. Pitänee uusia tuo kumi jokatapauksessa. Yläkiinnike näytti olevan kiinni ja tiukassa.Pertti kirjoitti:Arvontaa....voisiko moottorin etukiinnike olla lopussa ja kiihdytyksessä ottaisi jossakin rauta rautaan...
Yläkiinnike jäänyt löysälle/löystynyt....edelleen arvontaa
Nimenomaan. Eihän länsi-uudellamaalla sattuis olemaan ketään HD-harrastaja-kultakorvaa joka välttämättä haluaa ihmetellä evon ylimäärästä metelöintiä?Pave. kirjoitti:Se on aina paha sanoa kun ei kuule ääntä, vaikka kuinka hyvin sitä joku yrittäisi kuvailla! Ja pääsääntöisesti se pitäisi kuulla "livenä" eli videot yleensä vääristää nuokin äänet!
Onkohan kaasarin neulaventtiili samassa kohdassa, jos kaasarikin oli auki?
Kaasari oli auki ja neulaventtiilikin vaihtui. Koho on vanha mutta bensanpinta tosiaan voi olla muuttunu. Hyvä ajatus. Mites toi sössössä katotaan?
MikaelT
Re: meteliä evosta
Tais löytyä. Naapurin ford-mies tuntee moottorit. Ehdotuksestaan laitoin tulpan alle reilusti kuparitahnaa ja kone käyntiin. Eka ylimääräinen ääni ja roiskaus kuparitahnaa ulos. Toinen pamaus ja lisää tahnaa ulos. Näyttäis siis että tulpan tiiviste ei pidä. Juoksevampaa tahnaa päälle niin kupli vähän jo tyhjäkäynnillä. Kansi onkin karmean näköinen tuosta kohtaa, pinnassa on kolo joka ulottuu tiivisteen reunan yli. Täytyy toivoa että tuo oli ainut vika. Nyt pitäis keksiä jotain, vaikka joku työkalu jolla sais hiottua kannen tiivistepintaa 0,5...1mm alaspäin. Kiitokset vastanneille!
MikaelT
Re: meteliä evosta
Nonni. Vähän lisää tähän kun keretty ajelemaanki. Hienon kalvaimen työkaveri väänsi! Ja hyvä tuli tulpan reiästä. Nyt mulla on sitte tulpan tiivistepinnan kalvain 14mm kierteellä olevalle tulpalle ja alumiinikannelle jos joku tahtoo lainata. 25mm halkaisijaltaan tekee tasaista.
Vaan eihän suurinta meteliä poistanu. Käytin pyörää kuuneltavana pätevämmällä kaverilla ja tulos oli että selvä vuoto, jostain. Juutuubivideo kertoi että nestettä koneen päälle suihkutellessa vuoto paljastuu. Suihkupullosta vettä ympäriinsä niin kannen ja sylinterin välistähän se roiskautti oikein kunnolla. Yhtä kannenpulttia ei pääse kädellä koettamaan ennenkuin venttiilikopan ottaa pois, sehän se oli joka oli löysällä. Etupytyn oikea-taka. Varttikierroksen kiristyi sormilla. Momentteja kattelin ja vedin tuon pultin aavistuksen verran vajaaseen momenttiin ajatellen että jos pinnapultti on noussu niin tulis vähemmän voimaa rikkomaan sitä lisää. Meteli loppu! Hyvin pelas. Viikonloppuna ajellessa huomas että kylmänä päästi taas vähän mutta lämpimänä tuntui pitävän.
Tulikohan tässä tehtyä kuinka paha virhe? Aattelin että jos tuolla kesän ajais ja korjaisi kunnolla vasta talvella...
Vaan eihän suurinta meteliä poistanu. Käytin pyörää kuuneltavana pätevämmällä kaverilla ja tulos oli että selvä vuoto, jostain. Juutuubivideo kertoi että nestettä koneen päälle suihkutellessa vuoto paljastuu. Suihkupullosta vettä ympäriinsä niin kannen ja sylinterin välistähän se roiskautti oikein kunnolla. Yhtä kannenpulttia ei pääse kädellä koettamaan ennenkuin venttiilikopan ottaa pois, sehän se oli joka oli löysällä. Etupytyn oikea-taka. Varttikierroksen kiristyi sormilla. Momentteja kattelin ja vedin tuon pultin aavistuksen verran vajaaseen momenttiin ajatellen että jos pinnapultti on noussu niin tulis vähemmän voimaa rikkomaan sitä lisää. Meteli loppu! Hyvin pelas. Viikonloppuna ajellessa huomas että kylmänä päästi taas vähän mutta lämpimänä tuntui pitävän.
