Sportster pakoputken mutterit
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Sportster pakoputken mutterit
Kesken ajon kävi niin, että sportsterin taaemman sylinterin pakoputken muttereista toinen tipahti irti. Toinen jäi paikalleen, kun lämpösuoja piti sen kiinni. Pitäisikö noihin laittaa jotain lukitetta, kun kiristysmomenttihan ei ole kuin jotain 10-13 Nm? Vai pitääkö vaan tarkastaa säännöllisesti?
XL 883C -07 | FLSTF -98
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sportster pakoputken mutterit
Ei se lukite taida paljon auttaa tuossa kohtaa kun kyseessä on paikka mikä kuumenee. Onhan sinulla ainakin jousialus levyt muttereitten alla? Paikkahan on aika hankala kiristää, muistaakseni myös Sportsterissa. Siis sinne ei mahdu oikein millään työkaluilla, että olisiko kuitenkin jäänyt vähän löysälle?
Jos ei meinaa pysyä mutterit paikallaan, Nord-Lock lukitusaluslevyt ovat osoittautuneet tässä kohtaa hyviksi.
http://www.nord-lock.com/fi/nord-lock/w ... roduction/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos ei meinaa pysyä mutterit paikallaan, Nord-Lock lukitusaluslevyt ovat osoittautuneet tässä kohtaa hyviksi.
http://www.nord-lock.com/fi/nord-lock/w ... roduction/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Sportster pakoputken mutterit
Ei ole mitään aluslevyjä, vaan pelkät laippamutterit. Todennäköisesti mutterit ovat ihan tehtaan jäljiltä, kun ei tuossa ollut mitään muutoksia tehty paitsi sliparit vaihdettu avarampiin silloin kun pyörän ostin. Itse en ole pakopuoleen koskenutkaan.
Nord-Lockit voisivat olla hyvä ratkaisu jos vain riittää jenkaa pultissa niin pitkälle, että mahtuu alle. Silmämääräisesti näyttää olevan aika niukasti varaa ja paksuutta näyttäisi olevan 2,5 mm M8 (5/16) prikkaparille.
Nord-Lockit voisivat olla hyvä ratkaisu jos vain riittää jenkaa pultissa niin pitkälle, että mahtuu alle. Silmämääräisesti näyttää olevan aika niukasti varaa ja paksuutta näyttäisi olevan 2,5 mm M8 (5/16) prikkaparille.
XL 883C -07 | FLSTF -98
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sportster pakoputken mutterit
Ei kai ne mutterit voi olla niin "huulilla" ettei sinne saa edes Nord-Lockeja alle Jotain tuossa on kyllä minusta silloin pielessä. Onkohan se juuriputki edes kunnolla paikallaan? Eihän tuo 2,5mm paksuus ole paljon mitään.
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Sportster pakoputken mutterit
Kyllä silmämäärä oli ihan oikeassa. Etuputkessa on toisesta pultista 2 mm näkyvillä ja toinen pultti on 5 mm esillä, joten ei siinä paljon tilaa ole vaikka putken koittaisikin saada suoraan. Olisikohan sitten pinnapultit alunperinkin ns. riittävän syvällä? Etummaista käyrää en kyllä ajatellut edes irrottaa, kun siinä on pultit pysyneet kiinni. Älä korjaa ehjää, toteaa wanha wiisaus.
XL 883C -07 | FLSTF -98
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12:48 07.11.2015.
Re: Sportster pakoputken mutterit
Oli sovelis samaa pulmaa. Pikku reikä, tai 2 niitä taisin kairata/ mutteri ja safety wirellä putken ympäri. Ei ole tarvinnut kiristellä enää.
Porasin reijät jigissä, NutHoler on sen nimi. Ebay-ostos.
Elikkäs tämmönen;
http://www.ebay.com/itm/MOTO-D-Motorcyc ... Z8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Porasin reijät jigissä, NutHoler on sen nimi. Ebay-ostos.
Elikkäs tämmönen;
http://www.ebay.com/itm/MOTO-D-Motorcyc ... Z8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sportster pakoputken mutterit
Katselin tuosta omasta pyörästä ja kyllä siinä on tasaisesti joka pinnapultin kierrettä n. 3-4mm näkyvillä. Ne laipat tarviisi kiristää tasaisesti, siten että kierrettä näkyy jokaisessa yhtä paljon. Jos ei ole sitten jokin pultti kiertämättä pohjaan. Mutta sopiihan sinne nyt yksi prikka alle, vaikka ei olisi kuin tuo 2mm kierrettä näkyvillä.Veijo Esso kirjoitti:Kyllä silmämäärä oli ihan oikeassa. Etuputkessa on toisesta pultista 2 mm näkyvillä ja toinen pultti on 5 mm esillä, joten ei siinä paljon tilaa ole vaikka putken koittaisikin saada suoraan. Olisikohan sitten pinnapultit alunperinkin ns. riittävän syvällä? Etummaista käyrää en kyllä ajatellut edes irrottaa, kun siinä on pultit pysyneet kiinni. Älä korjaa ehjää, toteaa wanha wiisaus.
