Vilkkujen saato

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
TeemuC3
Viestit: 29
Liittynyt: 14:21 08.05.2013.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja TeemuC3 »

Itse en ensimmäisen kesän aikana päässyt sinuiksi automaattivilkkujen kanssa. Jos laitat risteystä lähestyttäessä vilkut liian aikaisin päälle, ne sammuu... valoissa vasemmalle käännyttäessä ajat vihreiden vaihtuessa risteykseen ja odotat suoraan ajajia, vilkut sammuu. Ohitukset on arpapeliä... Hermot meni :)

Kun muiden pyörien kanssa on tottunut napista päälle ja poiskytkettäviin vilkkuihin, niin valinta oli helppo, automaattivilkut kuikkaan. Se onnistuu helposti nappaamalla nopeussignaali (99´oranssi-valkoinen johto) pois vilkkumodulilta.

Älkää katkaisko johtoa! Se on purettavalla Deutsch -liittimellä, joten tuo yksi pinni on helppo nyppäistä ehjänä irti liittimestä ja teipata umpeen...

PS: En oikein usko, että vilkkumodulissa on minkäänlaista kääntökulmaa tunnistavaa älykkyyttä tai anturia... ainoastaan nopeustieto johdolla mittarilta.
Fat Boy 1999 Evo
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1616
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Makuasia tosiaan tykkääkö tästä automatiikasta vai ei. Minulla ei ole ollut ennen tätä Nightrainia mitään vilkkuautomaatiota. En sellaista kyllä kaivannutkaan.

Nyt kun olen siihen tottunut ja ymmärrän missä tilanteissa sitä pitää auttaa, en siitä millään luopuisi. Huolisin sen heti muihinkin pyöriini.

Kaikkein suurin etu on, että vilkku ei voi jäädä pitkäksi aikaa turhaan päälle, se lisää turvallisuutta.

Ketjun aloittajalle: Kun et vielä tuon enempää ole ehtinyt tuohon totutella, en sinuna poistaisi automatiikkaa, suurin osa siitä oppii tykkäämään. Poista sitten vaikka ensi talvena jos silloin niin tuumaat.
Pertti
Viestit: 5963
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Urpon kanssa samaa mieltä...
Toisella lelulla, Thruxtonilla pakkaa vilkutella välillä pitkiäkin matkoja :oops:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja Pave. »

TeemuC3 kirjoitti:Itse en ensimmäisen kesän aikana päässyt sinuiksi automaattivilkkujen kanssa. Jos laitat risteystä lähestyttäessä vilkut liian aikaisin päälle, ne sammuu... valoissa vasemmalle käännyttäessä ajat vihreiden vaihtuessa risteykseen ja odotat suoraan ajajia, vilkut sammuu. Ohitukset on arpapeliä... Hermot meni :)

Kun muiden pyörien kanssa on tottunut napista päälle ja poiskytkettäviin vilkkuihin, niin valinta oli helppo, automaattivilkut kuikkaan. Se onnistuu helposti nappaamalla nopeussignaali (99´oranssi-valkoinen johto) pois vilkkumodulilta.

Älkää katkaisko johtoa! Se on purettavalla Deutsch -liittimellä, joten tuo yksi pinni on helppo nyppäistä ehjänä irti liittimestä ja teipata umpeen...
Miten mulla olis sellainen mielikuva että ainakin Electrassa se on vihr/valk. no voin muistaa väärinkin........ Itse laitoin piuhan poikki, mutta siltä varalta jos joku sen haluaa myöhemmin kytkeä toimintaan niin pyöreät abikot molempiin poikkaistuihin piuhoihin, toisen uros ja toiseen narttu! Nopea kytkeä jos haluaa......
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Pave. kirjoitti:
TeemuC3 kirjoitti:Itse en ensimmäisen kesän aikana päässyt sinuiksi automaattivilkkujen kanssa. Jos laitat risteystä lähestyttäessä vilkut liian aikaisin päälle, ne sammuu... valoissa vasemmalle käännyttäessä ajat vihreiden vaihtuessa risteykseen ja odotat suoraan ajajia, vilkut sammuu. Ohitukset on arpapeliä... Hermot meni :)

Kun muiden pyörien kanssa on tottunut napista päälle ja poiskytkettäviin vilkkuihin, niin valinta oli helppo, automaattivilkut kuikkaan. Se onnistuu helposti nappaamalla nopeussignaali (99´oranssi-valkoinen johto) pois vilkkumodulilta.

