Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Huomenta melko tuoreelta Sportster omistajalta,
Mikähän mahtaa tuota Sportster vaivata, kun startti pyörii uskomattoman laiskasti. Aamulla ei lähtenyt käyntiin lainkaan, vaikka tuliterä akku sisällä ja eilen ajelin pitkän lenkin. Myös lämpimänä kuulostaa siltä, että se ei iiiiiiiiiiiihan jaksais mut lähtee silti pyörii ja prätkä pamahtaa käyntiin, eli miettii noin sekunnin, pyörähtää ja starttaa.
Tuntuu, että kun on pyörä saanut seistä puoleen päivään saakka auringonpaisteessa, niin lähtee, mutta esim. aamusta (tänäänkin oli +6 kun lähdin koittaan), niin ei vaan lähde pyöriin.
Mistä kannattaisi lähtee ettiin vikaa? Tulpat? Startti paskana?
Mikähän mahtaa tuota Sportster vaivata, kun startti pyörii uskomattoman laiskasti. Aamulla ei lähtenyt käyntiin lainkaan, vaikka tuliterä akku sisällä ja eilen ajelin pitkän lenkin. Myös lämpimänä kuulostaa siltä, että se ei iiiiiiiiiiiihan jaksais mut lähtee silti pyörii ja prätkä pamahtaa käyntiin, eli miettii noin sekunnin, pyörähtää ja starttaa.
Tuntuu, että kun on pyörä saanut seistä puoleen päivään saakka auringonpaisteessa, niin lähtee, mutta esim. aamusta (tänäänkin oli +6 kun lähdin koittaan), niin ei vaan lähde pyöriin.
Mistä kannattaisi lähtee ettiin vikaa? Tulpat? Startti paskana?
Inhale Glory - Exhale Fear
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Oletkos tarkistanut, että kaikki akulta lähtevät piuhat on kunnossa? Eikä maapiuha runkoon ole hapettunut/ruostunut, jotta saa varmasti kunnolla maita!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Moi,
Pintapuoleisesti ainakin näyttää siltä, että kaapelit olisi kunnossa. Plussakaapelissa vähän paistaa itse kaapelointi kumisuojan alta tuossa liitäntäkohdassa ja muutama katkennut säie. Vedin sähköteipillä sen suojaan. Negatiivinen näyttää ihan hyvältä.
En ole tarkastanut maapiuhan rungon päätä, täytyypä tarkastaa se tänään illalla! En tajunnut edes, että se saattaisi vaikuttaa asiaan.
#toisaalta törmäsin threadiin, jossa jengi valitti tuota laiskaa käynnistämistä muissakin uudemmissa sporissa. Kuuluu vissiin lämpimänä asiaan, että se miettii hetken, pyörähtää laiskasta ja sitten käynnistyy.
Vituttaa vaan aamusin, ku lähdet rinta rottingilla prätkälle, vedät kypärä päähän ja *HNGHHHHH *död**. Kyllä kai tollasen kuitenki kuuluis käynnistyä aamusta, varsinki kun plussa-asteet lähentelee jo kymmentä.
Pintapuoleisesti ainakin näyttää siltä, että kaapelit olisi kunnossa. Plussakaapelissa vähän paistaa itse kaapelointi kumisuojan alta tuossa liitäntäkohdassa ja muutama katkennut säie. Vedin sähköteipillä sen suojaan. Negatiivinen näyttää ihan hyvältä.
En ole tarkastanut maapiuhan rungon päätä, täytyypä tarkastaa se tänään illalla! En tajunnut edes, että se saattaisi vaikuttaa asiaan.
#toisaalta törmäsin threadiin, jossa jengi valitti tuota laiskaa käynnistämistä muissakin uudemmissa sporissa. Kuuluu vissiin lämpimänä asiaan, että se miettii hetken, pyörähtää laiskasta ja sitten käynnistyy.
Vituttaa vaan aamusin, ku lähdet rinta rottingilla prätkälle, vedät kypärä päähän ja *HNGHHHHH *död**. Kyllä kai tollasen kuitenki kuuluis käynnistyä aamusta, varsinki kun plussa-asteet lähentelee jo kymmentä.
Inhale Glory - Exhale Fear
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Tuon maajohdon voit kokeilla yksinkertaisella konstilla, laita akun miinuksesta apuvirtakaapeli moottorin kylkeen kiinni. Jos starttaus paranee, vika on kaapelissa.
Yleensä on niin kuin Pave jo laittoikin, kontaktivika jommassakummassa päässä, mutta joskus on myös kaapelin ja kaapelikengän välinen liitos hapettunut sisältä.
Sama koskee myös plus-kaapelia, mutta sen testaaminen on pikkuisen hankalampi operaatio.
