Itse en ensimmäisen kesän aikana päässyt sinuiksi automaattivilkkujen kanssa. Jos laitat risteystä lähestyttäessä vilkut liian aikaisin päälle, ne sammuu... valoissa vasemmalle käännyttäessä ajat vihreiden vaihtuessa risteykseen ja odotat suoraan ajajia, vilkut sammuu. Ohitukset on arpapeliä... Hermot meni
Kun muiden pyörien kanssa on tottunut napista päälle ja poiskytkettäviin vilkkuihin, niin valinta oli helppo, automaattivilkut kuikkaan. Se onnistuu helposti nappaamalla nopeussignaali (99´oranssi-valkoinen johto) pois vilkkumodulilta.
Älkää katkaisko johtoa! Se on purettavalla Deutsch -liittimellä, joten tuo yksi pinni on helppo nyppäistä ehjänä irti liittimestä ja teipata umpeen...
PS: En oikein usko, että vilkkumodulissa on minkäänlaista kääntökulmaa tunnistavaa älykkyyttä tai anturia... ainoastaan nopeustieto johdolla mittarilta.
Vilkkujen saato
Re: Vilkkujen saato
Fat Boy 1999 Evo
Re: Vilkkujen saato
Makuasia tosiaan tykkääkö tästä automatiikasta vai ei. Minulla ei ole ollut ennen tätä Nightrainia mitään vilkkuautomaatiota. En sellaista kyllä kaivannutkaan.
Nyt kun olen siihen tottunut ja ymmärrän missä tilanteissa sitä pitää auttaa, en siitä millään luopuisi. Huolisin sen heti muihinkin pyöriini.
Kaikkein suurin etu on, että vilkku ei voi jäädä pitkäksi aikaa turhaan päälle, se lisää turvallisuutta.
Ketjun aloittajalle: Kun et vielä tuon enempää ole ehtinyt tuohon totutella, en sinuna poistaisi automatiikkaa, suurin osa siitä oppii tykkäämään. Poista sitten vaikka ensi talvena jos silloin niin tuumaat.
Nyt kun olen siihen tottunut ja ymmärrän missä tilanteissa sitä pitää auttaa, en siitä millään luopuisi. Huolisin sen heti muihinkin pyöriini.
Kaikkein suurin etu on, että vilkku ei voi jäädä pitkäksi aikaa turhaan päälle, se lisää turvallisuutta.
Ketjun aloittajalle: Kun et vielä tuon enempää ole ehtinyt tuohon totutella, en sinuna poistaisi automatiikkaa, suurin osa siitä oppii tykkäämään. Poista sitten vaikka ensi talvena jos silloin niin tuumaat.
Re: Vilkkujen saato
Urpon kanssa samaa mieltä...
Toisella lelulla, Thruxtonilla pakkaa vilkutella välillä pitkiäkin matkoja
Toisella lelulla, Thruxtonilla pakkaa vilkutella välillä pitkiäkin matkoja
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Vilkkujen saato
Miten mulla olis sellainen mielikuva että ainakin Electrassa se on vihr/valk. no voin muistaa väärinkin........ Itse laitoin piuhan poikki, mutta siltä varalta jos joku sen haluaa myöhemmin kytkeä toimintaan niin pyöreät abikot molempiin poikkaistuihin piuhoihin, toisen uros ja toiseen narttu! Nopea kytkeä jos haluaa......TeemuC3 kirjoitti:Itse en ensimmäisen kesän aikana päässyt sinuiksi automaattivilkkujen kanssa. Jos laitat risteystä lähestyttäessä vilkut liian aikaisin päälle, ne sammuu... valoissa vasemmalle käännyttäessä ajat vihreiden vaihtuessa risteykseen ja odotat suoraan ajajia, vilkut sammuu. Ohitukset on arpapeliä... Hermot meni
Kun muiden pyörien kanssa on tottunut napista päälle ja poiskytkettäviin vilkkuihin, niin valinta oli helppo, automaattivilkut kuikkaan. Se onnistuu helposti nappaamalla nopeussignaali (99´oranssi-valkoinen johto) pois vilkkumodulilta.
Älkää katkaisko johtoa! Se on purettavalla Deutsch -liittimellä, joten tuo yksi pinni on helppo nyppäistä ehjänä irti liittimestä ja teipata umpeen...
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Vilkkujen saato
Varmaan vuosi- ja mallikohtaisia eroja johtosarjoissa.Pave. kirjoitti:Miten mulla olis sellainen mielikuva että ainakin Electrassa se on vihr/valk. no voin muistaa väärinkin........ Itse laitoin piuhan poikki, mutta siltä varalta jos joku sen haluaa myöhemmin kytkeä toimintaan niin pyöreät abikot molempiin poikkaistuihin piuhoihin, toisen uros ja toiseen narttu! Nopea kytkeä jos haluaa......TeemuC3 kirjoitti:Itse en ensimmäisen kesän aikana päässyt sinuiksi automaattivilkkujen kanssa. Jos laitat risteystä lähestyttäessä vilkut liian aikaisin päälle, ne sammuu... valoissa vasemmalle käännyttäessä ajat vihreiden vaihtuessa risteykseen ja odotat suoraan ajajia, vilkut sammuu. Ohitukset on arpapeliä... Hermot meni
Kun muiden pyörien kanssa on tottunut napista päälle ja poiskytkettäviin vilkkuihin, niin valinta oli helppo, automaattivilkut kuikkaan. Se onnistuu helposti nappaamalla nopeussignaali (99´oranssi-valkoinen johto) pois vilkkumodulilta.
Älkää katkaisko johtoa! Se on purettavalla Deutsch -liittimellä, joten tuo yksi pinni on helppo nyppäistä ehjänä irti liittimestä ja teipata umpeen...
Re: Vilkkujen saato
Juu, no näinhän tuo "turn of 45°" tosiaan taitaa olla, eli kun ajolinja kääntyy vähintään 45°. En nyt tarkkaan muista miten aikanaan omassa -08 pyörässä noi vilkut käytännössä toimi, mutta kyllä sitä manuaalista palautusta sai jatkuvasti käyttää. Samoin jos risteykseen tullessa laittoi vilkun "riittävän ajoissa" päälle, niin se ehti sammua jo ennen risteykseen saapumista.UrpoTJ kirjoitti:en käsitä että tuo 45 astetta voisi liittyä pyörän kallistukseen. Isompien HD-mallien teknisissä tiedoissa on maksimi kallistusvara 30 asteen hujakoilla, mallista riippuen. Voihan tuo vilkkuboksi pyörän kallistumistietoakin käyttää aputietona risteysajoa tulkitakseen. Olen kuvitellut että joku asentoanturi tutkii pyörän suunnan muutoksen suuruutta ja siitä tuo 45 astetta tulisi
FXEF -84
Re: Vilkkujen saato
On. Siinä on kallistuksen tunnistin. Samaa tunnistinta käytetään "game over" suojaukseen. Kun rutku on liikaa kallistunut (olikohan 45 astetta) niin se kytkee sytkävirran pois. Tiiän tapauksen kun Sportster boksi on siirretty toiseen paikkaan ja toiseen asentoon, niin eipä enää lähtenyt käyntiin. Ennenkuin boksi käännettiin orkkisasentoon.PS: En oikein usko, että vilkkumodulissa on minkäänlaista kääntökulmaa tunnistavaa älykkyyttä tai anturia... ainoastaan nopeustieto johdolla mittarilta.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Vilkkujen saato
Oikeassa olet, I stand corrected.ranze kirjoitti:On. Siinä on kallistuksen tunnistin. Samaa tunnistinta käytetään "game over" suojaukseen. Kun rutku on liikaa kallistunut (olikohan 45 astetta) niin se kytkee sytkävirran pois. Tiiän tapauksen kun Sportster boksi on siirretty toiseen paikkaan ja toiseen asentoon, niin eipä enää lähtenyt käyntiin. Ennenkuin boksi käännettiin orkkisasentoon.PS: En oikein usko, että vilkkumodulissa on minkäänlaista kääntökulmaa tunnistavaa älykkyyttä tai anturia... ainoastaan nopeustieto johdolla mittarilta.
Eli vilkkumodulissa on sisällä BAS (Bank Angle Sensor) joka tutkii juurikin pyörän kallistuskulmaa.
Fat Boy 1999 Evo
Re: Vilkkujen saato
Kyllä siellä on tuo BAS-anturi joka kallistuksen ainakin tunnistaa. Tekstin mukaan vilkutus loppuu kun on käännytty 45 astetta tai enemmän (ei siis kallisteltu 45 astetta tai enemmän!). Tälle anturille on oikein kalibrointiohjeet Softailin 2008 Electrical Manuaalissa. Vai taisikin olla niin että se kalibroi itse itsensä aina käynnistyksen ja ajoon lähdön yhteydessä, en muista. Täytyy tarkistaa kun saan manuaalin käteen.tuusa kirjoitti: Korjausoppaasta otsikon "TURN SIGNAL MODULE (TSM) AND TURN SIGNAL SECURITY MODULE (TSSM)" alta:
Automatic cancellation
...
3. The turn signals will cancel two seconds after a turn of 45° or more is completed.
Tunnistaakohan tuo anturi pyörän kallistuneen (vähemmän tietysti kuin 45 astetta) ja sitten oikenevan ja siitä päättelee että risteys meni jo. Silloinhan ei tarvittaisi mitään muuta g-voima-anturia tms. Ajosuuntaan kiihtyvyydenhän boksi tietää nopeusmittaritiedosta eli risteyksestä kallistelun ja lähdön jälkeen kiihdytys nopeuttaa vilkun sammumista. Jos jatkaa kääntymisen jälkeen hiljaa kiihdyttämättä, ei vilkku heti sammukkaan. Periaatteessa oikein fiksu boksi voisi ehkä päätellä mutkan eli risteyksen jyrkkyyttäkin nopeudesta ja pyörän kallistuksesta. Joka tapauksessa vilkuttaminnen loppuu pian sen jälkeen kun risteyksestä on kääntynyt ja kiihdyttänyt.