Älkää katkaisko johtoa! Se on purettavalla Deutsch -liittimellä, joten tuo yksi pinni on helppo nyppäistä ehjänä irti liittimestä ja teipata umpeen...
Miten mulla olis sellainen mielikuva että ainakin Electrassa se on vihr/valk. no voin muistaa väärinkin........ Itse laitoin piuhan poikki, mutta siltä varalta jos joku sen haluaa myöhemmin kytkeä toimintaan niin pyöreät abikot molempiin poikkaistuihin piuhoihin, toisen uros ja toiseen narttu! Nopea kytkeä jos haluaa......
Varmaan vuosi- ja mallikohtaisia eroja johtosarjoissa.
Avatar
tuusa
Viestit: 53
Liittynyt: 20:18 25.07.2008.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja tuusa »

UrpoTJ kirjoitti:en käsitä että tuo 45 astetta voisi liittyä pyörän kallistukseen. Isompien HD-mallien teknisissä tiedoissa on maksimi kallistusvara 30 asteen hujakoilla, mallista riippuen. Voihan tuo vilkkuboksi pyörän kallistumistietoakin käyttää aputietona risteysajoa tulkitakseen. Olen kuvitellut että joku asentoanturi tutkii pyörän suunnan muutoksen suuruutta ja siitä tuo 45 astetta tulisi
Juu, no näinhän tuo "turn of 45°" tosiaan taitaa olla, eli kun ajolinja kääntyy vähintään 45°. En nyt tarkkaan muista miten aikanaan omassa -08 pyörässä noi vilkut käytännössä toimi, mutta kyllä sitä manuaalista palautusta sai jatkuvasti käyttää. Samoin jos risteykseen tullessa laittoi vilkun "riittävän ajoissa" päälle, niin se ehti sammua jo ennen risteykseen saapumista.
FXEF -84
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja ranze »

PS: En oikein usko, että vilkkumodulissa on minkäänlaista kääntökulmaa tunnistavaa älykkyyttä tai anturia... ainoastaan nopeustieto johdolla mittarilta.
On. Siinä on kallistuksen tunnistin. Samaa tunnistinta käytetään "game over" suojaukseen. Kun rutku on liikaa kallistunut (olikohan 45 astetta) niin se kytkee sytkävirran pois. Tiiän tapauksen kun Sportster boksi on siirretty toiseen paikkaan ja toiseen asentoon, niin eipä enää lähtenyt käyntiin. Ennenkuin boksi käännettiin orkkisasentoon.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
TeemuC3
Viestit: 29
Liittynyt: 14:21 08.05.2013.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja TeemuC3 »

ranze kirjoitti:
PS: En oikein usko, että vilkkumodulissa on minkäänlaista kääntökulmaa tunnistavaa älykkyyttä tai anturia... ainoastaan nopeustieto johdolla mittarilta.
On. Siinä on kallistuksen tunnistin. Samaa tunnistinta käytetään "game over" suojaukseen. Kun rutku on liikaa kallistunut (olikohan 45 astetta) niin se kytkee sytkävirran pois. Tiiän tapauksen kun Sportster boksi on siirretty toiseen paikkaan ja toiseen asentoon, niin eipä enää lähtenyt käyntiin. Ennenkuin boksi käännettiin orkkisasentoon.
Oikeassa olet, I stand corrected.

Eli vilkkumodulissa on sisällä BAS (Bank Angle Sensor) joka tutkii juurikin pyörän kallistuskulmaa.
Fat Boy 1999 Evo
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1616
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vilkkujen saato

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

tuusa kirjoitti: Korjausoppaasta otsikon "TURN SIGNAL MODULE (TSM) AND TURN SIGNAL SECURITY MODULE (TSSM)" alta:
Automatic cancellation
...
3. The turn signals will cancel two seconds after a turn of 45° or more is completed.
Kyllä siellä on tuo BAS-anturi joka kallistuksen ainakin tunnistaa. Tekstin mukaan vilkutus loppuu kun on käännytty 45 astetta tai enemmän (ei siis kallisteltu 45 astetta tai enemmän!). Tälle anturille on oikein kalibrointiohjeet Softailin 2008 Electrical Manuaalissa. Vai taisikin olla niin että se kalibroi itse itsensä aina käynnistyksen ja ajoon lähdön yhteydessä, en muista. Täytyy tarkistaa kun saan manuaalin käteen.

Tunnistaakohan tuo anturi pyörän kallistuneen (vähemmän tietysti kuin 45 astetta) ja sitten oikenevan ja siitä päättelee että risteys meni jo. Silloinhan ei tarvittaisi mitään muuta g-voima-anturia tms. Ajosuuntaan kiihtyvyydenhän boksi tietää nopeusmittaritiedosta eli risteyksestä kallistelun ja lähdön jälkeen kiihdytys nopeuttaa vilkun sammumista. Jos jatkaa kääntymisen jälkeen hiljaa kiihdyttämättä, ei vilkku heti sammukkaan. Periaatteessa oikein fiksu boksi voisi ehkä päätellä mutkan eli risteyksen jyrkkyyttäkin nopeudesta ja pyörän kallistuksesta. Joka tapauksessa vilkuttaminnen loppuu pian sen jälkeen kun risteyksestä on kääntynyt ja kiihdyttänyt.
Vastaa Viestiin