Korjaamotyön hinnoittelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1734
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mihinkähän muurahaispesään tässä sohaisenkaan...

Olin heinäkuun alkupuolen euroopan kierroksella. Sattui ja tapahtui kaikenlaista. Erään onnettoman sattumuksen vuoksi jouduin hakemaan paikallisilta valtuutetuilta merkkiliikkeiltä muutakin kuin t-paitoja matkamuistoiksi. Selville kävi, että tyypillinen huollon tuntiveloitus saksassa (HD merkkiliike) oli noin 70€/h. Pikkuhomma. Veloitus 10 minuutin työstä oli 1/6 tuntiveloituksesta. Laskutus kerrottiin tehtävän työhön kuluneiden minuuttien mukaan. Pienin veloitus 1 minuutti.

Reissusta palattuani asioin kotikulmillani vastaavilla asioilla. Liikkeen tiskillä oli A4 kokoinen kyltti. Tuntiveloitus 79,95€, veloitus per alkava tunti. Eli tuntia pienempää yksikköä ei veloiteta.

Se, että korjaustyö maksaa 7 tai 8 kymmentä euroa tunnilta, ei ole olennainen ero pikkukorjauksissa. Se, että veloitus on toteutuneen ajan mukaan tai sitten alkavilta tunneilta, voi tehdä todella suuren eron sekä asiakkaan laskuun, että asentajan liikkeelle aikaan saamaan tuottoon.

Puhumattakaan siitä, kuinka kauan sit onnistutaan mihinkin hommaan aikaa käyttämään. Kysäisin joutessani parista valtuutetusta korjaamosta hintaa keulan irtoputkien stefojen ja öljyjen vaihtoon. Haarukka kahdessa ensimmäisessä paikassa oli tunnista kahteen. Pitäisköhän alkaa hintatietoisemmaksi?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Pesä mikä pesä, mutta vertaa myös mitä makkara+kalja+hotellit maksaa Saksassa. Mitä renkaat maksaa Saksassa, jne. Kannattaa myös muistaa, että Saksassa on paremmat palkat kuin meillä.
Suomalainen kuluttaja on nöyrä maksaja eli meitä on todella helppo rosvota! 8O
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
hdlate
Viestit: 555
Liittynyt: 21:52 09.06.2010.
Paikkakunta: etelä-pohojammaa
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja hdlate »

Tuota rosvousta vois kutsua myös kusetukseksi. Mullakin on esimerkki, ei korjaamohinnoista, vaan baarista :mrgreen: . Lapin turneelta tullessa, Levillä tilasin ravintelissa aperitiiviksi 4cl Meukov xo:ta, 17€ 8O . Vanha satanen tommosesta lirusta(no ei se pahaa ollu)!!! Alkaa huumorintaju loppumaan :evil: . Seuraavalle kalareissulle otan kyllä omat eväät :lol: .
-90 FXR Super Glide
MrX

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja MrX »

Suomessa ALV 23% ja kohta taas nousee... :?:
Avatar
JKKo
Viestit: 1734
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Vallu kirjoitti:Pesä mikä pesä, mutta vertaa myös mitä makkara+kalja+hotellit maksaa Saksassa. Mitä renkaat maksaa Saksassa, jne. Kannattaa myös muistaa, että Saksassa on paremmat palkat kuin meillä.
Suomalainen kuluttaja on nöyrä maksaja eli meitä on todella helppo rosvota! 8O
Tolle helpolle rosvoukselle vois yrittää pikkuisen laittaa hidasteita, jos alettaisiin edes keskustelemaan aiheesta. No kun mainitsit renkaan, niin mä vaihdatin reissussa sellaisen myös. Metzelerin kumi maksoi HD liikkeessä 110€, sisäkumi 18€ ja allelaitosta veloitettiin 0,7h työn mukaan. Sit tohon renkaanvaihtoon tuli jännä lisämauste pyöräni "katsastuksesta". A) Mä sain huutia ylikuormasta. Ei mulla tosiasiassa ollut pyörässä edes keskivertomatkustajan vertaa pakattua tavaraa, mut kun noi PS iskarit on vähän lyhyemmät, niin se kuormattuna näyttää vähän siltä kuin ois raskas lasti. B) episodi jarrupaloista em renkaanvaihdon yhteydessä. Hakivat mut kahvittelemasta korjaamoon. Katsos jarrupalojasi, nää on loppu! Vaihdetaanko? Ei vaihdeta, mulla on kotona uudet odottamassa. Remonttimies kirjoitti paperiin käsin että asiakasta on valistettu jarrupaloista ja mun piti laittaa nimi alle... Ja sit tulostetussa kuitissa oli printattuna että jarrupalat on loppu mutta asiakas vaihtaa ne itse... Kaikenlaista...

Mut voisko sitä esim jakaa foorumilla hintoja mitä on saanut eri korjaamoista jollekin työlle? Pikkuhiljaa vois ainakin yrittää opetella mikä on mistäkin työstä sopiva veloitus yms.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

MrX kirjoitti:Suomessa ALV 23% ja kohta taas nousee... :?:
Saksassa käsittäkseni 19%, eli tuo ero ei selitä käytännössä mitään.

Markkinoiden koko selittänee paljon, Saksan valtavilla markkinoilla korjaamo elää ja töitä riittää, vaikka veloittaakin vain toteutuneen työajan.

Sama toistunee kaikessa muussakin. Saksa on kokonaisuutena maailman paras paikka ajaa autolla ja moottoripyörällä - sekä tiestön, maaston että hintojen puolesta 8) Vielä kun kieli vaihdettaisiin niin sitten ... :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mikäs vika saksan kielessä? :mrgreen:
http://hikipedia.info/wiki/Saksan_kieli

JKKo:

Tuo on aivan normaali käytäntö, kuinka itse selittäisit saksalaiselle turistille että jarrupalat on loppu? Mää ainakin hakisin sen kattomaan. Huoltotöitä tehdessä täytyy tarkistaa juurikin tuollaisia pikkujuttuja, jarrupalat aika tärkeitä... Ja tuo lappuun kirjoittaminen ja kantavuudesta sanominen menee saksalaisen luonteen piikkiin.
Kyllä sitä Suomessakin on monta huolto-liikettä jotka laskuttavat minuuteissa tunnin sijaan, mutta kovin montaa ei taida haitata maksaa puolesta tunnista 27 minuutin sijaan? Kaiken ei tartte olla niin sekunnilleen tarkkaa, kunhan ihmisinä mietitään että mikä on oikea määrä...
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Renkaan vaihdon yhteydessä on normijuttu, että jarrupalat, pyörän laakerit ja remmi nyt ainakin tsekataan kun fillari on irti. Niin tai ainakin pitäisi olla. Ja tietty sitten myös remmin kireyden ja suoruuden säätö.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vallu kirjoitti: jarrupalat, pyörän laakerit ja remmi nyt ainakin tsekataan
Ja tuo allekirjoituksen vaatiminen lienee varotoimi siitä, että asiakas ei sitten ensimmäisen jarrutuksen mennessä pitkäksi ryntää juristinsa kanssa sisään ja ala vaahdota, että pyörä oli juuri teillä huollossa ja heti meni jarrutus pitkäksi, kun ette vaihtaneet niitä paloja. Ja jatka fraasilla: pyörä oli huonommassa kunnossa huollon jälkeen, kuin ennen sinne vientiä :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mä en tiedä yrityksen pyörittämisestä mitään, mutta.
Poka tulee ovesta sisään ja sillä hetkellä yhden miehen korjaamolla edellisen työn tekeminen loppuu siihen.
Vähän neuvottelua, tsykän sisäänajo, renkaan vaihto, maksun hoitaminen, lopuksi taas vähän neuvottelua ja yleistä paskanjauhantaa joka ei kiinnosta yrittäjää yhtään, mutta pitää kuunnella ja olla olevinaan kiinnostunut. Vähintään tunnin keikka. Kaikki tää on osa sitä renkaanvaihtoa joka on pois muista töistä.
Ei renkaanvaihto oo pelkästään se aika minkä rengaskone pyörii.
Avatar
PÄKÄ
Viestit: 1086
Liittynyt: 16:33 15.09.2005.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

Luulen että, tunti on melko normaali veloitus jos tunti hommasta on kyse, aina kannattaa kysyä etukäteen hinnasta...
Omalla alallanikin tulee kyselyjä "pikku hommasta, ehkä vartti" sanoo mahdollinen asiakas, noh mä sanon että 80€ minimimaksu, yleensä ei oo tarvinnu lähtee sille keikalle!!! :mrgreen:
-Päkä-
________________________
1986 XLH 883 // 2000 FXSTS
Avatar
ShoGun
Viestit: 88
Liittynyt: 16:24 22.09.2011.
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja ShoGun »

hdlate kirjoitti:Levillä tilasin ravintelissa aperitiiviksi 4cl Meukov xo:ta, 17€ 8O . Vanha satanen tommosesta lirusta(no ei se pahaa ollu)!!!
Ja vielä vanhempi kymppitonni. ;)
HD Dyna Street Bob -10
-Väiski-
Viestit: 38
Liittynyt: 20:52 18.08.2011.

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja -Väiski- »

Aiheeseen vähän liittyen, Isäukolla hajosi pyörästä (Yamaha Dragstar)takakumi tammisaaressa kuluvan viikon maanantaina, pyörä saatiin paikalliselle korjaamolle, faija tuli taksilla kotiin (vakuutusyhtiön piikkiin), keskiviikkona korjaamolta soitettiin että saapi tulla hakemaan pyörän, sisäkumi vaihdettu.

Lähdin heittämään faijaa tammisaareen, perillä maksaessa laskua mulla meinas näkyä punasta, loppulasku vähän reilut 170€! Erittely: sisäkumi 22€, tarvikkeet 17€, ja työtä 2,1tuntia.

Sisäkumen hinta on hyvä, tarvikkeet (tässä tapauksessa 15gr liimapainoja sekä vähän vannerasvaa) ylihintaisia, sekä työaika on jotain älytöntä!

Itse olen töissä ko. alalla mekaanikkona ja ikinä en ole saanut renkaanvaihtoon kulumaan kahta tuntia, kyykkypyöriin menee ehkä 30min, perus japsikustomiin maks. 1 tunti.

Kysyin suoraan että mihin ihmeeseen menee kaksi tuntia, onko kenties mekaanikko laskuttanut ruokatunnistaan?
Heidän mielestään tämä on ihan normaalilaskutus, sen verran siihen kuulemma menee...
Kehoitin ystävällisesti joko lopettamaan valehtelun, tai etsimään osaavan mekaanikon.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Vaihappa reilu 200000 ajettuun 1500 wingiin (vai mikä se ny olikaa...) takapyörä, siinä on purkamista ym., yhestä oli laukkujen avausmekanismit paskana, joten ei meinannu lähteä irti ollenkaan. Puolipäivää menee töissä, enkä alkanu hitsaamaan puhkiruostunutta pakoputkea kuntoon. Toki tämä ei johtunut pyörästä, vaan siitä kuinka sitä oli pidetty.

Mutta toi 170 kuullostaa oikeesti paljolta, lähes kaikki korjaamot pystyy tekemään (tai ainakin asiakkaiden tyytyväisyyden kannalta kannattaisi pystyä tekemään) extempore rengastöitä. Miksi passittivat taksilla kotiin, oliko kiire, ettei kerinny jäädä oottamaan? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, tolla rahallahan saa jo uuden päällyrenkaan...
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Korjaamotyön hinnoittelusta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiwi kirjoitti: Miksi passittivat taksilla kotiin, oliko kiire, ettei kerinny jäädä oottamaan? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, tolla rahallahan saa jo uuden päällyrenkaan...
Jos maanantaina jättää pyörän ja keskiviikkona saa hakea, kotona on varmaan aina jotakin tekemistä odotellessa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin