HD:lta upouusia malleja: Street 500 ja Street 750

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

rocktrailer

Re: HD:lta upouusia malleja: Street 500 ja Street 750

Viesti Kirjoittaja rocktrailer »

UrpoTJ oli tästä tammikuussa laittanut tämän linkin toiseen ketjuun, mutta ehdittiin vaan pyörät jäärata-ajoon juuri hankkia. Tässä se video:


http://www.youtube.com/watch?v=C5HIcLK2E38" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD:lta upouusia malleja: Street 500 ja Street 750

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuli koeajettua tämä 750 Yyterissä. Ajoin vajaa 30 km, maksimivauhti n. 100 km/h. Pyörä yllätti positiivisesti, se oli hauska ja ketterä ajettava. Olihan se alkuun oudon pieni ja ajoasento polvet suussa (olen 186 cm pitkä), mutta parin kilsan jälkeen tähän tottui kohtuu hyvin. Moottori vetää yllättävän hyvin, vääntöä on jo alakierroksilla. Pyörä on ketterä, hallintalaitteet toimivat hyvin, vaihteet lonksuu niin kuin isommissakin mutta ihan hyvin vaihdot tapahtuivat. Pyörä ei ole uraherkkä. Lisäksi Meri-Poriin matkalla oli kova tuulenmyräkkä mereltä, mutta aika vähän otti sivutuuli pyörään.

En ole muiden valmistajien nakuja tai sportteja kokeillut niin en osaa niihin verrata. Jotenkin tuli mieleen XR ja jopa Buell, vähän samanlaista ketterän hauskaa ajamisessa oli.

Ulkonäkö on tietysti makuasia. Minusta tuo on ihan ok kun ei hae vertailukohtaa vanhoista HD-malleista. Laatuvaikutelma ei ole ihan isompia vastaava, mutta ei varmaan ole tarkoituskaan kun kerta halpaa mallia tehdään. Johdot on aika karusti esillä ja esim. paksusta pellistä prässätyt jarru- ja vaihdepoljin eivät ole kauniita. Käsikontrollit jotain ihan muuta mihin HD:ssa on tottunut (tämä vähän ihmetytti, olisiko nämät kuitenkin kannattanut jättää samoiksi hinnasta huolimatta, olisi auttanut "HD-perheessä" pysymistä). Mittarivarustus on yksinkertainen (LCD-näytössähän voi nykyään näyttää vaikka mitä, esim. kierrosluvun, jäljellä olevan bensan/kilometrimäärän yms. mutta tässä ei käsittääkseni ollut mitään tällaisia). Kokonaisuudessaan ei laatu (erityisesti yksityiskohtien suunnittelu) näyttänyt siltä mihin HD:ltä on tottunut, mutta ei laatuvaikutelma ollut kuitenkaan mielestäni huono.

Kone hiukan tärisee niin että ymmärtää moottorin käyvän. Tottumattomalle ääni on pysähdyksissä pettymys, vähän niin kuin ruohonleikkurin ääni, ajaessa ei ääni enää samalla tavalla häirinnyt, joskaan ei siitä kovin nauttinutkaan. Malliin löytyy kuulemma jo paljon HD-varustetta, ääntäkin saa muutettua tai ainakin kovennettua. Uusimman Harrika-lehden keskiaukeamakuvassa on pyörässä jo vakiokilkkeistä poikkeavaa tavaraa kiinni.

Tuskin varttuneemmat EVO- saati Panhead-kuljettajat ryhtyvät pelejään tähän vaihtamaan, mutta kyllä tällä voi olla jonkinlaiset markkinat, varsinkin ulkomailla suurkaupungeissa näppäryys on etu. Suomen kutistuvat markkinat on haaste ja ajokorttihommatkin ovat täällä vaikeita, mutta saattaahan tämä loksahtaa johonkin sopivaan rakoon täälläkin kuristettuna. Kalliimman puoleinen se tietysti on, hinta lienee karvan verran yli 10.000 e. Sillä rahalla saa jo monen moista, mutta, tämän tankissa lukee Harley-Davidson.

Seuraava koeajaja kertoi kokeilevansa pyörää siksi, että jälkikasvulle piti miettiä ensimmäistä pyörää, siinä yksi mahdollinen markkinarako.

Jos teillä on tilaisuus, kannattaa käydä koeajolla.
Pertti
Viestit: 5954
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: HD:lta upouusia malleja: Street 500 ja Street 750

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mikähän mahtaa olla valmistusmaa, jokohan nuo tulee Intiasta?
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD:lta upouusia malleja: Street 500 ja Street 750

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ei ole HD tainnut tarkkaan kertoa miten on tarkoitus toimia.

Intiassa on kai vuodesta 2011 koottu SuperLow, Iron, 48, Street Bob, Fat Bob, Super Glide Custom, Fat Boy, Fat Boy Special ja Heritage Softail Classic mallit tuontiverojen välttämiseksi. Osat on laivattu USA:sta.

Nythän on tarkoitus suorastaan valmistaa nämä 500 ja 750 Intiassa. Niitähän on siellä jo myyty satoja ja lienevät ajossa. Erään tiedon mukaan Intiassa valmistetaan myös nämä mallit Italiaan, Portugaliin ja Espanjaan. Muusta Euroopasta ei ole puhuttu mitään. Äkkiä voisi kuvitella, että kyllä ne Intiasta alkaa tulla muuallekin...

Kansas Cityssä taas kerrotaan valmistettavan USA:n ja Kanadaan menevät pyörät.

On esitetty epäilyksiä, että jatkossa näihinkin pyöriin osat tehtäisiin Intiassa ja että USA:ssa tehtäisiin vaan kokoonpano.

Nämä ovat nettiperäistä tietoa eli voi olla niin tai näin.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: HD:lta upouusia malleja: Street 500 ja Street 750

Viesti Kirjoittaja smuige »

UrpoTJ kirjoitti:Ei ole HD tainnut tarkkaan kertoa miten on tarkoitus toimia.

Intiassa on kai vuodesta 2011 koottu SuperLow, Iron, 48, Street Bob, Fat Bob, Super Glide Custom, Fat Boy, Fat Boy Special ja Heritage Softail Classic mallit tuontiverojen välttämiseksi. Osat on laivattu USA:sta.

Nythän on tarkoitus suorastaan valmistaa nämä 500 ja 750 Intiassa.
Nämä ovat nettiperäistä tietoa eli voi olla niin tai näin.
Niin, ovatko nämä pyörät VAIN Intian ja Aasian markkinoille vai MYÖS Eurooppaan tulevat?

Linkkiä tietoihin???

Brasiliassahan on kokoonpanotehdas Manauksessa juuri paikallisten markkinoiden takia, ei Eurooppan tuleville.

Aika monet autothan on jo kasattu ties missä maassa. Jotkut jopa Suomessa.
Uudenkaupungin autotehtaan kannattaisi vaihtaa profiiliaan Uudenkaupungin motskaritehtaaksi ja koittaa saada koko Euroopan H-D koonpanomarkkinat (jota ei siis vielä ole) haltuun. 8)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: HD:lta upouusia malleja: Street 500 ja Street 750

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Esim. tuommoisella haulla löytyy tarinaa (ehkä jopa tietoa): harley-davidson street 750 where made

Tässä muutama:
Mitä koottu Intiassa ja miksi:
http://www.cycleworld.com/2013/11/12/wh ... treet-500/
Miten Street jatkossa:
https://rideapart.com/articles/where-ar ... 0-500-made
Vastaa Viestiin