Kapteeni sian käyttämä menetelmä varmasti hyvä, mutta vaatii vermeitten tilailua, reikien porailua, lankojen virittelyä. Että sikäli esim. tuo Nord-Lock kätevämpi, kun niitä saa Suomesta ja nopea heittää paikalleen.
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Sportster pakoputken mutterit
Nyt on putki taas paikallaan ja ihan ilman lukkoprikkoja tai lukitteita. Ei ollut mahdollisuutta käydä ostamassa Nordlockeja ja lukitepullokin oli hukassa, mutta vielä piti viikonloppuna päästä ajamaan joten niillä mentiin mitä on. Aika tasaiseen jäi pultista päätä esille kun momenttiavaimella oikein laitoin kiinni.
XL 883C -07 | FLSTF -98
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sportster pakoputken mutterit
Niinkuin aiemmin jo mainitsin, minun käsityksen mukaan kierrelukitteesta ei ole mitään hyötyä tuossa kohtaa. Että turha sitä olisi ollut laittaakkaan. Sehän kuumetessaan muuttuu juoksevaksi, eli ei taida toimia.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12:48 07.11.2015.
Re: Sportster pakoputken mutterit
Yksi vaihtoehto:
http://www.vtwinmfg.com/webapp/wcs/stor ... 3309959_-1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vtwinmfg.com/webapp/wcs/stor ... 3309959_-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sportster pakoputken mutterit
Nämä mutterit olen vetänyt kireämmälle kuin ohjearvoinen momentti, rannetuntumalla: en halua vuotoa kannen ja käyrän välistä, ja hyvin ovat karvatussutiivisteet pärjänneet pakoaukkoa tukkimatta. Putkien asennuksen jälkeen olen yleensä kiristänyt kerran tai pari, ja seuraavassa putkien irrotuksessa mutterit ovat olleet paikallaan ja tiivisteetkin kohdillaan. En tietenkään suosittele ohjearvoista poikkeamista, koska pinnapultin katkeaminen ei ole kiva juttu ja tiivisteelläkin on rajansa, mutta näin täällä.
Asiaa sivuten...
Kertaalleen mulle sattui karvatussutiiviste, jota en meinannut saada millään paikalleen. Lumpslamps joka suuntaan vaikka oli öljyä liukasteena ja pinnat puhtaat. Tarkkanahan niiden kanssa saa aina olla, mutta temuaminen oli tuolla kertaa jo turhauttavaa. Sen jälkeen olen pitänyt varalla yhden parin tiivisteitä kun olen putkia irrottamaan lähtenyt.
Asiaa sivuten...
Kertaalleen mulle sattui karvatussutiiviste, jota en meinannut saada millään paikalleen. Lumpslamps joka suuntaan vaikka oli öljyä liukasteena ja pinnat puhtaat. Tarkkanahan niiden kanssa saa aina olla, mutta temuaminen oli tuolla kertaa jo turhauttavaa. Sen jälkeen olen pitänyt varalla yhden parin tiivisteitä kun olen putkia irrottamaan lähtenyt.
Re: Sportster pakoputken mutterit
Vanhoissa Sporteissa oli jousiprikka ja normaali pultti. Ne pysyi kiinni. Uusiin tuli sitten tämä laippamutsku ja ne ei pysy kiinni. Vaihdoin vaimokullan Sporttiin tavallisen jousiprikan ja mutskun niin alkoi pysymään.
LIFEMEMBER
Re: Sportster pakoputken mutterit
Valitettavasti nuo mutterit on tehty kertakäyttöisiksi. Joko vedetty soikeaksi tai siellä on semmoinen tista metallia oleva tappia joka rikkoo kierteen harjan. Yksi konsti on lyödä kannatinlaippaan meislan avulla pieni yksi lovi aukeamissuuntaan siten että mutterissa olevat harjasteet hieman tarraavat siihen. Tuumainen auton pakoputken messinkinen mutteri pitää takulla jos jostain löytyy.
Re: Sportster pakoputken mutterit
Mulla myös tippui takasylinterin toinen putkenmutteri, Hot Bikestä sai uudet jossa on mutterialuslevyllä jossa "rihloitus" kuulemma nää ei löysty. Kesti ainakin loppukauden viimevuonna. -jamppa
XL1200, vähän niinkuin kuskikin.