883cc-1250cc Sporster

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Joo pitäs toimia melko "normaalisti" vielä kympin puristuksilla. Jenkeillä tosiaan on eri oktaanit, tossa lisätietoo joka vois olla jossain muodossa motopediaankin kelpaavaa tekstiä?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli tuolta noi MON ja RON hommat. Toivottavasti linkki toimii kun on puhelimella laitettu.

Siirretty Motopediaan
T.moderattoripertti

http://84.234.73.214/wiki/index.php/Polttoaine" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

vaakko kirjoitti:Kiitos, tämä olikin itselle uutta infoa. Ymmärsin kuitenkin että kun pysyy 10:1 paikkeilla niin käynnistysongelmia ei pitäisi tulla.
Ongelmia ei tule käynnistyksessä, vaan vedätyksessä, detonoi eli nakuuttaa ja se rikkoo paikkoja pidenpään jatkuessaan. Toteutuva puristus riippuu mäntävalinnan lisäksi nokasta jnejne... detonaatioherkkyyteen vaikurttaa myös sytytyshetki jnejne... mut kyllä kympin suhteen pitäis olla jopa helposti toimiva normilla pumppu bensalla.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
klix
Viestit: 129
Liittynyt: 19:31 04.09.2008.
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja klix »

ma^ko kirjoitti:
vaakko kirjoitti:Kiitos, tämä olikin itselle uutta infoa. Ymmärsin kuitenkin että kun pysyy 10:1 paikkeilla niin käynnistysongelmia ei pitäisi tulla.
Ongelmia ei tule käynnistyksessä, vaan vedätyksessä, detonoi eli nakuuttaa ja se rikkoo paikkoja pidenpään jatkuessaan. Toteutuva puristus riippuu mäntävalinnan lisäksi nokasta jnejne... detonaatioherkkyyteen vaikurttaa myös sytytyshetki jnejne... mut kyllä kympin suhteen pitäis olla jopa helposti toimiva normilla pumppu bensalla.
Juuripa näin.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kaikkea ei voi saada.

Tässä jotain wikihepreaa taas mahdollisesti mielenkiinnostuneelle.
http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... patibility" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaatii jonkin verran paneutumista ihan vaan artikkelikin puhumattakaan että sisäistäisi
siitä jotain ensimmäisellä 20 lukemiskerralla.

Senpä takia nää virivirikioskit tarjoaakin valmiita paketteja/yhdistelmiä jotka toimii
keskivertokansalaiselle joka ei välttämättä halua opiskella polttomoottorin teoriaa.
Kohtuu hyviä komboja todnäk mut ei kande valita aivan sitä xtreme kireintä settiä.

Jos jollakulla infoa suomalaisten jakelijoiden RON/MON oktaaneista niin infoa tänne.
Pari yksikköä MON -oktaanissa muuttaa aika paljon.
It ain't sport if it can't kill ya
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja vaakko »

ma^ko kirjoitti:Ongelmia ei tule käynnistyksessä, vaan vedätyksessä, detonoi eli nakuuttaa ja se rikkoo paikkoja pidenpään jatkuessaan. Toteutuva puristus riippuu mäntävalinnan lisäksi nokasta jnejne... detonaatioherkkyyteen vaikurttaa myös sytytyshetki jnejne... mut kyllä kympin suhteen pitäis olla jopa helposti toimiva normilla pumppu bensalla.
Tässä puhutaan varmaan dynaamisesta puristussuhteesta? Ja siihen vaikuttaa nokat/imuventtiilin aukioloaika.

Itse jätän varsinaisen toteutuksen ammattilaiselle, mutta sopivasti tyhmiä kyselemällä ja netistä asioihin perehtymällä on itsekin kartalla mitä tapahtuu, mikä vaikuttaa mihinkin ja pystyy myös ohjaamaan varsinaista toteutusvisiota oikeaan suuntaan kun tulee valintojen aika.
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Dynaaminen puristussuhdehan tarkoittaa ikäänkuin "toteutunutta" puristussuhdetta, kun taas staattinen puristussuhe on palotilan(ja mahdollisen vapaan sylinteritilan) tilavuusero mäntä ala ja yläasennossa. Jos on kovin raju nokka niin 11/1 staattinen suhdekin voi olla turhan alhainen ja taas kovin mieto nokka voi olla 10/1 suhteellahaastava nakutuksen suhteen jos vähänkin yrittää sytkälle ennakkoa jnejne... dynaaminen suhde on ainoa joka ratkaisee toimivuuden kannalta.