Tulikohan tässä tehtyä kuinka paha virhe? Aattelin että jos tuolla kesän ajais ja korjaisi kunnolla vasta talvella...
MikaelT
Re: meteliä evosta
Hyvällä tuurilla kestää koko kesänkin! Huonolla ei....
Mulla oli tuossa omassa maamoottorissa silloin kun sen ostin, niin takapytystä vasemmanpuoleinen takunen kostui hieman pytyn alalaidasta, mutta en antanut sen häiritä millään tavalla. Mutta kun seuraavana syksynä alkoi välikannen tiiviste vuotaa piti kone ottaa sitten yläpäästä auki! Oli alkuperäiset tiivisteet aivan korppua ja sillä alkoi välikannen tiiviste vuotaa! No samalla sitten oli hyvä tilkitä tuo pieni tihkuminen, jonka syyksi paljastui, että pinnapultti oli löystynyt alapäästä kun kannenpultti oli jumittunut tuohon pinnapulttiin, eli tuli koko pultti ylös, kun kaikki muut aukes normaalisti!
Sulla on vuotanut nyt sitten ilmeisesti kannentiivisteen välistä, joten voi olla että tuo vuoto kyllä alkaa isonemaan, joten ei välttämäti olisi huono jos asialle tekee jo nyt jotakin, jos kesällä meinaa yhtäänkään enempää ajella! Voi meinaan puhaltaa kansipahviin jossain vaiheessa kunnon raon!
Mulla oli tuossa omassa maamoottorissa silloin kun sen ostin, niin takapytystä vasemmanpuoleinen takunen kostui hieman pytyn alalaidasta, mutta en antanut sen häiritä millään tavalla. Mutta kun seuraavana syksynä alkoi välikannen tiiviste vuotaa piti kone ottaa sitten yläpäästä auki! Oli alkuperäiset tiivisteet aivan korppua ja sillä alkoi välikannen tiiviste vuotaa! No samalla sitten oli hyvä tilkitä tuo pieni tihkuminen, jonka syyksi paljastui, että pinnapultti oli löystynyt alapäästä kun kannenpultti oli jumittunut tuohon pinnapulttiin, eli tuli koko pultti ylös, kun kaikki muut aukes normaalisti!
Sulla on vuotanut nyt sitten ilmeisesti kannentiivisteen välistä, joten voi olla että tuo vuoto kyllä alkaa isonemaan, joten ei välttämäti olisi huono jos asialle tekee jo nyt jotakin, jos kesällä meinaa yhtäänkään enempää ajella! Voi meinaan puhaltaa kansipahviin jossain vaiheessa kunnon raon!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: meteliä evosta
Jos sormilla kiertyi, on selvästi jäänyt kiristämättä. Ellet ole vielä kuin koekäytellyt, luultavasti pitää kiristettynä.
Jos alkaa vuotamaan kannentiivisteestä, ei kannata ajaa.
Polttaa nopeasti vuotokohtaan vian tiivistepintaan.
Jos alkaa vuotamaan kannentiivisteestä, ei kannata ajaa.
Polttaa nopeasti vuotokohtaan vian tiivistepintaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: meteliä evosta
Oikeessa olitte vaan enhän mä uskonu. Eka työmatka ja sama meteli ilmaantui taas ja sama pultti oli kiertyny taas auki. Tässä vaiheessa kansi ja sylinteri pois - tiivistepinnat oli tosiaan mennyttä jo. Kannentiivisteestä päättelin että olis paukuttanu eniten sinne pinnapultin reikään ja kannenpultti sen takia kiertyny auki? Kansi ja sylinteri kävi koneistamossa ja uus tiivistesatsi tilattiin. Kasatessa ja viimeistä 90 astetta kannenpulttien kiristysmomenteissa vetäessä kunnossa olevat pultit meni johonkin n. 50Nm:iin mutta tää huono vaan n. 20:een. Eikä momentti noussu vaikka vedin toiset 90 astetta lisää. Kaikki auki ja pienellä vääntelyllä pinnapultti tuli pois lohkon kierteiden kanssa. Joutu kävelemään pois tallista ja korkkaamaan oluen. Eli nyt ilmeisesti helicoilia tai muuta viritystä ja yritetään saada suoraan? Vai jotain muuta nerokasta? Siellä oli toinenkin joka ei ottanu ihan 50Nm:iä tuolla 90 asteella ja tuntui hiukka "pehmeemmältä" kuin kaksi hyvää, pitäiskö sekin kiskoa veks vai antaa olla ja toivoa että pysyy edes kesän?
MikaelT