Akku pitää sitten Harrikassa olla AGM-tyyppinen. Normaali vesiakku ei tahdo uutenakaan antaa tarpeeksi paukkua siinä vaiheessa kun nappia painetaan.
Akkukeskusteluja löydät tuolla yläkulman haku-toiminnolla...
Laiska käynnistyminen ei kuulu asiaan. Kunnollisella akulla ja kaapeleilla pyörii kuin kahvimylly.
Yleensä on niin kuin Pave jo laittoikin, kontaktivika jommassakummassa päässä, mutta joskus on myös kaapelin ja kaapelikengän välinen liitos hapettunut sisältä.
Sama koskee myös plus-kaapelia, mutta sen testaaminen on pikkuisen hankalampi operaatio.
Akku pitää sitten Harrikassa olla AGM-tyyppinen. Normaali vesiakku ei tahdo uutenakaan antaa tarpeeksi paukkua siinä vaiheessa kun nappia painetaan.
Akkukeskusteluja löydät tuolla yläkulman haku-toiminnolla...
Laiska käynnistyminen ei kuulu asiaan. Kunnollisella akulla ja kaapeleilla pyörii kuin kahvimylly.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Liittyyköhän asiaan, kun toi Sportster veti täysin virrattomaksi viime viikollan kesken ajon kotiin. Minuutin verran oli pimeänä, sitten taas mittarin valot sytty ja sain koneen pyöriin sen verran, että pääsin kotiin.
Kotiin tullessa huomasin, että plussakaapelin ruuvi oli löystynyt, joten laitoin sen + vanhan akun piikkiin (entinen omistaja suositteli akun vaihtoa). Ongelma ei kyllä ole palautunut sen jälkeen, kun vaihdoin akun ja kiristelin kaapelit kunnolla. Toi laiska aamustartti on kyllä vaivannut koko kevään.
Kotiin tullessa huomasin, että plussakaapelin ruuvi oli löystynyt, joten laitoin sen + vanhan akun piikkiin (entinen omistaja suositteli akun vaihtoa). Ongelma ei kyllä ole palautunut sen jälkeen, kun vaihdoin akun ja kiristelin kaapelit kunnolla. Toi laiska aamustartti on kyllä vaivannut koko kevään.
Inhale Glory - Exhale Fear
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Samaan yhteyteen liittyviä asioita kaikki tyynni. Eli nuo kaapelit vaurioituvat ja niiden kiinnitykset löystyvät ja hapettuvat ja se aiheuttaa juuri tuollaista ongelmaa.atlaz kirjoitti:Liittyyköhän asiaan, kun toi Sportster veti täysin virrattomaksi viime viikollan kesken ajon
plussakaapelin ruuvi oli löystynyt
laiska aamustartti on kyllä vaivannut koko kevään.
Liittimet pitää tarkistaa ja puhdistaa molemmista päistä ja myös rungon maakosketus rassata puhtaaksi.
Lisäksi aivan ehjän näköinen johto voi olla sisältä vaurioitunut, saati sitten jo valmiiksi rispautunut.
Tuossa oli yhden tutun sportti, joka tuli lavalla tallilleni, kun ei lähtenyt käyntiin. Asiantuntijat olivat jo kertoneet, että startti on sökö.
Akku oli heikossa hapessa, mutta annettiin kaapelilla virtaa ja starttasi jos sattui ja heikosti sittenkin. Sitten kiskoin maakaapelia käsin ja kaveri painoi samalla starttinappia ja hörähti heti. Irrotin maakaapelin ja toinen pää oli käänneltäessä aivan liian löysän oloinen, koska säikeitä oli alkanut katkeilla muovikuoren sisällä.
Sitten uusi sininen geeliakku Biltemasta (3 min matkan päässä) ja uudet kaapelit Hotbikestä, kun sattui sinne muutenkin asiaa. Olisivat kaiketi nekin löytyneet kyllä biltsusta.
Siihen loppuivat ko. sportin starttiongelmat. Pelasi viime kesän ja myytiin tänä keväänä edelleen starttaavana (ei ollut tuo sinun yksilösi )
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Paikallinen akkufirma möi mulle tollasen MBAT YTX14-BS akun, jonka sain survottua sisään. Aikasempi akku oli edellisen omistajan asentama Litium-akku joka tuli tiensä päähän (ei suostu lataa enää). Olettaisin, että tolla akulla pitäisi pärjätä.Pertti kirjoitti:Akku pitää sitten Harrikassa olla AGM-tyyppinen.
Inhale Glory - Exhale Fear
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Kunhan vaan ei ole perinteinen vesiakku. Se sopii vain hätätilakäyttöön käytännössä. Kyllä se silläkin starttaa, mutta lyhytikänen on yleensä.