Tuossa siit dynaamisesta kohtuu tiiviisti, tosin lontooks: http://members.uia.net/pkelley2/DynamicCR.html
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kohtuu hyviä komboja todnäk mut ei kande valita aivan sitä xtreme kireintä settiä.
Aika helposti tulee myös ajatus, että ostan tuon kitin ja jätän tuon osion vielä laittamatta. Ehtiihän sen. :lol:

Empiiristen kokemusten varjossa suosittelen että rakenna laatuosista, laita kaikki kerralla ja anna oikean ammattilaisen tehdä. Maksaa joo, mutta se toinen reitti ei ole sen halvempi. Arvaa mistä tiiän? :mrgreen:

Mulla on ruttua sössön strokerissa 10,8. Ja sytkä menee nyt vaihtoon just detonoinnin takia. Eli mitä tekee teholla jota ei voi käyttää vaiheessa kun kone alkaa kilisemään? Tähän kittiin laitetaan sössön IST, joka merkitsee nyt sitä että kireintä dynotulosta ei tarvi odottaa, mutta saattais pata kestää. Toisessa kannessa on lämpötilan anturi ja toisessa detonointianturi. Ihanan kallista! Sytkän takia meni startteja, kun kone potki takaisin kuumana. Nyt vaihdetaan sytkä ja puolipuristimien tilalle EasyStart nokat.

Korjattu puristussuhde kohdalleen.
Viimeksi muokannut ranze, 18:34 05.03.2016.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
purple
Viestit: 10
Liittynyt: 09:56 28.09.2014.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja purple »

Tilasin itselleni Hammer Performancen 1250 kitin piristämään 883 Ironia. Tarkoituksena on kokeilla
minkälaisiin tuloksiin päästään halvalla päivityksellä. Tullien ja verojen jälkeen laskeskelin hinnaksi
alle tonnin joka on mielestäni kovin kohtuullinen hinta noista kamoista. Tavoitteena mieto 70 heppaa,
katotaan riittääkö mun putken ominaisuudet sinne asti.

Hyviä puolia tässä paketissa on mun mielestä mäntien ja pyttyjen laatu. Sylinteriputki on paksumpi
kuin HD:n pytyissä, ja ne on suorempia. Pytyt on kovemmasta materiaalista tehtyjä, joka vaikuttanee
kestävyyteen. Männät on takomäntiä.

Tuohon hintaan kuuluu myös Energy One kytkinpaketti. Power Vision löytyy jo ennestään ruiskun
ohjelmointiin, ja se muuten kannattaa ottaan huomioon hintaa miettiessä - kaasarivehkeillä
pääsee halvemmalla.

No mutta kahtotaan miten ukolle ja mopolle käy kunhan paketti saapuu ja saadaan asennettua.
Onks hyviä vihjeitä löytyykö keskisuomesta halpaa/ilmaista dynoa? En siis tarvitse muuta kuin
pari vetoa, ruiskuohjelmoinnin hoidan itse.
purple
Viestit: 10
Liittynyt: 09:56 28.09.2014.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja purple »

Tämmöisen tuloksen voi saada tuolla peruspäivityksellä. Tämä siis alunperin 883 ruiskukone johon on laitettu
1250 peruspäivitys, (pytyt ja männät vaihdettu, vanhat kannet) ja ilmanputsari ja putket vaihdettu.

Kuva
purple
Viestit: 10
Liittynyt: 09:56 28.09.2014.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja purple »

Ja tässä esimerkki kaasarikoneesta, punaviiva on pelkkä 1250 paketti ja sinisessä vaihdettu
myös putket ja ilmaputsari. Ihan vaan sillä että jos haluaa 883:een lisää potkua niin
ei taida millään muulla saada näin hyvää vastinetta rahalle...

Kuva
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vakuuttaviahan nuo käyrät ovat. Mutta lähtökohta hieman ihmetyttää, kun 883 ilmoitetaan vakiona 38kW=51,68 hp.

Tietysti voi kyseenalaistaa tehtaan ilmoitukset, mutta olisivatko ne ihan noin alakanttiin ilmoitelleet. Ja sitten voi puhua takapyörätehosta ja moottoritehosta. Silti ei voi täysin välttyä myynnninedistyskuvalta.

Varmasti potkua saa lisää ja sopuhintaan, mutta liioitteleeko kuva...?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
purple
Viestit: 10
Liittynyt: 09:56 28.09.2014.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja purple »

Nuo ihan heppoja noissa käppyröissä, ei kilowatteja... :) Ja kummassakin ihan lukeekin niin.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

purple kirjoitti:Nuo ihan heppoja noissa käppyröissä, ei kilowatteja... :) Ja kummassakin ihan lukeekin niin.
Sitähän tässä ihmetellään että vakiona pitäs olla 50 heppaa ja tossa käppyrässä vakio on 38... Olis aika paljon toteutumattomia hevosia jos noi luvut pitää paikkansa, tai sit on huono mainospenkki.

Ihan vaan sillä että jos haluaa 883:een lisää potkua niin
ei taida millään muulla saada näin hyvää vastinetta rahalle...
Eihän tää oo enää 883:en lisäpotkua, tästäkin voi olla montaa mieltä muttei mopokaan oo enää mopo kun siinä on isompi kone.

Puhutaanko noissa missään mitään nokista, ite en välttämättä lähtis noin isoo muutosta tekeen vaihtamatta vakionokkia.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiwi kirjoitti:
purple kirjoitti:Nuo ihan heppoja noissa käppyröissä, ei kilowatteja... :) Ja kummassakin ihan lukeekin niin.
Sitähän tässä ihmetellään että vakiona pitäs olla 50 heppaa ja tossa käppyrässä vakio on 38... Olis aika paljon toteutumattomia hevosia jos noi luvut pitää paikkansa, tai sit on huono mainospenkki.

Puhutaanko noissa missään mitään nokista, ite en välttämättä lähtis noin isoo muutosta tekeen vaihtamatta vakionokkia.
Juuri niin, herra Kiwi luki viestini oikein ;) Mutta toistan vielä. 2000-luvun kaasari sporttiin ilmoitetaan virallisesti 38 kW, joka on heppoina noin 51,5, eli aivan kun olisi penkitetty alakanttiin (tai kuristettuna) tuo orggis tai cypypastattu siihen kilowattikäyrä.

Mikään dyno ei ymmärtääkseni tee eri käyriä samalle paperille tai tiedostoon, vaan joka ajosta tulee oma tulos. Tyypillisesti näissä kuvissa vertailua helpottamaan käsitellään kuvaa liittämällä samaan kuvaan useampi käyrä. Ja silloin tulos on juuri sitä, mitä kuvankäsittelija haluaa näyttää.

Miltähän tuossa olisi näyttänyt tehtaan 1200:n käyrä?

Tätä kuvan informaatiota siis ihmettelen, vaikka kyytiä tulee varmasti lisää sopuhintaan. Nokat varmaan vaihtaisin itsekin tuossa rysäyksessä. Miten sitten sytkän laita, pitäisikö sekin uusia tai ainakin säätää uusiksi.

Mutta parhaan informaation itselleen saa, jos käyttää nyt sen orggiksen dynossa ja ottaa käyrän talteen. Ja sitten ehdottomasti samassa dynossa muutoksen jälkeen ja samoilla asetuksilla.

Ja tämän tiedon jakaminen on erittäin toivottavaa vaikka tähän ketjuun.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
purple
Viestit: 10
Liittynyt: 09:56 28.09.2014.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja purple »

Kiwi kirjoitti: Sitähän tässä ihmetellään että vakiona pitäs olla 50 heppaa ja tossa käppyrässä vakio on 38... Olis aika paljon toteutumattomia hevosia jos noi luvut pitää paikkansa, tai sit on huono mainospenkki.
KAASARI 883 Sportserista ei ole ikinä luvattu tehdaskunnossa 50 heppaa. Ruiskukoneet erikseen.
Ootko sä nyt sitä mieltä että tuo dyno näyttää liian vähän vai liian paljon? Ei nuo mitään
mainosmittauksia ole, ne on samalla pyörällä samassa penkissä tehtyjä vetoja joilla
halutaan näyttää mitä tuolla paketilla saa aikaiseksi. Ja kyseiselle firmalle (samoiten kun NRHS)
nuo tehot ovat vielä hyvin mietoja. Paremmilla seteillä saadaan Sportster jo reippaasti yli sata
heppaa ulos. Mutta mitäpä minä tässä kertoilen, käy itse lukemassa: http://hammerperf.com
Siellä on myös runsaasti muitten tekemiä penkityksiä ettei tarvitse väittää että homma on jotain
kusetusta.
Eihän tää oo enää 883:en lisäpotkua, tästäkin voi olla montaa mieltä muttei mopokaan oo enää mopo kun siinä on isompi kone.
Kun otetaan 883 Sportster ja tehdään siitä tehokkaampi niin mitähän se sitten on? :roll:
Puhutaanko noissa missään mitään nokista, ite en välttämättä lähtis noin isoo muutosta tekeen vaihtamatta vakionokkia.
Tässä paketissa ei ole nokkia. Isommissa päivityksissä on. Kantsii käydä lukemassa tuolta Hammerilta.

Minä en 883:n vakiokansilla lähtisi nokkia vaihtamaan koska se on lähinnä rahanhukkaa. Ne nokat mitä sinne
saa laitettua ilman venojen ja männän yhteentörmäämistä tuo ehkä pari hassua heppaa yläpäähän.
Kyllä sinne pitää kannet vaihtaa ennenkuin nokkien vaihtamisesta on mitään merkittävää hyötyä, ja
jotta sinne saa tehonokat laitettua ilman kolinaa.

Tämä siis omaan vehkeeseeni, se on ruisku ja siinä on W-nokat vakiona. Kaasarivehkeisiin varmaan
kannattaisikin vaihtaa myös nuo W-nokat kun niitä halvalla saa.
purple
Viestit: 10
Liittynyt: 09:56 28.09.2014.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja purple »

Joe Cool kirjoitti: Juuri niin, herra Kiwi luki viestini oikein ;) Mutta toistan vielä. 2000-luvun kaasari sporttiin ilmoitetaan virallisesti 38 kW, joka on heppoina noin 51,5, eli aivan kun olisi penkitetty alakanttiin (tai kuristettuna) tuo orggis tai cypypastattu siihen kilowattikäyrä.
Ei pidä paikkaansa, nyt tekee sulla muisti kepposet. Mistä tuo luku on peräisin? Jotain 40 hepoa niistä
on luvattu.
Vastaa Viestiin