Eturenkaan epätasainen kuluminen

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4849
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 19:36 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4849
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 19:37 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Pave. »

-Harikka- kirjoitti:
UrpoTJ kirjoitti:Minä päädyin tuohon noin 2,5 bar paineeseen ...
Sama juttu, 2.5bar tuntu sopivalle.
Menee täysin "hifistelyksi", mutta jopa tehtaat välillä suositelee eri merkkisille renkaille eri paineita... ei tosin isoja eroja ole, mutta on kuitenkin.... eli kannattaa myös yrittää tsekata se mitä rengasvalmistaja suosittelee kyseiselle mopolle.... siis originaalimopolle ei muutetulle!
Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen ja se mikä toimii toisella ei välttämäti toimi toisella! < tuo sääntö kyllä pätee moneen muuhinkin asiaan kuin pelkkiin renkaisiin!
Eli jos kokeilee useampaa saman merkkistä/mallista rengasta (samassa mopossa) voi olla että toisella 0,2 + tai - ohjearvosta antaa ihan eri tuloksen tuossa kulumisessa.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1616
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Niinpä, kannattaa sillä omalla yhdistelmällä hakea sopivat paineet. Minä olen ajanut aina saman merkkisellä ja mallisella renkaalla niin pääsee helpolla. Paitsi kerran, mutta en taida sitä enää kokeilla... Enemmän tässä mietin sitä, että tuossa ohuessa 21" renkaassa esim. paine 2,8 bar on jo 1,33 kertainen verrattuna tehtaan ilmoittamaan (orkkisrengas oli Dunlop) 2,1 bar arvoon. Tällainen kapea rengas on jo todella paljon kovempi ja ikään kuin suhteessa enemmän "ylitäyttöinen" kun pulleammat renkaat. Eli jos takaseen pistän tehtaan suositteleman 2,6 bar sijasta esim. 3,0 bar niin "ylitäyttökerroin" on vasta 1,15.

Mutta tuo on totta että ei tästä kannata tiedettä tehdä...
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja jman »

Varmasti renkaan koko vaikuttaa paineeseen: eihän traktorin ja polkupyörän rengastakaan samoilla paineilla täytetä, vaan polkupyörän gummissa on yleensä enempi painetta.
Mulla tuon kapoisen 21" kumin kyljessä lukee 40psi, ja siksi olen sitä käyttänyt, ajatellen että mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän. Ehkä se sitten on ina liikaa? Jännä homma.
Ymmärrän että liika paine saattaapi aiheuttaa halkeilua,
kun kumi on paineen alla pinkeä,
mutta
mites toi epätasainen kuluminen? Miten se syntyy? Joo, mulla on hankala tarve yrittää ymmärtää asioita.
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Onko tuolla liitekuvan renkaalla riittävä kantavuusluokka? Ei ole tasapainotuksen tekemää, ei ole ylipaineen tekemää, mut tuon gummin runko elää liikaa. Joko runko on viallinen tai sen kantavuus ei riitä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja jman »

ma^ko kirjoitti:Onko tuolla liitekuvan renkaalla riittävä kantavuusluokka? Ei ole tasapainotuksen tekemää, ei ole ylipaineen tekemää, mut tuon gummin runko elää liikaa. Joko runko on viallinen tai sen kantavuus ei riitä.
54 pitäisi olla Night Dragonilla (tarkistan vielä kumin kyljestä päivän valjettua), ja sehän noilla kaposilla 21":lla taitaa aika yleinen olla. Sikäli kuin luen taulukkoa oikein, 54 vastaa 212 kiloa.
[tarkistettu: myös kumin kyljessä lukee 54]
Viimeksi muokannut jman, 13:20 15.09.2016.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Pave. »

ma^ko kirjoitti:Onko tuolla liitekuvan renkaalla riittävä kantavuusluokka? Ei ole tasapainotuksen tekemää, ei ole ylipaineen tekemää, mut tuon gummin runko elää liikaa. Joko runko on viallinen tai sen kantavuus ei riitä.
Kantavuuden kanssa tuolla asialle tuskin on tekemsitä, sillä sama ilmiö voi tulla eteen vaikka kevarilla tai jollain muulla hyvin kevyellä mopolla, vaikka olisi sama rengas joka käy myös isompaan mopottimeen.........
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Toi kuitenkin on renkaan rungon elämisestä johtuvaa, eli joko kantavuus ei riitä tai runko on viallinen. Noi kun ei ole vyörenkaita niin viallisesti toimiva runko ei ole edes hirveän harvinainen ja osuu niitä vyörenkaisiinkin.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja jman »

ma^ko kirjoitti:Toi kuitenkin on renkaan rungon elämisestä johtuvaa, eli joko kantavuus ei riitä tai runko on viallinen.
Noita 90/90 21" kumeja ei kovasti paremmalla kantavuudella tunnu olevan. Toki vaihtoehto olisi vaihtaa leveämpi etuvanne ja 120/70 kumi, mikä voisi olla ajolleenkin parempi (??), mutta pitäisi tehdä taas uusi etuloksukin... Tai, niin, no, kyllähän tässä rupeaa rakentelukautta pukkaamaan. 8)

Nyt on jo jonkin aikaa ollut matkalla ("in transit" - ajaisivat nyt vaan sen Transitin tänne) uudet kumit sekä eteen että taakse. Tällä kertaa Bridgestone BT45. Kantavuutta ei ole enempää, takakumissa itse asiassa vähemmän kuin Night Dragonissa, mutta internetin kehut hyvästä pidosta vakuuttivat.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja jman »

jman kirjoitti:Bridgestone BT45
Ensimmäiset parisataa kilometriä uusilla kumeilla. Ai jai, että oli taas nannaa. 8)

Jäin silti pohtimaan tuota leveyden kasvattamista 90 -> 120.
Onko kokemuksia, huomaako eron käytännössä - millaisena?
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

jman kirjoitti:Jäin silti pohtimaan tuota leveyden kasvattamista 90 -> 120.
Onko kokemuksia, huomaako eron käytännössä - millaisena?
Mä vaihdoin rautikseen 100/19:sta 130/16:ksi ja enpä huomannut muuta eroa, kuin että kaarreajo parani, kun takana taas pyöreä kumi. Vanha kantikas kun vodlasi. Mutta etupää toimii ihan samalla tavalla.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja jman »

Mopopoika -65 kirjoitti:Mä vaihdoin rautikseen 100/19:sta 130/16:ksi ... etupää toimii ihan samalla tavalla.
Tuota voi joka tapauksessa pitää onnistuneena muutoksena kun olet vannekokoakin muuttanut, eikä mennyt ominaisuudet ainakaan huonommiksi. Kaikki muutokset eivät aina mene yhtä hyvin.
Mopopoika -65 kirjoitti:kaarreajo parani, kun takana taas pyöreä kumi
Uusi kumi yllättää kuinka kaarteisiin mennään "tosta vaan". Jännä homma että kulumisen tuoma muutos tulee niin vähitellen, että sitä ei huomaa vasta kun vaihtaa uuden alle. Tai ehkä muut huomaa, mä vaan yllätyn joka kerta. 8)
Vastaa Viestiin