883 iron vai 48 forty-eight

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
ppesssi
Viestit: 14
Liittynyt: 14:17 30.11.2016.

883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja ppesssi »

Tässä ois tarkotus ens vuonna vaihtaa pyörää nakusta davidsoniin. Nyt vain puuttuu päätös kumman pyörän laitan 883 vai 48. Haluaisin kuulla vähä kokemuksia molemmista pyöristä jotta voisin sitte päättää kumpaan rahani "sijoitan". Lähinnä hinnan takia edes mietin tota 883 mut mietityttää onko se aivan "mopo" ja täys mahdottomuus ajaa esim pitempiä matkoja saati kakspäällä?

kiitos jo etukäteen vastauksista!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kyllä 883:lla ajaa pois tiehensä, jopa 2 päällä. Silti 1200 on on hieman tehokkaampi ja vääntävämpi. Matkapyöriä ei noista kumpikaan, vaikka on moni niillä ajellut ympäri Eurooppaa kuitenkin.

Jos mahdollista, käy koeajamassa kumpikin. Uuttako meinasit vai käytettyä?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4848
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:06 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti:Kyllä se 883 on mopo, jos €urot riittää osta 1200 :idea: :wink:
Kummallas Harikka itse ajaa ;) ? No oikeasti toki se 1200 vie reippaammin, mutta itsellä tallissa tyttären käytössä ihan vakio 2003 883 ja itse olen sillä ajanut varmaan tytärtä enemmän ja tosi hauska vehje. Eikä siinä tunnu, että pitäsi olla lisää potkua.

Muutamalla 1200:lla olen ajanut ja viime kesänä meinasin sellaisen ostaa ihan heräteostoksena, kun tuossa nurkilla oli siisti 1200 Sport myynnissä alkuperäisellä hyvällä iskunvaimennuksella. Sitten tulin viime metreillä järkiini etten tarvitse lisää pyöriä. Mutta ei se teho siinä nyt lopulta niin ihmeelliseltä tuntunut, oli vaan hyvä ajaa muuten ja hinta oli sopiva.

Se 48:n orggis satula on kyllä hirveä, kun kävin koeajamassa joku vuosi sitten sellaisen. Siitä tuntuu koko ajan putoavan kyydistä, eikä se johdu tehosta :mrgreen: Eli ihan ekaksi uutta satulaa peliin - toki oman perstuntumaan mukaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
ppesssi
Viestit: 14
Liittynyt: 14:17 30.11.2016.

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja ppesssi »

883 oon käyny koeajaa ja tuntu et ois saanu olla tehoa hieman enemmän ja ne jalkatapit olis ainaki pakko siirtää eteen että pystyy ajaan.

48 käyn kyllä heti koe ajaan kunhan siihen tulee mahdollisuus.

Nii eihä ne kumpakaan taida mitää matkapyöriä olla mutta minulla ne ajot suurinpiirteein 200-300km suuntaansa et jos semmosen matkan etes jakkaralla viihtys nii kelpaa.

Uutena ei ole varaa ostaa mutta mahdollisimman uutta kuitenki hakusassa.

Eniten tässä nyt mietityttää se että jos nyt laittaa 883 niin pitääkö jo seuraavalla kaudelle laittaa isompaa pyörää tai konversio kittiä 883:een.
Sit vielä se ku mammaki ois kiva ottaa kyytiin lyhemmille reissuille nii käykö 883 liian pieneksi ja tehottomaksi kahdelle?

ps. hd kuume nousee minkäs teet
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ppesssi kirjoitti:Eniten tässä nyt mietityttää se että jos nyt laittaa 883 niin pitääkö jo seuraavalla kaudelle laittaa isompaa pyörää tai konversio kittiä 883:een.
Sit vielä se ku mammaki ois kiva ottaa kyytiin lyhemmille reissuille nii käykö 883 liian pieneksi ja tehottomaksi kahdelle?
ps. hd kuume nousee minkäs teet
Sille kuumeelle ei mahda mitään, siihen on vain yksi lääke, pyörän osto ;) Ja sitten tähän HDCF-kerhoon mukaan, tapahtumiin vaikka talkoisiin ja pian huomaat, että kaveripiiri on laajentunut mukavasti, halusit tai et :lol:

Turha sitä on ruveta konvertoimaan, vaihdat vaan suoraan tehtaan 1200:een. Mutta jos nyt jo sitä mietit, niin ehkä sitten suoraan se tehtaan 1200 mahdollisimman alkuperäisenä on varmin valinta.

Varmaan tiesitkin, mutta sanoin silti varoiksi - pyörän koko ei muutu mihinkään moottorin mukana, vain sitä lisätehoa ja vääntöä tulee. Mutta japanialaisen jälkeen varmaan tuntuu laiskalle myös se 1200.

Rupeat vaan nauttimaan matkasta ja unohdat kilowatit ja newtonit - kyllä näillä molemmilla liikenteen virrassa pysyy ja saa korttinsa hyllylle, jos niin haluaa. Itse kuskailin takavuosina silloista ystävätärtäni hänen ostamansa uuden 883:n kanssa 1000 km, kun hänen korttinsa hankkiminen kävi vähän hitaasti autokoulujen kiireiden kanssa. Kertaakaan ei tuntunut, ettei olisi ehtinyt sinne minne pitikin. Ja kun hän sai kortin, ajoimme Lappiin peräkanaa ja pisin päivämatka oli 700 km sillä reissulla. Hän 883:lla ja minulla oli vanha shoveli alla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
ppesssi
Viestit: 14
Liittynyt: 14:17 30.11.2016.

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja ppesssi »

Yhen kesän onnistunu nyt kiertää tän hoodeen kuumeen mut nyt alkaa tuntuu et ei auta ku vaihtaa tuo japsi pois.

Jos vaan saan ruovittua eurot kasaan niin taitaa se valinta osua toho 48 ja jos mennään pienemmällä budjetilla niin hyvä tietää et 833 pärjää.

Tossaha se yks syy onki miks oon alkanu tätä vaihtoo miettiin ku nuo japsit alkaa käymää herkemmin kortin päälle ja oha sitä tullu jo tarpeeksi vouhotettua niin aika siirtyä nättiin cruisailuun mamma tarakalla.

koeaja kelejä odotellessa...

kiitoksia vielä vastanneille ja kertokaa toki lisää kokemuksia jos irtoaa!
Pertti
Viestit: 5953
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo mamma tarakalla kyllä onnistuu, mutta hiukan ahdas sportti on mitoiltaan ainakin pidempään matkantekoon.
Dyna olisi parempi, mutta siinä joutuisi niitä tonneja laittamaan jokusen enemmän.
moderattori

Romu rauhoittaa!
ppesssi
Viestit: 14
Liittynyt: 14:17 30.11.2016.

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja ppesssi »

Yhden dynan olen käynyt koeajamassa ja hyvältähä se tuntu mut ei taidat rahat riittää siihen ja ehkä itselle sopisi paremmin vähä pienempi ja ketterämpi pyörä.

On tämä kyllä vaikeaa löytää itselleen se sopiva pyörä. 883 tummana on se miltä haluaisin pyörän näyttävän mutta tehottomalta se tosiaan tuntuu...
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Nykyisen markkina tilanteen vallitessa, ei se Dyna välttämättä ole juuri kalliimpi. Jos kelpuuttaa hiukan vanhemman vuosimallin. Ja saattaa löytää hyvin kelpo yksilön pienillä kilometreillä. Uskoisin, että nyt on hetki, jolloin pääsee tinkasemaan yksityiseltä pyörän erittäin hyvään hintaan. Huomioiden vuodenaika, Harrikoitten suuri tarjonta ja tämä kummitteleva mahdollinen tuleva käyttövero.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Vaihdokin kanssa se vero ei paljoa lohduta ;)

Mutta asiaan, ainakin joissain 883 malleissa on ollut tiheämpi välitys kuin 1200 malleissa, jos matkaa ajaa enimmäkseen niin silloin ehottomasti vakio 1200. Pikkuveljellä on -05 883 ja kyllä se aika mopolta tuntuu, mutta riittää kuitenkin.
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: 883 iron vai 48 forty-eight

Viesti Kirjoittaja vaakko »

883 jos tuntuu yhtään koeajossa että saisi olla tehoa lisää niin se tunne tulee vain vahvistumaan ajan myötä... Ajokoulussa oli 883 ja sen ajon perusteella jo tiesin ettei tule riittämään. Joten ostin 1200:n ja nyt sitä on viritetty "jonkin verran". Konversioita 883:sta suurempaan on turha pelätä, hyvin yksinkertainen homma ja saa vakio 1200 verrattuna huomattavasti ripeäkulkuisemman laitteen riippuen toki mitä kaikkea tekee. Jos nyt ostaisin uutena pyörää niin se olisi 883 Iron ja välittömästi esim. 1200 tai 1250 kitti tykötarpeineen ja hinta olisi alle sen mitä uusi 1200 ja pyörä olisi kuitenkin selvästi tehokkaampi. 1200 kittejä saa tehtaaltakin, ihan takuun kanssa uuteen pyörään joten konversiokuvioita on turha pelätä.

Kannattaa huomioida että uudemmissa Sportyissä on selvästi paremmat jarrut ja alusta. Taisi muutokset tulla 2014-2015 paikkeilla, jotain uudistuksia myös 2016. Tämä siis "883 + konversio" vaihtoehdon puolesta puhumiseksi jos uudempia pyöriä miettii.
Vastaa Viestiin