Tuosta en osaa sanoa yhtään mitään, mutta tyypin perusteella googlattuna on ainakin
a. halpa ja
b. umpinainen.
Hinta näytti jossain olevan alle 30 e. Eli hinnan perusteella ei liene kovin pitkäikäinen tuokaan, mutta toimii sen aikaa kun toimii jos jaksaa pyörittää. Mutta käy nyt ne kaapelit läpi kuitenkin varoiksi.
http://www.kurapyora.fi/store/index.php ... ts_id=1837" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta en osaa sanoa yhtään mitään, mutta tyypin perusteella googlattuna on ainakin
a. halpa ja
b. umpinainen.
Hinta näytti jossain olevan alle 30 e. Eli hinnan perusteella ei liene kovin pitkäikäinen tuokaan, mutta toimii sen aikaa kun toimii jos jaksaa pyörittää. Mutta käy nyt ne kaapelit läpi kuitenkin varoiksi.
http://www.kurapyora.fi/store/index.php ... ts_id=1837" onclick="window.open(this.href);return false;
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Lienee "vesiakku", ainakin hapot sinne päästelin, kun sen akkuliikkeestä hain. Lienee siis järkeä etsiä tolle joku toinen akku myös, ton kaapelitarkastuksen lisäksi.Joe Cool kirjoitti:Kunhan vaan ei ole perinteinen vesiakku
Inhale Glory - Exhale Fear
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Oletko muuten tarkastanut, että lataako pyöräsi? Akkuun ei tule virtaa jos se ei lataa, joten kannattaa tarkistaa tuokin kun sen käyntiin saa!atlaz kirjoitti:Lienee "vesiakku", ainakin hapot sinne päästelin, kun sen akkuliikkeestä hain. Lienee siis järkeä etsiä tolle joku toinen akku myös, ton kaapelitarkastuksen lisäksi.Joe Cool kirjoitti:Kunhan vaan ei ole perinteinen vesiakku
Ja tuon sammumisilmiös oireen perusteella jos piuhoista ei löydy mitään vikaa voi vika olla myös jopa virtalukossa, mutta tutki nyt nuo muut mahdollisuudet ensiksi....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Mulla oli tuossa omassa mopossa ihan tuollainen normi happoakku kun se mulle tuli ja tuskin oli ihan hiljan siihen laitettu, ainakin kun ulkonäköä katseli ja pari kesää se vielä mullakin pelitti, joten ei kait nekään kaikki nyt NIIN HUONOJA ole, kuin kaikki täällä mainostaa, mutta toki ovat tärinälle paljon alttiimpia kuin nuo omansa!Joe Cool kirjoitti:Kunhan vaan ei ole perinteinen vesiakku. Se sopii vain hätätilakäyttöön käytännössä. Kyllä se silläkin starttaa, mutta lyhytikänen on yleensä.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Veikkaisin jotenkin sitä litiumakkua syypääksi tossa. Yleensä toi pyörä huutaa ku syötävä (varashälyttimet) jos käytät akkupiuhoja irti ilman, että teet taikatemppuja, mutta kun tuon litiumakun irrotin, niin pyörä oli hissukseen. Myöskin litiumlaturi herjaa erroria tolle litiumakulle, kun koittaa latailla.Pave. kirjoitti: Ja tuon sammumisilmiös oireen perusteella jos piuhoista ei löydy mitään vikaa voi vika olla myös jopa virtalukossa, mutta tutki nyt nuo muut mahdollisuudet ensiksi....
Inhale Glory - Exhale Fear
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Just, silloin se litiumakku on jo kuollut kertaalleen totaalisesti. Paljon se näytti voltteja, kun otit pois?atlaz kirjoitti:Veikkaisin jotenkin sitä litiumakkua syypääksi tossa. Yleensä toi pyörä huutaa ku syötävä (varashälyttimet) jos käytät akkupiuhoja irti ilman, että teet taikatemppuja, mutta kun tuon litiumakun irrotin, niin pyörä oli hissukseen. Myöskin litiumlaturi herjaa erroria tolle litiumakulle, kun koittaa latailla.Pave. kirjoitti: Ja tuon sammumisilmiös oireen perusteella jos piuhoista ei löydy mitään vikaa voi vika olla myös jopa virtalukossa, mutta tutki nyt nuo muut mahdollisuudet ensiksi....
Noissa on kaksi tapaa hiljentää häly akku irrottaessa:
- virta päälle ja pääsulake irti joko virta päällä tai heti kun sen kääntää pois
- virta päälle ja akun miinusnapa irti joko virta päällä tai heti kun sen kääntää pois
Ja takaisin sitten vastaavasti. Olen käyttänyt kumpaakin tapaa virta päällä ongelmitta.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
Tuo laiska pyöritys ja varsinkin se, että nappia painettaessa miettii kauan, ennen kuin pyörähtää polttaa lopulta starttimoottorin. Kun moottori ei pyöri, on starttimoottorilla käytännössä oikosulku.
Tuossa aloittajan akussa on kapasiteettia vain 12Ah, joten se on yksinkertaisesti liian pieni. Sportissa pitäisi olla 18Ah luokkaa. Akkukauppiaalla ei ole ollut mitään käsitystä, minkälaiseen laitteeseen on patteriaan myymässä, tai sitten on piruuttaan myynyt ongelmia uudelle Harrikkakuskille.
30 euron akku sopii hyvin johonkin ruohonleikkuriin tai japsinelikkoon, mutta Harrikassa pitää akusta tulla oikeasti potkua siinä vaiheessa, kun nappia painetaan. Orkkiksesta lähtee muistaakseni hetkellisesti melkein 400A.
Tuossa aloittajan akussa on kapasiteettia vain 12Ah, joten se on yksinkertaisesti liian pieni. Sportissa pitäisi olla 18Ah luokkaa. Akkukauppiaalla ei ole ollut mitään käsitystä, minkälaiseen laitteeseen on patteriaan myymässä, tai sitten on piruuttaan myynyt ongelmia uudelle Harrikkakuskille.
30 euron akku sopii hyvin johonkin ruohonleikkuriin tai japsinelikkoon, mutta Harrikassa pitää akusta tulla oikeasti potkua siinä vaiheessa, kun nappia painetaan. Orkkiksesta lähtee muistaakseni hetkellisesti melkein 400A.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportster startti on laiska (07 XL1200N)
No joo, itselläni ei ole yksikään niistä taitanut kahta kesää mennä, toisena viimeistään on tiltannut kesken kaiken. Ja paras oli sökö ja latauskelvoton, vaikka oli uusi asennettu ja muutaman kuukauden seissyt pyörässä. Viimesin niistä meni yht' aikaa hermojen kanssa niin, että sillä oli ajettu 1,5 vuoden aikana noin 12 000 km ja se hyytyi sitten lopulta Riikassa hotellin pihassa yön aikana. Mutaman tunnin lataus sen vielä elvytti silloin ja Tallinnaan ajamisen aikana latautui sen verran lisää, että sain laivasta käyntiin ja tallille. Ja sitten vaihtoon.Pave. kirjoitti:Mulla oli tuossa omassa mopossa ihan tuollainen normi happoakku kun se mulle tuli ja tuskin oli ihan hiljan siihen laitettu, ainakin kun ulkonäköä katseli ja pari kesää se vielä mullakin pelitti, joten ei kait nekään kaikki nyt NIIN HUONOJA ole, kuin kaikki täällä mainostaa, mutta toki ovat tärinälle paljon alttiimpia kuin nuo omansa!Joe Cool kirjoitti:Kunhan vaan ei ole perinteinen vesiakku. Se sopii vain hätätilakäyttöön käytännössä. Kyllä se silläkin starttaa, mutta lyhytikänen on yleensä.
Ja alkuperäiselle kysyjälle - mikä näille sitten lie se oikea termi, vesiakku ei varmaankaan. Tarkoitin sillä esim. tällaista:
Eli siinä on korkit joista lisätään tislattua vettä, kun se kerran on hapotettu. Ja kyljessä näkyvät veden korkeuden sallitut rajat. Näitä en itse enää yhteenkään pyörääni asenna.
Sitten tämän tyyppiset akut ovat suljettuja:
Näihin ei enää alkuperäisen useimmiten tehtaalla tehdyn hapotuksen jälkeen lisätä yhtään mitään ja niissä ei enää vesi loisku, vaan se on imeytetty esim. lasikuittumattoon (AGM) tai on siellä geelimuotoisena.
Ja näistä minulla on erittäin huonoja kokemuksia kahdesta halvasta Ultima-merkkisestä AGM:stä. Menivät yhtä nopeasti, kuin tuo ym. "vesiakku". Kolmas tosin isompi Ultima taas starttasi shovelin käyntiin tänään talven jäljiltä varsin hyvin. Viides kesä alkoi. Lämpimässä tallissa ja kerran talven aikana ladattu. Ja yksikään "vesiakku" ei shovelissa pärjännyt kahta kesää.
Että ota nyt näistä tolkkua...
Tuossa jonkun hemmon sivu akkuasioista Englanniksi:
http://www.dansmc.com/batteries.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus