kiitos Lehdestä!

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

Kiitos taas hyvästä lehdestä,
ja samalla selvisi "mysteeri",
kun -60 luvun lopussa tuli http://www.thencamebronson.com" onclick="window.open(this.href);return false; sarja telkusta, (tsadissa tuli muistaakseni 2 kanavalta, ei tainnu näkyä kuin etelässä, en muista, voi korjata)),
jäi "harmaisiin aivosoluihin", että Bronson ajeli "YSISATASELLA SPORTSTERILLA" :?: :?:
(haaveilin aina, että kun tulen (en tullu) isoksi :( , ostan 900:n Sportster, niinku Bronsonilla,) :wink: :wink: oli niin outo toi kuutiomäärä, että aloin jo epäillä, "tementiaa", kun ei ole ohjelmasta viellä edes 50 vuotta 8O ,
nyt mukana tulleessa -82 lehdessä s. 26, oli maininta, että 900:nen oli todella olemassa, ja valmistus lakkautettiin -71, :D :D ,
hyvät Jussit,,
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Näin se on, kuutiosenttejä siinä ysisatasessa oli kyllä 883, mutta sitten tuli tonninen vuonna 1972 997 cc .

Taas 1986 palattiin evolaisen myötä 883 cc, mutta sitä ei kai evoluution myötä haluttu kutsua enää ysisataseksi, vaan kasikasikolmoseksi ja isompaa 1199 cc tonnikakssataseksi.

Mutta sitten vähän lisää tilastotietoa, lähde bikez.com

900 XLCH 1971:
65.00 HP (47.4 kW)) @ 6300 RPM Top speed: 180.0 km/h (111.8 mph)

1000 XLH 1972:
57.00 HP (41.6 kW)) @ 6000 RPM Top speed: 180.0 km/h (111.8 mph)

883 XLH 1986:
46.00 HP (33.6 kW)) @ 6000 RPM Top speed: 149.0 km/h (92.6 mph)

1200 Sport 1999:
61.00 HP (44.5 kW)) @ 5500 RPM Top speed: 186.0 km/h (115.6 mph)

Eli tilastojen perusteella tuo allekirjoitukseni raakuus selittyy. Tämä 1971 900 XLCH on paperien mukaan kaikkien aikojen tehokkain Sportster tonnikaksataset mukaan lukien. Uusista ruiskuvehkeistä ei bikezistä löydy enää tehoja, vain vääntö. Eräs kaverini totesi toisessa yhteydessä sitaatin: “When they can’t make big Horsepower, they start talking about Torque"

Ja voin vakuuttaa, että tällä vehkeellä 130 km/h tuntuu taatusti hurjemmalta, kuin mikään muu nopeus noilla uudemmilla, oli niissä sitten tehoa tai vääntöä 8)

Kuva
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja jman »

Joe Cool kirjoitti:Eräs kaverini totesi toisessa yhteydessä sitaatin: “When they can’t make big Horsepower, they start talking about Torque"
Markkinoinnissa ehkä noin, ja välillä tuntuu muutenkin unohtuvan tehon, väännön ja kierrosluvun varsin suoraviivainen yhteys. 8)
Avatar
Marshal
Viestit: 234
Liittynyt: 00:37 03.02.2013.

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Marshal »

No nyt se selvis mistä Bronson Eyen Bronson nimi osittan tulee?

Pitäi käydä katsomassa Youtubesta , kyllähän sieltä löytyi pilottia ja vaikka mitä. Mielenkiintoiselta vaikutti kun tehty jo -69 , autenttista maisemaa! https://www.youtube.com/watch?v=2Frc9Zy9IvM" onclick="window.open(this.href);return false;
HD Softail Springer 1996, 3" BDL-EVO9S
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

:D , kiitti "joe" spekseistä, ihmettelen mihin ne on hukanneet tehot, siirtyessään shovelista evoon,??,
hyvä kuva, tankista vaan puuttui kaiken näkevä,, 8) "bronsonin silmä",
Bronson sarjassa on aika lailla otanta sen ajan Hdeista,, vaikka muutenhan se on sarjana pliisu, räminät puuttuu, oli sen ajan "Lonely Rider" mutta hienoa ajamista ja kuvausta,,
jep, meikäläisellä -50 luvulla syntyneellä, ei ollu "angry birdsejä" esikuvana, oli vaan Batman/Teris/Myrskylinnut/Bronson ja sitten tuli Easy rider, ymym,, "ameriikan autot",, (faija suhas "Huhtamäen kauppaneuvosta". Desoto Diplomaatilla),, ni kait sieltä jäänny traumoja,,,, :lol: :lol: ,
ja nyt ajelemaan, huomenna sataaaaaaaa taaaaaaaaaasssssssss,,
jatketaan,,
VeMa
Viestit: 26
Liittynyt: 16:02 20.10.2014.
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja VeMa »

Joe Cool kirjoitti:Tämä 1971 900 XLCH on paperien mukaan kaikkien aikojen tehokkain Sportster tonnikaksataset mukaan lukien.
1972 taisi muuttua tuo tehojen mittaus hiukan. Voisiko se selittää tuon suuremman tehon?
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Turre »

50-60 -luvuilla Sporster, varsinkin XLCH, oli nimensä mukainen räyhäkäs urheilupyörä (sen ajan Hyajabusa), kait kuitenkin varsin harvoin nähty Euroopassa. 60-luvun lopulle kilpailu kiristyi (Honda Tuutti ym) joten tehtaan oli kaivettava esiin yhä isompia tehoja jotta asiakaskunnan mielenkiinto säilyis. 70-ajan alun jälkeen rupes olee selvää että suorituskykyisen laitteen haluava ostais joka tapuksessa japsin. Ja HD:n ostajalle valinta on joko HD tai ei mitään, joten teholukemien merkitys väheni.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Pertti
Viestit: 5963
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Viimeinen Harrikan superpyörä oli 1969 XLCH, sen jälkeen tuli Tuutti. Tuo 69 XLCH kulkee sen 200km/h tarvittaessa, mutta muuten Honda on ehkä hienostuneempi.
Näin olen -69:n omistajana itselleni sopivat speksit löytänyt.
Sen 200 se kulkee, pikkuisen kyllä haparoi, mutta annettakoon anteeksi vanhan vuosimallin ollessa kyseessä.

Ja paskat, Riitanhan sekin tietysti virallisesti on.....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kiitoksia Riitta taas mahtavasta lehdestä
Joe Cool tiesit että täältä tulee kuittia sportstereista.... eri lähteissä on tehoista eri tieto myös XLCH:n osalta.
XLCR-1000 (1977-79)
68bhp @ 6,200rpm, Top speed: 185.0 km/h (115 mph)
XR-1000 (1983-84)
70 hp 52.6 kW @ 5600 rpm Top speed: 185km/h (115 mph)
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Joo Sepi, niin tehot ja tiedot vaihtuvat juuri sen mukaan, mitä joku on ko. lähteeseen kirjoittanut ja vastuu siirtyy lukijalle :lol: Ja trafin tietokannoissa nuo tiedot ovat aivan yhtä varmalla pohjalla :roll:

Lisäksi ainakin henkilöautojen tehoja alettiin ilmoitella eri tavoin 70-luvun energiakriisin myötä.

Eli tässä mainittuja tietoja varmempaakaan lähdettä on vaikea osoittaa ja Pertin/Riitan 1969 suurtehorautis voidaan kyllä laskea jo pohjalaisen puheenparren piikkiin :mrgreen:

Ja olivat tehot mitä hyvänsä, niin nämä 1978 ja vanhemmat tuntuvat joka tapauksessa paljon hurjemmilta ja suorastaan raaoilta "superpyöriltä" vauhdissa. On iso ero vetää moottoritienopeutta noilla 1971 ja 1981 rautiksilla tuoreemman eduksi ja kun vielä verrataan 20 vuotta tuoreempaan evolaiseen, niin ajettavuus on aina vaan parantunut. Ja fiilis sitä mukaa kai sitten huonontunut :roll:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5963
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joe Cool kirjoitti:
Eli tässä mainittuja tietoja varmempaakaan lähdettä on vaikea osoittaa ja Pertin/Riitan 1969 suurtehorautis voidaan kyllä laskea jo pohjalaisen puheenparren piikkiin :mrgreen:
Joo, meillähän onkin se maailman voimakkain, 900kW lukee rekisteriotteessa.
Jotta ei se mikään ihme ole, että kulkee :twisted:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: kiitos Lehdestä!

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Pertti kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti:
Eli tässä mainittuja tietoja varmempaakaan lähdettä on vaikea osoittaa ja Pertin/Riitan 1969 suurtehorautis voidaan kyllä laskea jo pohjalaisen puheenparren piikkiin :mrgreen:
Joo, meillähän onkin se maailman voimakkain, 900kW lukee rekisteriotteessa.
Jotta ei se mikään ihme ole, että kulkee :twisted:
Jokos tuolloin on tullut sähkömopot??????? :lol:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vastaa Viestiin